101

Prydligt! Har en oxyboxer på gång själv men har inte bestämt vad det blir för storlek än. Lutar åt 76 x 96. Långslagiga vevar till wbx är ju så förbannat dyra.

102

jorsec skrev:

Kul projekt - har själv ett slumrande oxy-projekt med ungefär samma mål som du - blir inspirerad att ta tag i det...tack för det...

Bara att ta fram verktygen - snart är det vår!

103

stickan skrev:

Prydligt! Har en oxyboxer på gång själv men har inte bestämt vad det blir för storlek än. Lutar åt 76 x 96. Långslagiga vevar till wbx är ju så förbannat dyra.

Jag har ett helt lass med långslagiga vevar (84mm), titta förbi så kan vi snacka oxy!

104

Insuget är klart. Polerade det för att matcha dubbelportsinsugen. Svetsade dit två st slangnipplar:
12mm för vacuum till bromsservot.
5mm för slang till MAP-sensorn i styrboxen.

Det sitter en plåtbit på baksidan som ej syns, den håller insuget på plats och hindrar det att vrida sig. Plåten är skruvad fast i fläktkåpans fästen för tändspolen.

Luftfilterröret är kanske lite overkill, 3", men det låg på vinden med tillhörande filter. Skulle ha varit till nåt bygge för länge sedan som är bortglömt.

Post's attachments

DSCF3224.JPG, 388.79 kb, 1024 x 768
DSCF3224.JPG 388.79 kb, 220 downloads since 2020-03-21 

105

Bussig67a skrev:
stickan skrev:

Prydligt! Har en oxyboxer på gång själv men har inte bestämt vad det blir för storlek än. Lutar åt 76 x 96. Långslagiga vevar till wbx är ju så förbannat dyra.

Jag har ett helt lass med långslagiga vevar (84mm), titta förbi så kan vi snacka oxy!

Du får gärna pm:a ett pris på en vev även om jag tycker att 84 mm är i överkant för mej.

106

Mycket intressant motorbygge ICQ/ay
Har ett nytt 1600 block med ramlagerlägena upptagna till typ 4a storlek, med en special 88mm vev som är avsedd för typ 4a svänghjul.
Köpte dessa delar för många år sedan, med tanke att det skulle bli en snäll gat-motor (om nu det går att få runt 88a slag i orginalblock?)
Om inte, kanske det går bättre i ett wasserboxerblock!

Variant 66a taksänkt med mittmotor
Crewcab 65a
Typ 1 50a i delar

107

CrewCab skrev:

Mycket intressant motorbygge ICQ/ay
Har ett nytt 1600 block med ramlagerlägena upptagna till typ 4a storlek, med en special 88mm vev som är avsedd för typ 4a svänghjul.
Köpte dessa delar för många år sedan, med tanke att det skulle bli en snäll gat-motor (om nu det går att få runt 88a slag i orginalblock?)
Om inte, kanske det går bättre i ett wasserboxerblock!

Wasserboxern har samma avstånd vevaxel - kamaxel som en typ1. Så där blir det samma problem. Med 88 slag får man nog fila ur kamaxeln några mm.
Däremot har wasserboxern mer utrymme i själva blocket så där blir det inget problem, räcker att fila lite grann på några få ställen.

108

Dags att ordna bränslesystemet. Det blir bränsleinsprutning som nämnt. CBs insug är förberedda för detta, men hålen är nog avsedda för nån amerikansk typ av spridare, en vanlig Bosch passar inte. Blir till att fräsa upp lite.
Sen har insugen en kort gänga i godset som jag gissar är meningen att låsa fast bränsleröret (fuelrail) med, men den gängan vågar jag inte lita på. Alldeles för kort och jag vill helst ha mer än en bult för att hålla ihop det hela.

Spidarhålen är 12 grader lutade mot insugsflänsen så jag fick göra en lutande hållare så att hålen blev raka så att säga.
Upp i fräsen och ta upp spridarhålen så de passar Bosch (från nån Volvo tror jag) samt borra/gänga nya hål för att kunna fästa bränsleröret.

