Härskarhans skrev:Hittade felet, visade sig att röret till rattstången var upprostat i nederkant så nedersta stiftet hade ingen kontakt med själva röret. Därav funkade tutan när jag tog jordkablen och la direkt mot jord men ej när det var inkopplat som det skulle. Putsade till och löddade fast möget så funkade tutan igen. Bara blinkersen kvar
Bara att tuta och köra då, och så får du eller passageraren räcka ut armen genom sidofönstret när du skall svänga!
Börja med att kontrollera blinkerslamporna, dom framtill på skärmarna, se framförallt till att lampan är ordentligt jordad i sina hållare och att dessa står i förbindelse med plåten i skärmen. Ibland kan man behöva dra en extra jordkabel, helst brun, från lamphållaren in till säker jordpunkt i karossen, då det kan vara si och så med den elektiska kopplingen i plåten mellan skärmar ock resten av karossen, likadant i bakskärmarna naturligtvis.
Ja i baksärmarna och baklyktorna också... Ett observandum är om det lyser konstigt då du blinkar eller bromsar, om alla tre glödtrådarna eller två glödtrådar i en eller båda lamporna lyser svagt samtidigt har du ett jordfel.
Strömmen tar den enklaste vägen om chassijorden är dålig, och det brukar bli genom bromsljusets tjockare glödtråd i bakljuslampan, vice versa om du bromsar och det glöder i blinkersens glödtråd.
Blinkesomkopplaren, eller rättare sagt "körriktningsspaken" på rattstången kan vara sliten i sina kontaktbleck eller anslutningar, bäst före datum borde väl inte vara passerad ännu?? jag menar ju att VW/Bosch grejer håller väl i minst 100 år...!?
kanske svårt att reklamera… Men i alla fall kan man kolla upp denna med en ohm-meter. Jag har inte kollat om det finns resevdelar att köpa till din årsmodell, men det kanske det finns?
Relät, ja som jag skrev, i alla fall på något senare årsmodeller heter anslutningarna 49, 49a och 31.
49 kan även heta + och är ingången från tändningslåset. 49a kan heta S (=signal) och är utgången till blinkersspaken, den skall vara kopplad till en anslutning som kan heta 54, eller + eller +54 på blinkersrspaken.
Utgångarna från spaken heter L eller R, links oder richt, eller på engelska left or right.. om jag nu stavade rätt.
31 är minus, och kan vara märkt med "-".
Från 49a eller S går det även en utlöpare till kontollampan i hastighetsmätarhuset (här är det vanligt med felkopplingar, kan återkomma eller hänvisa till annan tråd som handlar om detta, svart kabel här är plus, inte minus eller jord!)
Tro det eller ej, men L förgrenar sig sedan i en kabel framåt och en bakåt, samma sak med R.
I motorrummet bakom den kladdiga ljudisoleringen sitter det på båda sidor ut mot skärmarna en kopplingslist där det kan vara oxid. Minns nu inte hur det ser ut fram i bilen, men säkerligen en och annan kopplingspunkt där också.
Vid 12 volt skall de främre blinkerslamporna vara på 21 watt, de bakre skall de också vara på 21 watt. (baklampan har två glödtrådar på 21 w, bromsljus och 5 w bakljus).
Bildfrekvensen skall vara ungefär 1 Hz, alltså en blink per sekund, 0,5 sek ljus, 0,5 sek släkt. Blinkrelät är beroende av att lamporna är på 2 x 21 watt för att det skall blinka i rätt frekvens. Modernare relä avsedda för både glödlampor och LED-lampor funkar på ett annat sätt och håller takten oavsett vad som är anslutet.
Men det är ju bara att krypa runt med testlampa eller multimeter och mäta sig fram och se var du finner felet, men som jag skrev inledningsvis, så är det i gamla bilar nästan alltid chassijorden som fallerar, så kolla den först! Särskilt då i bilar med friliggande skärmar där kaross-skarvar leder strömmen tillbaka till batteriet dåligt eller inte alls.
Sedan om detta inte hjälper kan någon av oss förklara hur kontrollamporna i hastighetsmätaren skall vara kopplade då även en felkoppling där kan få blinkersen helt eller delvis ur funktion, men det tar vi nästa gång....
"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."