1 Senaste redigerad av stout (2020-03-29 22:41:37)

Så har det hänt, igen. Jag har hittat ut i garaget för att en gång för alla iordningställa ett projekt som jag har hållit på med onödigt länge.

Den 26 augusti 2017 blev startskottet för denna renovering. I början gick det fort och med takten jag hade då så hade jag mycket väl kunnat bli klar med bilen till sommaren 2018. Men så blev det ju inte.

Här börjar resan. Efter den obligatoriska demonteringen av inredning och annat krafs så var det dags att sära på kaross och bottenplatta. Tja det gick i stå från allra första början. Någon hade svetsat ihop hela skiten.

http://mediatek.se/Turkis/0113.jpg

Efter ett oräkneligt antal kapskivor, huggmejselslag och massakrering av rost.

http://mediatek.se/Turkis/0117.jpg

http://mediatek.se/Turkis/0119.jpg

http://mediatek.se/Turkis/0120.jpg

Så var det då äntligen dax att separera en gång för alla.

http://mediatek.se/Turkis/0124.jpg

Redan här började jag tänka om. Föregående renoveringar jag gjort har i princip varit så nära original baserat på årsmodell så långt det varit möjligt,  men nu började jag tänka "utanför boxen". Varför inte sväva ut lite och göra lite som jag vill istället för att slaviskt hålla mig till original? Så det blev att tänka om rätt rejält för fantasin flödade. Skivbromsar fram.  2-krets bromssystem, 12 volt 1600 motor mm mm. Sagt och gjort, det blir inget original utan en hybrid så som jag vill ha det.  ICQ/bq

Så det var bara att börja plocka av plåtdel efter plåtdel för att så småningom lämnas till mannen med blästersprutan och som är en hejare på att epoxigrunda i alla vinklar och vrår.

http://mediatek.se/Turkis/0151.jpg

http://mediatek.se/Turkis/0160.jpg

Den som inte sett baksidan av det hela ska nog inte skriva i sin Blocketannons att bilen är 99% rostfri. Så här brukar det ju se ut i alla skrymslen och vrår på 40-60 år gamla bilar. Men det vet man ju inte för man har inte tittat och vill inte veta.  ICQ/bu

http://mediatek.se/Turkis/0162.jpg

Karossen upp på rullställningen.

http://mediatek.se/Turkis/0169.jpg

Dags att mäta allt som mätas kan...

http://mediatek.se/Turkis/0184.jpg

http://mediatek.se/Turkis/0183.jpg

http://mediatek.se/Turkis/0186.jpg

http://mediatek.se/Turkis/0180.jpg

http://mediatek.se/Turkis/0176.jpg

Sen blev det till att stadga upp karossen.

http://mediatek.se/Turkis/0194.jpg

Men OJ, vad hände här? Kapade ju bara lite fram och bakl och så vek sig hela skiten.  ICQ/ai

http://mediatek.se/Turkis/0195.jpg

Och här då....  ICQ/be

http://mediatek.se/Turkis/0197.jpg

Känner med mig att det redan har gått överstyr och med risk att bli långrandig så stannar jag här.

2

ICQ/ag  Blir säkert bra tillslut...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

Äntligen!
Har velat se den länge nu.
Världens mest läckra färg.

4

Långbänken 2  ICQ/bm

5 Senaste redigerad av Fredde_f (2020-03-30 05:37:36)

Den här resan vill man se ICQ/bi  ICQ/bp ICQ/ad

6 Senaste redigerad av Mr 56 (2020-03-30 12:39:58)

känner igen mig på nått sätt :-)
En bit i taget så händer det plötsligt...

"ljushuvud"

7

Spännande.

8

Vuxenpussel!  ICQ/ag

Buy the ticket, take the ride... - HST

9

Nice!
Kommer följas... ICQ/bq  ICQ/bq

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)

10 Senaste redigerad av stout (2020-03-30 20:54:38)

Äventyret fortsätter...

Ännu mer plåtrens. Detta är bakstycket där jag kapat bort all plåt som jag tyckte var överflödig. Många plåtlager omlott och förstärkningar här och där.

http://mediatek.se/Turkis/0214.jpg

Det är bara att bena upp lager för lager.

http://mediatek.se/Turkis/0198.jpg

http://mediatek.se/Turkis/0211.jpg


Här är vinkeln till säkerhetsbältesfästet i bakskuffen. Den är gömd under en av förstärkningsplåtarna som ni ser två bilder upp. Den sitter i motorrummet.

http://mediatek.se/Turkis/0209.jpg

Mycket dold rost som man inte kommer åt om man inte gör som jag gör.

http://mediatek.se/Turkis/0213.jpg

Såja, nu var bakpartiet rensat på det mesta.  ICQ/bs

http://mediatek.se/Turkis/0215.jpg

Bottenplattan var ju inte så kul den heller, men jag har sett värre.

http://mediatek.se/Turkis/0228.jpg

Fort som attan åkte även bottenplåtarna av. Tigersågen är effektiv i sådana lägen. Ville att allt skulle gå fort för att skrapa tjära och underredsmassa är inte det roligaste.

http://mediatek.se/Turkis/0250.jpg

Sen var det läge att vända på plattan, plocka fram värmepikadollan och skala bort all dämptjära från tunneln.

http://mediatek.se/Turkis/0252.jpg

Under tiden jag gav mig på bottenplattan så åkte karossens bakparti till blästermannen, och det gick fort att få det tillbaka. Blästrat och en ordentlig skur av epoxi. Han tog alla cabspecifika småplåtar och förstärkningsplåtarna på samma gång. Skönt att veta att alla skrymslen och vrår är helt fria från rost.

http://mediatek.se/Turkis/0258.jpg

Pust hittills har jag hållit på i en vecka..... nämde jag att det gick fort i början?

11

ICQ/ay Friskt kapat ICQ/bs

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

12

Johan W skrev:

ICQ/ay Friskt kapat ICQ/bs

ICQ/ag

13 Senaste redigerad av stout (2020-03-30 19:58:34)

Men tjena, där kom ju en inkräktare in i garaget.

http://mediatek.se/Turkis/0256.jpg

Efter det att jag beslutade mig för att göra rockad med cabben och frångå allt vad originalitet heter så gjorde jag en efterlysning på en donator. Fick napp någonstans utanför Tidaholm och begav mig iväg dit med släp.

En avställd avdankad  -64:a som säljeren sa var fräsch och inte hade mycket rost. Bilderna han skickade på bilen såg bra ut, så det var inget att tveka på, bara åka upp och hämta eftersom jag inte fann någon bubbla i mina regioner.

När väl bilen var hemma så kunde jag ju inte mer än att snabbt torrpassa in cabbens vindruteram. Ser ju bra ut det där.

http://mediatek.se/Turkis/0257.jpg

Då det var bara att börja om från början och riva bilen igen och skrapa tjära och underredsmassa från hjulhusen och då fick jag klart för mig att killen som sålde bilen inte riktigt hade koll på skicket, för den var himla rostig därunder och värre skulle det visa sig bli….

http://mediatek.se/Turkis/0271.jpg

Fram med tigersågen igen.

http://mediatek.se/Turkis/0291.jpg

Hoppsan, där åkte visst taket av

http://mediatek.se/Turkis/0293.jpg

Såja, nu har man en cabriolet igen.

http://mediatek.se/Turkis/0294.jpg

Den här donatorbilen är lite småmärklig för på vissa ställen är det ingen tillstymmelse till rost, medan på andra ställen på karossen är den sanslöst gravt rostig.

Det här är partiet är ju en välkänd rostfälla, men ingenting på någon av sidorna.

http://mediatek.se/Turkis/0299.jpg

Men eftersom jag är glad i att kapa plåt så hade jag fel. Också ett sånt parti som många ser genom fingrarna när bilen är 99% rostfri. Men det är ju förståerligt då man normalt inte kapar bort innerplåten och gör man inte det så finns ju ingen rost.

http://mediatek.se/Turkis/0303.jpg

Jaja, okej då, vi går in på detaljanalys. Efter det att innerväggen är borttagen ser det inte riktigt lika bra ut längre.

http://mediatek.se/Turkis/0304.jpg

Det här trodde jag att jag skulle slippa att ta mig an på en donatorbil. Det finns mer, bara man tar bort lite som är i vägen och skrapar.

http://mediatek.se/Turkis/0305.jpg

Lite fullagningar här och där på insidan av hjulhusen. Nja, de är nog gjorda från utsidan en gång i tiden men de har inte sparat på plåten.

http://mediatek.se/Turkis/0306.jpg

Och så här ser det ut från utsidan efter att jag skurit bort lagningen.

http://mediatek.se/Turkis/0308.jpg

Trodde jag ja. Det fanns ju mer fulsvets bakom spacklet på flanken.

http://mediatek.se/Turkis/0312.jpg

Sen så var det klassiska lagningar som man gjorde på 1970/80-talet. Tittluckor kallas det väl?

http://mediatek.se/Turkis/0313.jpg

http://mediatek.se/Turkis/0314.jpg

Sådana finns det rått många av på donatorbilen. Nåväl här är den bakre vänstra skärmkanten och de andra ser inte bättre ut tyvärr.

http://mediatek.se/Turkis/0316.jpg

Värmekanalernas undersida var rena Gevaliapaketet, mycket väl rostat. Reservhjulsbaljan likaså. Och spetsarna bak ska vi inte taaaala om.
http://mediatek.se/Turkis/0340.jpg

http://mediatek.se/Turkis/0374.jpg

Men märkligt nog så är översidan och själva kanalerna helt fria från rost och det var för att det har tectylerats rätt friskt inuti, vilket jag tackar för. Blir alltså att endast behöva köpa bottenplåtarna till värmekanalerna av Woffe och punkta dig.

http://mediatek.se/Turkis/0412.jpg

Nu var ju det här ingen projekttråd om rost utan om en Turkos bubblacab så jag avslutar det rostiga avsnittet med en Bildbombning av hur en 95% (!!!) rostfri bil kan se ut. Det var i alla fall vad säljaren sa och då tror man ju att det är så.

http://mediatek.se/Turkis/0407.jpg

http://mediatek.se/Turkis/0408.jpg

Tittut!

http://mediatek.se/Turkis/0409.jpg

http://mediatek.se/Turkis/0424.jpg

http://mediatek.se/Turkis/0487.jpg

More to come.... Måste ut i garaget nu så att jag kan ta lite mer bilder på kvällens bedrifter.

14

Här går det undan så ni hinner inte att göra några inlägg innan jag hunnit in och ut ur garaget.  ICQ/ag


Ja tiden står inte still i mitt garage. Minuterna som timmar. Timmarna som dagar. Jag lägger ner onödigt mycket tid på att försöka få rätt på det här.

Började med att kapa bort mer plåt på donatorbilen och med alla listbleck.

http://mediatek.se/Turkis/0324.jpg

Sen åkte a-stolparna iväg all världens väg.

http://mediatek.se/Turkis/0325.jpg

http://mediatek.se/Turkis/0328.jpg

Vad mer finns att kapa då? Äh håller er på halster så länge. Nu blickar vi framåt istället och börja bygga bubblacab för var det inte så Karmann gjorde när de fick bubblorna tillskickat från VW-fabriken?

Torrpassning av framruteramen. Men det är ju inte bara att kapa och klistra precis. Cabben har förstärkningar undertil för att stadja ramverket och då måste man tänka till lite för att komma åt.

http://mediatek.se/Turkis/0329.jpg

Hmmm… där under någonstans sitter förstärkningen som ska svetsas in i karossen.’

http://mediatek.se/Turkis/0330.jpg

Genom att kapa flanken på fönsterramen så har jag lite mer tillträde till det viktiga.

http://mediatek.se/Turkis/0336.jpg

http://mediatek.se/Turkis/0337.jpg

Efter det att förstärkningsbalken var på plats och svetsad så tog jag donatorbilens plåt och pusslade in så att allt lierade som det skulle.

http://mediatek.se/Turkis/0339.jpg

Sen var det bara att figursåga plåten och finjustera vinklar och svetsa så det stod härliga till. Det trevliga var att jag ju kom åt att svetsa på insidan vid dörrskruvfästena när plåten var borta på flanken vid bagagehuven.

http://mediatek.se/Turkis/0334.jpg

Sen är det ju som så att min cab är av senare årsmodell med annan stängning av taket och även innerbackspegeln skiljer sig. Så kan man ju inte ha det om man jobbar med en -64 kaross, men mer om det senare.

http://mediatek.se/Turkis/0346.jpg

http://mediatek.se/Turkis/0347.jpg

Paus [Reklam]

Mera rost

http://mediatek.se/Turkis/0358.jpg

[Slut på reklamen]

Nå, några kommentarer eller frågor?

15

ICQ/ai  rostfri var det...
ja att cabbar e rostiga det vet man ju.. har själv 2 cupe donatorer+ cabresterna som förhoppningsvis skall bli en vettig kaross... ICQ/be

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

16

Ja, 70-tals cabbarna i Sverige är inte att leka med när det gäller rostangrepp. Min 1303:a som jag hade en projekttråd med (som försvann) var ju dubbelt så rostig som denna, och lite till.

17

Nä, det verkar både vara lätt och snabbt fixat ICQ/ap






Blir ju trött på rost bara av att se bilderna. Bra jobbat ICQ/ay

Bubbla -62

18

Känner igen det där jobbet

Post's attachments

DSC_0027.jpg, 522 kb, 1920 x 1080
DSC_0027.jpg 522 kb, 232 downloads since 2020-03-30 

"Besvikelsen över dålig kvalité varar längre
än glädjen över ett lågt pris
vw 1300-66 cab

19

Jo vars... Jag började kapa in min -70a cab som jag haft i 10 år. Galet mycket rost och jag orkade inte fullfölja den utan sålde den. Bra jobb med bilen. Att vara noga tar tid men det är så skönt att veta att det är bra när det är klart.

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)

20

Nicklas skrev:

Känner igen det där jobbet


Ja den där tråden var det som fick mig att bita ihop och ge mig på min 1303 cab, om du minns? Tack för det.   ICQ/ay

21

stout skrev:
Nicklas skrev:

Känner igen det där jobbet


Ja den där tråden var det som fick mig att bita ihop och ge mig på min 1303 cab, om du minns? Tack för det.   ICQ/ay

jo kommer ihåg det ICQ/bi

"Besvikelsen över dålig kvalité varar längre
än glädjen över ett lågt pris
vw 1300-66 cab

22

EskiL 109 skrev:

Jo vars... Jag började kapa in min -70a cab som jag haft i 10 år. Galet mycket rost och jag orkade inte fullfölja den utan sålde den. Bra jobb med bilen. Att vara noga tar tid men det är så skönt att veta att det är bra när det är klart.

Ja, med facit på hand så skulle man nog köpt en i bättre skick. Men å andra sidan när man börjar gräva så slutar det med att man får göra allt ändå och i slutändan känns det nog bra att veta att allt är tiptopp.

Jag är den typen som lägger ner ofantligt med tid på saker som ingen ser eller har en aning om att man rotat i.  Det är självkänslan som gör att man lägger ner den tiden och att man själv vet att det är grundligt gjort. Sen kan jag mycket väl slarva med en sak som är fullt synlig. Men då går det ju i alla fall att bättra på det senare.

23

För omväxling skull ska jag pussla lite. Är lite trött på att kapa men vad gör man när man måste. Så det blev, ja vadå? Jo, till att kapa lite till.

http://mediatek.se/Turkis/0513.jpg

Sen kom jag på bättre tankar och fyller alla hål (som tandläkaren sa). Har lärt mig att man ska inte köpa Klockerholm och det är sparsmakat med bra plåtbitar till 60-tals bubblorna så det är bara att böja och vrida egen plåt så får man det som man vill ha det och kan inte klaga.

http://mediatek.se/Turkis/0517.jpg

http://mediatek.se/Turkis/0494.jpg

http://mediatek.se/Turkis/0498.jpg

http://mediatek.se/Turkis/0497.jpg

Tillverkade ett gäng sådana här så att jag kunde pussla in dem på diverse platser för skärmfästen, dvs nästan alla.

http://mediatek.se/Turkis/0464.jpg

http://mediatek.se/Turkis/0465.jpg

http://mediatek.se/Turkis/0466.jpg

Sen för omväxling skull lite jobb på bakflanken.

http://mediatek.se/Turkis/0462.jpg

http://mediatek.se/Turkis/0467.jpg

Och med Eastwood krymp & sträck så lyckades jag forma skärminfästningskanterna.

http://mediatek.se/Turkis/0451.jpg

Och lite pussel med plåten mellan dörrhål och bakskärm. Tanken var att först malla och sedan göra helt nya plåtar och här är jag halvvägs. Kapade sedan svetsarna, lade mallen på verktygsbänken och klippte ut plåt efter mallen som svetsades dit. Var nog så exalterad att jag glömde dokumentera det.

http://mediatek.se/Turkis/0448.jpg

Här är den vänstra sidan där jag ska till att fälla in skärmfästena. Har borrat hål och mätt upp för att de ska komma på rätt plats och passa skärmen.

http://mediatek.se/Turkis/0474.jpg

Nu hoppar vi fram några dagar. Efter en massa plåtarbete här och där så åkte karossen iväg till blästermannen en första gång. Fick tillbaka den efter någon dag så att jag kunde fortsätta med plåtarbetet.

http://mediatek.se/Turkis/0521.jpg

Men det tar vi inte nu för jag måste ju....

24 Senaste redigerad av stout (2020-03-30 22:56:13)

Okej då. Eftersom ni tjatar då….

Titta så fint  blästermannen har gjort det. En fröjd att se frisk plåt. För den som inte uppmärksammar det så har jag med vilje lämna kapade ytor öppna och det är för att man skulle komma in bakom a-stolparna och blästra rent. När jag har kapat till all plåt och svetsat dit för att täcka alla hål så kommer karossen att få sig en lättare sanddusch på väl utvalda ställen  av blästermannen. Tanken är då att alla falsar ska öppnas så att det kan blästras friskt därunder. Just nu är bilen 98,4% rostfri. Målet är 99.95%

http://mediatek.se/Turkis/0527.jpg

Sådär lagom bekvämt med en snurra när man jobbar med karossen. Varje gång jag står där så tänker jag på min första renovering när man låg på golvet, under och hängandes i framskuffen för att komma åt. Så är det inte nu, man kan stå eller sitta bekvämt och utföra alla detaljerade arbeten i lugn och ro.

http://mediatek.se/Turkis/0531.jpg

Men en sån här sak är lättare att få på plats med karossen ståendes.

http://mediatek.se/Turkis/0532.jpg

Ja då var det 2k-grundat på insidorna.

http://mediatek.se/Turkis/0536.jpg

http://mediatek.se/Turkis/0537.jpg

Passar på att gänga om gångjärnshållarna och sätta dem på plats innan jag glömmer det. Det är också läge att montera värmerören då det är klart enklare att göra det nu än senare (vilket kan vara ett helvete i sig).

http://mediatek.se/Turkis/0540.jpg

http://mediatek.se/Turkis/0541.jpg

Och plåtarbetet kan fortsätta.

Dags att torrpassa alla plåtlister till framhuvens gummilister.

http://mediatek.se/Turkis/0539.jpg

Sen var det bara att ösa på Volvos svetspasta

http://mediatek.se/Turkis/0570.jpg

Klämma fast listen och börja punkta. Punktsvetsen jag har är sisådär men gör sitt jobb om man har rätt timing.

http://mediatek.se/Turkis/0571.jpg

Nu har jag kommit så långt med plåtjobbet att man börjar få lite problem med specifika plåtbitar. Eftersom det är en -64 kaross så passar det liksom inte att implementera in plåtdelar från senare årsmodeller så det blev att leta fram lite årsspecifika plåtdelar. Inte helt lätt då de inte precis växer på trän. Men efter en massa letande och mängder av mail till Sambaianer så fick jag till slut tag på allt det jag behövde. Nördig som man är så vill man försöka löpa linan ut. Inte billigt men nödvändigt.

Så första plåten som införskaffades var förstärkningsplåten på insidan av det främre hjulhuset. Originalbiten är ljusblå och den röda är nästan rätt, bara ett fel, den är till en -66:a och inte -64. Vad skiljer då? Jo, -64:ans öppning är större. Jag har ritat svarta streck där det “felar”. Så det blir till att smida lite originalplåt så att den blir tidskorrekt.

http://mediatek.se/Turkis/0259.jpg

Vips så var det gjort och blästrad blev den av bara farten. Nu ska den svetsas på plats i fals och a-stolpe.

http://mediatek.se/Turkis/0574.jpg

Köpte frontplåten från Auto Craft UK eftersom jag hört att de hade de bästa tidskorrekta plåtarna.

http://mediatek.se/Turkis/0597.jpg

Ställde förundrat frågan till dem hur de tänkte där samt skickade bilder på skillnaden och fick till svar att själva “nosbiten” var handsvetsad. Lite märkligt att de gör ett utmärkt pressjobb men falerar på den nedre "raka" delen för att någon inte skurit plåten rätt inför svetsning så att böjen putar ut
och får fel välvning.

http://mediatek.se/Turkis/0598.jpg

http://mediatek.se/Turkis/0602.jpg

Men själva pressningen av rätt okej faktiskt. Synd på nospartiet.

http://mediatek.se/Turkis/0603.jpg

Så det blev att returnera den och försöka fixa till befintlig originalplåt.


jaja, solen har skinit hela dagen och våren är på väg. Det kommer en dag till i morgon, så jag fortsätter då.

http://mediatek.se/Turkis/0607.jpg

25

Du har en fin kaross jobba med ICQ/ay
Rogare ju svetsa frisk plåt mot rostfri originalplåt.

Till fukost kan du ju införskaffa denna formen
och steka ett ägg i den(karamellfärgat som i Hajk)  ICQ/bp
https://cdn.partytajm.se/23508-large_default/kakform-bil.jpg

och till eftermiddagsfikat en sockerkaka gräddad i denna formen ICQ/ag
https://assets.partyking.org/img/products/1300/wilton-bakform-bil-2.jpg