Trevligt att se att min ide´blev bra.. 
late,
in love,
and a little drunk..
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Customprojekt Bay-72 ( The dream of the blue turtle)
Ha, ha, vad kul att du kom ihåg det. Det var ju ett tag sen och det var en toppen bra idé. Tack för den.
Min tanke är att ha plåtarna och luckan lackade och inte klä in dom med gummi. Däremot ska alla ytor som jag lackat patineras försiktigt så att bussen får ett enhetligt stuk.
Ser mkt bra ut detta 
Dax att visa vad som hänt sen sist. Jag är korttidspermiterad från mitt jobb på tekniska museet så nu får jag lite extra garagetid.
Nu har jag ställt bussen på hjul, här på bilden syns centrumkonerna som jag fick hjälp att tillverka. Det känns som ett stort steg att se bussen på hjul igen. Jag har även monterat stolarna på plats och dom nyinköpta rullbältena. Jag håller även på att montera min taklampa. Vet inte riktigt hur jag ska lösa att få en snygg anslutning till innertaket. Taket ska ju spännas och hållas på plats runt lampans styrpinne. Jag funderar och återkommer med bilder och info. Jag har fått fortsatt hjälp med elen vilket jag tycker är otroligt skönt eftersom jag är så dåligt på sånt. Min vän har rensat och märkt upp alla trådar vilket är otroligt bra.
Ha det bra där ute och håll er friska. 
Snyggt bra jobbat här håller man på med elen i motorrummet för stunden batteri på plats iallafall kolla lite kablar och så
Snygga centrumkåpor 
Det tar sig !!!
Tack för positiv respons.
Mera positiv är det här beslutet jag fick från transportstyrelsen. 
Dagens lilla uppdatering. Idag fick jag mina nya nummerplåtar. Passade som en smäck. Sen gjorde jag klart invändigt för taklampa. Fick tillverka brickor för att hålla upp taket och för en passande avslutning i rostfritt.
På återhörande. 
Hej, har nu äntligen kommit vidare med bakljusen. Försökte först men en kompis hjälp göra en lösning med en 21w glödlampa, motstånd och relä. Tyvärr så fick vi det inte att fungera tillfredsställande.
Så jag tänkte om. Tänkte att jag använder mig av standard lamhållare och samma lamplösning som original fast med LED. Det innebar att jag behövde bygga nya lamphus som fungerar bra med mina opellampor. Bild på Opel lamphus.
Dom här lampsocklarna använde jag. Lite anpassade så dom inte ska ta så mycket plats.
Och så här blev det när det kom lite färg på plåten. Och socklarna och lampor.
Och så här blev det med lite ström på. Jag gjorde samma lösning som original bay, den ena lampan, 5w och 21 W. Position och bromsljus och den andra lampan blinkers 21w. Hoppas att vi hörs snart igen.
Nu är det dax för lite motorfix. Innan jag startade mitt buss bygge provkörde jag motorn och den gick riktigt bra, så jag tänker att i jag inte ska göra så mycket. Byta lite delar, se till att den är tät och snygga till motorn med att göra rent den och lacka. För jag vill få ut bussen på vägen. Sen får vi se vad som händer. 
Snyggt det närmar sig få ut och åka ser jag 
Nu har den blå bussen äntligen fått komma ut i solen igen. Ser såååå trevligt ut med två bussar på min gargeuppfart.
Var kul att få rulla in motorn i garaget för att kunna fixa till den inför insättning. Det närmar sig....... 
Nu har den blå bussen äntligen fått komma ut i solen igen. Ser såååå trevligt ut med två bussar på min gargeuppfart.
Var kul att få rulla in motorn i garaget för att kunna fixa till den inför insättning. Det närmar sig....... 
Snyggt härligt det går frammåt
Snyggt härligt det går frammåt 
Nu har det äntligen hänt, motorn är monterad. Jag har inte renoverat motorn. Jag har gjort rent den och blästrat och lackat alla täckplåtar och tillverkat en del delar som fattades och bytt generatorn. Jag har köpt en ny generator med inbyggt laddningsrelä. Tyvärr så var den inte bara att hänga dit. Det blev en hel del inpassning och tillverkning av delar.
Den första bilden är på rördelarna som jag byggde som ersättning för värmeklaffen, eller vad den heter. Istället för två klaffar som är original så har jag gjort en klaff som sitter på värmeröret som går under bussen.
Här är två bilder på installationen av motorn. Nu ska alla delar monteras tillbaka och elen anslutas. Jag hoppas det ska gå lite kvickt och smärtfritt. Det kanske är lite mycket att hoppas på, men man kan alltid hoppas.
Nu är jag inne på min sista semester vecka så jag hoppas att jag kan få någon dag till i garaget
På återseende. 
Ser ju ut som den kom in, i allafall. 
En lite uppdatering blir det idag. Sakta men säkert hamnar delarna på plats. Nu börjar motorn se ganska klar ut. Jag är så otroligt glad att jag gjorde en inre motorumslucka. Det blir så väldigt mycket enklare att komma åt. Nu måste jag försöka få hit min vän som ska göra det sista arbetet med elen. Sen tror jag nog att vi ska kunna starta upp motorn igen. På återhörande. 
Boxerville » Projekt » Customprojekt Bay-72 ( The dream of the blue turtle)
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.