1

Det är likadant varje vår. När våren kommer börjar ett flertal vw-motorer plötsligt gå dåligt. På hösten är det lungt på motorfronten men när våren kommer har många motorer farit illa under vintern och frågor läggs ut på olika forum om vad som är felet. Då startar det andra vårtecknet upp, vårgissningstävlingarna där man kan hitta de mest kreativa svaren på varför motorn går som ett lass skit. Det här problemet uppstår på grund av det tredje vårtecknet. Motor sökes gärna lite trimmad budget 5-10000. Det är den här ekvationen som inte håller. Orenoverade motorer idag är så gamla att det finns en bra förklaring varför dom inte sitter i en bil, och det är inte för att den gick bra när vi tog ur den. Bara för att det kom rök ur avgaspiporna betyder inte att den gick bra. Det finns ett flertal väldigt intressanta trådor på ett flertal forum där man lägger otroliga timmar på att laga rost men väldigt få trådar på motorrenoveringar. Jag började med motorer för många år sen mest på grund av nyfikenhet och hade ingen rädsla för att misslyckas. Folkamotorn är väldigt enkel och det bästa är att börja med en skrotmotor som man plockar isär och lär sig alla delar. Man gör rent delarna och försöker sätta ihop igen.Om man har tur så gör man ett flertal fel som man lär sig av innan man tar tag i sin riktiga motor. Man upptäcker fort att en motor för 10000 kan inte vara renoverad eller ngt trimmad då delarna idag för att göra en vettig renovering kostar runt 20000. Glädjen över att åka iväg med en egenbyggd motor typ 1600 som går skitbra är svår att beskriva. När man förstår alla delar av ett fordon kommer hobbyn att upplevas i en helt annan dimension. Jag började även med växellådor på ett tidigt stadium men det är en större utmaning som kräver olika vw-verktyg för att lyckas. Så mitt råd till alla därute är var inte rädd för att misslyckas, det är då man lär sig mest. Hur vet jag det. Något av en expert i att misslyckas.

Tack för ordet

2

ICQ/ay

3

Såg rubriken och tänkte att nu kanske man får läsa något roligt. Men ack så jag bedrog mig.

Den som ännu inte lärt sig att folk helst vill ha allt serverat på ett silverfat och helst igår, då undrar jag var man varit hela livet? Det är väl inget som är nytt? Det börjar skrivas om en ny influensa i media och helt plötsligt ska alla ha toapapper? Det kommer en värmebölja i juli och helt plötsligt går det inte att få tag i en bordsfläkt? Gräsmattan börjar bli lite väl oansad i början av maj och då ska alla helt plötsligt ha en gräsklippare... Listan kan göras lång och olika beroende på vilket perspektiv man har.

Det finns dock en sak att tänka på här och det är den stora tysta massa som faktiskt fattat galoppen hörs inte. I folkasvängen motsvaras detta tex av, den som insett sina begränsningar och tänker "det får bli till nästa år", eller den som redan är färdig för flera år sen, eller den som ligger i och mekar till kl fem på morgonen för att komma iväg på den där träffen samma dag efter ett par timmar sömn.

Jag väljer att se glaset som halvfullt, förmodligen är det "nästan helt fullt"... ICQ/ad

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

4 Senaste redigerad av erich (2020-03-24 22:17:21)

Håller med Mr Landelius her .. folk lägger ned otroliga pengar i rostsvetsning av gamla T-2ór ock annat som borde varit lämnat till skroten för länge sen .. Har byggd motorer i 30 år ock at priserna har gått brant uppåt e säkert .. Å andra sidan , med godt samvetet , måste en motor byggas på rätt sätt oavsätt kostnad om man ska sälja vidare ..  Svårt å överbevisa köpare om prisläget ,
Många e ute efter et " klipp" .. nåt jag forstår iofs. , händer säkert , dock inte nåt jag kan rekommendera ..


Mvh /E

JES BuggyService

www.rent-a-buggy.se
Fb :@RentaBuggy.se
Tlf: 0760101483

5 Senaste redigerad av D3w1l (2020-03-23 20:28:50)

.

Tomato Potato
Dyslexiker..

6 Senaste redigerad av kee (2020-03-24 19:28:54)

erich skrev:

Håller med Mr Landelius her .. folk lägger ned otroliga pengar i rostsvetsning av gamla T-2ór ock annat skit som borde varit lämnat till skroten för länge sen .. Har byggd motorer i 30 år ock at priserna har gått brant uppåt e säkert .. Å andra sidan , med godt samvetet , måste en motor byggas på rätt sätt oavsätt kostnad om man ska sälja vidare ..  Svårt å överbevisa köpare om prisläget , värkar inte som dom kan räkna !!!
Många e ute efter et " klipp" .. nåt jag forstår iofs. , händer säkert , dock inte nåt jag kan rekommendera ..

Värkar mer ock mer folk ska ha en VW til å sova i ,, hur roligt !! ,hur man kommer dit syns inte va så intressant .. Trodde åkande va grejen ICQ/ab


Mvh /E

Det här är ju nästan som skrivet för att provocera och jag har svårt att förstå att det kan vara skrivet med ärlig intention! Man måste ju ha överseende med att det finns olika smak och intresse här i livet. Är det bara jag som tycker det?

Skulle jag skriva lika raljant skulle jag gå på om hur obegripligt det är att man bygga en motor för sexsiffriga belopp i en plastbalja till bil som bara ska köras några hundra meter rakt fram och som inte ens går att använda när det regnar! Men det gör jag inte för att jag inser att vi har olika smak och intresse.

Som sagt det du skriver ovan är ju rent provocerande och jag trodde vi hade kommit förbi den punkten i våra liv och att det där är en tongång som kanske förekommer på flashback, men inte här.

Ska man hålla en låg och raljant ton kan vi lika gärna börja ifrågasätta interpunktion och stavning och det har jag lärt mig är stort tabu på detta forum!

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

7

kee skrev:
erich skrev:

Håller med Mr Landelius her .. folk lägger ned otroliga pengar i rostsvetsning av gamla T-2ór ock annat skit som borde varit lämnat till skroten för länge sen .. Har byggd motorer i 30 år ock at priserna har gått brant uppåt e säkert .. Å andra sidan , med godt samvetet , måste en motor byggas på rätt sätt oavsätt kostnad om man ska sälja vidare ..  Svårt å överbevisa köpare om prisläget , värkar inte som dom kan räkna !!!
Många e ute efter et " klipp" .. nåt jag forstår iofs. , händer säkert , dock inte nåt jag kan rekommendera ..

Värkar mer ock mer folk ska ha en VW til å sova i ,, hur roligt !! ,hur man kommer dit syns inte va så intressant .. Trodde åkande va grejen ICQ/ab


Mvh /E

Det här är ju nästan som skrivet för att provocera och jag har svårt att förstå att det kan vara skrivet med ärlig intention! Man måste ju ha överseende med att det finns olika smak och intresse här i livet. Är det bara jag som tycker det?

Skulle jag skriva lika raljant skulle jag gå på om hur obegripligt det är att man bygga en motor för sexsiffriga belopp i en plastbalja till bil som bara ska köras några hundra meter rakt fram och som inte ens går att använda när det regnar! Men det gör jag inte för att jag inser att vi har olika smak och intresse.

Som sagt det du skriver ovan är ju rent provocerande och jag trodde vi hade kommit förbi den punkten i våra liv och att det där är en tongång som kanske förekommer på flashback, men inte här.

Ska man hålla en låg och raljant ton kan vi lika gärna börja ifrågasätta interpunktion och stavning och det har jag lärt mig är stort tabu på detta forum!


Tack Kee, jag har skrivit två svar på inläggen ovan men kastat bort dom för att jag inte orkar tugget efteråt :-) Inga problem med interpunktion och stavning dock ;-))

Fast nu skrev jag ju det här  ICQ/ai

8

Vi har alla olika interessen ja . Modererat det som ni tydligen e för "Facebook språk" . Inte mening å støta eller provocera nån , utom i grunden stötta upp det Landelius sa om motoralternativ . Tycker man får tåla at man flätar inn nåra personliga åsikter ..

Mvh

JES BuggyService

www.rent-a-buggy.se
Fb :@RentaBuggy.se
Tlf: 0760101483

9

erich skrev:

Vi har alla olika interessen ja . Modererat det som ni tydligen e för "Facebook språk" . Inte mening å støta eller provocera nån , utom i grunden stötta upp det Landelius sa om motoralternativ . Tycker man får tåla at man flätar inn nåra personliga åsikter ..

Mvh


Bäste erich.
Det som stack i mitt hjärta var denna meningen
" Svårt å överbevisa köpare om prisläget , värkar inte som dom kan räkna !!!"

Du anser tydligen att dina kunder är dumma i huvet för att de vill ha ett bra pris.
Och en sån människosyn tycker jag är tråkigt, och därav mitt inlägg, som jag försökte låta bli att lägga upp.

Vad det gäller materialet till rostlagning på min bil så ligger det under 7000kr, skulle jag betalat för jobbet hade det nog kostat
100 000kr därför gjorde jag det själv, för jag kan och har inte råd.
Och jag tror förhållandet är samma för många T2 ägare som gör en kulturgärning och räddar skrot.

Vad det gäller Landelius inlägg så var det ok.

Sen hade jag uppskattat om Landelius och tex du kunde lägga upp lite trådar om hur man kan göra för att sänka motor reparationskostnaden, och vad ni kan hjälpa till med.
Om man vill göra lite av jobbet själv.

Jag har kollat på utbytesmotorer i England och de hamna på trettio till fyrtio plus frakt, för en original utbytesmotor.
Så det borde finnas en marknad i sverige för motorer runt tjugotusen.

Sen kanske vi skulle göra en tråd om hur man gör på hösten för att minimera startproblem på våren. Och en om hur man startar upp på våren.  OK jag vet inga kommer att läsa dom, men när frågan kommer upp kan man hänvisa dit :-)

///Tack för ordet.

10 Senaste redigerad av erich (2020-03-25 19:19:36)

Hej ock tack .. Handlar inte om att jeg tror kunderna til e dumma .. dom kanskje inte har översikten vi som byggar har Kan ta eks. om man inte har en hel maskinpark hemma . Finns inte möjligt överhuvudtaget å ha moderna maskiner i garaget , ej heller ekonomisk .. Därför anlitar man dom bästa på sitt område ..
I mitt fall : Motormekano i Halmstad , vevslipning , arrborrning , serdifräsning ventiler ,kompresjonsjustering ..
                Pekka Nystrøm : balansering vev ( som JPM )
Man vil bygga det bästa ock tyvärr så har priserna gått uppåt sista åren ..
Tillegga detta  prisökninging på delar , (har nog med efterfrågan ock göra .)

Ja då hamnar priserna  slik det ser ut ..Jag forstår värkligen at dette kostar .. ock att du kan handla en vanlig bruksbil billigare än en sånn motor kostar .. Det hela kommer ned til vad man prioriterar . Alla har olika syn på detta ock prioriterar därefter . 
Vi som fortf. bygger motorer til kunder tycker naturligvis detta e tråkigt , men vad gjör man ..
Et bra tenningsanlegg går idag på 4-6000 :- , man blir skrämd, men så är fallet .
Man löper lätt på 15-20´ innan mekanikern börjat sammanställa en motor... tyvärr ..
Inte så roligt å beretta detta , då många bygger av usjälvisk interesse . Jag har mina kunder ock e tacksam för det .


mvh/E

JES BuggyService

www.rent-a-buggy.se
Fb :@RentaBuggy.se
Tlf: 0760101483

11

Hej,

Vad är problemet egentligen?
Om dom inte är villiga att betala det ni begär, tacka nej?

Jag har inte kompetens eller verktyg för att t.ex arrborra eller slipa ventiler/säten.. vad menar ni jag ska göra då?  ICQ/bn

RESERVATIONSPRIS: Ej uppnått
Typ-1 Lilla Blå -65

12

Norain skrev:

Hej,

Vad är problemet egentligen?
Om dom inte är villiga att betala det ni begär, tacka nej?

Jag har inte kompetens eller verktyg för att t.ex arrborra eller slipa ventiler/säten.. vad menar ni jag ska göra då?  ICQ/bn

Håller med 100% , Rekomenderar att du leser på så fixar du detta ..
Mvh

JES BuggyService

www.rent-a-buggy.se
Fb :@RentaBuggy.se
Tlf: 0760101483

13 Senaste redigerad av Frederik (2020-03-26 07:59:29)

Mr 56 skrev:

Sen hade jag uppskattat om Landelius och tex du kunde lägga upp lite trådar om hur man kan göra för att sänka motor reparationskostnaden, och vad ni kan hjälpa till med.
Om man vill göra lite av jobbet själv.

Jag har kollat på utbytesmotorer i England och de hamna på trettio till fyrtio plus frakt, för en original utbytesmotor.
Så det borde finnas en marknad i sverige för motorer runt tjugotusen.

Sen kanske vi skulle göra en tråd om hur man gör på hösten för att minimera startproblem på våren. Och en om hur man startar upp på våren.  OK jag vet inga kommer att läsa dom, men när frågan kommer upp kan man hänvisa dit :-)

///Tack för ordet.

Jag skulle också uppskatta detta, vilka arbeten och vem som utför dem. Ungefärliga priser skulle inte heller vara så tokigt. Ta tänkta 20000kr 1600 typ 1 motor. Vilka delar har man införskaffat/ ligger i denna kostnad? Är några arbeten inräknade eller vad får man lägga till för detta? Övriga arbeten beroende på vad man gör själv till i princip ett färdigt shortblock?

14

erich skrev:

Vi har alla olika interessen ja . Modererat det som ni tydligen e för "Facebook språk" . Inte mening å støta eller provocera nån , utom i grunden stötta upp det Landelius sa om motoralternativ . Tycker man får tåla at man flätar inn nåra personliga åsikter ..

Mvh

Men skriver du "annat skit som borde vara lämnat till skroten för länge sen" om någons drömprojekt å måste du ju förstå att den kommentaren stör? Jag tänker inte kasta skit tillbaka, men föreställ dig hur trevlig stämningen upplevs om någon hade skrivit så om ditt projekt? Kanske din motorverkstad? En del hårdnackade kanske kan låta det rinna av, men man måste ha förståelse att det inte är så för alla.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

15

Håller med Kee , Ska ändra mitt språk ,uttalanden . Va naturligvis inte riktat mot nån spesiell person /prosject ..

Mvh/E

JES BuggyService

www.rent-a-buggy.se
Fb :@RentaBuggy.se
Tlf: 0760101483

16 Senaste redigerad av 25hpman (2020-03-26 20:49:10)

Det märks att vi sitter hemma o morrar nu...chilla o tänk på att på söndag så börjar Sommartiden igen... Default/smile

Har mycket NOS-delar. Söker du nåt? Fråga på, men ha gärna reservdelsnumret redo...

Westfalia for ever. Jag är en Westfalia Anhänger.

