101

Radioantenn, har du nytta av den?
Det är en detalj för helheten men som alltid vad ska man välja?

102 Senaste redigerad av stout (2020-04-09 09:01:49)

Lite terapiarbete nu då så att man har något att jobba med sena kvällar.

Motorrenovering.

Vilken ska man ge sig på? Denna? En 1600-AD

http://mediatek.se/Turkis/AD6011.jpg

Eller denna? EN 1600-AS

http://mediatek.se/Turkis/AS5001.jpg

103

http://mediatek.se/Turkis/badkarma.jpg

104

AS är ju [lite] senare än AD, så den borde väl vara den naturliga kandidaten som kraftkälla.

Sen var ju den sista bilden helt lysande!  ICQ/bp  ICQ/bp

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

105 Senaste redigerad av stout (2020-04-25 11:40:05)

Elle belle bi, vilken ska det bli. Lotten föll på AS-motorn eftersom den är nyare.

Byggtråden har ju legat i dvala i snart tre veckor och det har hänt en hel del i garaget.

http://mediatek.se/Turkis/AS5020.jpg

Ödslar inte så mycket tid på detta i den här tråden för det finns ju roligare saker att göra, så låt det gå fort. ICQ/bt

http://mediatek.se/Turkis/AS5025.jpg

http://mediatek.se/Turkis/AS5030.jpg

http://mediatek.se/Turkis/AS5036.jpg

http://mediatek.se/Turkis/AS5045.jpg

http://mediatek.se/Turkis/AS5062.jpg

Lämnade in blocket på arborrning och sen var det bara att sätta igång att bygga motor.

Tvättade, tvättade och tvättade blocket. Tyckte att det såg sjaskigt ut så jag passade på att snygga till det en smula.

http://mediatek.se/Turkis/AS5080.jpg

http://mediatek.se/Turkis/AS5082.jpg

Stötstångrören är nya men fick ändå en släng av temperaturfärg.

http://mediatek.se/Turkis/AS5086.jpg

http://mediatek.se/Turkis/AS5088.jpg

Nya Mahle smidda cylindrar med kolvar, ventiler och även nya toppar inhandlades, samt förstås packningssats och lite annat smått och gott.

http://mediatek.se/Turkis/AS5084.jpg

Så börjar då äntligen byggandet.

http://mediatek.se/Turkis/AS5085.jpg

http://mediatek.se/Turkis/AS5087.jpg

Medan jag bygger på AS så plockar jag ner AD.

http://mediatek.se/Turkis/AS5021.jpg

http://mediatek.se/Turkis/AS5022.jpg

Ja inte var den ren inte…

http://mediatek.se/Turkis/AS5023.jpg

Här ser det liiiite bättre ut  ICQ/ag

http://mediatek.se/Turkis/AS5024.jpg

Sen fick blästerskåpet jobba igen.

http://mediatek.se/Turkis/AS5073.jpg

http://mediatek.se/Turkis/AS5074.jpg

http://mediatek.se/Turkis/AS5064.jpg

När det var gjort så blev det ytterligare en runda med lacksprutan.

http://mediatek.se/Turkis/AS5076.jpg

Lite sodablästring på ett par cylindertoppar.

http://mediatek.se/Turkis/AS5078.jpg

http://mediatek.se/Turkis/AS5089.jpg

En bit på väg…

http://mediatek.se/Turkis/AS5092.jpg

Man har lärt sig att spara på en massa skröfs. Kan alltid vara bra att ha någon gång.

http://mediatek.se/Turkis/AS5093.jpg

Se där, ytterligare en lite gummiplupp som kom till användning igen ICQ/ab

http://mediatek.se/Turkis/AS5095.jpg

Är väl snart dags att hänga på motorn och köra in den.

http://mediatek.se/Turkis/AS5096.jpg

Såja, bara lite till att bygga på plats.

http://mediatek.se/Turkis/AS5097.jpg

Har återanvänt värmekammare och ljuddämpare som fått sig en blästring och temperaturfärg.

http://mediatek.se/Turkis/AS5098.jpg

106 Senaste redigerad av stout (2020-04-27 19:50:33)

Ja man ska ju inte klaga på vädret i april.

Kanske dags att ge sig på cabställningen. Hur det än är så är det bättre att vara förberedd för den ska ju på, någon gång och det är lite jobb med den

Hittade nya spetsar för 1965 på Werk 34.

http://mediatek.se/Turkis/1147.jpg

Eftersom de måste blästras så passade jag på att blästra en massa annat smått också..

http://mediatek.se/Turkis/1151.jpg

Cabställningen har ju sett sina bästa dagar i frontpartiet.

http://mediatek.se/Turkis/1161.jpg

http://mediatek.se/Turkis/1162.jpg

Mäta, mäta mäta… Mesaure twice, cut once.

http://mediatek.se/Turkis/1156.jpg

http://mediatek.se/Turkis/1157.jpg

Sen blev det blir till att bocka ny 2mm plåt att skarva in.

http://mediatek.se/Turkis/1165.jpg

http://mediatek.se/Turkis/1215.jpg

http://mediatek.se/Turkis/1217.jpg

På med ställningen och passa in.

http://mediatek.se/Turkis/1216.jpg

Nu börjar det snart likna något.

http://mediatek.se/Turkis/1176.jpg

Och när vi ändå är inne på det där med cabställning så varför inte börja snickra lite. Har en massa fragment kvar av träbitar och jag tokvägrar som sagt att göda visa fabrikörer och handlare som tar sanslösa vansinnespriser för lite träbitar. Så det blir till att tillverka egna av nordamerikansk lönn av bästa kvalisort. Är ju gitarrbyggare så jag vet vad jag talar om  ICQ/ap

Är noga med att välja ut en planka som inte har flammor. För flamlönn är snyggare på gitarrkroppar och halsar än under en sufflett.

För att påvisa storleken på plankan som är fyra tum tjock så lade jag en gammal frontbåge på den. Kan bli många frontbågar där, om man vill  ICQ/ag 

http://mediatek.se/Turkis/1192.jpg

Så dags att inventera…

http://mediatek.se/Turkis/1182.jpg

http://mediatek.se/Turkis/1187.jpg

http://mediatek.se/Turkis/1188.jpg

Mer blev det inte att inventera tyvärr.

Så för att skrida till verket börjar jag med den bakre delen som ju är den dyraste om man nu ska handla från de som inte har vett och etikett att prissätta sånt. Men det är klart de säljer ju bildelar och har troligtvis inte en aning om vad trä kostar  så de höftar nog och tar så mycket de tror de kan få för några svängda pinnar och de som inte vet bättre betalar vad de begär och de kan sälja fler till samma ockerpris. ICQ/ac 

Grovt utsågad för att mäta att spåna lite på vinklar, böjar och svängar.

http://mediatek.se/Turkis/1193.jpg

Så var det raskt ner till gitarrverkstan och såga.

http://mediatek.se/Turkis/1194.jpg

Ja det var mittbiten.

http://mediatek.se/Turkis/1195.jpg

Den ska ju hyvlas en del ovan och under.

http://mediatek.se/Turkis/1196.jpg

Grovsågade och raspade lite på  c-stolparnas yttre träbitar

http://mediatek.se/Turkis/1197.jpg
Har figuranpassat den bakre bågen som ska hålla innertak och sufflett.

http://mediatek.se/Turkis/1198.jpg

Och även provmonterat sidbitarna för att köra finliret på dess utsida. Kommer inte vidare med det slutgiltiga finliret förrän sidobakrutan är på plats så att jag kan passa in gummilisten och så att glipan mellan fönster och träbit är rätt.

http://mediatek.se/Turkis/1202.jpg

Övriga trädelar förutom bakfönsterramen var i bra skick så jag såg ingen anledning att tillverka nya utan bara fräscha upp delarna och limma om den övre träbågen då trälimmet gjort sitt.

Här är de preparerade med Osmo vaxolja. Tre tunna lager så klarar de sig i 30 år till, minst.

http://mediatek.se/Turkis/1492.jpg

Ja, det börjar ju likna något. “But we still got a long way to go”  (from - Alice Cooper - “Love it To Death - “Long Way to Go” 1971. Highly recommended album)  ICQ/ar 

https://www.youtube.com/watch?v=ngHrfRul7gQ

Har en frambåge men den är av senare modell och i pressad spån. Dessutom är fästena för cabställningen  annorlunda så det blir till att kopiera formen och göra en ny anpassad för de cablåsen som numera sitter på ställningen och fönsterramen.

http://mediatek.se/Turkis/1497.jpg

Fräser in för cabställningens fäste och hakar.

http://mediatek.se/Turkis/1514.jpg

Frambågen måste monteras på cabställningen så att jag kan passa in den mot fönsterramen så mer om det senare.

Över till bakruteramen.

Börjar med att såga och passa in välvningen ut ena hållet.

http://mediatek.se/Turkis/1503.jpg

Och sedan åt andra hållet

http://mediatek.se/Turkis/1505.jpg

Sen var det bara att spänna dit dem och mäta höjd och hur breda de ska vara. Har ju ingenting att gå efter så det är mycket “trial and error” här.

http://mediatek.se/Turkis/1506.jpg

Jag gör ramen i fyra delar och låser delarna med nysvarvade träpinnar, två i var ände som sedan limmas ihop med Titebond III.

http://mediatek.se/Turkis/1507.jpg

http://mediatek.se/Turkis/1508.jpg

http://mediatek.se/Turkis/1509.jpg

Här är den plötsligt färdig, vaxad och påskruvad på plåtramen

http://mediatek.se/Turkis/1511.jpg

Summa summarium. Lönnplankan kostade 500:- och jag har trä så det räcker och blir över till annat. Bitarna som jag tillverkar kostar hos VW-handlaren:

Träbåge fram Typ 1 cab 65-67 3395:-
Trädel yttre bakom bakre sidoruta Typ 1 cab 61-71 2345:-
Träbåge bakre Typ 1 cab 50-67 (3-delad). 3695:-
Träram bakruteram 2495:-
totalt 11.930:- plus eventuell dyr frakt.

Så jag sparade in 11.430:-, gjorde av med några kalorier och fick svettas lite på köpet. Vissa hävdar att tid är pengar. Tid har jag för mycket av och pengar likaså för att man sparar in på onödigt dyra delar  ICQ/ag

Tillbaka till karossen.

Underredet har fått sin underredsbehandling. Samma procedur som på bottenplattan.

http://mediatek.se/Turkis/1224.jpg

Så vad göra härnäst när det är sånt härligt vårväder?  Jo, maskera valda partier på karossen. Vad ska hända nu tro?

http://mediatek.se/Turkis/1226.jpg

107

hmm var hittar man en 4 tums planka lönn för 500kr??
kommer behöva en del till min cab senare...den har ju rester av pressad spån frontbåge bit.. och gör den gärna i trä...
iofs inte riktig  gitarr byggare... fast jag på 80 talet byggde 3 styck elgitarrer (plankor)men en del trä hantverk har det endå blivit..sk möbelsnickare i grunden.. och jobbat en del med träbåtar i min ungdom.. så tror nog jag fixar den delen av ett bygge...

Hur som blir bra detta. och med denna takten e du nog snart färdig ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

108 Senaste redigerad av stout (2020-04-26 23:37:27)

michaelth skrev:

hmm var hittar man en 4 tums planka lönn för 500kr??

Fredrikssons Trä i Arlöv. 8 fot och vill minnas 30cm bred

michaelth skrev:

kommer behöva en del till min cab senare...den har ju rester av pressad spån frontbåge bit.. och gör den gärna i trä...
iofs inte riktig  gitarr byggare... fast jag på 80 talet byggde 3 styck elgitarrer (plankor)men en del trä hantverk har det endå blivit..sk möbelsnickare i grunden.. och jobbat en del med träbåtar i min ungdom.. så tror nog jag fixar den delen av ett bygge...

Det tro jag också  ICQ/ay

michaelth skrev:

Hur som blir bra detta. och med denna takten e du nog snart färdig ICQ/ad

Tack för de vänliga orden. Ja, nu när våren är här så har man ju plötsligt dubbel energi.  ICQ/bp

109

Magiskt träarbete!

110

Snygga träbitar ICQ/bs  ICQ/bs
Jag kanske lägger en beställning av dylika till dig ICQ/ag

111

Nicke skrev:

Snygga träbitar ICQ/bs  ICQ/bs
Jag kanske lägger en beställning av dylika till dig ICQ/ag

Haha jag står redan i kön, grymt hantverk som vanligt stout ICQ/bf

112

Vem vet, kanske jag tar emot beställningar framåt hösten när pågående projekt är avslutat och jag återigen kan prioritera min snickeriverkstad.  ICQ/ab

113 Senaste redigerad av stout (2020-04-27 23:05:31)

Så är det då äntligen dags att göra någonting åt karossen.

Efter ytterligare grundslip så kom det på ett lager Temadur 20 och karossen får stå i solen och torka till sig.

Efter det så lade jag på “ghosting” för slutslipen, så att jag med säkerhet kan fastställa att ytorna är helt plana. Det är ju minimalt med spackel på karossen så sjunkningar är förhoppningsvis uteslutet nu.

http://mediatek.se/Turkis/1221.jpg

Finliret kan börja. Först med 400 torrslip för hand. Man ser det inte innan, men när man slipar med kloss så ser man direkt ojämnheter som nu kommer planas ut nu, först med 400 papper och sedan 600 och kanske till och med 800.

http://mediatek.se/Turkis/1222.jpg

Samma sak med skärmar och huvar.

http://mediatek.se/Turkis/1296.jpg

http://mediatek.se/Turkis/1297.jpg

Jag beställde L 380 Turquoise från tre leverantörer för att helt enkelt checka om det var rätt och här ser man skillnaden, även om den är värre på bild än i verkligheten.

http://mediatek.se/Turkis/1262.jpg

Det här med att fotografera med dagens mobilkameror är ett kapitel för sig själv. Det är en oerhörd skillnad beroende på ljus och vinkel, i alla fall med en iphone. Mobilkameror fixar det helt enkelt inte om det inte är optimala förhållanden.

Här är samma plåt i annat ljus och man kan tro att det inte är samma plåt.

http://mediatek.se/Turkis/1261.jpg

I vilket fall så var det vänstra provet (Spies Hecker L380) som stämmer överrens med verkligheten och här har jag försökt att få till en bild hur den faktiskt ser ut. I alla fall från min monitor för det skiljer ju även där. Men på en höft så ser man hur färgen ser ut.

http://mediatek.se/Turkis/1277.jpg

Så med det sagt, förundras över alla färgkombinationer som nu kommer att visas, trots att det är samma kulör.

Börjar med smått först för och med det fina vädret vi har så åker allt ut i solen och få stå och härda till sig.

http://mediatek.se/Turkis/1249.jpg

I och med att jag står i garaget och lackerar och inte har något utsug mer än en fläkt vid portöppningen, som drar ut röken,  så har jag valt att ta det i sektioner och maskera allt som inte ska målas. för stunden.

Föst börjar jag med underrede och innerskärmar.

http://mediatek.se/Turkis/1227.jpg

När det är gjort så låter jag det torka, täcker det jag målat och öppnar upp ett annat parti. och maskera det som är målat.

http://mediatek.se/Turkis/1232.jpg

http://mediatek.se/Turkis/1236.jpg

Så nästa steg blev att lackera innerutrymmena, sektionsvis. Maskera, måla, maskera målat parti, bort med maskering på olackat osv. En omständig procedur, men jag vill ha det bra och slippa allt sprutdamm på redan lackerade partier. Det uppstår väldigt mycket sprutdamm i ett oventilerat utrymme.

Här har mobilen lyckats fånga färgen korrekt!

http://mediatek.se/Turkis/1274.jpg

Men inte här.  ICQ/ac

http://mediatek.se/Turkis/1275.jpg

http://mediatek.se/Turkis/1276.jpg

När det var gjort så flyttade jag över karossen från snurran till “rullebören” som jag byggde just för att ledigt och lätt rulla karossen in och ut från garaget.

Så med rullebören monterad rullas karossen ut och får stå och torka i solen.

http://mediatek.se/Turkis/1278.jpg

Maskerar allt som är lackerat för att gå på instrumentpanel och a-stolpar. Lägger en tejpremsa på baksidan av falsarna så att färgen dimmas in på kanterna. På så sätt undviker jag tvära avslut.

http://mediatek.se/Turkis/1280.jpg

http://mediatek.se/Turkis/1284.jpg

När det var gjort så åkte den ut i solen igen. Härdar ju betydligt snabbare då.

http://mediatek.se/Turkis/1285.jpg

Såja, bara utsidan kvar.

http://mediatek.se/Turkis/1282.jpg

Sen eftermiddag blev jag klar med utsidan och rullar återigen ut den i solen där den får stå och härda så länge solen är uppe.

http://mediatek.se/Turkis/1287.jpg

Och när inte längre solen är uppe, vad gör man då? Jo, måste ju provmontera lite på kvällskvisten :-D 

Nu känns det verkligen som att man är på rätt väg, åt rätt håll.

http://mediatek.se/Turkis/1289.jpg

http://mediatek.se/Turkis/1290.jpg

Man tror ju inte att denna bilden är tagen minuten efter bilden ovanför. Helt olika kulörer bara genom att vända sig 180 grader.

http://mediatek.se/Turkis/1291.jpg

Men…. “We still got a long way to go”. Dags att preparera skärmar och huvar för lackering…. Stay tuned, there will be more!

114

Rolig att läsa om din cabställning.
Plåtmässigt verkar min ställning vara som ny om man jämför mot din.
Därimot måste jag göra om allt trä.

Har Ask till frontbågen. men Lönn säger du funkar också?
Är det tillräckligt sprickfritt men ändå låter spikar sitta kvar?


Lacken blir kalasbra, även om det tar tid.

"ljushuvud"

115 Senaste redigerad av stout (2020-04-28 09:43:04)

Mr 56 skrev:

Rolig att läsa om din cabställning.
Plåtmässigt verkar min ställning vara som ny om man jämför mot din.
Därimot måste jag göra om allt trä.

Har Ask till frontbågen. men Lönn säger du funkar också?
Är det tillräckligt sprickfritt men ändå låter spikar sitta kvar?


Lacken blir kalasbra, även om det tar tid.

Ja, tiden är inga problem och bättre med omständig procedur och bra resultat än att jäkta på och få det halvdant.

Ask fungerar utmärkt till ändamålet även om det har större porer och mer flisigt än amerikansk lönn. Anledningen till att jag valt lönn är att jag har tillgång till det, har hög densitet och mycket små porer vilket gör det lättarbetat. En snickeritorr träbit spricker inte och man kan lätt köra en häftmaskin 2-3 mm från kanten utan sprickbildning och i och med att den är så tät så sitter stiften rejält så att man får jobba för att få ut dem.

Sen oavsett träslag så gäller det att checka upp om det är flatsågat eller kvartssågat. Det gör en viss skillnad i bearbetning och hållbarhet (och skevhet) och att spika i. Men har man en tjock planka att ta ut mindre bitar från, så kan man "vända ringarna" efter tycke för bästa slutresultat. Sen är det bra om det är täta årsringar.

Här är lite bra information för den som är intresserad.

http://www.tracentrum.se/media/1147/fakta_om_lovtra.pdf

116

stout skrev:
Mr 56 skrev:

Rolig att läsa om din cabställning.
Plåtmässigt verkar min ställning vara som ny om man jämför mot din.
Därimot måste jag göra om allt trä.

Har Ask till frontbågen. men Lönn säger du funkar också?
Är det tillräckligt sprickfritt men ändå låter spikar sitta kvar?


Lacken blir kalasbra, även om det tar tid.

Ja, tiden är inga problem och bättre med omständig procedur och bra resultat än att jäkta på och få det halvdant.

Ask fungerar utmärkt till ändamålet även om det har större porer och mer flisigt än amerikansk lönn. Anledningen till att jag valt lönn är att jag har tillgång till det, har hög densitet och mycket små porer vilket gör det lättarbetat. En snickeritorr träbit spricker inte och man kan lätt köra en häftmaskin 2-3 mm från kanten utan sprickbildning och i och med att den är så tät så sitter stiften rejält så att man får jobba för att få ut dem.

Sen oavsett träslag så gäller det att checka upp om det är flatsågat eller kvartssågat. Det gör en viss skillnad i bearbetning och hållbarhet (och skevhet) och att spika i. Men har man en tjock planka att ta ut mindre bitar från, så kan man "vända ringarna" efter tycke för bästa slutresultat. Sen är det bra om det är täta årsringar.

Här är lite bra information för den som är intresserad.

http://www.tracentrum.se/media/1147/fakta_om_lovtra.pdf

ICQ/ay

"ljushuvud"

117

stout skrev:

Vem vet, kanske jag tar emot beställningar framåt hösten när pågående projekt är avslutat och jag återigen kan prioritera min snickeriverkstad.  ICQ/ab

Om du vill göra fler träbitar ställer jag mig i kö ! Har ju tänkt restaurera suffletställningen på min 65a cab !

Har du fått fatt i pappen ?

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

118

Som gammal verstadssnickare har jag alltid trott att trät i cabbarna är lötade dvs limmade i tunna bitar med överlapp på skarvarna för att det inte skall vrida sig vid fukt och för att man inte skall få ådringen i ogynsamma riktningar. Så gjorde jag runda kyrkfönster som sattes upp i en stor svarv när jag jobbade som verkstadssnickare på 80-talet.

119

ICQ/ay

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

120 Senaste redigerad av stout (2020-04-28 21:36:34)

Hans Landelius skrev:

Som gammal verstadssnickare har jag alltid trott att trät i cabbarna är lötade dvs limmade i tunna bitar med överlapp på skarvarna för att det inte skall vrida sig vid fukt och för att man inte skall få ådringen i ogynsamma riktningar. Så gjorde jag runda kyrkfönster som sattes upp i en stor svarv när jag jobbade som verkstadssnickare på 80-talet.

Ja, tidiga cabbar var limmade och det första som släppte var limmet från fanéret pga av spänningen i suffletten som drog med sig de "tunna bitarna" så att till slut tyget släppte från karossen tillsammans med att fanéret inte höll spiken alla gånger. Du har helt rätt i det där med osynsamma riktningar och det är därför man delar upp den bakre bågen och inte gör den i ett stycke, samt håller reda på riktningen på ådringen. Vissa tillverkare har fyra bitar, jag har tre. Lönn är ju så tätådrat att det troligtvis inte spelar någon roll ändå. Genom att oljevaxa ämnet så är det i princip vattentätt i skarvarna och ändträt.

Jag är nyfiken på i vilket träslag ni gjorde kyrkfönstren? Ek?

121 Senaste redigerad av stout (2020-04-28 21:34:58)

kisavw skrev:
stout skrev:

Vem vet, kanske jag tar emot beställningar framåt hösten när pågående projekt är avslutat och jag återigen kan prioritera min snickeriverkstad.  ICQ/ab

Om du vill göra fler träbitar ställer jag mig i kö ! Har ju tänkt restaurera suffletställningen på min 65a cab !

Har du fått fatt i pappen ?

Noterat.

Jag fick kontakt med Örebro Agenturaffär  och de har grå papp, men den är 2mm vilket är lite tunt med tanke på att den karosseripapp som tillverkas nu inte håller samma kvalité som förr i tiden. Jag har kvar originalbakstycket och kommer kanske återanvända det även om det har en spricka. Alternativt köper jag riktig masonit från Fredrikssons Trä och klär det med grå vinyl.

122 Senaste redigerad av stout (2020-04-28 22:04:30)

Så var det dags att gå på med skärmar och huvar och låta karossen stå i solen ytterligare en dag och härda till sig.

http://mediatek.se/Turkis/1298.jpg

Samma procedur som med karossen. Maskerar utsidan innan jag lackerar insidan.

http://mediatek.se/Turkis/1301.jpg

Och hänger upp mindre delar på klädställningar.

http://mediatek.se/Turkis/1302.jpg

Och även med ståltråd från taket.

http://mediatek.se/Turkis/1311.jpg

När det var dammtort så åkte det också ut i solen.

http://mediatek.se/Turkis/1305.jpg

Var inte oroliga. Skärmarna och huven är maskerade/pappade på utsidan ICQ/ab

http://mediatek.se/Turkis/1306.jpg

Sen efter att det härdat till sig i några timmar blev det till att ta bort maskeringen och lackera utsidorna.

