1 Senaste redigerad av kee (2020-04-06 08:47:24)

Hej

Jag skulle egentligen bara flytta på åkgräsklipparen härom dagen när jag efter en liten stunds gång noterar att den rycker ur svart vätska ur vad jag gissar är vevhusventilationen.

Redan förra sommaren, då den gick ganska sällan, så hade den startproblem. Det var precis som att startmotorn eller vevaxeln kärvade, för man hörde hur solenoiden slog till, men sen var det som om starten inte orkade dra igång motorn. Nu när den hade stått över vintern var det ju givetvis samma problem, men genom att vrida lite på remskivan under motorn, så kom man ur dödläget och starten kunde dra runt motorn.

Eftersom jag hade plockat bort luftburken med filter för att kunna spruta i startgas, så skulle jag återmontera delarna när motorn väl hoppat igång, bara för att upptäcka att jag då sakta men säkert "kväver" motorn. Okej, underhållet är eftersatt och jag borde rengöra filtret, helst byta ut det, så jag tänkte att flytta på maskin kan jag ju göra utan filter.

Efter att ha kört några meter så märker jag hur något inte står rätt till, motorn verkar tappa lite i ork och efter ytterligare några meter blir det alldeles uppenbart att något är fel. Vid belastning, tex svagt uppåtlut, så börjar det spruta en svart vätska ur en anslutning på luftburken som jag bara kan tolka som vevhusventilationen, detta samtidigt som motorn går rejält dåligt och tappar ork. Det ryker en del också, men det kan vara för att vätskan skvätter överallt, kanske både ner i förgasaren men även på "grenröret"? När jag anlände till min destination, slog jag av maskin och brydde mig inte ens om att felsöka, då jag hade annat att göra.

Nu ska här nämnas att maskinen är gammal, chassiet är även det slitet och jag fick den av en granne, så jag har inte pröjsat ett ruttet öre för maskinen. Dock hade jag förra sommaren köpt ny drivrem (i kevlar) och nya knivar till klippningen, då den bara gått som "traktor" de senaste åren. Jag vet i ärlighetens namn inte ens om jag behöver en åkgräsklippare då min övertygelse om gräsmattor är att de ska få blomma och en liten vanlig "gå-klippare" har jag ju till att köra upp gångar och klippa närmast altanen med. Men jag har en släpvagn som jag drar med traktorn och det har jag mycket nytta av vid transporter på tomten, så maskinen kommer saknas mig.

Därför tänkte jag höra mig för om det är att riva motorn som jag misstänker, eller om det kan vara något enklare, som att det samlats kondensvatten under vintern eller ngn annan långsökt lösning? Är det motorrenovering som är lösningen på problemet blir det nog bortskänkes eller skroten... ICQ/br

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

2

Kan kolvringar ha fastnat så det sköljer ner soppa i oljan så den är överfull?

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

3 Senaste redigerad av Mr 56 (2020-04-06 20:16:58)

Farsan hade liknade på sin snöslunga, det var bensinkran som inte varit avstängd under sommaren.
Så vevhuset var fullt med olje bensin och dök upp i vevhusventilatioen när man fyll på mer soppa och startade motorn.
Den dog efter 20 sek.

Kolla oljenivå ev byt olja.
Gör rent förgasasaren och försök igen...

4

Bra tips. Såvitt jag vet har denna maskin ingen soppakran, men jag kan ju helt sonika ha missat det. Men såklart ska jag börja med det enklaste. Jag kollade oljenivå och blev då förvånad när det låg över maxstrecket, trodde att jag måste läst stickan fel förut och fyllt på alldeles för mycket. Stickan är lite ologisk i det att den har en knyck i en s-form, men graderingen är under denna knyck så ser man inte graderingen kanske man tänker att s-formen ska markera max och min?

Hursom, jag testar med att hälla ut oljan (och lukta på den) och tappa i ny för att se om det gör ngn skillnad. Bra tips! ICQ/ay

5

kee skrev:

Bra tips. Såvitt jag vet har denna maskin ingen soppakran, men jag kan ju helt sonika ha missat det. Men såklart ska jag börja med det enklaste. Jag kollade oljenivå och blev då förvånad när det låg över maxstrecket, trodde att jag måste läst stickan fel förut och fyllt på alldeles för mycket. Stickan är lite ologisk i det att den har en knyck i en s-form, men graderingen är under denna knyck så ser man inte graderingen kanske man tänker att s-formen ska markera max och min?

Hursom, jag testar med att hälla ut oljan (och lukta på den) och tappa i ny för att se om det gör ngn skillnad. Bra tips! ICQ/ay

Släng nu inte oljan på någon vårbrasa, är det bensin i den så kan du bli en vårbrasa……..

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

6

Du behöver inte vara orolig Mogge, jag är av den kontroversielle åsikten att det är dumt att elda upp trädgårdsavfall, bättre att lägga det på hög och låta förmultna om man har plats, eller åka iväg till tippen med det om man inte har plats. Skulle man dessutom få för sig att elda spillolja och sprida ut resterna i naturen så gör man ännu ett fel genom att sprida ut tungmetaller och andra mindre önskvärda rester i naturen.

Men åter till klipparen, jag testade att göra ett par oljebyten för att skölja ur motorn ordentligt och efter det andra bytet så var det fin kvalité på oljan. Mellan varje byte så körde jag motorn ett tag för att verkligen vispa runt oljan och den tryckte aldrig ut något mer ur VHV och tappade inte heller någon ork längre. Jag har dock fortfarande en stark misstanke om att det läcker ner bensin i vevhuset. Jag tror inte denna klippare haft bensinkran original, så jag misstänker att nålventilen i flottörhuset kanske sagt upp sig? Men eftersom motorn går bra i övrigt och jag inte vet hur länge till den kommer leva, så känner jag inte för att plocka isär förgasaren utan lösa problemet med en soppakran istället.

