26

Ett viktigt tillägg om topplock och bränsle m.m, som jag glömde. Om man skall konvertera en befintlig motor så skall man se till att den luftförvärmning som fanns då bilen levererades fungerar som det är tänkt. Etanol vill ha ett par tiotal mera värmegrader på förbränningsluften, än vad bensin vill ha. Etanolen förgasas bättre i mindre droppar med varmare luft och det blir en bättre förbränning = lägre förbrukning. Så kallade öppna sportluftfilter och annat är en dålig kombination med E85. Fanns det en luftförvärmning från början, se till att den fungerar om ni skall köra på E85.

27 Senaste redigerad av Frederik (2020-03-26 09:26:56)

Som referens, detta är en sen Brassemotor jag har. Färre kylflänsar i topparna, men fler i cylindrarna. Denna är för bensin och det som skiljer är som nämnts att kolvarna i denna är djupt urskålade för 7,5:1 i komp. För etanol plana och då 10:1 i komp eller kalott och 11:1. Förstår det också som så att toppar och dessa speciella kolvar/cylindrar bara går att använda med varandra, det går ej att mixa med "vanliga" toppar eller cylindersatser.
https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2006552.jpg
Inte mina bilder, men så här ser kolvar och toppar ut vad jag förstår.
https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/1630074.jpg
https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/1630116.jpg
https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/1630112.jpg

28

På en E100 som man kör med i brasse land har man även mer effekt tändsystemet  för att få igång förbräningen
Det är lite roligt hur man tänker i bland
Om man förbrukar 25-30% mer bränsle så bör man få ut 25-30 % mer avgaser också 
Har en kat på också på brasse motorena som det också sitter på E85 bilar

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

29

PPRMicke skrev:

På en E100 som man kör med i brasse land har man även mer effekt tändsystemet  för att få igång förbräningen
Det är lite roligt hur man tänker i bland
Om man förbrukar 25-30% mer bränsle så bör man få ut 25-30 % mer avgaser också 
Har en kat på också på brasse motorena som det också sitter på E85 bilar

Du får utveckla lite om avgasmängden eller var det en tankevurpa  ICQ/af

221-72

30

Om man förbränner 30% mer bränsle så får man 30% mer avgaser ( ånglagen )
Varför man får mer effekt beror detta på att man får mera cylindertryck av förångningen av bränslet i förbräningsrumet (blandnings förhållande 8-1 på E85 )  Därför drar en E85 motor 30% mer
Samma händer med metanol  som har blanndnings förhållande 6-1
Bensin med lambda 1    14.7-1   bäst effekt vid 13.5
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar