Hej
Jag skulle egentligen bara flytta på åkgräsklipparen härom dagen när jag efter en liten stunds gång noterar att den rycker ur svart vätska ur vad jag gissar är vevhusventilationen.
Redan förra sommaren, då den gick ganska sällan, så hade den startproblem. Det var precis som att startmotorn eller vevaxeln kärvade, för man hörde hur solenoiden slog till, men sen var det som om starten inte orkade dra igång motorn. Nu när den hade stått över vintern var det ju givetvis samma problem, men genom att vrida lite på remskivan under motorn, så kom man ur dödläget och starten kunde dra runt motorn.
Eftersom jag hade plockat bort luftburken med filter för att kunna spruta i startgas, så skulle jag återmontera delarna när motorn väl hoppat igång, bara för att upptäcka att jag då sakta men säkert "kväver" motorn. Okej, underhållet är eftersatt och jag borde rengöra filtret, helst byta ut det, så jag tänkte att flytta på maskin kan jag ju göra utan filter.
Efter att ha kört några meter så märker jag hur något inte står rätt till, motorn verkar tappa lite i ork och efter ytterligare några meter blir det alldeles uppenbart att något är fel. Vid belastning, tex svagt uppåtlut, så börjar det spruta en svart vätska ur en anslutning på luftburken som jag bara kan tolka som vevhusventilationen, detta samtidigt som motorn går rejält dåligt och tappar ork. Det ryker en del också, men det kan vara för att vätskan skvätter överallt, kanske både ner i förgasaren men även på "grenröret"? När jag anlände till min destination, slog jag av maskin och brydde mig inte ens om att felsöka, då jag hade annat att göra.
Nu ska här nämnas att maskinen är gammal, chassiet är även det slitet och jag fick den av en granne, så jag har inte pröjsat ett ruttet öre för maskinen. Dock hade jag förra sommaren köpt ny drivrem (i kevlar) och nya knivar till klippningen, då den bara gått som "traktor" de senaste åren. Jag vet i ärlighetens namn inte ens om jag behöver en åkgräsklippare då min övertygelse om gräsmattor är att de ska få blomma och en liten vanlig "gå-klippare" har jag ju till att köra upp gångar och klippa närmast altanen med. Men jag har en släpvagn som jag drar med traktorn och det har jag mycket nytta av vid transporter på tomten, så maskinen kommer saknas mig.
Därför tänkte jag höra mig för om det är att riva motorn som jag misstänker, eller om det kan vara något enklare, som att det samlats kondensvatten under vintern eller ngn annan långsökt lösning? Är det motorrenovering som är lösningen på problemet blir det nog bortskänkes eller skroten...