1

Hej, byggde om min bubbla -66:a förra året till 12v, dock fick jag aldrig tid till att färdigställa allt. Har börjat dra i det igen och har fått lite knasiga problem, kan börja med tutan.

Ny tuta från biltema monterad, nya kablar dragna. Tutan funkar om jag kopplar direkt på + men funkar inte genom ratten. Följt jordkablen på alla brytpunkter, mätt upp så jag inte har kortslutning mot nånting, dragit ny kabel genom rattstången oxå men tutan vill inte all funka genom ratten. Vafan?

Jaja, nästa problem. Blinkersen.. Har provat med ett 20-tal relä, nya som begagnade från diverse platser i universum. Så som jag har nu så blinkar lampan i mätarhuset precis som att jag har blinkersen aktiverad, slår jag igång blinkersen sänks frekvensen på blinkningen lite. Reläet jag har monterat nu köpta jag från CSP i Hyllinge, 3 stift. Har provat med relä med 4 stift och kopplat enligt andra årsmodeller men samma problem. Nåt relä tror jag är 6v, hittar ingen info om det men när jag slår igång tändningen så blinkar det snabbt precis som att en lampa e kass men slår jag igång blinkersen lyser lampan i mätarhuset konstant och blinkerslamporna lyser oxå konstant, efter någon sekund smäller säkringen. Har kollat olika forum, kollat igenom tips och tricks med jordkablar, ärgade lamphållare mm men får ente rätt på det. Kan man få såna här fel om där e kortslutning i spaken? Även märkt att jag har ett herrejösesglapp mellan ratt och spakkonsolen, har dock ingen direkt möjlighet att justera till det ICQ/bn

2

Borde fungera med ett gammaldax relä med bimetallplåt som
blir varm o böjer sig(där kan man ändra frekvens via att böja plåten.
Kolla så inte tutan är jordad i sig själv...då orkar den inte tuta...ev prova
med en 6-12v från nån jappsmoped.

3

https://www.wolfsburgwest.com/wired/wir … _12_00.htm

Du måste tänka tvärt om när det gäller matningen. Har du kollat så att kabelanslutningen från rattstångsröret (ja, rattstångsröret, där sitter en anslutning för flatstiftskontakt) är hel och går till tutan?

4

https://www.wolfsburgwest.com/wired/wir … _12_00.htm

Du måste tänka tvärt om när det gäller matningen. Har du kollat så att kabelanslutningen från rattstångsröret (ja, rattstångsröret, där sitter en anslutning för flatstiftskontakt) är hel och går till tutan?

5 Senaste redigerad av Björn J. (2020-04-17 12:38:38)

Jean Passepartout skrev:

https://www.wolfsburgwest.com/wired/wir … _12_00.htm

Du måste tänka tvärt om när det gäller matningen. Har du kollat så att kabelanslutningen från rattstångsröret (ja, rattstångsröret, där sitter en anslutning för flatstiftskontakt) är hel och går till tutan?

Tutan har permanent anslutning till plus (när tändningen är på) och minsukabeln går upp i rattstången och jordas då med tutknappen. Vanligt fel är att anslutningen vid hardyskivan är kass.

Här finner du diverse kopplingsscheman samlade:
http://www.beachbuggy.se/forum/viewtopi … amp;t=1239

49 på blinkrelät är ingång, 49a är utgången till blinkersspaken, 31 är chassijord.
Vanligt fel är att blinkerslamporna är dåligt jordade i ärgade lamphållare.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

6

Nu tar vi strömmens väg från batteri via tutan till jord på årsmodellerna 1962-1967 en gång för alla. Det brukar vara rattstångsröret som förvirrar ICQ/ag

1. Från batteri går en kraftig kabel via terminal 30 på startmotorn och B+ på laddningsregulatorn till anslutning 30 på ljuskontakten och vidare till säkringshållaren.

2. Därifrån (utan att passera säkringen den ansluter till) går det en (röd) kabel till 30 på tändningslåset/startkontakten. Detta infördes fr o m 1962 års modell för att inte signalhornet skulle fungera då inte tändningen var på.