Men stärkt av framgången med motorn skulle jag ge mig på klippaggregatet. Jag hade i höstas köpt nya knivar och rem till maskinen, men ville plocka ner klippaggregatet för att göra en mer ordentlig översyn. Framförallt behövde själva kåpan riktas då den blivit tillknycklad framtill et antal gånger om då man kört på sten och liknande genom åren. När jag skulle montera isär allt hade jag dock lite otur (eller klantade mig) och hade av alla sex skruvarna som håller de två naven till knivarna, och när jag försökte med lite olika klassiska knep med att få ur skruvarna ur aluminiumgodset på naven, så gick ett fästöra av. Typiskt hade jag då redan lagt ner en del tid och energi på att rikta och rostskydda knivkåpan.

https://i.postimg.cc/C5HQvrZC/20200410-145900.jpg

Där blev det lite "ridå" i förhoppningen om att få liv i denna klippare, åtminstone som klippmaskin. Så länge motorn går att köra så kan jag ju ha den som traktor och det är egentligen det främsta behovet jag har, har ett par släp som jag drar med den, bland annat kör jag ner/upp båten till/från sjön ett par gånger per år. Så jag tänkte hämta igen lite av förlusten genom att använda den nya remmen till drivningen istället. Efter en snabb undersökning på nätet är dock klippremmen ca 200mm kortare än drivremmen, så jag behövde lösa det problemet om jag skulle kunna använda den remmen.

Plockade ner drivremmen och därefter bakaxeln, detta är en tvåhjulsdriven modell. På Bakaxeln sitter en stor remskiva och när jag jämförde den med en av de små som "blivit över" från klippaggregatet, så tänkte jag, "kanske kan jag använda denna med den kortare remmen?" Aha, traktortrim! ICQ/bd

https://i.postimg.cc/4yKZ7gnL/20200411-142523.jpg

Men som synes är naven helt olika, den lilla skivan satt med splines och den stora med kilspår. Så här krävdes det lite vedbosmide. Jag försökte räkna på skillnaden i skivornas omkrets och kom fram till att det borde räcka mer än väl för den kortare remmen.

https://i.postimg.cc/44KjCwc1/20200411-155458.jpg

Efter en rejäl dos med färg ovanpå den slipade svetsen, så hade jag ett hybridhjul. Jag gjorde mitt bästa för att balansera/centrera det när jag sydde ihop bitarna och det återstår att se hur det funkar i praktiken, men när jag snurrar på hjulet ser det hyfsat balanserat ut.

https://i.postimg.cc/pLP0dBm4/20200411-171643.jpg

Men sen när jag ska montera remmen med skivan och bakaxeln på plats, så är remmen ändå något för kort. Jag kämpade ett tag med att kränga på den, men det är svårt att komma åt och jag tror att jag måste ta ner bakaxeln igen, antingen testa med att hänga på remmen innan bakaxeln skruvas fast, eller försöka flytta fram bakaxeln lite. Men det hade gått och blivit rejält kallt och blåsigt och det kändes inget roligt att försöka trimma traktor längre så jag lät den stå som den står.

Några tips här är välkomna, jag har ingen aning om vad denna modd kommer göra för topphastigheten, men snabbare borde den bli. Och lådan är fyrväxlad och anpassad för krypkörning runt buskar och liknande, så jag tror inte jag kommer sakna den delen av registret även om jag drar släp. Borde man kanske byta olja i bakaxeln/växellådan om man ändå har ner den igen?

7 Senaste redigerad av Norain (2020-04-14 21:01:12)

Det är lustigt när nått man aldrig hört talas om bara dyker upp efter att man läst/hört/sett något om det.. kanske inte så konstigt men apropå briggs and stratton.

Tesla släng er i väggen  ICQ/bm

RESERVATIONSPRIS: Ej uppnått
Typ-1 Lilla Blå -65

8

Det finns en psykologisk term för det fenomenet, vill säga "selektiv perception", men det är nog inte rätt. ICQ/bn

Klippet med BS-hybriden har jag faktiskt redan sett, jäkligt ball bil, det bakre hjulparet på bakaxeln är enbart för att ta upp vikten hos batterierna! ICQ/ag

9 Senaste redigerad av Mr 56 (2020-04-15 20:58:47)

Kul att du fick liv i den.
Blir bra med nya remskivan.

Det lådor jag haft isär har varit fyllda med Fett, och det brukar ha gett upp helt.
Så man får fylla på nytt fett.

En del är drivaxlarna lagrade direkt i huset och de kan korodera ihop så klipparn inte orkar dra sig framåt. Men som tur är finns det uttag i gjutningen så man kan montera nya lager. Dock är de av tumstorlek. 

Bilden är från första genomgången, andra gången fick jag montera lager ;-)
Infettat inför montering.

Post's attachments

IMG_3321c (Medium).jpg, 69.19 kb, 800 x 366
IMG_3321c (Medium).jpg 69.19 kb, 6 downloads since 2020-04-15 

10

Skådar jag en femtioöring månne? Påminner mig om en PICT 34a jag har som är lagad med en tioöring... ICQ/ap

Men bra att veta att det är fett och inte olja, om jag plockar isär lådan gör jag det vid ett annat tillfälle, jag vet ju inte ens hur länge motorn kommer leva. Blandade jag ihop det när jag läste att även vevaxeln var lagrad direkt i blocket på en B&S? Kanske var växellådan jag läste om och sen blandade ihop det med motorn? ICQ/bw

11

Vevaxel och stake är lagrade direkt i aluminiumet på motorn också.
Dessa grejor är maximalt kostnadsoptimerade inga onödiga grejor där inte.