1

Hur är kvaliteten på dessa som Classic VW säljer?

http://www.classicvw.se/sprintstar-5-5x … ts_id/3986

Mkt bra ET mått för mig som åker Notchback, ET 34.

2

En polare i USA har precis fått en uppsättning skickade från BBT. Han skrev att det var den värsta skit han någonsin köpt i fälgväg. Nu vet man ju aldrig om det kanske kan finnas olika leveranser.

3

Mohawk skrev:

En polare i USA har precis fått en uppsättning skickade från BBT. Han skrev att det var den värsta skit han någonsin köpt i fälgväg. Nu vet man ju aldrig om det kanske kan finnas olika leveranser.

Ok, vad trist. hopp leta efter nå andra istället då ICQ/ab

4

Andreas Johansson skrev:
Mohawk skrev:

Äh, köp ett set! De är inte så dåliga som alla påstår. Jag har haft ett set och jag har visat dem för flera. De tyckte som mig att  lackeringen var kass men i övrigt ok. De var från första batchen som bara vart "grundade". JAVA säljer dom fälgarna omlackade nu. Men nu verkar iofs 2:a batchen vara på väg, http://www.classicvw.se/ och de kanske är bättre ändå?

Ducati Monster 1200S

5

jerry skrev:
Andreas Johansson skrev:
Mohawk skrev:

Äh, köp ett set! De är inte så dåliga som alla påstår. Jag har haft ett set och jag har visat dem för flera. De tyckte som mig att  lackeringen var kass men i övrigt ok. De var från första batchen som bara vart "grundade". JAVA säljer dom fälgarna omlackade nu. Men nu verkar iofs 2:a batchen vara på väg, http://www.classicvw.se/ och de kanske är bättre ändå?

Ok, de lät bättre. Tänkte i så fall de silverlackade och inte kromade...De var ju så bra pris på dom nu ett tag framöver.

6 Senaste redigerad av Mohawk (2011-01-21 17:11:52)

Fick precis ett mail från Classic att det fått in ny Sprintstar av andra utgåvan.

7

Jag har fått hem mina kromade Sprintstars. Två 5,5" ET10 å två 4,5" ET34. Måste säga att jag tycker dom ser riktigt bra ut faktiskt. Har märkt att färgen har en viss tendens att släppa. Men det blir väl så när man försöker lacka på krom. Kromytan ser fin ut men eventuellt lite tunn. Uppstår det färgsläpp kan man nog bättra på själv med lite sidenmatt svart om det stör.

8

Rejkfantasten skrev:

Jag har fått hem mina kromade Sprintstars. Två 5,5" ET10 å två 4,5" ET34. Måste säga att jag tycker dom ser riktigt bra ut faktiskt. Har märkt att färgen har en viss tendens att släppa. Men det blir väl så när man försöker lacka på krom. Kromytan ser fin ut men eventuellt lite tunn. Uppstår det färgsläpp kan man nog bättra på själv med lite sidenmatt svart om det stör.

Bilder, mannen! Bilder!  ICQ/ab

9

HenrikL skrev:
Rejkfantasten skrev:

Bilder, mannen! Bilder!  ICQ/ab

Å här kommer det!
http://i54.tinypic.com/wgqm9e.jpg
http://i55.tinypic.com/20r63o4.jpg
http://i56.tinypic.com/orntx2.jpg
"Grynigheten" i kromet kommer från kameran.

10

Ja se där ja! kul med bilder! De du hade som var 5,5x15 ET 10 såg feta ut!

Frågan är vad ja ska ha för bredd och ET på fälgarna till Notchen! Fram tror jag att ja kör 4,5" och ET 34. Men bak!?

Vill inte ha cykeldäck på som man nästan var tvungen till på Alu sprintstarsen. Tar jag ET 34 får ja nog säkert plats med bredare däck men förlorar "djupet" i fälgen?

11

Andreas skrev:

Ja se där ja! kul med bilder! De du hade som var 5,5x15 ET 10 såg feta ut!

Frågan är vad ja ska ha för bredd och ET på fälgarna till Notchen! Fram tror jag att ja kör 4,5" och ET 34. Men bak!?

Vill inte ha cykeldäck på som man nästan var tvungen till på Alu sprintstarsen. Tar jag ET 34 får ja nog säkert plats med bredare däck men förlorar "djupet" i fälgen?

Det som inte framgår av bilderna är hur mycket det skiljer inåt mellan fyr- & femhalvorna. Det är lite över en decimeter från anläggningsytan till inre fälgkanten på mina 4,5:or. På 5,5:orna är det 9,4 cm. På 5,5:orna är det 7,4 cm från yttre fälgkant till anläggningsytan och på 4,5 tummarna är det runt 3,6 cm. Vet inte om det hjälper men det kanske ger en fingervisning.

Som jag förstår det så har alu-Sprint 5 tum bredd och ET 14 (olika mellan MWS & Flat 4 kan jag tänka). Det är ju lite tajt bak på typ-3:orna så det blir väl till att kolla sektionsbredder på olika däck och jämföra med nuvarande däck/fälg kombo. Vad har du för däck bak nu? Tänkte du köra 4,5 tum både fram & bak?

12

Ja, hade tänkt så här. Hittade en tråd på The Samba. Originalfälgen är 4,5" och ET 46
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewto … +notchback

och följer jag denna bilden:
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/741889.jpg

Blir det så här:
¤ Sätter jag på en fälg som är 5,5" och ET 10 så blir "backspace" 93mm. Mot 116mm original vilket innebär 23mm längre ut än original
¤ en 5,5" och ET 15 blir backspace 98, då flyttas fälgen ut 18mm mot original
¤ en 5,5" och ET 25 blir backspace 108, då flyttas fälgen ut 8mm mot original
¤ en 5,5" och ET 34 blir backspace 117, då flyttas fälgen in 1mm mot original

Gör jag rätt?

Fram tänkte jag sätta på 4,5" och ET 34 för att få in hjulet lite i hjulhuset men vilken bakfälg blir bäst? Hade ju varit lite kul med djup i fälgen men de går nog inte antar jag?

Däck blir väl antagligen 165 el 185, eller de som får plats ICQ/ab

13

Att sätta en 4,5" fälg bak blir inte nå bra!

4,5 ET 34, backspace 104, fälgen flyttas ut 12 mm
4,5 ET 25, backspace 95, fälgen flyttas ut 21 mm
4,5 ET 15, backspace 85, fälgen flyttas ut 31 mm
4,5 ET 10, backspace 80, fälgen flyttas ut 36 mm

14 Senaste redigerad av HenrikL (2011-02-09 21:12:59)

Andreas skrev:

Gör jag rätt?

Nej.  ICQ/ab

Skippa allt vad backspace heter. Det är något som konstiga amerikaner håller på och räknar på - i värsta fall i tum dessutom. Vi europeer håller oss till ET eller med ett annat namn "offset".

Gyllene regel 1: Fälgbredd och ET har inget med varandra att göra.

Gyllene regel 2: Det är däcket som tar i skärmkant/hjulhus - inte fälgen.

I ditt fall är det enklast att tänka så att skillnaden mellan original ET och den nya fälgens ET bestämmer var i hjulhuset däcket hamnar. En fälg med ET34 kommer att flytta ut däcket 12 mm jämfört med en originalfälg som har ET46. Fälgens bredd påverkar bara hur däcket sitter på fälgen - inte var i hjulhuset däcket sitter.

I ditt fall skulle jag kunna tänka mig att 165 däck på ET34 fungerar bak, men inte bredare däck eller lägre ET.

EDIT: Dina beräkningar på 4.5" fälgen är rätt, men inte de på 5.5" fälgen.

15 Senaste redigerad av Andreas (2011-02-09 21:41:12)

Haha, ja som trodde ja gjorde rätt ICQ/ab Som tur är stod de iaf mm på de som amerikanarna gjort ICQ/ab

Varför funkar det på 4,5" fälgen men inte 5,5"? borde ju vara samma sak? Det handlar väl bara om vad du jämför mot?

jaja! tar jag ET34 blir de ju mkt bättre än Alu sprintstarsen jag hade. Nästan 20mm längre in i hjulhuset då de hade ET 15 tror ja. (de måste ja ha räknat rätt på iaf va?! ICQ/ab)

Nu är de beställda iaf ICQ/ab

16

Andreas skrev:

Varför funkar det på 4,5" fälgen men inte 5,5"? borde ju vara samma sak? Det handlar väl bara om vad du jämför mot?

För att du räknar på backspace. Du räknar ut var den inre fälgkanten hamnar, men tar inte hänsyn till att även den yttre fälgkanten flyttar sig när det handlar om en bredare fälg.

17

Aha, ok! ICQ/ab precis ja!

18

Lägg gärna in någon bild på bilen med fälgarna monterade sen  ICQ/ab .

19

Klart ja ska göra de ICQ/ab Men bilen står lite dumt till nu så de blir nog inte förrän alla husvagnar är borta så ja kommer ut med den.

20

Andreas skrev:

Klart ja ska göra de ICQ/ab Men bilen står lite dumt till nu så de blir nog inte förrän alla husvagnar är borta så ja kommer ut med den.

Betyder det att du redan fått hem fälgarna? Berätta gärna vad du tycker om dom i sånt fall.

Här är en bil som ser ut att ha samma bredd & offset på sina fälgar som jag har. Blir nog samma däck kombo på min också. Firestone f-560 135R-15 och Firestone Wide Oval F70-15.
http://i55.tinypic.com/syxj10.jpg

21 Senaste redigerad av Andreas (2011-02-11 23:17:12)

Nej, bakfälgarna var restade så de skulle komma i mitten av nästa vecka. Beställde lite mer saker så de ska bli kul och få paketet förhoppningsvis i slutet av nästa vecka ICQ/ab

De är lite trist att ja inte får nåt djup på fälgarna bak, hade velat haft de ICQ/ac

22

Om Du byter till korta drivaxlar/rör från en typ 1 så kan Du åka med ganska djupa fälgar bak även på Typ 3!

(Alla Typ 3 svingaxel har långa drivaxlar/rör från början, samma längd som nyare Typ 1 med sving!)

MVH: Hella

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)

23

Ja, de var meningen att ja skulle byta till dom kortare axlarna men en annan person behövde dom bättre ICQ/ab (han ja fick dom utav)

24

Här är en till notchägare med BBT Sprintstars. Minst 2 av dom är 4,5 ET34.
http://cal-look.no/lounge/index.php/topic,13765.0.html

Ducati Monster 1200S

25

Nu har ja fått mina fälgar  ICQ/ag  ser mkt bra ut, bra mkt snyggare än ALU (enligt mig)

Men de förvarnade mig om att de nog skickat fel på en bakfälg, fel ET. Fick en ET 10 (5,5" bred). Den ser ju såklart mkt fetare ut än ET 34 som ja egentligen skulle ha!...

Nu till mina nybörjarfrågor igen! OM jag byter till kortare axlar så flyttas de ju in ca 30mm. Skulle de innebära att ja då får på ET 10? Borde ju funka!

Någon som snabbt kan svara på detta som kanske har lite mer erfarenhet av detta. Måste skicka tillbaka den ena utav dom så snart ja kan!