Post's attachments

DSCF3227.JPG, 367.41 kb, 1024 x 768
DSCF3227.JPG 367.41 kb, 207 downloads since 2020-04-01 

109 Senaste redigerad av erich (2020-04-01 18:04:09)

Mycket bra , egna lösninger på problem som kommer upp gillar jag .. Snott din lösning med oljestickan , nåt som även finns på 1700 T-4 / i T-1  ICQ/ab

Mvh

JETech , S. Halland

110

Appropå oljestickan. Jag är inte säker på att nivåmarkeringen på stickan passar nu när den sitter i ett WBX-block. Nästa gång jag delar blocket ska jag se hur långt ner stickan är i sumpen.
Nån som vet lämplig oljenivå i WBX-blocket, t.ex. mätt från "golvet" i sumpen?

111

Borde ju gå att se om oljestickan visar något sånär rätt om du fyller i rätt mängd olja och kollar hur det blir  ICQ/bk

Variant 66a taksänkt med mittmotor
Crewcab 65a
Typ 1 50a i delar

112

Dags att tillverka bränsleröret. Jag utgick från en alu-profil avsedd för just detta ändamål, de finns att köpa i många olika konfigurationer. Just denna hade jag liggande från nåt gammalt projekt.
Bränsleröret borrades/frästes för att passa de hål jag tagit upp i insuget. Bosch-spridarna ska ha 14mm hål för att täta i O-ringarna, här gäller det att få en fin yta så det inte läcker bensin.
För att få lagom höjd på bränsleröret svarvade jag några distanser i lämplig höjd.

Post's attachments

DSCF3228.JPG, 390.23 kb, 1024 x 768
DSCF3228.JPG 390.23 kb, 216 downloads since 2020-04-03 

DSCF3229.JPG, 381.92 kb, 1024 x 768
DSCF3229.JPG 381.92 kb, 195 downloads since 2020-04-03 

DSCF3230.JPG, 477.59 kb, 1024 x 768
DSCF3230.JPG 477.59 kb, 202 downloads since 2020-04-03 

DSCF3231.JPG, 392.64 kb, 1024 x 768
DSCF3231.JPG 392.64 kb, 199 downloads since 2020-04-03 

DSCF3232.JPG, 523.14 kb, 1024 x 768
DSCF3232.JPG 523.14 kb, 231 downloads since 2020-04-03 

113

Snyggt ICQ/ay

Variant 66a taksänkt med mittmotor
Crewcab 65a
Typ 1 50a i delar

114

Byggt vidare på bränslesystemet. Gängade röret för AN6 nipplar. Än så länge har jag bara kopplat ihop höger och vänster rör. Tillflöde och frånflöde måste jag nog bestämma slanglängder och placering av filter/regulator etc när motorn är på plats i bussen.

Då jag är lite rädd för att U-böjen kan vibrera loss eller spricka har jag najat fast slangen i en hållare så att det hela blir avlastat. Vet inte om det behövs, men det känns bra.

Post's attachments

DSCF3247.JPG, 633 kb, 1024 x 768
DSCF3247.JPG 633 kb, 211 downloads since 2020-04-28 

DSCF3248.JPG, 498.36 kb, 1024 x 768
DSCF3248.JPG 498.36 kb, 207 downloads since 2020-04-28 

115

Bussig67a skrev:

Byggt vidare på bränslesystemet. Gängade röret för AN6 nipplar. Än så länge har jag bara kopplat ihop höger och vänster rör. Tillflöde och frånflöde måste jag nog bestämma slanglängder och placering av filter/regulator etc när motorn är på plats i bussen.

Då jag är lite rädd för att U-böjen kan vibrera loss eller spricka har jag najat fast slangen i en hållare så att det hela blir avlastat. Vet inte om det behövs, men det känns bra.

Är det gummislang som används
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

116

PPRMicke skrev:
Bussig67a skrev:

Byggt vidare på bränslesystemet. Gängade röret för AN6 nipplar. Än så länge har jag bara kopplat ihop höger och vänster rör. Tillflöde och frånflöde måste jag nog bestämma slanglängder och placering av filter/regulator etc när motorn är på plats i bussen.

Då jag är lite rädd för att U-böjen kan vibrera loss eller spricka har jag najat fast slangen i en hållare så att det hela blir avlastat. Vet inte om det behövs, men det känns bra.

Är det gummislang som används
/// Micke

Själva bränsleslangen är kompis med AN-nipplarna, det är gummi och den har inbyggd armering av nån slags ståltråd, man ser den när man klipper av slangen, sen är det nylonväv utanpå. Innan jag satte på sistan nippeln trädde jag över några stumpar vanlig oljeslang som skavskydd på några ställen.

117

Bussig67a skrev:
PPRMicke skrev:
Bussig67a skrev:

Byggt vidare på bränslesystemet. Gängade röret för AN6 nipplar. Än så länge har jag bara kopplat ihop höger och vänster rör. Tillflöde och frånflöde måste jag nog bestämma slanglängder och placering av filter/regulator etc när motorn är på plats i bussen.

Då jag är lite rädd för att U-böjen kan vibrera loss eller spricka har jag najat fast slangen i en hållare så att det hela blir avlastat. Vet inte om det behövs, men det känns bra.

Är det gummislang som används
/// Micke

Själva bränsleslangen är kompis med AN-nipplarna, det är gummi och den har inbyggd armering av nån slags ståltråd, man ser den när man klipper av slangen, sen är det nylonväv utanpå. Innan jag satte på sistan nippeln trädde jag över några stumpar vanlig oljeslang som skavskydd på några ställen.

Ok Jag är mycket medveten  vilken typ av slang det är ( vi är tvingade att ha sådant om man har tryck över 1 bar)
Men har har haft problem med kvaliteten och tryck diffar i systemet så det blev PTFE  med metallstrumpa
Bara för info kan du vara noga att dom inte blir för hårda i böjana
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

118

Dags för en uppdatering efter lite sommaruppehåll.

Det som tagit mest tid var att få leverans av mina kolvringar. Borttappat paket (sågs senast på Jamaica!), nytt paket etc. Nåväl, nu har jag kolvringar så bygget kan fortsätta.

Blev lite jobb på blocket till att börja med. Jag tänkte täta cylindrar mot block genom att montera en o-ring. Mest för att jag är nyfiken på om det går att få tätt med denna metod. O-ringen är av Viton som tål både hög temperatur samt olja, bensin etc. Storleken är 100x2.5mm.
För att göra spåret i blocket använde jag en T-fräs (Sandvik Coromill 327) i min Storebro fräs. Detta jobb underlättas om man har en styrd fräs.
Detta är ju förstås helt onödigt, man kan lika gärna strunta i det och täta på sedvanligt vis.

En strokad motor med WBX-block behöver nästan ingen bearbetning för att allt ska få plats, men en liten putsning av 8st "gjutknölar" behövs för att vevstaken ska gå fri. Detta beror givetvis på hur smäckra stakar man använder. För min del var det pyttelite som behövde tas bort. En roterande fil gjorde jobbet på några minuter.

Post's attachments

DSCF3299.JPG, 609.13 kb, 1024 x 768
DSCF3299.JPG 609.13 kb, 216 downloads since 2020-08-04 

DSCF3300.JPG, 652.53 kb, 1365 x 1024
DSCF3300.JPG 652.53 kb, 197 downloads since 2020-08-04 

DSCF3302.JPG, 355.63 kb, 1024 x 768
DSCF3302.JPG 355.63 kb, 183 downloads since 2020-08-04 

DSCF3303.JPG, 370.57 kb, 1024 x 768
DSCF3303.JPG 370.57 kb, 194 downloads since 2020-08-04 

DSCF3304.JPG, 347.26 kb, 1024 x 768
DSCF3304.JPG 347.26 kb, 198 downloads since 2020-08-04 

119

Lite mer pyssel på blocket.
VW har borrat oljekanaler genom blocket och sen pluggat med nån slags presspluggar. Om man läser lite om detta verkar det som att pluggarna på trycksidan kan börja läcka med tiden. Nån som haft problem med detta?

Lösningen är att borra ur pluggarna och gänga NPT för pluggar. Man behöver två storlekar: 1/8" och 3/8".

En kanske viktigare finess med denna operation är att man får fri tillgång till oljekanalerna som då enkelt kan rengöras. När man håller på att bearbeta blocket blir det ju en massa spånor som kan leta sig in överallt. Dessa sköljes nu lätt bort innan pluggarna monteras med lämpligt tätningsmedel. Jag brukar använda hydraultätning på tub.

De två hålen utan plugg på undre bilden är VW original.

Post's attachments

DSCF3324.JPG, 374.08 kb, 1024 x 768
DSCF3324.JPG 374.08 kb, 184 downloads since 2020-08-23 

DSCF3325.JPG, 373.79 kb, 1024 x 768
DSCF3325.JPG 373.79 kb, 187 downloads since 2020-08-23 

120

Insexpluggar i stil med de du använt finns också med metrisk gänga och gjorda i stål. NPT gängtappar kan vara svåra att hitta till vettigt pris. Snap-On har haft till humant pris, nu läget vet jag inte.

