Har funderat på att miljöanpassa vagnparken och undrar om man kan modifiera sina boxermotorer till etanoldrift.
De är ju mer än 10år sedan som vi "trodde" etanoldrift var miljövänligt.
Till och med regering har ju insett de.
Japp. Är inne på samma sak. Ganska enkel operation. Större munstycken, och kolla så slangar etc. klarar av alkoholen. Värre än så är det inte vad jag förstått.
Det bör finnas ngt om E85 här på forumet. Turbotrimmarna har kört med det till exempel.
1956 Oval
Fast blir det så här, så är ju E85 inte så lockande...
https://www.bytbil.com/nyheter/skattesm … iter-23224
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville
Etanoldrivn bilar är betydligt miljövänligare än en bensindriven. Elkonvertera är inte ekonomiskt försvarbart...ännu. Kollat in på färdigt "paket" från USA som kan kosta ca 200-250´. Har för mycket boxer bilar för att inte oroa sig för vad framtiden har att erbjuda bensinbilar. Går det att etanolkonvertera ( våra boxer bilar)? Är det någon som vet?
6 2020-01-31 14:15:55 Senaste redigerad av PPRMicke (2020-01-31 14:37:10)
Japp. Är inne på samma sak. Ganska enkel operation. Större munstycken, och kolla så slangar etc. klarar av alkoholen. Värre än så är det inte vad jag förstått.
Det bör finnas ngt om E85 här på forumet. Turbotrimmarna har kört med det till exempel.
E85 Gillar man
Men då bör det vara bra komp i maskin för det skall vara någon ide att växla över
E85 är ett väldigt aggressivt bränsle ( bättre att köra ren sprit )
Mot zink inblandad aluminum (förgasare /pumpar)( I raggar värden gör man förgasare i ren alu för det inte skall fräta sönder)
Typ koppar gillar inte E85 och några andra gulmetaller ( jänkarna kör med rostfria munstycken )
Du bör ha mer tänd energi för det är trögt tänt sen är noga att olje tempen är över 78,4 grader om du inte skall byta oljan ofta
Sen är det med vattnet i bränslet och det börjar bli dåligt med mackar som har bra E85
En turbomaskin går varmare men det är inte därför vi kör med E85
Om servicen på oljan är 1000 mil på bensin så är den 500 mil på E85 ( har en sådan flexifuel std bil)
Du kanske inte vet att vanlig soppa är 5-6 % sprit redan och det börjar bli problem Vid 10% inblandning anser bil fabrikantena som ett problem
Då Brukar bränsleledningana vara i rostfritt eller alkohol godkänd plast för att slippa problem
Inte fan är det mer miljö vänligt om man har en lågkompad motor nästan värre mot miljön (mix bensin/sprit )
Det är dålig verkningsgrad på pumpsoppa skall du ha bra verkningsgrad på E85 så förbräningen blir jätte bra så får man syresätta den då snackar vi om 35-45 kr L
/// M
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
7 2020-01-31 14:35:02 Senaste redigerad av PPRMicke (2020-01-31 15:31:57)
Sen skall man inte glömma av acetaldehyd/formaldehyd som kommer ur avgasröret som det alltid kommer av ett alkohol(etanol) bränsle
Vid dålig förbränning ( därför det luktar illa )
Jag har alltid skyddsmask på mig under varmkörning om det inte finns bra utsug Så bra är E85 för miljön (många tror saker men det gäller att läsa på noga om sådant
( info om sådant Här https://sv.wikipedia.org/wiki/Acetaldehyd / https://sv.wikipedia.org/wiki/Formaldehyd
Om man skall miljö tänk Så är det smartaste att bygga om till gasol för då kan man till och med gå i en stängd lokal utan bli förgiftad av gaserna
Men det är så mycket förvillande när en politiker öppnar och påstår saker utan att ha koll =mp
Kan ta en sak som ingen ofta tänker på som inblandning av alkohol ökar utsläppen av Co men folk är så lätt lurade (sämre verkningsgrad)
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke
Här kom mycket bra relevant information! Som vanligt så är det inte så lätt som man kan tro. Inga quickfix i den här frågan. Nästa fråga blir hur våra besiktningsfria bilar i framtiden kan: 1) hitta bensin? 2) tillstånd att åka med? Problemet med detta består i vårt osäkra politiska landskap som inte kan ge klara besked.
Skattebefriad och besiktnings befriad. Då ligger väl man bra under radarn
Får diverse olika motor alternativ
Här kom mycket bra relevant information! Som vanligt så är det inte så lätt som man kan tro. Inga quickfix i den här frågan. Nästa fråga blir hur våra besiktningsfria bilar i framtiden kan: 1) hitta bensin? 2) tillstånd att åka med? Problemet med detta består i vårt osäkra politiska landskap som inte kan ge klara besked.
Det där med bensin
Skulle tro i finns minst 30 år till ( finns syntetisk sådan )
Sen hur svårt o hur dyrt det kommer bli är en annan sak ( oljor är nog nästa problem )
Skulle tro det kommer bli förbud på elbilar typ om 15-20 år eller att det blir för dyrt att ta fram sådana När grundämnena tar slut
För elen kommer att gå upp kraftigt inom några år ( kolkraft kommer bli förbjudet )
Vätgas celler är nog nästa sak som kommer ( det labbas med sådant på flera ställen )
och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke
Samåkte med en polare i hans 240, och han hade borrat upp munstyckena.
Men han körde bara E85 på sommaren, blev svårstartad på vintern.
Sen fick man man fick choka rätt länge på vår och höst för att den skulle gå bra.
Men det funkade,i flera år.
Har tänkt att prova själv men aldrig kommit till skott.
Uti Brasilien tycker de om att köra på sprit i olika blandningar. För VW förmodligen mest i där tillverkade bussar (Bay).
Uppenbart funkar det där. Säkert stor kunskapsbank i Brasilien. (Semestertripp?)
Smånoteringar: Det finns ställbara munstycken till vissa Solex (Blocket). 123ign har fördelare som de säger ska passa för typ E85.
Helt klart är det befogat att fundera över om vi kan köra våra hobbyfordon i framtiden.
Personligen tror jag inte det går att stoppa de fossila oljepumparna, med bara en lösning på fordons "tankning". Vi kommer säkert att se flera varianter (batterier, gas, etanol, HVO...) parallellt.
Hur oroliga ska vi då vara? Energi har en tendens att kosta ungefär lika per kWh, oavsett slag. Jag tror optimistiskt att det blir, om inte nödvändigtvis billigt, så i alla fall överkomligt, att köpa syntetiskt bränsle, så vi kan komma till våra träffar.
13 2020-02-01 22:40:50 Senaste redigerad av kee (2020-02-01 22:41:35)
Fördelen med etanolen ur ett "mad-max-scenario" är att man kan tillverka den själv. En rejäl potatisåker och lite sjysst svamp, så kanske man kan åka på någon träff per år och käka grillad ekorre medan vi slangar våra egna tankar i jakten på rusdryck till middagen? Kanske inte gör så mycket om man måste byta olja ofta om man snittar 50mil om året?
Men har man sagt A så får man säga B, så Micke upp till bevis: Hur gaskonverterar man en gammal folkamotor då? Ser fram emot att tomgångsköra i garaget på vintrarna, tänk att få lyssna på boxerljudet och få lite go värme i lokalen! 
Jag ser ju här en fördel med insprutning kontra förgasare, när det gäller E85. Ett insprutningssystem har ju redan "ställbara munstycken", allt som behövs är ju en anpassning av mappningen. Är sedan sprutet tillräckligt intelligent för att tolka värdena från en "Flex fuel sensor" så är det ju ännu större chans att lyckas med att köra på etanol. Sen får man väl ta det onda med det goda(?) och stå ut med täta[re] oljebyten, det lär ju ändå bli en marginell kostnad för ett hobbyfordon.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville
Angående gasol: googla LPG conversion vw camper, eller dylikt.
Ganska vanlig modifiering i England på vw-bussar.
1956 Oval
Det som behövs för att få det att fungera är ca 30-40% mer bränsle. Lätt gjort bara borra munstycken.
Men om man vill få ut det mesta av bränslet (för miljö och ekonomi) så måste man optimera ett flertal parametrar.
Att få E85 att förångas kräver mycket energi så förvärmning av bränsle och luft möjliggör att få allt bränsle i ångform istället för droppar (orsaken till att E85 är trögannvänt vid kallare väder)
På en vätskekyld bil är det lätt att för värma bränslet med ngn form av värmeväxlare till kylvattnet, på enluftkyld så är ngn typ av elvärme lättast. Det snikigaste jag sett är en glödlampa som flottör och en tempgivere som bestämmer om lampan skall lysa eller ej.
För den seriöse som kör insprutning så finns det spridare för E85 med elvärmda munstycken.
Tror dom flesta vill bygga om sina fuggar.
Även luften är bra att förvärma om man vill ha ut det mesta av bränslet, naturligtvis har varm luft lägre densitet men då kyleffekten då E85 förångas så kyls luften ner rejält dvs densiteten ökar igen.
Om man lyckas med att förångas bränslet optimalt via förvärmning så kan man gå ner lite i munstycken jämfört med kall luft och kallt bränsle.
Nu när vi fått bränsle tillförseln fixad snik eller avancerat kan vi börja optimera motorn mot bränslet. 
E85 har ett högt oktantal jämfört med 95 o 98 oktanigt vilket gör att vi kan gå upp i komp rejält
Tänker inte gå in på teorier, men för varje enhet ni kan öka kompressionen så ökar verkningsgraden. Det är den här parametern som ofta lämnas orörd i en E85 konvertering.
På en sniksug motor kan man höja kompet från 8:1 till spannet 11:1-13:1 det man åstad kommer då är en rejäl höjning av verkningsgraden i motorn. Att höja verkningsgraden ger indirekt lägre bränsleförbrukning och högre effekt. Avsevärt högre komp än så går att ha i en optimerad E85 motor.
Tändning: Generellt sett så tål E85 mer förtändning än vad den bensindrivna dito gör.
Sammanfattning:
Förvärm bränslet =förånga bränslet
Förvärm luft= förånga bränslet
Höj kompet= verkningsgrad
Mer förtändning = verkningsgrad
Om man gör någon eller alla punkter ovan så kommer den inte dra 30% mer bränsle än innan ni konverterade
I vårt avlånga land har det dykt upp motorer med lite märkliga topplock, märkliga jämfört med det vi är vana att se. Färre antal kylflänsar, en lite annorlunda gjutning och tillverkade i Brasilien indikerar att de är framtagna för etanoldrift. Driftstemperaturen kan nog vara bra, att ha koll på vid konvertering.
Ali G
Det är många saker som man får tänka på med E85 som att köra rent insugskanalena med en tank bensin typ efter vad 6-7 tank ( står om detta i flexifuel bilars I bok)
Sen vet jag att SAAB hade andra ventilsäten i topparna
Volvo köpte Ford motorer på sina ( tyckte det var fördyrt att ta fram egna motorer för E85 )
Sen skall man inte glömma att prograeringen av sprutet är cirka 2400 t
/// M
och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke
Ingen biltiverkare har sålt etanolbilar i Sverige.
Dom har sålt bensinbilar som går att köra på etanol med alla brister det innebär då man ej optimerat motorn mot bränslets egenskaper.
Finns ett etanolfoum i Sverige som säkert är 15 år gammalt (vet inte om det är ok och länka till annat forum så jag avstår men googla etanolforum så får ni träffar) finns folk som konverterat bilar till E85 utan problem som ska drabba bilarna. Ungefär samma argument som när vi fick blyfritt. Alla motorer skulle gå sönder och behöva blyersättning (jag är en av dom som körde med blyersättning i onödan något år, efter det kör jag det som kommer ur pumpen, alla mina bilar har alutoppar)
Kunskaps nivån är precis som på andra forum väldigt varierande så man får sortera bort det ointressanta
Motorer som går bara på E85 brukar vara kliniskt rena inuti inget sot och dylikt. För att hämma att E85 tvättar bort oljefilmen och går ner i tråget så måste man säkerställa att bränslet förångas dvs förvärmning
Ser fram emot lite E85 byggen nu 
20 2020-02-03 09:53:06 Senaste redigerad av Stefan F (2020-02-03 17:51:03)
Antar att du menar:
Har inte sett något i forumreglerna att det skulle vara förbjudet att länka till andra forum? Blir ju lite torftigt om man inte kan länka till andra, intressanta, sidor...
