1

Testade detta för 25 år sedan, med en W110, fick ingen vettig tomgång då heller... Man glömmer ;-)

Skall besiktiga bilen (med 40Hkr i papper), tänkte att jag tar denna motor men sätter dit original 34PICT med tillhörande fördelare - vad kan gå fel?
Motorn är en 1760 (74 x 87mm) med "turbo-kam" 4065-10. Jag körde enkelportstoppar med 34:or på denna i en utmaning - Blev 14.94 på 402 och 9,21 på 201m i Buggy'n.

Nix - trots två st beprövade (färdiginställda) förgasare ville det inte sig.  Så valet är; En helt original lånemotor från garagegrannen, eller dubbla förgasare på denna?
Tanken är ju senare ett MS-sprut och turbo på denna 1760.... ;-)

https://youtu.be/7FggQOmmtiE

2

För 15år sen byggde jag en 1641 enkelport med en 310graders kam och dubbla ventilfjädrar. Jag provade lite olika insug men fastnade för ett i plåt med separata rör till höger och vänster sida. Jag monterade en Weber 40dcn och blev glatt överraskad av hur bra allt fungerade. Den motorn har fortfarande den lägsta tomgång som jag har uppmätt på alla motorer jag byggt. Jag och Sven-olof Brorsson åkte till Bug-in med den och den bromsades senare till 87hk med ett väldigt bra bottenvrid. Motorn byggdes enkom för att det pågick en tråd SCLF om att det går inte att köra med vass kam på enkelport. Resultatet skulle enligt utsago bli kass tomgång. Tji fick dom.

3 Senaste redigerad av mettis (2020-03-01 17:50:56)

Hans Landelius skrev:

För 15år sen byggde jag en 1641 enkelport med en 310graders kam och dubbla ventilfjädrar. Jag provade lite olika insug men fastnade för ett i plåt med separata rör till höger och vänster sida. Jag monterade en Weber 40dcn och blev glatt överraskad av hur bra allt fungerade. Den motorn har fortfarande den lägsta tomgång som jag har uppmätt på alla motorer jag byggt. Jag och Sven-olof Brorsson åkte till Bug-in med den och den bromsades senare till 87hk med ett väldigt bra bottenvrid. Motorn byggdes enkom för att det pågick en tråd SCLF om att det går inte att köra med vass kam på enkelport. Resultatet skulle enligt utsago bli kass tomgång. Tji fick dom.

Min motor trivs inte med 34:an, visst går den på tomgång med utskruvade blandningsskruvar, men CO-värdet samt återgång efter gaspådrag är bedrövligt.
Visade detta bara för att avskräcka andra att byta kam ihop med originalförgasare?
Skall man trimma, börjar man med att skaffa ett par dubbla förgasare !

4

Har en 1680 i en annan bil som gick som tåget med dubbla DCNF men när grabben fick ha bilen ett par år bytte jag till en 34 pict i mitten. Som du beskriver så blir co inte bra men på fullgas går den väldigt bra. Jag tror att originalinsuget inte har tillräcklig fart på gaserna på tomgång och soppan fäller ut till vätska, plus att höger och vänster sida stör varandra. På den andra motorn jag beskrev så provade jag ett Trimcoinsug med stort plenum under förgasaren. En katastrof. En djävulsk flatspot och enorm soppaförbrukning men med en hals till varje sida plus att rören var böjda och inte som originalet 90graders böj så funkade det suveränt. Det är helt klart mycket bättre med en förgasare per sida men på något sätt så blev det nästan så med en hals på samma förgasare per sida. Har man originalförgasare så är det bättre att satsa på utväxlade vippor än vass kam. Originalinsuget är ju heller ingen höjdare. Angående originalförgasaren så kom jag på att ett vanligt fel på dom är att o-ringen på shuntskruven torkar och drar tjuvluft så återgången till tomgång blir ett dipp i varvtal och har man tur så hittar den tomgången. Även blandskruvens o-ring är viktigt att byta. Jag har byggt ett flera 1776 bussmotorer med 34pict som går bra med 34pict förgasare som jag bytt alla o-ringar på.Genom att öka kubiken så ökar också gashastigheten.

5

Måste bara få säga att såna här trådar är och kommer vara både inspirerande och lärorika, nu och framöver!
Har en bekant med ett gammalt åttitals bygge med 1835 som normalt sett matas av dubbla Weber 44:or och som efter många år i stiltje skulle in på besiktning i fjol med en original 34 på. Men han fick den inte att gå nå bra så det blev inte av. Minns jag rätt handlade det om tomgången. Ska tipsa honom om o-ringarna.

Split bubbla, juni -50 pastell grön, under genomgång.

6

Kan det vara det stora överlappet hos kammen som med "kompenserande inställningar hos förgasaren" ger knasigt undertryck för fördelaren?

Om vacuumet blindas (bara för test) går det då att få till lugnare lågfartsbeteende?

Om positivt utfall så kanske en 009 eller liknande vore bättre??

Sten vW

7

mettis skrev:
Hans Landelius skrev:

Min motor trivs inte med 34:an, visst går den på tomgång med utskruvade blandningsskruvar, men CO-värdet samt återgång efter gaspådrag är bedrövligt.
Visade detta bara för att avskräcka andra att byta kam ihop med originalförgasare?

Du får kolla på dom som åker i öken med sina 1600 räser med en 34a
dom svarvar o modiferar i dom Men att försöka med grundbestyckning  är dötts dömt
Sen det där med 108 grader i lobseparton   är ingen hitt med enkel förgasare ( det är svårt att räkna på pulsen i ett insug som är 700 mm långt )
Då får man välja en kam med mer lobseparaton
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

8 Senaste redigerad av mettis (2020-03-02 16:17:09)

PPRMicke skrev:
mettis skrev:
Hans Landelius skrev:

Du får kolla på dom som åker i öken med sina 1600 räser med en 34a
dom svarvar o modiferar i dom Men att försöka med grundbestyckning  är dötts dömt
Sen det där med 108 grader i lobseparton   är ingen hitt med enkel förgasare ( det är svårt att räkna på pulsen i ett insug som är 700 mm långt )
Då får man välja en kam med mer lobseparaton
/// M

Håller med dig och facit har jag ju ,-) Det lutar åt dubbla 40:or på besiktningen med denna motor, blir det anmärkning på effekt byter jag motor till ngt orenoverat....
CO-halten brukar jag fixa även med dubbla förgasare.  Har besiktigat flera ggr med 40 och 44:or på storkubikare, men med husvagnen samtidigt !-)

9

Har själv samma erfarenhet, skulle göra min 2078cc bes vänlig, på med en originalförgasare, och då gick den inte under 1500 varv på tomgång och lät mycket mer trimmad än med dubbla 44or ICQ/aq

Variant 66a taksänkt med mittmotor
Crewcab 65a
Typ 1 50a i delar

10

CrewCab skrev:

Har själv samma erfarenhet, skulle göra min 2078cc bes vänlig, på med en originalförgasare, och då gick den inte under 1500 varv på tomgång och lät mycket mer trimmad än med dubbla 44or ICQ/aq

Även du körde med en 108 grades kam ?
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke