Hej,
Behöver lite rådgivning om hur mycket jag borde shimsa cylindrarna för att anassa kompressionen. Planade mina dubbelportstoppar och nu ligger de på 43 cc. Med standard 69 mm slag, 85,5 mm cylindrar och en vändhöjd på 1,15 mm ger det mig en kompression på 9,0:1 (https://www.cbperformance.com/v/enginecalc.html). Om jag lägger till 0,25 mm shims landar kompet på 8,8:1 och med 0,50 mm shims på 8,5. Motorn är i stort sätt standard, förutom mira-fräsningen i topparna från Custom & Speed Parts. Vevaxeln är VW och den är inte borrad till 8 stift och det kanske är en begränsande faktor? Jag tänker köra bilen normalt och vill bara ha mer kraft i den. När bilen är klar funderar jag på att köra ner en bit i Tyskland/norra Europa nån gång och då vill jag inte ha allt för opålitlig motor. Hur mycket kommer kompressionen påverka pålitligheten och vad hade ni lagt kompet på? Ska använda 95 oktan.
Övrig information om motorn:
Oljefilter och 26 mm oljepump.
Dynamiskt balanserat vevparti med vevstakar inom 1 g och kolvar inom 0,1 g (det kändes bra).
Dubbelreducerat block.
Vanlig kylkåpa (inte doghouse).
Tack på förvand!
/Eskil
och då har jag bara två frågor: