Radioantenn, har du nytta av den?
Det är en detalj för helheten men som alltid vad ska man välja?
102 2020-04-08 19:54:14 Senaste redigerad av stout (2020-04-09 09:01:49)
Lite terapiarbete nu då så att man har något att jobba med sena kvällar.
Motorrenovering.
Vilken ska man ge sig på? Denna? En 1600-AD

Eller denna? EN 1600-AS

AS är ju [lite] senare än AD, så den borde väl vara den naturliga kandidaten som kraftkälla.
Sen var ju den sista bilden helt lysande!

Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville
105 2020-04-24 18:58:25 Senaste redigerad av stout (2020-04-25 11:40:05)
Elle belle bi, vilken ska det bli. Lotten föll på AS-motorn eftersom den är nyare.
Byggtråden har ju legat i dvala i snart tre veckor och det har hänt en hel del i garaget.

Ödslar inte så mycket tid på detta i den här tråden för det finns ju roligare saker att göra, så låt det gå fort.





Lämnade in blocket på arborrning och sen var det bara att sätta igång att bygga motor.
Tvättade, tvättade och tvättade blocket. Tyckte att det såg sjaskigt ut så jag passade på att snygga till det en smula.


Stötstångrören är nya men fick ändå en släng av temperaturfärg.


Nya Mahle smidda cylindrar med kolvar, ventiler och även nya toppar inhandlades, samt förstås packningssats och lite annat smått och gott.

Så börjar då äntligen byggandet.


Medan jag bygger på AS så plockar jag ner AD.


Ja inte var den ren inte…

Här ser det liiiite bättre ut

Sen fick blästerskåpet jobba igen.



När det var gjort så blev det ytterligare en runda med lacksprutan.

Lite sodablästring på ett par cylindertoppar.


En bit på väg…

Man har lärt sig att spara på en massa skröfs. Kan alltid vara bra att ha någon gång.

Se där, ytterligare en lite gummiplupp som kom till användning igen

Är väl snart dags att hänga på motorn och köra in den.

Såja, bara lite till att bygga på plats.

Har återanvänt värmekammare och ljuddämpare som fått sig en blästring och temperaturfärg.

106 2020-04-26 22:14:36 Senaste redigerad av stout (2020-04-27 19:50:33)
Ja man ska ju inte klaga på vädret i april.
Kanske dags att ge sig på cabställningen. Hur det än är så är det bättre att vara förberedd för den ska ju på, någon gång och det är lite jobb med den
Hittade nya spetsar för 1965 på Werk 34.

Eftersom de måste blästras så passade jag på att blästra en massa annat smått också..

Cabställningen har ju sett sina bästa dagar i frontpartiet.


Mäta, mäta mäta… Mesaure twice, cut once.


Sen blev det blir till att bocka ny 2mm plåt att skarva in.



På med ställningen och passa in.

Nu börjar det snart likna något.

Och när vi ändå är inne på det där med cabställning så varför inte börja snickra lite. Har en massa fragment kvar av träbitar och jag tokvägrar som sagt att göda visa fabrikörer och handlare som tar sanslösa vansinnespriser för lite träbitar. Så det blir till att tillverka egna av nordamerikansk lönn av bästa kvalisort. Är ju gitarrbyggare så jag vet vad jag talar om
Är noga med att välja ut en planka som inte har flammor. För flamlönn är snyggare på gitarrkroppar och halsar än under en sufflett.
För att påvisa storleken på plankan som är fyra tum tjock så lade jag en gammal frontbåge på den. Kan bli många frontbågar där, om man vill

Så dags att inventera…



Mer blev det inte att inventera tyvärr.
Så för att skrida till verket börjar jag med den bakre delen som ju är den dyraste om man nu ska handla från de som inte har vett och etikett att prissätta sånt. Men det är klart de säljer ju bildelar och har troligtvis inte en aning om vad trä kostar så de höftar nog och tar så mycket de tror de kan få för några svängda pinnar och de som inte vet bättre betalar vad de begär och de kan sälja fler till samma ockerpris.
Grovt utsågad för att mäta att spåna lite på vinklar, böjar och svängar.

Så var det raskt ner till gitarrverkstan och såga.

Ja det var mittbiten.

Den ska ju hyvlas en del ovan och under.

Grovsågade och raspade lite på c-stolparnas yttre träbitar

Har figuranpassat den bakre bågen som ska hålla innertak och sufflett.

Och även provmonterat sidbitarna för att köra finliret på dess utsida. Kommer inte vidare med det slutgiltiga finliret förrän sidobakrutan är på plats så att jag kan passa in gummilisten och så att glipan mellan fönster och träbit är rätt.

Övriga trädelar förutom bakfönsterramen var i bra skick så jag såg ingen anledning att tillverka nya utan bara fräscha upp delarna och limma om den övre träbågen då trälimmet gjort sitt.
Här är de preparerade med Osmo vaxolja. Tre tunna lager så klarar de sig i 30 år till, minst.

Ja, det börjar ju likna något. “But we still got a long way to go” (from - Alice Cooper - “Love it To Death - “Long Way to Go” 1971. Highly recommended album)
https://www.youtube.com/watch?v=ngHrfRul7gQ
Har en frambåge men den är av senare modell och i pressad spån. Dessutom är fästena för cabställningen annorlunda så det blir till att kopiera formen och göra en ny anpassad för de cablåsen som numera sitter på ställningen och fönsterramen.

Fräser in för cabställningens fäste och hakar.

Frambågen måste monteras på cabställningen så att jag kan passa in den mot fönsterramen så mer om det senare.
Över till bakruteramen.
Börjar med att såga och passa in välvningen ut ena hållet.

Och sedan åt andra hållet

Sen var det bara att spänna dit dem och mäta höjd och hur breda de ska vara. Har ju ingenting att gå efter så det är mycket “trial and error” här.

Jag gör ramen i fyra delar och låser delarna med nysvarvade träpinnar, två i var ände som sedan limmas ihop med Titebond III.



Här är den plötsligt färdig, vaxad och påskruvad på plåtramen

Summa summarium. Lönnplankan kostade 500:- och jag har trä så det räcker och blir över till annat. Bitarna som jag tillverkar kostar hos VW-handlaren:
Träbåge fram Typ 1 cab 65-67 3395:-
Trädel yttre bakom bakre sidoruta Typ 1 cab 61-71 2345:-
Träbåge bakre Typ 1 cab 50-67 (3-delad). 3695:-
Träram bakruteram 2495:-
totalt 11.930:- plus eventuell dyr frakt.
Så jag sparade in 11.430:-, gjorde av med några kalorier och fick svettas lite på köpet. Vissa hävdar att tid är pengar. Tid har jag för mycket av och pengar likaså för att man sparar in på onödigt dyra delar
Tillbaka till karossen.
Underredet har fått sin underredsbehandling. Samma procedur som på bottenplattan.

Så vad göra härnäst när det är sånt härligt vårväder? Jo, maskera valda partier på karossen. Vad ska hända nu tro?

hmm var hittar man en 4 tums planka lönn för 500kr??
kommer behöva en del till min cab senare...den har ju rester av pressad spån frontbåge bit.. och gör den gärna i trä...
iofs inte riktig gitarr byggare... fast jag på 80 talet byggde 3 styck elgitarrer (plankor)men en del trä hantverk har det endå blivit..sk möbelsnickare i grunden.. och jobbat en del med träbåtar i min ungdom.. så tror nog jag fixar den delen av ett bygge...
Hur som blir bra detta. och med denna takten e du nog snart färdig 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
108 2020-04-26 23:36:30 Senaste redigerad av stout (2020-04-26 23:37:27)
hmm var hittar man en 4 tums planka lönn för 500kr??
Fredrikssons Trä i Arlöv. 8 fot och vill minnas 30cm bred
kommer behöva en del till min cab senare...den har ju rester av pressad spån frontbåge bit.. och gör den gärna i trä...
iofs inte riktig gitarr byggare... fast jag på 80 talet byggde 3 styck elgitarrer (plankor)men en del trä hantverk har det endå blivit..sk möbelsnickare i grunden.. och jobbat en del med träbåtar i min ungdom.. så tror nog jag fixar den delen av ett bygge...
Det tro jag också
Hur som blir bra detta. och med denna takten e du nog snart färdig
Tack för de vänliga orden. Ja, nu när våren är här så har man ju plötsligt dubbel energi. 
Magiskt träarbete!
Snygga träbitar
Jag kanske lägger en beställning av dylika till dig 
Snygga träbitar
![]()
![]()
Jag kanske lägger en beställning av dylika till dig
Haha jag står redan i kön, grymt hantverk som vanligt stout 
Vem vet, kanske jag tar emot beställningar framåt hösten när pågående projekt är avslutat och jag återigen kan prioritera min snickeriverkstad. 
113 2020-04-27 20:30:28 Senaste redigerad av stout (2020-04-27 23:05:31)
Så är det då äntligen dags att göra någonting åt karossen.
Efter ytterligare grundslip så kom det på ett lager Temadur 20 och karossen får stå i solen och torka till sig.
Efter det så lade jag på “ghosting” för slutslipen, så att jag med säkerhet kan fastställa att ytorna är helt plana. Det är ju minimalt med spackel på karossen så sjunkningar är förhoppningsvis uteslutet nu.

Finliret kan börja. Först med 400 torrslip för hand. Man ser det inte innan, men när man slipar med kloss så ser man direkt ojämnheter som nu kommer planas ut nu, först med 400 papper och sedan 600 och kanske till och med 800.

Samma sak med skärmar och huvar.


Jag beställde L 380 Turquoise från tre leverantörer för att helt enkelt checka om det var rätt och här ser man skillnaden, även om den är värre på bild än i verkligheten.

Det här med att fotografera med dagens mobilkameror är ett kapitel för sig själv. Det är en oerhörd skillnad beroende på ljus och vinkel, i alla fall med en iphone. Mobilkameror fixar det helt enkelt inte om det inte är optimala förhållanden.
Här är samma plåt i annat ljus och man kan tro att det inte är samma plåt.

I vilket fall så var det vänstra provet (Spies Hecker L380) som stämmer överrens med verkligheten och här har jag försökt att få till en bild hur den faktiskt ser ut. I alla fall från min monitor för det skiljer ju även där. Men på en höft så ser man hur färgen ser ut.
Så med det sagt, förundras över alla färgkombinationer som nu kommer att visas, trots att det är samma kulör.
Börjar med smått först för och med det fina vädret vi har så åker allt ut i solen och få stå och härda till sig.

I och med att jag står i garaget och lackerar och inte har något utsug mer än en fläkt vid portöppningen, som drar ut röken, så har jag valt att ta det i sektioner och maskera allt som inte ska målas. för stunden.
Föst börjar jag med underrede och innerskärmar.

När det är gjort så låter jag det torka, täcker det jag målat och öppnar upp ett annat parti. och maskera det som är målat.


Så nästa steg blev att lackera innerutrymmena, sektionsvis. Maskera, måla, maskera målat parti, bort med maskering på olackat osv. En omständig procedur, men jag vill ha det bra och slippa allt sprutdamm på redan lackerade partier. Det uppstår väldigt mycket sprutdamm i ett oventilerat utrymme.
Här har mobilen lyckats fånga färgen korrekt!

Men inte här.


När det var gjort så flyttade jag över karossen från snurran till “rullebören” som jag byggde just för att ledigt och lätt rulla karossen in och ut från garaget.
Så med rullebören monterad rullas karossen ut och får stå och torka i solen.

Maskerar allt som är lackerat för att gå på instrumentpanel och a-stolpar. Lägger en tejpremsa på baksidan av falsarna så att färgen dimmas in på kanterna. På så sätt undviker jag tvära avslut.


När det var gjort så åkte den ut i solen igen. Härdar ju betydligt snabbare då.

Såja, bara utsidan kvar.

Sen eftermiddag blev jag klar med utsidan och rullar återigen ut den i solen där den får stå och härda så länge solen är uppe.

Och när inte längre solen är uppe, vad gör man då? Jo, måste ju provmontera lite på kvällskvisten :-D
Nu känns det verkligen som att man är på rätt väg, åt rätt håll.


Man tror ju inte att denna bilden är tagen minuten efter bilden ovanför. Helt olika kulörer bara genom att vända sig 180 grader.

Men…. “We still got a long way to go”. Dags att preparera skärmar och huvar för lackering…. Stay tuned, there will be more!
Rolig att läsa om din cabställning.
Plåtmässigt verkar min ställning vara som ny om man jämför mot din.
Därimot måste jag göra om allt trä.
Har Ask till frontbågen. men Lönn säger du funkar också?
Är det tillräckligt sprickfritt men ändå låter spikar sitta kvar?
Lacken blir kalasbra, även om det tar tid.
115 2020-04-28 09:33:17 Senaste redigerad av stout (2020-04-28 09:43:04)
Rolig att läsa om din cabställning.
Plåtmässigt verkar min ställning vara som ny om man jämför mot din.
Därimot måste jag göra om allt trä.Har Ask till frontbågen. men Lönn säger du funkar också?
Är det tillräckligt sprickfritt men ändå låter spikar sitta kvar?Lacken blir kalasbra, även om det tar tid.
Ja, tiden är inga problem och bättre med omständig procedur och bra resultat än att jäkta på och få det halvdant.
Ask fungerar utmärkt till ändamålet även om det har större porer och mer flisigt än amerikansk lönn. Anledningen till att jag valt lönn är att jag har tillgång till det, har hög densitet och mycket små porer vilket gör det lättarbetat. En snickeritorr träbit spricker inte och man kan lätt köra en häftmaskin 2-3 mm från kanten utan sprickbildning och i och med att den är så tät så sitter stiften rejält så att man får jobba för att få ut dem.
Sen oavsett träslag så gäller det att checka upp om det är flatsågat eller kvartssågat. Det gör en viss skillnad i bearbetning och hållbarhet (och skevhet) och att spika i. Men har man en tjock planka att ta ut mindre bitar från, så kan man "vända ringarna" efter tycke för bästa slutresultat. Sen är det bra om det är täta årsringar.
Här är lite bra information för den som är intresserad.
Mr 56 skrev:Rolig att läsa om din cabställning.
Plåtmässigt verkar min ställning vara som ny om man jämför mot din.
Därimot måste jag göra om allt trä.Har Ask till frontbågen. men Lönn säger du funkar också?
Är det tillräckligt sprickfritt men ändå låter spikar sitta kvar?Lacken blir kalasbra, även om det tar tid.
Ja, tiden är inga problem och bättre med omständig procedur och bra resultat än att jäkta på och få det halvdant.
Ask fungerar utmärkt till ändamålet även om det har större porer och mer flisigt än amerikansk lönn. Anledningen till att jag valt lönn är att jag har tillgång till det, har hög densitet och mycket små porer vilket gör det lättarbetat. En snickeritorr träbit spricker inte och man kan lätt köra en häftmaskin 2-3 mm från kanten utan sprickbildning och i och med att den är så tät så sitter stiften rejält så att man får jobba för att få ut dem.
Sen oavsett träslag så gäller det att checka upp om det är flatsågat eller kvartssågat. Det gör en viss skillnad i bearbetning och hållbarhet (och skevhet) och att spika i. Men har man en tjock planka att ta ut mindre bitar från, så kan man "vända ringarna" efter tycke för bästa slutresultat. Sen är det bra om det är täta årsringar.
Här är lite bra information för den som är intresserad.

Vem vet, kanske jag tar emot beställningar framåt hösten när pågående projekt är avslutat och jag återigen kan prioritera min snickeriverkstad.
Om du vill göra fler träbitar ställer jag mig i kö ! Har ju tänkt restaurera suffletställningen på min 65a cab !
Har du fått fatt i pappen ?
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967
Som gammal verstadssnickare har jag alltid trott att trät i cabbarna är lötade dvs limmade i tunna bitar med överlapp på skarvarna för att det inte skall vrida sig vid fukt och för att man inte skall få ådringen i ogynsamma riktningar. Så gjorde jag runda kyrkfönster som sattes upp i en stor svarv när jag jobbade som verkstadssnickare på 80-talet.

´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
120 2020-04-28 21:29:30 Senaste redigerad av stout (2020-04-28 21:36:34)
Som gammal verstadssnickare har jag alltid trott att trät i cabbarna är lötade dvs limmade i tunna bitar med överlapp på skarvarna för att det inte skall vrida sig vid fukt och för att man inte skall få ådringen i ogynsamma riktningar. Så gjorde jag runda kyrkfönster som sattes upp i en stor svarv när jag jobbade som verkstadssnickare på 80-talet.
Ja, tidiga cabbar var limmade och det första som släppte var limmet från fanéret pga av spänningen i suffletten som drog med sig de "tunna bitarna" så att till slut tyget släppte från karossen tillsammans med att fanéret inte höll spiken alla gånger. Du har helt rätt i det där med osynsamma riktningar och det är därför man delar upp den bakre bågen och inte gör den i ett stycke, samt håller reda på riktningen på ådringen. Vissa tillverkare har fyra bitar, jag har tre. Lönn är ju så tätådrat att det troligtvis inte spelar någon roll ändå. Genom att oljevaxa ämnet så är det i princip vattentätt i skarvarna och ändträt.
Jag är nyfiken på i vilket träslag ni gjorde kyrkfönstren? Ek?
121 2020-04-28 21:34:09 Senaste redigerad av stout (2020-04-28 21:34:58)
stout skrev:Vem vet, kanske jag tar emot beställningar framåt hösten när pågående projekt är avslutat och jag återigen kan prioritera min snickeriverkstad.
Om du vill göra fler träbitar ställer jag mig i kö ! Har ju tänkt restaurera suffletställningen på min 65a cab !
Har du fått fatt i pappen ?
Noterat.
Jag fick kontakt med Örebro Agenturaffär och de har grå papp, men den är 2mm vilket är lite tunt med tanke på att den karosseripapp som tillverkas nu inte håller samma kvalité som förr i tiden. Jag har kvar originalbakstycket och kommer kanske återanvända det även om det har en spricka. Alternativt köper jag riktig masonit från Fredrikssons Trä och klär det med grå vinyl.
122 2020-04-28 22:00:40 Senaste redigerad av stout (2020-04-28 22:04:30)
Så var det dags att gå på med skärmar och huvar och låta karossen stå i solen ytterligare en dag och härda till sig.