I vårt avlånga land har det dykt upp motorer med lite märkliga topplock, märkliga jämfört med det vi är vana att se. Färre antal kylflänsar, en lite annorlunda gjutning och tillverkade i Brasilien indikerar att de är framtagna för etanoldrift. Driftstemperaturen kan nog vara bra, att ha koll på vid konvertering.
De motorer som sålts i Sverige är avsedda för bensin. Det enda som skiljer dem från etanolversionen är kolvarna. Etanolutförandet har mycket högre kompressionsförhållande. I Brasilien har man en extra tank som rymmer några liter bensin. Vid kallstart kör man med bensininblandning och när motorn är driftvarm växlar man över till ren etanol.
Sen har vi det här med elkonvertering, i dagsläget kanske det verkar som en kostsam affär att få till det, men personligen blir jag så inspirerad att jag kan tänka mig det som något att satsa på istället för att köpa trimkomponenter till en storkubiksboxer för ett framtida projekt när grejerna (batterierna) förmodligen rasat i pris.
Följande lilla klipp från Fully Chardged är väldigt intressant:
https://www.youtube.com/watch?v=jLRAQu0b8-o
Svwerker skrev:I vårt avlånga land har det dykt upp motorer med lite märkliga topplock, märkliga jämfört med det vi är vana att se. Färre antal kylflänsar, en lite annorlunda gjutning och tillverkade i Brasilien indikerar att de är framtagna för etanoldrift. Driftstemperaturen kan nog vara bra, att ha koll på vid konvertering.
De motorer som sålts i Sverige är avsedda för bensin. Det enda som skiljer dem från etanolversionen är kolvarna. Etanolutförandet har mycket högre kompressionsförhållande. I Brasilien har man en extra tank som rymmer några liter bensin. Vid kallstart kör man med bensininblandning och när motorn är driftvarm växlar man över till ren etanol.
De topparna har jag bara sett på bild och det är några år sedan så jag kommer inte ihåg exakt hur de var utformade. Tror att det var på Facebook någon frågade om dem och efter lite diskussion kom det fram att de satt på en motor som kom från Brasilien, privatimport var det i vilket fall.
Ali G
turbo och E85 trodde jag var ett beprövat koncept,
sommar som vinter . . ?
it would burn off both of your ears . . . "
Nu hoppar jag in här. Jag har ingen VW, men är inne på min andra FFV (Ford och Volvospråk för E85-bilar) Om vi börjar med tätare intervaller för oljebyten så är det numera så här: I instruktionsböckerna för nya bilar står det ungefär så här, Byt olja vid XXX km eller minst en gång om året. Nu kör många av er med VW som hobby eller entusiastbilar, men den övervägande delen av Medelsvenssonbilisten kör 12 500 km om året. Min Volvo V70 2.0 F -08 (Fordmotor) hade ett oljebytesintervall på 10 000 km. I detta bytet ligger det årliga oljebytet. Så enkelt var det löst. Någon nämnde att alla (?) Volvos FFV var Fordmotorer. Det stämmer inte. Säger man 4-cylindriga så må det vara hänt, men Volvo hade också sin 5-cylindriga (egna) motor som FFV. Ett par jämörande siffror, Fordmotorn 2.0 F var på 147 hkr och hade ett vridmoment på 190 Nm. Volvos 5-cylindriga FFV fanns i tre eller fyra versioner, utan eller med turbo, några olika. Den svagaste hade 300 Nm i vridmoment! Detta var alltså Volvos egen motor. En annan lite märklig jämförelse. SAAB's värsting BioPower (SAAB-språk för E85) hade 185 hkr om man körde på bensin. Om man i stället tankade E85 så fick man (som någon sorts bonus?) 220 hkr! Det var naturligtvis turbons och mappningens förtjänst.
