1

Hej!

Blir tokig på detta. Har vad jag tror är hela och väl fungerande värmeväxlare. Hade av dem och kollade, och spjällen stänger fint med ett mekaniskt hemtrevligt klonk. Ser täta ut, om inte vattentäta så "helt ok" täta (metall mot metall). Fjädern som drar tillbaks spjället är stark och frisk, vajrarna löper fint och slackar helt när reglaget är i stängt läge. Tycker jag kollat allt.

Men...ändå pyser det (snarare svagt blåser) in en del varmluft vid golvutsläppen fram ( bak är pluggade) . En varm dag är det riktigt irriterande, och så varmt att man kan bränna sin fot.

Jo, jag kan helt sonika koppla från systemet, men i detta land är värme trevligt ibland! Jag fattar inte hur detta går till. Tänkte ett tag att fläkten bygger upp så pass mycket tryck att spjällen öppnar ändå, tills jag insåg att spjällen stänger bakifrån/inifrån och skulle i så fall bara bli än tätare. Jag antar att spjällen inte ska ha någon gummitätning? Den borde väl smälta. Se gärna på bilderna och ge mig GÄRNA tips om detta. Bild 1=stängd Bild 2=fjäder och arm Bild 3=öppet spjäll. Min fru vägrar snart åka med efter alla brända fötter... ICQ/bc. Någon därute som vet allt om detta i grunden enkla system?

Post's attachments

20200310_113539.jpg, 87.09 kb, 400 x 711
20200310_113539.jpg 87.09 kb, 221 downloads since 2020-03-15 

20200310_113649.jpg, 150.34 kb, 800 x 1423
20200310_113649.jpg 150.34 kb, 222 downloads since 2020-03-15 

20200310_113732.jpg, 62.08 kb, 500 x 705
20200310_113732.jpg 62.08 kb, 198 downloads since 2020-03-15 

2

Är det fjong i returfjädrarna?

"ljushuvud"

3

Ska det inte sitta gummipackningar på locken?

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

4

Mr 56 skrev:

Är det fjong i returfjädrarna?

Japp det tycker jag. Klaffen "smäller tillbaks" bestämt och rätt hårt. Och som det kanske syns på bild verkar den ligga rätt tajt mot stoppet när den är stängd. Sen är kanske anslaget inte helt plant/tajt mot klaffen, svårt att se.

5

Junte skrev:

Ska det inte sitta gummipackningar på locken?

Det är den stora frågan det. Jag har ingen aning, har dock svårt att  se hur de ska överleva värmen eller snarare hettan. Värmeväxlaren blir " skitvarm" så vitt jag vet. Kanske någon slags värmebeständig tätning? Antar det finns folk här som vet hur dessa ska se ut, är mitt livs första titt in i en sådan VW klaff...

6

Kollar direkt på en växlare i garaget. Återkommer,

7

Njet. Jag minns fel.
Det sitter inga gummigrejer på mina värmeväxlare. (Kollade ett par typ 1, ett par typ3.)
Det gör det däremot på typ 2:s spjäll (= knän, separarerade från växlarna), röda, sitter på "locket"
o tätar mot "röret"
Ny hypotes: tillräckligt med "slack" i vajern, så den verkligen låter ventilen stänga?

8

Att dra för luckorna som täcker luftutblåsen i fotbaljan räcker inte?

S

9

Koppla bort vajrarna och kolla så det inte är de som kärvar.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

10

Tack för alla tankar runt detta.  Jag har kollat att vajrarna har bra slack, glider lätt, har även provat kopplat bort dem, men klaffen är i samma ändläge som på bild 2 oavsett. Hjälper alltså inte ett smack.

Spjällen vid fotbaljan känns mer som något som riktar luften än stänger tätt. Ska de, om de är i nyskick, verkligen kunna stänga flödet helt? Får kanske ge dem en översyn, men egentligen är det väl att stoppa problemet i fel ände. Kan också nämna att ena gallret deformerats, nästan smält, av värmen. Har bytt ut det nu får se om det överlever sommaren. Inte konstigt att frugan klagar på brända fötter, luften är snarare het än varm! 

Om jag vänder på frågan. Är det någon som har en Typ 1 >72 där det INTE kommer varmluft när spjället är i stängt läge? i så fall har jag bevisligen något fel i mitt lilla system.  Lustigt det här, en del ägare försöker få mer värme, andra har för mycket ICQ/bu  Tusen tack för fortsatt stöd i frågan!

