1

Hej,

Behöver lite rådgivning om hur mycket jag borde shimsa cylindrarna för att anassa kompressionen. Planade mina dubbelportstoppar och nu ligger de på 43 cc. Med standard 69 mm slag, 85,5 mm cylindrar och en vändhöjd på 1,15 mm ger det mig en kompression på 9,0:1 (https://www.cbperformance.com/v/enginecalc.html). Om jag lägger till 0,25 mm shims landar kompet på 8,8:1 och med 0,50 mm shims på 8,5. Motorn är i stort sätt standard, förutom mira-fräsningen i topparna från Custom & Speed Parts. Vevaxeln är VW och den är inte borrad till 8 stift och det kanske är en begränsande faktor? Jag tänker köra bilen normalt och vill bara ha mer kraft i den. När bilen är klar funderar jag på att köra ner en bit i Tyskland/norra Europa nån gång och då vill jag inte ha allt för opålitlig motor. Hur mycket kommer kompressionen påverka pålitligheten och vad hade ni lagt kompet på? Ska använda 95 oktan.

Övrig information om motorn:

  • Oljefilter och 26 mm oljepump.

  • Dynamiskt balanserat vevparti med vevstakar inom 1 g och kolvar inom 0,1 g (det kändes bra).

  • Dubbelreducerat block.

  • Vanlig kylkåpa (inte doghouse).

Tack på förvand!

/Eskil

2

9 är jätte bra
Om det var mina saker skulle jag ligga på 9.5 -9.7

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

PPRMicke skrev:

9 är jätte bra
Om det var mina saker skulle jag ligga på 9.5 -9.7

Då blir det inga shims ICQ/ab och då har jag bara två frågor:
1. Kommer friktionen mellan svänghjulet och vevaxeln vara tillräckligt för att grejerna ska sitta eller behöver jag säkra svänghjulet mer på något sätt?
2. Vilket silikon kan jag använda under cylindrarna?

4

En  riktig svänghjuls skruv i crommolly Sen dra den  500 nm ( du kan slipa in kontaktytorna mellan svänghjul o vev med ventilslip pasta sen tvätta rent med ett bra lösnings medel ( är man smart så gör man det på arbetsbänken )
sen byta stiften till härdade  så håller det ihop
Ingen biltema  Jag kör med blå

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

Sillycon hör inte hemma på en folkamotor. Här gäller gods mot gods dvs ytorna skall vara rena och täta mot varandra. Inget skall vara gummiupphängt. Felet med sillycon är att densiteten är för hög och massan hamnar bara på utsida och även värre på insidan av cylindern. Det finns en Loctiteprodukt som heter 5978 flänstätning som man kan stryka på tunnt på cylinderns underkant för att täta eventuella små håligheter i godset. Sillycon blir som snoriga ormar när den konfronteras med het motorolja och kan börja simma runt i motorn och täppa igen oljekanaler. Vanlig hedrlig Permatex är att föredra eller det gula kletet från CSP Hyllinge som har låg densitet och kan fylla ut ojämnheter. Din motor kommer inte att kunna kasta loss svänghjulet om du drar det med 60-70 kg och använder den senare grövre originalsvänghjulsbulten som smörjs in med molybydenfett så att fullt moment kan dras. Loctite gänglåsning är inte bra ifall du behöver riva motorn av någon outgrundlig anledning då du föstör gängen i veven med gruset som loctite förvandlas till när man värmer bultet för att få loss den. Att åttastifta en vev förutsätter att man borrar vev och svänghjul ihop och man använder ett så kallat SPG -mönster med ett stift offset så svänghjulet alltid hamnar på samma ställa efter en noggrann balansering. Om man köper ett åttastiftat svänghjul från en leverantör och en vev från en annan så bör man borra om dom tillsmmans med stift av överstorlek då risken för att delarna skall passa ihop är minimal och då kan man lika gärna köra med fyra originalstift. Tyvärr så fortsätter våra kolegor i öster med att slå in värdelösa stift i chromemolyvevarna som är ett helvete att få ut hela så ofta får man kompromissa och försöka passa ihop dravlet. Köper man istället en svetsad motviktsvev från DPR så är dom nya fyra hålen borrade för små så att man kan brotcha ihop svänhjulet med veven för klockren passform. En stol med tre ben står  alltid med alla ben i golvet. En stol med åtta ben käver en himmelsk passform för att inte stå och gunga. Om man återupplivar den gamla metoden sunt förnuft så är en folkamotor en ganska enkel manick.

