Tänkte höra om det är nån som har bra koll och erfarenhet av dessa vw motorer, vilket jag förmodar att det finns inne på detta eminenta forum.
Jag har renoverat min första vw motor någonsin, å jag börjar bli lite nojjig (läs hysteriskt paranoid) nu när jag närmar mig att stoppa in den i bilen....har jag skruvat rätt, har jag glömt nåt...etc. Tror dock att jag har gjort det mesta rätt ändå...men. Min fundering är: hur pass tungt ska en nyrenoverad 1641 motor gå? Visst ska man orka dra runt den på remskivan för hand? Det som jag gjort på den är: arborrat blocket och satt i nya lager, en 1641 cylindersats, lämnat in och renoverat topparna fräst ventilsätena och brotschat ventilstyrningarna, ny kam, Vipparmsbrygga 1:1.25 (PAR) scat. Tycker att när jag drar runt den för hand att jag får ta i ganska rejält för att få den att snurra.... Blev förvånad hur lätt min 1200 34hk motor gick runt när jag plockade ur den ur bilen, den är iof tokslut så jag hoppas att det är därför som jag tycker att skillnaden är såpass markant. Finns det på nåt sätt man mäta hur tungt/lätt en motor ska gå runt? Tänkte med momentnyckel på remskivan eller nåt...
Mvh Peter Lindgren Skelleftehamn
Das Auto Skellefteå
Men tackar för tips och matnyttig info. Just kamdrevet vet jag med säkerhet att det inte är iom att jag skadade det när jag drog lös det, så den införskaffades en ny. Sen testade jag dra runt vev och kamaxel när dom lades i, å det löpte på fint.