När Boxervillemotorerna började paja höger/vänster gjorde Porsche en förbättrat IMS-lager. Det sitter i alla boxsters from en årsmodell som jag glömt bort
Man kan även montera det uppdaterade lagret på de gamla motorerna
MIcsha/ När IMS-lagret säger upp sig ser det ungefär ut så där i hela motorn - Dock var det inte det som hände i denna. Här hände nästan allt annat.
Det som var lite surt var att vi köpte bilen på auktion i USA och då var den krockad höger fram. Det var kofångaren och en lykta i princip som var kef….Det var det auktionsfirman uppgav - När man sen hittade detta var det inte lika fyndaktigt
Fasen!
Nu vart jag en dag sen - Beklagar!!
Äre inte dessa motorer som kan liknas vid att ha ett motorblock inuti motorblocket för att göra dem extra komplexa?
S
779 2020-03-04 20:21:46 Senaste redigerad av 63 Highlight (2020-03-04 20:22:55)
Helt rätt Sten!
Vevaxeln ligger inbäddad i en kista av gjutjärn( lr nåt material) i mitten sen bultas resp cylindersida ihop med varandra utanpå.
Det är en spännande konstruktion jag hoppas lära mig en del på
Helt rätt Sten!
Vevaxeln ligger inbäddad i en kista av gjutjärn( lr nåt material) i mitten sen bultas resp cylindersida ihop med varandra utanpå.
Det är en spännande konstruktion jag hoppas lära mig en del på
Gjutjärn är mer för jänkare.
Porsche har väl alltid haft aluminium eller möjligtvis magnesium i alla sina sexor.
Jag tror somliga har väldigt hög tilltro till tyska bilfabrikanter....
Det är inte gjutjärn- men det är närmre det än aluminium lr magnesium då det är mycket tyngre - men inte magnetiskt
Jag bugar mig för din oerhörda kunskap och materialkännedom. Naturligtvis har du helt rätt och alla andra fel. Ungefär som vanligt.
783 2020-03-06 18:52:45 Senaste redigerad av 63 Highlight (2020-03-07 14:36:35)
Det är en legering bestående av coppar,silicon och aluminium och de gjuts i Spanien
Gjutjärn känner jag väl till som gammal raggare
Aluminuim har jag i 6 st V8:or så det kan jag med.
Magnesium har jag i en bakaxel och lite andra grejor- Det brinner ganska ballt när man råkar klanta sig ( vid polering)
Måste vara Dunning-Kruger-effekten............ 
Silicone är inte samma sak som Silicon. Silicon (Si) är kisel, och det används i olika legeringar. T.ex. i VW's typ4 som har märkningen "SI12" på blocket, dvs aluminiumlegeringen har 12% kisel . Silicone (eller "silikon" på svenska) är något helt annat...
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville
Ja Du tänker säkert på sådant silikon Cher opererat in i tuttarna.....
Jag talar om sådant Silicon samma som Chevrolet använde i sina Can-Am block där kolvarna löpte direkt i blocket utan foder - precis på samma sätt som POrsche gör.
Hur det stavas överlåter jag till experter och besserwissers att avgöra.
Couldnt care less!! - Märkte Du var den meningen var felstavad?
787 2020-03-07 14:33:42 Senaste redigerad av 63 Highlight (2020-03-07 17:54:26)
Vad kul att folk ändå intresserar sig för den här tråden - fast har man inte viktigare saker att kommentera än huruvida man glömt/lagt till en bokstav lr så kan man lika gärna låta det vara (stavas vara va?)
Jag noterar att det passerat 6 dagar och klämmer in en bild till....
Helt rätt, ingen minns en fegis, skruva på bara 
Oval-55 (släktbilen)
Splittbuss -64 dubbeldörr 11w
BMW 320D Touring M-Sport XDrive -21
Är det någon som har en extra huv över till en Karma? (framhuv)
Jag har två, en som är krispig i framkant och en som är helt rostfri men kräver lite riktning..
Det låter bra Victor!
Min huv fick en ordentlig knäck då en kompis "glömde " den i en gargeportsöppning.
Har Du någon bild på Din?
Får man ev köpa den?
Det är ingen brådska-Vi kan ta det när jag glider förbi Dina trakter nästa gång, men det är bra att vet att man har en