11

Börjar nästan undra om din motor kanske är lite feljusterad, kom och tänka på en av mina bekanta som drog igång sin 500cc AJS 1928 sidspis en kväll.
Motorn gick synbarligen ok men avgaskröken glödde så den sken i mörkret. Det visade sig att tändpunkten låg vid TDC och inte 20-30grader före.
Konsekvensen var att det inte hann brinna färdigt i förbränningsrummet innen avgas öppnade.
Hade det varit en VW hade aluminium kylflänsarna i värmekammrarna smält loss..

Bara en idé...

Sten vW

12

Sten vW skrev:

Börjar nästan undra om din motor kanske är lite feljusterad, kom och tänka på en av mina bekanta som drog igång sin 500cc AJS 1928 sidspis en kväll.
Motorn gick synbarligen ok men avgaskröken glödde så den sken i mörkret. Det visade sig att tändpunkten låg vid TDC och inte 20-30 grader före.
Konsekvensen var att det inte hann brinna färdigt i förbränningsrummet innen avgas öppnade.
Hade det varit en VW hade aluminium kylflänsarna i värmekammrarna smält loss..

Bara en idé...

Sten vW

Tanken har slagit mig också.  Motorn går fint, har förra sommaren fått mätt CO halten till 2.0 och fått justerat tändningen samtidigt av en bilmek. Drar ca 0,7 l/mil. Så jag tror inte det men vågar inte svära på det. Kan förstås kolla det igen. Men oavsett...den varma luften borde inte komma längre än till slangen efter värmeväxlaren...? Mystiken tätnar. Får kanske hitta en billyft där man kan varmköra motorn, koppla av slangarna och känna om det de facto blåser varmluft ut ur växlaren eller vad som sker. Att göra det på marken på pallbockar blir nog svårt och det blir lätt att bränna sig.

13

Spjällen vid fötterna ska gå att stänga men då ska värmen gå upp till rutan.

Är det samma på båda sidorna?

Att motorn skulle bli för varm förklarar inte att det inte går att stänga av värmen. Det måste vara att spjället på värmekammaren inte stänger.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

14

Det ska gå att stänga av all värme direkt efter värmeväxlarna.
All varmluft ska luftas ut under bilen istället för att komma in
o fördela sig mellan bakfötternat, framfötterna o rutan.

15

Svwerker skrev:

Spjällen vid fötterna ska gå att stänga men då ska värmen gå upp till rutan.

Är det samma på båda sidorna?

Att motorn skulle bli för varm förklarar inte att det inte går att stänga av värmen. Det måste vara att spjället på värmekammaren inte stänger.

Tackar, tror inte heller på för varm motor.  Ja., det är ungefär samma på båda sidor. Kollade spjällen och det är som du säger. Men dom har sett sina bästa dar, "dem skumgummiliknande tätningen" är nästan borta. Fixar jag detta så flyttas problemet till rutan . Lite bättre så länge min fru håller fötterna på golvet. Men egentligen ingen lösning. Reglagen och spjällen finns ju där av en anledning.  Återstår nog bara att köra bilen varm, upphissad, och se exakt vad som sker. Spjällen måste ju läcka, något annat förefaller teknisk omöjligt. Men man ser ju på bilden hur stängda de ser ut, och det hörs som de stängs mekaniskt mot mothållet. Förvirrande!

16

Junte skrev:

Det ska gå att stänga av all värme direkt efter värmeväxlarna.
All varmluft ska luftas ut under bilen istället för att komma in
o fördela sig mellan bakfötternat, framfötterna o rutan.

Man kan ju helt sonika koppla från slangarna mellan växlare och anslutning till kupén, och låta värmen blåsa ut under bilen. Men ifall man faktiskt vill ha värme ibland (svensk sommar) blir det aningen bökigt att krypa under bilen varje gång....