3. Från anslutning 15/54 går det en kabel till den motsatta säkringshållaren (i förhållande till den som den röda kabeln från laddningsregulatorn sitter). Härifrån går strömmen GENOM säkringen till själva signalhornet.

4. Nu kommer det som kan förefalla lite märkligt. Från signalhornets andra terminal ska det gå en kabel till RATTSTÅNGSRÖRET. På så vis har själva rattstångsröret hela tiden (när tändningen är påslagen) positiv potential i förhållande till bilens jord. Därför är rattstångsröret isolerat från karossen med gummi, både vid genomförningen i torpedväggen och vid rattlåset.

5. Från rattstångsröret leds strömmen genom lagret uppe i rattstångsröret via rattaxeln och upp till själva ratten. Tutringen är normalt isolerad från ratten, men via en kabel ansluten till chassijord på den sida av hardyskivan som styrsnäckan sitter. När man då tutar ansluter man rattstångsröret till jord med hjälp av tutringen. Tut. ICQ/bp

Men, eftersom 1960 och 1961 års modell ser likadana ut från förarplats, med samma utseende på rattar och tutringar, så borde de funka på samma vis?
Nej, de gör de inte. 1960 och 1961 ersätter själva rattaxeln den kabel som går genom rattaxeln på senare modeller (upp till 1967). Här har vi att göra med en jordad rattaxel som är lagrad i ett rattstångsrör vilket ständigt är spänningssatt genom signalhornet. För att hålla delarna isolerade monterade VW olika isolerbrickor och grejor. Rattarna, tutringarna samt tutringarnas monteringsdetaljer är unika 1960-1961. Det är också dessa modeller som har en liten jordkabel som förbinder rattaxeln med styrväxeln vid hardyskivan. Dessutom är signalhornet på dessa årsmodeller ständigt under spänning, även när tändningen inte är på. Det räcker med att någonting jordar mot rattstångsröret så tutar det. Även om tändningen inte är på.  En stor nyckelknippa i tändningslåset som man råkar stöta till med högerknäet så att en nyckel lägger sig uppe på rattstångsröret där färgen är lite avskavd. Tut. Inte underligt att man drog signalhornsmatningen via tändingslåset efter två år. Inte heller underligt att man redan 1971 återgick till systemet med kol och kontaktring som man använt fram till och med 1959...

Jag skulle börja med att kolla så att tutan är kopplad rätt. Kolla anslutningen där kabelskon från tutan (brun kabel) ska sitta på rattstångsröret. Precis som Björn skriver så är dålig kontakt i lamphållare anledning till säkert 95% av alla blinkersproblem, oavsett om man kör med 12 eller 6 volt.

7

Vad det gäller blinkers så ser det ju ut som det är tre trådar på spaken enl schemat. In. Höger, Vänster
Jag  hade lossat på spaken, och om det inte finns några synliga problem.

Hade jag tagit en lång skladd från plus på batteriet.

Duttat på anslutningen till Vä och och bett nån kolla om det lyser fram och bak på vänster sidan.
Sen göra likadant på höger sida.

Om det blixtrar och inte lyser, så får man leta därifrån, tex vänster fram matnin och vänster bakmatning.
Till slut hittar man var det finns en kortis, för det gör det om säkringen går.

Är detta ok, kan man prova att lägga på plus vid reläet, på den grön/vit/svarta kabeln som går till spaken.
Då ska man få det att lysa höger respektive vänster, när man fäller spaken.

Sen är det bara reläet kvar att fixa och jag har kopplat upp en del relä på bänken med två 15Wlampor (för att få rätt belastning) och lite sladdar för att klura ut vilka anslutningar som är vilka.


https://www.thesamba.com/vw/archives/info/wiring/bug_67.jpg

"ljushuvud"

8

Hej, tack för alla svar
Tutan är kopplad direkt från säkringshållaren till plus på tutan, därifrån går en jordkabel till rattstångsröret. Tar jag bort jordkablen från röret och ansluter direkt till jord och tändning på så funkar tutan, inga problem där. Sätter jag på kablen igen på röret så funkar tutan inte genom ratten, alltså normal funktion på tutan. Ska riva ner hela rattstången ikväll och kolla om jag hittar nåt skit där.

Blinkersen i sig funkar ju, problemet jag har är att det blinkar i mätarhuset även om jag inte har aktiverat blinkersen, aktiverar jag blinkersen så blinkar det något långsammare bara. Det att säkringen gick var nog att jag fått tag i nåt 6V relä eller nåt. Alla lampor är hela och funkar, haft av alla lamphållare och putsat till, mätt så jag har kontakt på alla ställen där jag ska ha kontakt. Ingen ärg nånstans, alla kablar är utbytade till alla lampor på bilen. Kollat alla elsheman som finns på nätet, till alla olika årsmodeller om där e nåt som skiljer sig åt. Även provat med extra jordkablar till lamporna men samma fenomen. Blinkersen funkade ju som det skulle när jag körde 6V, detta har kommit nu när jag bytat allt till 12V.

9 Senaste redigerad av umekille (2020-04-13 19:43:44)

Du behöver en tuta som inte jordar genom chassie...likadant knep byta tuta på volvo 7-940
Blinkers..prova dra en kabel (bygla) från indikatorplatsen på relä till utgående plats...kan fungera.

10

Hittade felet, visade sig att röret till rattstången var upprostat i nederkant så nedersta stiftet hade ingen kontakt med själva röret. Därav funkade tutan när jag tog jordkablen och la direkt mot jord men ej när det var inkopplat som det skulle. Putsade till och löddade fast möget så funkade tutan igen. Bara blinkersen kvar

11

Kul att du hittade felet och inte gav upp och satte en läbbig tryckknapp till tutan någonstans!
Om allt är kopplat korrekt är det oftast rattstångsröret som är boven när signalhorn inte funkar på bilar från 1960-1967...
Jag antar att det såg ut ungefär så här:
https://forumbilder.com/images/2020/04/ … alhorn.jpg

12 Senaste redigerad av Björn J. (2020-04-17 13:30:35)

Härskarhans skrev:

Hittade felet, visade sig att röret till rattstången var upprostat i nederkant så nedersta stiftet hade ingen kontakt med själva röret. Därav funkade tutan när jag tog jordkablen och la direkt mot jord men ej när det var inkopplat som det skulle. Putsade till och löddade fast möget så funkade tutan igen. Bara blinkersen kvar

Bara att tuta och köra då, och så får du eller passageraren räcka ut armen genom sidofönstret när du skall svänga!  ICQ/bq

Börja med att kontrollera blinkerslamporna, dom framtill på skärmarna, se framförallt till att lampan är ordentligt jordad i sina hållare och att dessa står i förbindelse med plåten i skärmen. Ibland kan man behöva dra en extra jordkabel, helst brun, från lamphållaren in till säker jordpunkt i karossen, då det kan vara si och så med den elektiska kopplingen i plåten mellan skärmar ock resten av karossen, likadant i bakskärmarna naturligtvis.
Ja i baksärmarna och baklyktorna också... Ett observandum är om det lyser konstigt då du blinkar eller bromsar, om alla tre glödtrådarna eller två glödtrådar i en eller båda lamporna lyser svagt samtidigt har du ett jordfel.
Strömmen tar den enklaste vägen om chassijorden är dålig, och det brukar bli genom bromsljusets tjockare glödtråd i bakljuslampan, vice versa om du bromsar och det glöder i blinkersens glödtråd.

Blinkesomkopplaren, eller rättare sagt "körriktningsspaken" på rattstången kan vara sliten i sina kontaktbleck eller anslutningar, bäst före datum borde väl inte vara passerad ännu?? jag menar ju att VW/Bosch grejer håller väl i minst 100 år...!? ICQ/am kanske svårt att reklamera… Men i alla fall kan man kolla upp denna med en ohm-meter. Jag har inte kollat om det finns resevdelar att köpa till din årsmodell, men det kanske det finns?

