1

Tänkte höra om det är nån som har bra koll och erfarenhet av dessa vw motorer, vilket jag förmodar att det finns inne på detta eminenta forum. ICQ/ab Jag har renoverat min första vw motor någonsin, å jag börjar bli lite nojjig (läs hysteriskt paranoid) nu när jag närmar mig att stoppa in den i bilen....har jag skruvat rätt, har jag glömt nåt...etc. Tror dock att jag har gjort det mesta rätt ändå...men.  Min fundering är: hur pass tungt ska en nyrenoverad 1641 motor gå? Visst ska man orka dra runt den på remskivan för hand? Det som jag gjort på den är: arborrat blocket och satt i nya lager, en 1641 cylindersats, lämnat in och  renoverat topparna fräst ventilsätena och brotschat ventilstyrningarna, ny kam, Vipparmsbrygga 1:1.25 (PAR) scat. Tycker att när jag drar runt den för hand att jag får ta i ganska rejält för att få den att snurra.... Blev förvånad hur lätt min 1200 34hk motor gick runt när jag plockade ur den ur bilen, den är iof tokslut så jag hoppas att det är därför som jag tycker att skillnaden är såpass markant. Finns det på nåt sätt man mäta hur tungt/lätt en motor ska gå runt? Tänkte med momentnyckel på remskivan eller nåt...

Mvh Peter Lindgren Skelleftehamn  ICQ/br

https://www.bildtagg.se/file/thumb/lpa9j1bdpud6c06hhmuoqm6

VW typ1 -66
Das Auto Skellefteå

2 Senaste redigerad av Sten vW (2020-03-30 10:27:30)

Det mesta av motståndet torde vara från kammarna som öppnar och stänger ventilerna samt kompressionen.

Om du är helnojjig, lossa vippbryggorna och tändstiften och generatorremen, då skall den snurra lätt, det mesta av friktionen kommer då vara lager och kolvringar..

Vid första uppstart brukar jag köra motorn på startmotorn utan stift (upprepade ca 20sek långa körningar) tills jag kan verifiera bra oljecirkulation, sedan i med stift och bränlse till förgasarna och första riktiga startförsök.

Det är nyttigt att vara lagom nojjig, tillslut måste man ta mod till sig och starta!

Sten vW

3

Om du tar ut stiften så ska den snurra om du drar runt på generatorn. När man lägger i veven skall man kunna skjuta den fram och tillbaka i alla lägen. En fallgrop är om kamdrevet är för stort mot drevet på veven då går det tungt. Man testar det genom att lägga i vev och kam och se om kammen vill hoppa ur i svänghjulssidan dvs den lyfter änden. Med tanke på hur läget är i världen just nu så hinner du lätt riva och kolla en gång till. Om du har klämt ett lager på styrstiftet så går motorn lika tung fast du har tagit ut stiften. Better safe than sorry. Ett tecken på att något är fel är att motorn börjar gunga fram och tillbaka på låga varv.Orsaken är ofta ett klämt lager eller att axialen är för tight. Jag sätter aldrig axialspelet under 0.10 oavsett vad manualen säger. En viktig detalj är att inte vänta med axialen tills motorn är nästan klar. Jag ställer axialen när shortblocket är ihop men jag kollar även när bara veven ligger i blocket så jag vet ungefär hur tjocka schims jag skall ha. Det är väldigt svårt att få en bra läsning av spelet när man skall knuffa runt kolvar,kam och ventilfjädrar särskilt med snedskuret kamdrev. Som sagt Better safe than sorry.

4

Jag har aldrig renoverat en VW motor (än).
Men jag brukar alltid hålla koll på hur veven snurrar när man drag fast över fallen.
Respektive när man monterar stakarna, och kolvarna
Men det är ju lite sent nu.
Jag har sugit upp de goda råden Landelius gett, oach ska försöka ha dom i huvudet när jag ger mig på min första.

Håller tummarna.

"ljushuvud"

5 Senaste redigerad av PPRMicke (2020-03-30 14:27:14)

Linkan71 skrev:

Tänkte höra om det är nån som har bra koll och erfarenhet av dessa vw motorer, vilket jag förmodar att det finns inne på detta eminenta forum. ICQ/ab Jag har renoverat min första vw motor någonsin, å jag börjar bli lite nojjig (läs hysteriskt paranoid) nu när jag närmar mig att stoppa in den i bilen....har jag skruvat rätt, har jag glömt nåt...etc. Tror dock att jag har gjort det mesta rätt ändå...men.  Min fundering är: hur pass tungt ska en nyrenoverad 1641 motor gå? Visst ska man orka dra runt den på remskivan för hand? Det som jag gjort på den är: arborrat blocket och satt i nya lager, en 1641 cylindersats, lämnat in och  renoverat topparna fräst ventilsätena och brotschat ventilstyrningarna, ny kam, Vipparmsbrygga 1:1.25 (PAR) scat. Tycker att när jag drar runt den för hand att jag får ta i ganska rejält för att få den att snurra.... Blev förvånad hur lätt min 1200 34hk motor gick runt när jag plockade ur den ur bilen, den är iof tokslut så jag hoppas att det är därför som jag tycker att skillnaden är såpass markant. Finns det på nåt sätt man mäta hur tungt/lätt en motor ska gå runt? Tänkte med momentnyckel på remskivan eller nåt...

