Det är likadant varje vår. När våren kommer börjar ett flertal vw-motorer plötsligt gå dåligt. På hösten är det lungt på motorfronten men när våren kommer har många motorer farit illa under vintern och frågor läggs ut på olika forum om vad som är felet. Då startar det andra vårtecknet upp, vårgissningstävlingarna där man kan hitta de mest kreativa svaren på varför motorn går som ett lass skit. Det här problemet uppstår på grund av det tredje vårtecknet. Motor sökes gärna lite trimmad budget 5-10000. Det är den här ekvationen som inte håller. Orenoverade motorer idag är så gamla att det finns en bra förklaring varför dom inte sitter i en bil, och det är inte för att den gick bra när vi tog ur den. Bara för att det kom rök ur avgaspiporna betyder inte att den gick bra. Det finns ett flertal väldigt intressanta trådor på ett flertal forum där man lägger otroliga timmar på att laga rost men väldigt få trådar på motorrenoveringar. Jag började med motorer för många år sen mest på grund av nyfikenhet och hade ingen rädsla för att misslyckas. Folkamotorn är väldigt enkel och det bästa är att börja med en skrotmotor som man plockar isär och lär sig alla delar. Man gör rent delarna och försöker sätta ihop igen.Om man har tur så gör man ett flertal fel som man lär sig av innan man tar tag i sin riktiga motor. Man upptäcker fort att en motor för 10000 kan inte vara renoverad eller ngt trimmad då delarna idag för att göra en vettig renovering kostar runt 20000. Glädjen över att åka iväg med en egenbyggd motor typ 1600 som går skitbra är svår att beskriva. När man förstår alla delar av ett fordon kommer hobbyn att upplevas i en helt annan dimension. Jag började även med växellådor på ett tidigt stadium men det är en större utmaning som kräver olika vw-verktyg för att lyckas. Så mitt råd till alla därute är var inte rädd för att misslyckas, det är då man lär sig mest. Hur vet jag det. Något av en expert i att misslyckas.
Tack för ordet







. Den spann som en katt