121

Ja det går ju bra med metriskt också. Skulle tro att 10mm och ca 16mm blir bra.

122

En poäng till mässingens fördel, är att värmeutvidgningen är nästan som aluminium.

123

Då var det dags att bygga vidare på Oxymotorn.
När vi nu talar om mässingspluggar så visade det sig att jag missat ett ställe i oljesystemet som har en ipressad aluminiumplupp. Den sitter i mellan cylinder 3 och 4, nederkant. Den är borrad snett nedåt och mynnar ut i ett av oljegallerierna. Inte helt säker på varför det hålet är borrat/pluggat, men det finns nog där av en anledning. Gissar att det kopplar ihop två ställen som behöver tryckolja.
Hur som helst så är positionen svår att se. När man fräst bort vattenmantlarna får man leta noggrant innan man finner den. Alu i alu så att säga. På bilden är den innanför den svarta markeringen och jag har gjort ett körnslag i mitten. Jag borrade ur den snett tills jag kom igenom till borrhålet. Större och större borr - slutade med 8,5mm. Sen gänga för NPT 1/8".
Kanske detta är onödigt, vet ej hur hårt orginalpluggen sitter fast.

Post's attachments

DSCF3384.JPG, 365.71 kb, 1024 x 768
DSCF3384.JPG 365.71 kb, 176 downloads since 2020-11-25 

DSCF3385.JPG, 435.99 kb, 768 x 1024
DSCF3385.JPG 435.99 kb, 172 downloads since 2020-11-25 

124

Lite mer om oljesystemet.
Både typ 1 och WBX motorn har det mesta av oljesystemet i vänstra blockhalvan. Därifrån går olja först till vänstra lyftarna. Sen går oljan vidare via kanaler vid kamaxeln till de högra lyftarna. Dessa får då en smula sämre smörjning. Det är ett känt fenomen, en bra redogörelse för typ 1 oljesystemet och dess begränsningar (och möjliga förbättringar) finns här http://bobhooversblog.blogspot.com/2007 … -mods.html
Jag tänkte försöka bättra på oljeflödet till de högra lyftarna genom att borra en ny oljekanal på samma sätt som görs på typ 1 enligt ovan.

Man behöver ett långt borr, minst 30cm. Det är inte helt lätt att hitta då det får vara max 6mm diameter. På fackspråk heter det visst formstagsborr. Jag hittade ett hos Beijer bygg. Ett litet orosmoment är att gjutgodset där man borrar är lite lägre än där VW borrade (sparar några gram metall..) och man vill ju inte riskera att oljetrycket spränger metallen där man borrat. Därför vill man få hålet att hamna så långt ner som möjligt. Jag använde en plastpinne för att trycka ner borret. Man måste också förlänga borrhålet vid kamlagret, men jag fick ingen bild på det.

Behöver man göra detta? Nja, förmodligen inte. Motorn fungerar ju bevisligen som den är. För de som pressar sin motor till det yttersta kan det nog vara vettigt att förbättra oljesystemet. För oss vanliga slöåkare kan det kanske kvitta. Men jag vill visa hur man gör i alla fall.

Post's attachments

DSCF3365.JPG, 414.62 kb, 768 x 1024
DSCF3365.JPG 414.62 kb, 170 downloads since 2020-11-29 

DSCF3367.JPG, 370.3 kb, 1024 x 768
DSCF3367.JPG 370.3 kb, 164 downloads since 2020-11-29 

DSCF3368.JPG, 413.27 kb, 1024 x 768
DSCF3368.JPG 413.27 kb, 157 downloads since 2020-11-29 

125

Hitade på ett finskt forum var det en tråd om denna motor. Oklart om det var o- eller w-bx. "Yksi, kaksi, kolme", kanske "ei saa peittää". Men där slutar finska tolken. Men nu har jag full förståelse efter att tagit hjälp (?) av Google translate. Eller?

Här är ett litet slumpvis urvalt klipp:

"För mekaniken kan du få ett färdigt turbomunstycke, men hyddans näbb måste antagligen tas i drift. Som kabinlyftare är den wbx-lyften fortfarande ganska liten, så en lyftökning med en kam eller vipparm kan vara för mycket för en hyttlyftare? Men personlig erfarenhet är det inte, för jag har gärna gjort de "stora pojkarna" enligt instruktionerna och holkittanutbon."

Tänk så lätt man blir wbx-expert.