Relät, ja som jag skrev, i alla fall på något senare årsmodeller heter anslutningarna 49, 49a och 31.
49 kan även heta + och är ingången från tändningslåset. 49a kan heta S (=signal) och är utgången till blinkersspaken, den skall vara kopplad till en anslutning som kan heta 54, eller + eller +54 på blinkersrspaken.
Utgångarna från spaken heter L eller R, links oder richt, eller på engelska left or right.. om jag nu stavade rätt.
31 är minus, och kan vara märkt med "-".
Från 49a eller S går det även en utlöpare till kontollampan i hastighetsmätarhuset (här är det vanligt med felkopplingar, kan återkomma eller hänvisa till annan tråd som handlar om detta, svart kabel här är plus, inte minus eller jord!)

Tro det eller ej, men L förgrenar sig sedan i en kabel framåt och en bakåt, samma sak med R.
I motorrummet bakom den kladdiga ljudisoleringen sitter det på båda sidor ut mot skärmarna en kopplingslist där det kan vara oxid. Minns nu inte hur det ser ut fram i bilen, men säkerligen en och annan kopplingspunkt där också.

Vid 12 volt skall de främre blinkerslamporna vara på 21 watt, de bakre skall de också vara på 21 watt. (baklampan har två glödtrådar på 21 w, bromsljus och 5 w bakljus).
Bildfrekvensen skall vara ungefär 1 Hz, alltså en blink per sekund, 0,5 sek ljus, 0,5 sek släkt. Blinkrelät är beroende av att lamporna är på 2 x 21 watt för att det skall blinka i rätt frekvens. Modernare relä avsedda för både glödlampor och LED-lampor funkar på ett annat sätt och håller takten oavsett vad som är anslutet.

Men det är ju bara att krypa runt med testlampa eller multimeter och mäta sig fram och se var du finner felet, men som jag skrev inledningsvis, så är det i gamla bilar nästan alltid chassijorden som fallerar, så kolla den först! Särskilt då i bilar med friliggande skärmar där kaross-skarvar leder strömmen tillbaka till batteriet dåligt eller inte alls.

Sedan om detta inte hjälper kan någon av oss förklara hur kontrollamporna i hastighetsmätaren skall vara kopplade då även en felkoppling där kan få blinkersen helt eller delvis ur funktion, men det tar vi nästa gång....

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

13

Jean Passepartout skrev:

Kul att du hittade felet och inte gav upp och satte en läbbig tryckknapp till tutan någonstans!
Om allt är kopplat korrekt är det oftast rattstångsröret som är boven när signalhorn inte funkar på bilar från 1960-1967...
Jag antar att det såg ut ungefär så här:
https://forumbilder.com/images/2020/04/ … alhorn.jpg


Jo såg exakt ut som den bilden  ICQ/ag

14

Såg däremot en skum grej när jag fick en timme över, från blinkerspaken går där ju ut trådar precis som Björn beskriver men när jag glor lite närmare på det så verkar jag ha fler kablar från spaken än vad alla kopplingsscheman och info beskriver. Enligt alla konstens regler ska där vara 5 kablar, jord, blinkers hö-vä, helljus och kablen till blinkersrelät. Men från själva spaken har jag 7 kablar som sticker ut? En mörkare brun kabel och en mörkare brun/vit men dom är avklippta av nån jävla anledning. Har kollat lite nyare och äldre kopplingsschema men hittar inget nämnvärt. Ska riva ner allt igen och klippa upp kabelstrumpan för att se varfan dom går till

15 Senaste redigerad av Björn J. (2020-04-24 13:49:11)

Härskarhans skrev:

Såg däremot en skum grej när jag fick en timme över, från blinkerspaken går där ju ut trådar precis som Björn beskriver men när jag glor lite närmare på det så verkar jag ha fler kablar från spaken än vad alla kopplingsscheman och info beskriver. Enligt alla konstens regler ska där vara 5 kablar, jord, blinkers hö-vä, helljus och kablen till blinkersrelät. Men från själva spaken har jag 7 kablar som sticker ut? En mörkare brun kabel och en mörkare brun/vit men dom är avklippta av nån jävla anledning. Har kollat lite nyare och äldre kopplingsschema men hittar inget nämnvärt. Ska riva ner allt igen och klippa upp kabelstrumpan för att se varfan dom går till

Från vilken årsmodell är blinkersspaken? samma som bilen -66?
Nä, vad jag minns är det tre till blinkers och två till helljusomkopplingen.
Brun är minus! hel/halvljusomkopplingen till relät brukar också heta S =signal, och den är minusmanövrerad, därav den bruna kabeln.
Många kablar--- på modernare tjockbubblor kan man ju finna en herrans massa klena kablar i olika färger litet varstans, till det där VW-diagnos uttaget i motorrummet, men knappast i den omkopplaren och knappast på den årsmodellen.
Däremot vet jag att det finns minst två olika blinkersomkopplare, "blinkersspakar" en med en knapp längst ut till hel/halvljus och en där man drar hela spaken åt sig för att blända av, den är av senare årsmodell. kanske kom den spaken där man drar hela spaken åt sig för att blända av, ljustuta i samband med "12voltens" införande?? (det var väl så att vi fick 12 volt ungefär samtidigt som vi tvingades byta sida? ICQ/bh ja till höger då alltså...)

Men om allt funkar som det skall kan du kanske bortse från lösa kabeländar som inte leder någonstans.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

16 Senaste redigerad av Härskarhans (2020-04-25 12:57:01)

Hej
Rev ner möget idag, visar sig att nån har bytat själva spaken en gång i tiden och klippt av dom gamla kablarna så jag tog bort dom. Hittade att det ärgat ihop totalt vid ljustutsknappen så köpte en ny spakkonsol men den var helt kass så plockade bara spaken från den men fortfarande samma skit.. Rätt tröttsamt faktiskt. Ska riva ut verkstan och se vad jag har liggandes, än så länge har jag bara hittat spakar till nyare och dom verkar tryckas fast i en insats, alla kablar sitter fast i stift på dom spakarna.
Men rent praktiskt så ska det gå med en spak av äldre modell när man bygger om till 12V eller jag måste byta till en nyare som har 12V från början?

17

Du har alltså bara hittat spakar till 1972 och nyare i gömmorna.
Det är ingen som helst skillnad mellan spakar för 6 resp. 12 volt. Däremot skiljer det sig åt mellan olika årsmodeller.

Mycket kortfattat ser det ut ungefär så här:
Splitwindow upp till oktober 1952 har ingen spak, utan en omkopplare på instrumentpanelen.
Oktober 1952 kom första spaken. Den sitter t o m 1959 års modell.

1960-1961 kom en spak avsedd för rattarna med försänkt nav. De första åren (1961 och 1961) har spakarna 6 kablar, eftersom dessa årsmodeller blinkar med bromsljusen.
1962-1965 ser spaken likadan ut som 61-62, men har bara tre kablar (och fyra kontakter).
1966-67 ser spaken fortfarande likadan ut, men har en liten brytare till helljuset.

1968 kom nästa generation. 1968 till 1970 har samma spak. 1971 skiljer den sig lite.
1972 kom en spak där kablarna ansluts med ett vitt kontaktdom i plast.

Sen finns det en mängd variationer på detta. Ghia är en separat historia. Vissa modeller har färgmatchade spakar. USA-modeller med blinkers istället för pilar (och vissa bussar) har en spak som skiljer sig från de europeiska 1956-1959. Många bilar har råkat ut för glada amatörer som monterat både det ena och det andra.

I ditt fall skulle jag utan tvekan köpa en ny och slippa problem. Om du har en 66:a finns det nya spakar hos CSP i Hyllinge. Till en normal 66:a ska spaken heta 141953517F.