Förargligt, ett dammkorn på skärmen. Lite skrap med ett rakblad så försvinner det.

http://mediatek.se/Turkis/1309.jpg

Och en insekt på en annan skärm.

http://mediatek.se/Turkis/1310.jpg

När de var torra så var jag tvungen att “torrpassa” dem på karossen  ICQ/bp

http://mediatek.se/Turkis/1315.jpg

Nu får kaross och allt annat lackerat stå och härda så att lacken sjunker in ordentligt. Efter det så blir det våtslip. Och jag har ju hur mycket som helst kvar att göra med annat  ICQ/bd

123

Nu menade jag inte faner utan massivt trä som limmas i den form som till slut blir bitarna till cabben. När jag gjorde kyrkfönstren så limmades bitarna så att inget tvärträ kom fram men alla limskarvar var låsta av minst tre andra bitar. man grovsågar ut bitarna i bandsågen och limmar allt i en fanerpress med vattenfast lim 2k. Kyrkfönstren gjordes i furu då de ändå skulle målas. Man kan även lägga faner tvärs mellan inre bitar för att döda träets vilja att vrida sig.

124 Senaste redigerad av stout (2020-04-28 22:48:06)

Hans Landelius skrev:

Nu menade jag inte faner utan massivt trä som limmas i den form som till slut blir bitarna till cabben. När jag gjorde kyrkfönstren så limmades bitarna så att inget tvärträ kom fram men alla limskarvar var låsta av minst tre andra bitar. man grovsågar ut bitarna i bandsågen och limmar allt i en fanerpress med vattenfast lim 2k. Kyrkfönstren gjordes i furu då de ändå skulle målas. Man kan även lägga faner tvärs mellan inre bitar för att döda träets vilja att vrida sig.

Jo, jag förstår vad du menar men det är ju nästan som att fanéra men man kryssar inte trät. Det är ju så man gör när man formpressar trä, vilket jag också gjort i andra sammanhang.

Den övre bågen jag har är original till denna cabben och är i massivt trä som är splajsad.

Min 50-tals cabställning har överbågen i massivt trä.

http://mediatek.se/Turkis/cab57.jpg

Min andra cab hade "lötad" båge och den såg ut så här när jag plockade bort suffletten. Så jag tror att jag kör vidare på massivt ädelträ.

http://mediatek.se/Turkis/VW1303LS-0139_1280.jpg

http://mediatek.se/Turkis/VW1303LS-0149_1280.jpg

http://mediatek.se/Turkis/VW1303LS-0151_1280.jpg

http://mediatek.se/Turkis/VW1303LS-0152_1280.jpg

125

stout skrev:
kisavw skrev:
stout skrev:

Vem vet, kanske jag tar emot beställningar framåt hösten när pågående projekt är avslutat och jag återigen kan prioritera min snickeriverkstad.  ICQ/ab

Om du vill göra fler träbitar ställer jag mig i kö ! Har ju tänkt restaurera suffletställningen på min 65a cab !

Har du fått fatt i pappen ?

Noterat.

Jag fick kontakt med Örebro Agenturaffär  och de har grå papp, men den är 2mm vilket är lite tunt med tanke på att den karosseripapp som tillverkas nu inte håller samma kvalité som förr i tiden. Jag har kvar originalbakstycket och kommer kanske återanvända det även om det har en spricka. Alternativt köper jag riktig masonit från Fredrikssons Trä och klär det med grå vinyl.

Du skulle kunna förstärka originalet med tapetväv limmat innan du klär det , jag gjorde så på klädseln
På 67a bussen jag håller på med , det var tyvärr lite skador på den efter förvaring i Växjö 2 tidigare ägare som ej hunnit få ihop bussen .

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967