Samma procedur som med karossen. Maskerar utsidan innan jag lackerar insidan.

Och hänger upp mindre delar på klädställningar.

Och även med ståltråd från taket.

När det var dammtort så åkte det också ut i solen.

Var inte oroliga. Skärmarna och huven är maskerade/pappade på utsidan

Sen efter att det härdat till sig i några timmar blev det till att ta bort maskeringen och lackera utsidorna.
Förargligt, ett dammkorn på skärmen. Lite skrap med ett rakblad så försvinner det.

Och en insekt på en annan skärm.

När de var torra så var jag tvungen att “torrpassa” dem på karossen

Nu får kaross och allt annat lackerat stå och härda så att lacken sjunker in ordentligt. Efter det så blir det våtslip. Och jag har ju hur mycket som helst kvar att göra med annat 
Nu menade jag inte faner utan massivt trä som limmas i den form som till slut blir bitarna till cabben. När jag gjorde kyrkfönstren så limmades bitarna så att inget tvärträ kom fram men alla limskarvar var låsta av minst tre andra bitar. man grovsågar ut bitarna i bandsågen och limmar allt i en fanerpress med vattenfast lim 2k. Kyrkfönstren gjordes i furu då de ändå skulle målas. Man kan även lägga faner tvärs mellan inre bitar för att döda träets vilja att vrida sig.
124 2020-04-28 22:35:05 Senaste redigerad av stout (2020-04-28 22:48:06)
Nu menade jag inte faner utan massivt trä som limmas i den form som till slut blir bitarna till cabben. När jag gjorde kyrkfönstren så limmades bitarna så att inget tvärträ kom fram men alla limskarvar var låsta av minst tre andra bitar. man grovsågar ut bitarna i bandsågen och limmar allt i en fanerpress med vattenfast lim 2k. Kyrkfönstren gjordes i furu då de ändå skulle målas. Man kan även lägga faner tvärs mellan inre bitar för att döda träets vilja att vrida sig.
Jo, jag förstår vad du menar men det är ju nästan som att fanéra men man kryssar inte trät. Det är ju så man gör när man formpressar trä, vilket jag också gjort i andra sammanhang.
Den övre bågen jag har är original till denna cabben och är i massivt trä som är splajsad.
Min 50-tals cabställning har överbågen i massivt trä.

Min andra cab hade "lötad" båge och den såg ut så här när jag plockade bort suffletten. Så jag tror att jag kör vidare på massivt ädelträ.




kisavw skrev:stout skrev:Vem vet, kanske jag tar emot beställningar framåt hösten när pågående projekt är avslutat och jag återigen kan prioritera min snickeriverkstad.
Om du vill göra fler träbitar ställer jag mig i kö ! Har ju tänkt restaurera suffletställningen på min 65a cab !
Har du fått fatt i pappen ?
Noterat.
Jag fick kontakt med Örebro Agenturaffär och de har grå papp, men den är 2mm vilket är lite tunt med tanke på att den karosseripapp som tillverkas nu inte håller samma kvalité som förr i tiden. Jag har kvar originalbakstycket och kommer kanske återanvända det även om det har en spricka. Alternativt köper jag riktig masonit från Fredrikssons Trä och klär det med grå vinyl.
Du skulle kunna förstärka originalet med tapetväv limmat innan du klär det , jag gjorde så på klädseln
På 67a bussen jag håller på med , det var tyvärr lite skador på den efter förvaring i Växjö 2 tidigare ägare som ej hunnit få ihop bussen .
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