Mvh Peter Lindgren Skelleftehamn  ICQ/br

https://www.bildtagg.se/file/thumb/lpa9j1bdpud6c06hhmuoqm6

Det finns många fallgropar
Ett är kvaliteten på ramlager och vevlager (  billiga kina vevar som har fel mått på vevtapparna)
Den kvaliteten som finns i dag är så där   Har råkat ut för att det ytre måttet kan vara förstort ( ofta i empi kartong )
Då går veven trögt i vissa fall så sitter den fast  ICQ/bc  ICQ/bc
Så man måste Mäta dom
Har drevet på vevaxelen tagis bort med en vanlig avdragare så brukar kuggana vara skadade och kamen  går mycket trögt ( motorn går knappt runt)
Sen har vi klassiker felet att man har klämt ramlagret med styrstiftet då är det bara byta lager
Så har vi kamlagret som måste slipas in för kamaxelen axial spel (0.05-0,10)
Till sist har vi in shimsningen av svänghjulet som bör vara 0.10 i torrt 
Kam med ventilfjädrar går tungt Har du kollat så inte ventilfjärden bottnar mot styrningen eller mot fjäderbrickan
Om du har bytt kam har du kollat så lyftaren inte bottnar mot blocket för där skall det vara minst 1 mm frigång mellan lyftare o kam
Ett tips
I alla dessa lägen skulle jag riva isär och kontrollera vad som går trögt
Tag bort del efter del  så finner du ditt problem  för att så isär allt på en gång så brukar man inte lära sig något
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

6

Senast igår så höll jag på med en 1914. Jag tog kamdrevet för veven från en motor som gått nyligen och ett kamdrev från en originalkam. Kammengick bara ett halvt varv så jag kollade vart det nöp och märkte med bå märkfärg. Jag kastar alltid drev som har slagmärken då det oftast är kugg som fått stryk och kammen går trögt. På det här drevet fanns inga märken men vid närmare koll så har man använt en press och stykat 3-4 kugg. Bort med skiten och prova med ett nytt drev. Tydligen så hade man slipat ur drevet istället för att värma då det nya originaldrevet bara gick på en bit. Vid närmare koll så såg man körnslag på veven för att drevet som satt där hade slipats ur för mycket och satt då löst. Här är ett bra exempel på hur svårt allt blir när man vägrar att köpa en verkstadshandbok.  Ett varm drev trillar lätt på en original vevaxel utan varken hammare eller press.

7

Nu blev man ju än mer skitnödig.... ICQ/be  Men tackar för tips och matnyttig info. Just kamdrevet vet jag med säkerhet att det inte är iom att jag skadade det när jag drog lös det, så den införskaffades en ny. Sen testade jag dra runt vev och kamaxel när dom lades i, å det löpte på fint.
Även när blockhalvorna bultades ihop så gick allt lätt, som jag minns det. Svänghjul är nte monterat än så den går fri från misstanke... Ska kika på ventilfjädrarna och styrningarna till å börja med, sen fortsätta innåt. Som det är i dagsläget så drar jag inte runt motorn med bara händerna på remskivan utan måste använda mig av skiftnyckel för att få den att snurra. Inga tändstift monterade. Bara å kavla upp ärmarna... Man lär så länge man lever.  ICQ/bs

Mvh Peter.

VW typ1 -66
Das Auto Skellefteå

8

Linkan71 skrev:

Nu blev man ju än mer skitnödig.... ICQ/be  Men tackar för tips och matnyttig info. Just kamdrevet vet jag med säkerhet att det inte är iom att jag skadade det när jag drog lös det, så den införskaffades en ny. Sen testade jag dra runt vev och kamaxel när dom lades i, å det löpte på fint.
Även när blockhalvorna bultades ihop så gick allt lätt, som jag minns det. Svänghjul är nte monterat än så den går fri från misstanke... Ska kika på ventilfjädrarna och styrningarna till å börja med, sen fortsätta innåt. Som det är i dagsläget så drar jag inte runt motorn med bara händerna på remskivan utan måste använda mig av skiftnyckel för att få den att snurra. Inga tändstift monterade. Bara å kavla upp ärmarna... Man lär så länge man lever.  ICQ/bs

Mvh Peter.

'

Jag skulle tro det är ramlagrena  skulle tro du har köpt dom hos en firma i din närhet
Jag köper bara lager hos CSP
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

9

Skruva dit svänghjulet innan du drar runt motorn mer

72a Typ3 Fastback 2625cc turbo
90a T3 Doka oturbo
68a Typ1 Autostick 1600cc sugturbo aka"Slo'white"
73a Typ3 Fastback "Coldballs" turbo
64a Typ1 2110cc turbo

10

Hans Landelius skrev:

Här är ett bra exempel på hur svårt allt blir när man vägrar att köpa en verkstadshandbok.


Men oxå ett bra exempel på hur man håller ett forum levande genom att ställa frågor... 387 st som varit inne å läst.   ICQ/ad

VW typ1 -66
Das Auto Skellefteå

11

Pattes tips är en viktig detalj i att motorn skall gå att dra runt lätt. Utan svänghjulet skjuts veven bakåt och lagren har en tendens att gå tungt då radien på vevaxeltappen kan hamna mot lagret. Hoppas du har schimsen klara för som jag skrev tidigare är det svårt att få rätt spel när allt är monterat. Ta bort stötstänger så du avlastar kammen så blir det något enklare att mäta spel.

12

Jo jag tänkte lyfta dit svänghjulet å testa det. Jo mätte upp vev och svänghjul så shims med rätt tolerans finns.  ICQ/bs

VW typ1 -66
Das Auto Skellefteå