Men vi går tillbaka till Volvo. Jag hade tidigare som sagt en V70 2.0 F -08. Den hade jag i 9 år och körde i ungefär 120 000 km. Jag tankade aldrig annat än E85 i den. Den drog i genomsnitt 1,18 l/10 km. Markant mera om man drog släpkärra. (Jämför siffrorna med vridmomenten här). Köldstartproblem framförs ofta när det talas om E85. En vinterkväll för flera år sedan glömde eller förträngde jag att koppla in motorvärmaren. Nästa morgon var det -27° C och barnbarn ville bli skjutsade till skolan. Bilen startade som den alltid hade gjort, problemfritt och barnen kom till skolan friska och starka och i rätt tid.
Alla Volvo FFV var fabriksmonterade med elektrisk motorvärmare. Det var Volvo original = det samma som Calix, så det var fullt utbyggbart med alla tillbehör om man ville det. Till SAAB, som jämförelse fick man välja elvärmare eller bränsledriven värmare vid beställningen. Flera andra utländska bilar levererades med elvärmare vid importen till Sverige. Bland annat vet jag Renault Megane i E85-version. Säkert dom andra fabrikaten också? VW sålde ju några E85-bilar t.ex.
Turbo har vi berört. Turbo och E85 är en bra kombination. Man behöver inte modifiera något topplock om man ändå inte har anledning att åtgärda något annat i topplocket. (Nu pratar jag inte om VW-boxermotorer eftersom jag inte vet så mycket om dom. Jag har ägt tre stycken för längesedan, men det var inte tal om att öppna några motorer där) Jag jämför generella bilar och E85-konvertering.
Om man går vidare på detta med bränsleslangar, så handlar ju detta forumet om äldre bilar. Äldre bilar hade oftast förgasare. där är bränsletrycket i slangar och ledningar ca 0,2 - 0,3 Bar. I och med att alla nytillverkade bilar fick insprutning med katalysator och Lambdastyrning blev det något helt annat bränsletryck i slangar och ledningar. 4, 5, 6 Bar handlar det om där. Därför har alla bilar tillverkade efter 1989 bränsleslangar som tål både alkoholer och högt tryck. Skall man köra en VW på E85, kolla bränsleslangarna och byt ut om det är den minsta tveksamhet. Det står här i något inlägg att man borrar upp munstycken i förgasaren om man vill etanolkonvertera. Njaaa, i min värld så slipar man nålen om det är en nålförgasare. Det har t.o.m. funnits färdigslipade nålar att köpa. Detta är lite precision. Så det är inget man gör med vinkelkapen direkt.
Min nuvarande FFV är en Ford Kuga Ecoboost E85 -20. Också den har enbart gått på E85, men den har å andra sidan bara gått ungefär 5000 km. Innan jag hade V70'in hade jag en Volvo 245 -92. Den körde jag i mer än 50 000 km, eller mer än 5 år om man vill räkna så, blandtankat ca 30% etanol. Alltså något som hade kunnat heta E30 om det fanns någon sådan benämning. Jag rörde inte en skruv i motorn till detta. Och en så låg inblandning påverkar varken bränsleförbrukning eller startegenskaper. Den gick som om den hade gått på bensin.
Vill man veta mer om detta med E85 så finns forumet: etanol.nu Någon nämnde det häröver, men det tål att upprepas.
Undrar man varför det går så trögt på E85-fronten? Ja, det är inte bilfabrikanterna som håller emot. Tekniken och kunskaperna finns, så det är inga problem. Det är i stället politikerna som håller emot av olika skäl. Och detta sker oavsett om dom sitter i EU eller Sverige. Etanol är något som finns här och nu. Det behövs ingen dyrbar utbyggnad av infrastrukturer eller stora miljardinvesteringar. Allt finns! Det är bara att köra igång.