17

Nu hade jag fel igen. Värmen ska inte luftas ut under bilen, det ska bli stopp
när man stänger spjällen, luften ska sluta blåsa genom växlarna och istället
gå vägen runt cylindrarna alternativt genom oljekylaren ut under bilen.
Självklart klarar en tysk konstruktion att fixa detta med vajerkraft, men dom
måste vara hela o smorda, liksom alla leder, armar etc.
På min egen 65:a pluggade jag luft ut från fläktkåpan, med slangarna tillbaka
på plats som kamouflage efter operationen, plus att jag stängde spjällen
med rostfri ståltråd , permanent för säsongen, för att sedan ta bort slangarna
från växlarna in till bilen.
Sen pluggade jag inloppen till bilen med trasor o silvertejp för att slippa få in damm
den vägen.
På det hela taget en bonnig lösning utan regleringsmöjlighet.
Som nu. Nu är allt öppet o låst o blåser max värme hela tiden, dvs vinterläge.
Snart ska jag krypa in under bilen igen . . .

18

Del 2 i detta lilla mysterium......
Med bilen upphissad lät jag motorn gå varm och spanade sen in spjället. Det ser verkligen stängt ut, som på bilden ovan, men minsann det blåser ändå lite varmluft. Så spjällen läcker lite på båda sidor. Svårt se anliggningen, det kan baske mig inte vara tal om stora glipor. Någon mm som inte syns, möjligen.

Verkligen ingen på forumet som vet hur man åtgärdar detta? Det beror alltså INTE på vajer, spak eller fjäder. Spjället stannar mekaniskt med ett klonk och slack vajer. Gissade på avsaknad tätning av något värmetåligt slag men ingen nappade, tvärtom. Ropar hjälp igen och hoppas. Man kan väl inte dela växlarna heller? Tog ned en men blev inte klokare av det.

Vet tyvärr inte om det är orginalliknande växlare eller något sämre mög.....

19

äsch! så mycket kan det vä inte läcka??  ICQ/bk

20

Junte skrev:

äsch! så mycket kan det vä inte läcka??  ICQ/bk

Hmmm.....välkommen att provsitta en stund, gärna i sandaler. ICQ/bj   Du kan ju passa på att töa lite fryst mat samtidigt  ICQ/ag . Eller om vi säger så här: Under en långtur i fjol tejpade jag för golvventilen för att min kära fru skulle får det lite drägligare ( eller kanske snarare för att jag skulle slippa höra på .....).Visade sig senare att ventilen deformerats av värmen där under tejpen, näst intill smält. Så värmen kan man inte klaga på... Nu ska vi ut och köra i 4 dagar så denna gång tror jag att jag pluggar under bilen istället.

21

jag har faktiskt fortfarande vintervärme (se tidigare inlägg) på,
så jag vet hur varm en vänsterfot kan bli.
sen vet jag hur varm öl kan bli också, om den får stå på golvet
bakom förarstolen, dvs direkt framför "värmen bakre vänstra
på fötterna"-utsläppet – "ljummen" räcker liksom inte  ICQ/ap

22

Lyfter tråden igen, problemet fortfarande olöst. Det måste vara att spjällen inte är täta nog, trots att de ser ut att stänga fint och bestämt. Svårt att avgöra 100 % säkert när värmeväxlarna är monterade, och demonterade blir det inte redigt samma förutsättningar för testet.

Är det någon mer som har en värmeväxlare liggande och kan kolla om det finns´någon slags tätning monterad på spjället eller tätningsytan? 1300 -73 /super.  Junte hittade ingen men det finns kanske flera utförande på dessa värmeväxlare, kanske även skiljer mellan original och eftermarknad? Dr Google har inte hjälpt mig så långt.

Och om det nu ska dit en tätning av något väldans värmetåligt slag, är det någon som vet hur man får dit den? Utifrån eller ska växlaren öppnas?

Senaste 20-mila turen (i solsken och 28 grader i skuggan) gav hyfsat varma fötter om man säger så...

23

Silikon gummi som popnitar på spjäll eller annan värme tålig tätning asbest ICQ/ai  ICQ/ad  packning papper? ICQ/bw

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

24

lugn bara lugn, snart är vintern tebax . . . ICQ/ag

25

Har funderat lite Om det vore min bil skulle jag lossa slangarna som går från värmekammarna till kupen.
Sen varmköra den, och hissa upp den på pallbockar.
Starta den och krypa under och känna med handen om det blåser ur nån av värmekammarna sen ta det därifrån.

Skulle det inte kunna vara så att slangarna mellan värmekammarna ocj kupen ät trasiga spruckna?
Och då det är varmt i bakdelen från motorn kanske det skulle kunna läcka in varmluft den vägen?

"ljushuvud"