17

Jag tänkte lite på utrycket inse sina begränsningar dvs inte jobba med motorer. Jag besökte för några veckor sen träffen Snow and tell i Lillehammer där det var ett flertal föredragshållare som talade om en rad olika ämnen. En av talarna fick mig att fullständigt tappa hakan. Han heter Tor Öiyvind Skinne. Han växte upp på en liten gård i Norge och hjälpte till med alla sysslor som det innbar tex köra traktor. Han gick sen en motorbyggarskola och så småningom blev han och hans bror europeiska mästare i dragracing i Pro Stock. Dom blev inbjudna att köra i USA så dom skicka bilen dit och tävlade en tid. Senare byggde Skinne en berömd bubbla som några av er kanske sett på Kjula drag way för några år sen. Dom körde 8.02 på 402meter. Nu återkommer vi till utrycket inse sina begränsningar ,Tor Öiyvind Skinne är nästintill blind men det har aldrig hindrat honom i det han vill eller kan göra. Jag tror att vi alla kan lära av människor som aldrig ser några hinder bara möjligheter. Tex vad är det värsta som kan hända det går åt helvete men då vet jag nästa gång hur det skall vara. Min inställning till livet har alltid varit att tänja gränser och se vad jag kan klara av och har lärt mig att alla människor har hittat nåt dom är bra på så man snappar upp det och lägger det till sina erfarenheter. Hela livet består av att göra val, man kan göra det lätt för sig och välja det man antar att man kan klara av eller gå ut på en tunn gren och hoppas att den håller. När vi föds kan vi inte varken gå ,simma eller cykla men man kan lära sig. Men varför sluta där hela livet är en skola och har man tur och får leva länge och har förmånen att lära sig en massa saker som man kanske inte har så stor nytta av men det är kul med kunskap. Jag ser ingen som helst anledning att begränsa sig själv eller låta någon annan begränsa mina val. Jag har i dagarna antagit en ny utmaning jag skall renovera min Massey Fergusson från 1959. Jag läser allt som finns på nätet och kollar en massa youtube på andra som gjort samma resa. Det jag vill säga med det här är att det finns inga begränsningar för vad en människa kan klara av,det är vi själva som väljer begränsningarna. Sikta mot stjärnorna så har du tur slår du huvudet i taket.

18 Senaste redigerad av Norain (2020-03-27 21:30:24)

Hans Landelius skrev:

Jag tänkte lite på utrycket inse sina begränsningar dvs inte jobba med motorer. Jag besökte för några veckor sen träffen Snow and tell i Lillehammer där det var ett flertal föredragshållare som talade om en rad olika ämnen. En av talarna fick mig att fullständigt tappa hakan. Han heter Tor Öiyvind Skinne. Han växte upp på en liten gård i Norge och hjälpte till med alla sysslor som det innbar tex köra traktor. Han gick sen en motorbyggarskola och så småningom blev han och hans bror europeiska mästare i dragracing i Pro Stock. Dom blev inbjudna att köra i USA så dom skicka bilen dit och tävlade en tid. Senare byggde Skinne en berömd bubbla som några av er kanske sett på Kjula drag way för några år sen. Dom körde 8.02 på 402meter. Nu återkommer vi till utrycket inse sina begränsningar ,Tor Öiyvind Skinne är nästintill blind men det har aldrig hindrat honom i det han vill eller kan göra. Jag tror att vi alla kan lära av människor som aldrig ser några hinder bara möjligheter. Tex vad är det värsta som kan hända det går åt helvete men då vet jag nästa gång hur det skall vara. Min inställning till livet har alltid varit att tänja gränser och se vad jag kan klara av och har lärt mig att alla människor har hittat nåt dom är bra på så man snappar upp det och lägger det till sina erfarenheter. Hela livet består av att göra val, man kan göra det lätt för sig och välja det man antar att man kan klara av eller gå ut på en tunn gren och hoppas att den håller. När vi föds kan vi inte varken gå ,simma eller cykla men man kan lära sig. Men varför sluta där hela livet är en skola och har man tur och får leva länge och har förmånen att lära sig en massa saker som man kanske inte har så stor nytta av men det är kul med kunskap. Jag ser ingen som helst anledning att begränsa sig själv eller låta någon annan begränsa mina val. Jag har i dagarna antagit en ny utmaning jag skall renovera min Massey Fergusson från 1959. Jag läser allt som finns på nätet och kollar en massa youtube på andra som gjort samma resa. Det jag vill säga med det här är att det finns inga begränsningar för vad en människa kan klara av,det är vi själva som väljer begränsningarna. Sikta mot stjärnorna så har du tur slår du huvudet i taket.

Tycker du har helt rätt i vad du skriver, inge snack om saken.

men ofta handlar det om prioriteringar.

Jag kan bara kolla på mig själv där jag har ett jobb som är kräver ganska mycket av min tankeverksamhet och utöver det har jag villa, fru och barn. Och efter det kommer min hobby med bubbla... jag måste prioritera och bubblan kommer tyvärr inte först. Jag tror vi är ganska många i liknande situationer.

RESERVATIONSPRIS: Ej uppnått
Typ-1 Lilla Blå -65

19

Det är självklart att det handlar om prioriteringar. När jag började med min gatbil sedermera racebil hade jag två barn fru och en villa som behövde renoveras. Jag började med att skriva upp var timmarna tog vägen och upptäckte att en massa fritid gick åt till att sitta stilla framför dumburken. Jag hade just byggt ett nytt garage på 35kvm så jag satte upp ett schema för hur jag skulle kunna bli klar med bilen,huset +hinna träna för vasaloppet som jag åkte varje år. I kalkylen ingick också att jag då hade ett resande jobb så dom dagarna gick bort. Samtidigt ville jag inte ta tid från att vara med mina barn som då var 4år och ett år.Jag insåg att det skulle bli svårt att få ihop den här kalkylen men jag tänkte försöka. Träningen skötte jag på lunchen och tidiga helger när barnen sov. Det är skrämmande tomt på gymmen en tidig lördagsmorgon. Jag hämtade nästan alltid barnen på dagis och såg till att dom fick mat. Sen tittade vi på Björnes magasin ihop tills min fru kom hem. Mellan nio och halv tio gick jag ut i garaget och började titta på vad jag skulle göra med bilen. Jag delade upp allt i små små projekt som jag kunde hinna med på en kväll. Det här var jävligt jobbigt i början men efter några veckor blev det rutin och på jobbet såg jag fram emot att komma hem och ta tag i bilskrället.  Visst var jag tvungen att vara lite flexibel med schemat men jag märkte att det gick framåt med bilen så och jag tror inte jag skulle ha orkat om jag inte samtidigt höll uppe fysiken. Jag fick ofta frågan hur fan jag hann med allt och svaret blev jag tittar bara på tv fram till kl 1900.  1900 sa folk då är det ju bara barnprogram!!! Just det efter det är det bara skit på tv. Det tog nästan fem år att få gatbilen klar men då insåg jag att jag ville inte åka sänkt gatbil så jag började bygga om den rätt snart efter att den blev klar. Det skulle vara California look med hög rumpa och smala framdäck med en potentare motor. I samma veva så flyttade vi till Dallas Texas så planen blev att fixa delar under året i USA. Första repan på bugrun var någon gång på tidigt 2000-tal. Ovanstående är inte något facit på hur man skall få tid bara ett exempel på om man vill något så finns det oftast en väg framåt.

20 Senaste redigerad av kee (2020-03-28 11:19:01)

Hans Landelius skrev:

Jag har i dagarna antagit en ny utmaning jag skall renovera min Massey Fergusson från 1959. Jag läser allt som finns på nätet och kollar en massa youtube på andra som gjort samma resa. Det jag vill säga med det här är att det finns inga begränsningar för vad en människa kan klara av,det är vi själva som väljer begränsningarna. Sikta mot stjärnorna så har du tur slår du huvudet i taket.

Såg denna videon härom dagen och tänkte direkt på John när jag läste ditt inlägg.

https://www.youtube.com/watch?v=4-_DNllO0hE


Här kan vi snacka om en blivande talang inom mekanikerskrået! Så jäkla häftig kille! ICQ/ar

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

21

erich skrev:

Håller med Kee , Ska ändra mitt språk ,uttalanden . Va naturligvis inte riktat mot nån spesiell person /prosject ..

Mvh/E

Stort av dig att skriva så. Du har min respekt igen! ICQ/ay

Grinder and paint, makes me the welder I ain't