6

punschrulle skrev:

Hej,

Behöver lite rådgivning om hur mycket jag borde shimsa cylindrarna för att anassa kompressionen. Planade mina dubbelportstoppar och nu ligger de på 43 cc. Med standard 69 mm slag, 85,5 mm cylindrar och en vändhöjd på 1,15 mm ger det mig en kompression på 9,0:1 (https://www.cbperformance.com/v/enginecalc.html). Om jag lägger till 0,25 mm shims landar kompet på 8,8:1 och med 0,50 mm shims på 8,5. Motorn är i stort sätt standard, förutom mira-fräsningen i topparna från Custom & Speed Parts. Vevaxeln är VW och den är inte borrad till 8 stift och det kanske är en begränsande faktor? Jag tänker köra bilen normalt och vill bara ha mer kraft i den. När bilen är klar funderar jag på att köra ner en bit i Tyskland/norra Europa nån gång och då vill jag inte ha allt för opålitlig motor. Hur mycket kommer kompressionen påverka pålitligheten och vad hade ni lagt kompet på? Ska använda 95 oktan.

Övrig information om motorn:

  • Oljefilter och 26 mm oljepump.

  • Dynamiskt balanserat vevparti med vevstakar inom 1 g och kolvar inom 0,1 g (det kändes bra).

  • Dubbelreducerat block.

  • Vanlig kylkåpa (inte doghouse).

Tack på förvand!

/Eskil

Doghouse är att föredra....
Du har ju original 1600:a, men jag hade 69 x 94mm med 9,0:1 i komp annars helt originalmotor (1,8 vändhöjd +48cc i toppar) - då spikade motorn i uppförsbackar på låga varv med 95oktan (tankade 98 sedan.)
Så följande gång jag hade ur motorn svarvade jag ur centrum på kolvarna  för att fortsätta på 95oktan. ("2mm x 65mm ger 6,65cc blir ca 8,2 : 1 i komp (95 oktan?)")
Originalkammen har väl inget "överlapp", för med W100 har jag inte haft problem...
-Bara mina tankar.

7

mettis skrev:
punschrulle skrev:

Hej,

Behöver lite rådgivning om hur mycket jag borde shimsa cylindrarna för att anassa kompressionen. Planade mina dubbelportstoppar och nu ligger de på 43 cc. Med standard 69 mm slag, 85,5 mm cylindrar och en vändhöjd på 1,15 mm ger det mig en kompression på 9,0:1 (https://www.cbperformance.com/v/enginecalc.html). Om jag lägger till 0,25 mm shims landar kompet på 8,8:1 och med 0,50 mm shims på 8,5. Motorn är i stort sätt standard, förutom mira-fräsningen i topparna från Custom & Speed Parts. Vevaxeln är VW och den är inte borrad till 8 stift och det kanske är en begränsande faktor? Jag tänker köra bilen normalt och vill bara ha mer kraft i den. När bilen är klar funderar jag på att köra ner en bit i Tyskland/norra Europa nån gång och då vill jag inte ha allt för opålitlig motor. Hur mycket kommer kompressionen påverka pålitligheten och vad hade ni lagt kompet på? Ska använda 95 oktan.

Övrig information om motorn:

  • Oljefilter och 26 mm oljepump.

  • Dynamiskt balanserat vevparti med vevstakar inom 1 g och kolvar inom 0,1 g (det kändes bra).

  • Dubbelreducerat block.

  • Vanlig kylkåpa (inte doghouse).

Tack på förvand!

/Eskil

Doghouse är att föredra....
Du har ju original 1600:a, men jag hade 69 x 94mm med 9,0:1 i komp annars helt originalmotor (1,8 vändhöjd +48cc i toppar) - då spikade motorn i uppförsbackar på låga varv med 95oktan (tankade 98 sedan.)
Så följande gång jag hade ur motorn svarvade jag ur centrum på kolvarna  för att fortsätta på 95oktan. ("2mm x 65mm ger 6,65cc blir ca 8,2 : 1 i komp (95 oktan?)")
Originalkammen har väl inget "överlapp", för med W100 har jag inte haft problem...
-Bara mina tankar.

Sitter med en w100 kam och många råder .mig till att använda original kam istället  o vippor. Undrar om man inte ska vara gringubbe o prova med w100. Allt nytt o balanserat planade toppar 2.5 mm weber 34 ict dubbla .rakskurna kamdrev ( nån hk  kanske det ger) o ett gammalt scat avgas

8

Ja och så 1300 cc förstås för gata

9

Hans Landelius skrev:

Sillycon hör inte hemma på en folkamotor. Här gäller gods mot gods dvs ytorna skall vara rena och täta mot varandra. Inget skall vara gummiupphängt. Felet med sillycon är att densiteten är för hög och massan hamnar bara på utsida och även värre på insidan av cylindern. Det finns en Loctiteprodukt som heter 5978 flänstätning som man kan stryka på tunnt på cylinderns underkant för att täta eventuella små håligheter i godset. Sillycon blir som snoriga ormar när den konfronteras med het motorolja och kan börja simma runt i motorn och täppa igen oljekanaler. Vanlig hedrlig Permatex är att föredra eller det gula kletet från CSP Hyllinge som har låg densitet och kan fylla ut ojämnheter. Din motor kommer inte att kunna kasta loss svänghjulet om du drar det med 60-70 kg och använder den senare grövre originalsvänghjulsbulten som smörjs in med molybydenfett så att fullt moment kan dras. Loctite gänglåsning är inte bra ifall du behöver riva motorn av någon outgrundlig anledning då du föstör gängen i veven med gruset som loctite förvandlas till när man värmer bultet för att få loss den. Att åttastifta en vev förutsätter att man borrar vev och svänghjul ihop och man använder ett så kallat SPG -mönster med ett stift offset så svänghjulet alltid hamnar på samma ställa efter en noggrann balansering. Om man köper ett åttastiftat svänghjul från en leverantör och en vev från en annan så bör man borra om dom tillsmmans med stift av överstorlek då risken för att delarna skall passa ihop är minimal och då kan man lika gärna köra med fyra originalstift. Tyvärr så fortsätter våra kolegor i öster med att slå in värdelösa stift i chromemolyvevarna som är ett helvete att få ut hela så ofta får man kompromissa och försöka passa ihop dravlet. Köper man istället en svetsad motviktsvev från DPR så är dom nya fyra hålen borrade för små så att man kan brotcha ihop svänhjulet med veven för klockren passform. En stol med tre ben står  alltid med alla ben i golvet. En stol med åtta ben käver en himmelsk passform för att inte stå och gunga. Om man återupplivar den gamla metoden sunt förnuft så är en folkamotor en ganska enkel manick.

Jag har kört med Curil K2 ("det gula kletet" förmodar jag) i övrigt i blocket. Jag ville använda silikon för att det är elastiskt och borde funka bra mellan de två olika metallerna som utvidgas olika mycket, men jag följer ditt råd och kör mer Curil även här då. Borde funka bra nu när blocket är deckat också.

Får se hur jag ska göra med svänghjulsbulten. Är inte riktigt där ännu.

10

hasse skrev:

Ja och så 1300 cc förstås för gata

1300:a  Med dubbelportstoppar? W100, högre komp och 34mm förgasare...
W100 måste vara bättre än originalkam i detta kombo ?

11

mettis skrev:
hasse skrev:

Ja och så 1300 cc förstås för gata

1300:a  Med dubbelportstoppar? W100, högre komp och 34mm förgasare...
W100 måste vara bättre än originalkam i detta kombo ?

Enkelport

12

mettis skrev:
hasse skrev:

Ja och så 1300 cc förstås för gata

1300:a  Med dubbelportstoppar? W100, högre komp och 34mm förgasare...
W100 måste vara bättre än originalkam i detta kombo ?

Enkelport

13

Hasse jag tror att jag har Total Seal ringar till 1300. Intresserad?

14

hasse skrev:
mettis skrev:
hasse skrev:

Ja och så 1300 cc förstås för gata

1300:a  Med dubbelportstoppar? W100, högre komp och 34mm förgasare...
W100 måste vara bättre än originalkam i detta kombo ?

Enkelport

Synd.. 13(03) DP 1300:a toppar har ju samma 35,5/32mm ventiler som 1600:an.
Där kan man komma långt upp i varv med kam och dubbla förgasare!

1300-toppar är väl 33/31,5mm? Skulle tro det finns material att fräsa upp säten till 35,5/32m ?

15

Hans Landelius skrev:

Hasse jag tror att jag har Total Seal ringar till 1300. Intresserad?

Tjena. Jag har fått tag i ett set 2× öd dimension 1317 cc

16

mettis skrev:
hasse skrev:
mettis skrev:

1300:a  Med dubbelportstoppar? W100, högre komp och 34mm förgasare...
W100 måste vara bättre än originalkam i detta kombo ?

Enkelport

Synd.. 13(03) DP 1300:a toppar har ju samma 35,5/32mm ventiler som 1600:an.
Där kan man komma långt upp i varv med kam och dubbla förgasare!

1300-toppar är väl 33/31,5mm? Skulle tro det finns material att fräsa upp säten till 35,5/32m ?

Ja det vore nått.

17

hasse skrev:
mettis skrev:
hasse skrev:

Enkelport

Synd.. 13(03) DP 1300:a toppar har ju samma 35,5/32mm ventiler som 1600:an.
Där kan man komma långt upp i varv med kam och dubbla förgasare!

1300-toppar är väl 33/31,5mm? Skulle tro det finns material att fräsa upp säten till 35,5/32m ?

Ja det vore nått.

Frågan är om det är värt jobbet. Om kanalen är begränsande i enkelports toppen

18

hasse skrev:
hasse skrev:
mettis skrev:

Synd.. 13(03) DP 1300:a toppar har ju samma 35,5/32mm ventiler som 1600:an.
Där kan man komma långt upp i varv med kam och dubbla förgasare!

1300-toppar är väl 33/31,5mm? Skulle tro det finns material att fräsa upp säten till 35,5/32m ?

Ja det vore nått.

Frågan är om det är värt jobbet. Om kanalen är begränsande i enkelports toppen

Nej. Själv hade jag satsat på 311 enkelport och 1600cc.....

19

mettis skrev:
hasse skrev:
hasse skrev:

Ja det vore nått.

Frågan är om det är värt jobbet. Om kanalen är begränsande i enkelports toppen

Nej. Själv hade jag satsat på 311 enkelport och 1600cc.....

Nej fasen måste vara annorlunda. Alla trimmar 1600 cc

20

hasse skrev:
mettis skrev:
hasse skrev:

Frågan är om det är värt jobbet. Om kanalen är begränsande i enkelports toppen

Nej. Själv hade jag satsat på 311 enkelport och 1600cc.....

Nej fasen måste vara annorlunda. Alla trimmar 1600 cc

Då kan väl åtminstånde använda 1302/3 kolvar med kalott för högre komp?
Som jag gjorde med min 1200:a (skall byta från 64 till 69motviktsvev närsom...) ?   

https://boxerville.se/forum/viewtopic.p … 90&p=3

21

mettis skrev:
hasse skrev:
mettis skrev:

Nej. Själv hade jag satsat på 311 enkelport och 1600cc.....

Nej fasen måste vara annorlunda. Alla trimmar 1600 cc

Då kan väl åtminstånde använda 1302/3 kolvar med kalott för högre komp?
Som jag gjorde med min 1200:a (skall byta från 64 till 69motviktsvev närsom...) ?   

https://boxerville.se/forum/viewtopic.p … 90&p=3

Har fått tag i ett set öd kolvar o cyllar 1317 cc så kör på det. Har satt ihop en 1600 cc nu i vinter som har provkört lite smått. 9.5 i komp portade toppar med ett ventilsätesjobb dubbla solex/brosol 40 allt viktat o balanserat .arborrat ny originalkam något lättat svänghjul ett avgas som kanske andas lite mer . Blev en trevlig motor.
Nu vill jag prova enkelports trim ochså

22

hasse skrev:
mettis skrev:
hasse skrev:

Nej fasen måste vara annorlunda. Alla trimmar 1600 cc

Då kan väl åtminstånde använda 1302/3 kolvar med kalott för högre komp?
Som jag gjorde med min 1200:a (skall byta från 64 till 69motviktsvev närsom...) ?   

https://boxerville.se/forum/viewtopic.p … 90&p=3

Har fått tag i ett set öd kolvar o cyllar 1317 cc så kör på det. Har satt ihop en 1600 cc nu i vinter som har provkört lite smått. 9.5 i komp portade toppar med ett ventilsätesjobb dubbla solex/brosol 40 allt viktat o balanserat .arborrat ny originalkam något lättat svänghjul ett avgas som kanske andas lite mer . Blev en trevlig motor.
Nu vill jag prova enkelports trim ochså

Hej, berätta lite mer om ditt bygge. Halsringar? Avgassystem? Effekt/körkänsla? Hur/vilken portning utförde du?
/Mogge

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

23

hasse skrev:
mettis skrev:
hasse skrev:

Nej fasen måste vara annorlunda. Alla trimmar 1600 cc

Då kan väl åtminstånde använda 1302/3 kolvar med kalott för högre komp?
Som jag gjorde med min 1200:a (skall byta från 64 till 69motviktsvev närsom...) ?   

https://boxerville.se/forum/viewtopic.p … 90&p=3

Har fått tag i ett set öd kolvar o cyllar 1317 cc så kör på det. Har satt ihop en 1600 cc nu i vinter som har provkört lite smått. 9.5 i komp portade toppar med ett ventilsätesjobb dubbla solex/brosol 40 allt viktat o balanserat .arborrat ny originalkam något lättat svänghjul ett avgas som kanske andas lite mer . Blev en trevlig motor.
Nu vill jag prova enkelports trim ochså

Vad sitter den motorn i för bil?
Vad har du för utväxling på vipporna?
Kör du på 95 okt med det kompet?

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

24 Senaste redigerad av hasse (2020-05-04 09:29:50)

Mogge skrev:
hasse skrev:
mettis skrev:

Då kan väl åtminstånde använda 1302/3 kolvar med kalott för högre komp?
Som jag gjorde med min 1200:a (skall byta från 64 till 69motviktsvev närsom...) ?   

https://boxerville.se/forum/viewtopic.p … 90&p=3

Har fått tag i ett set öd kolvar o cyllar 1317 cc så kör på det. Har satt ihop en 1600 cc nu i vinter som har provkört lite smått. 9.5 i komp portade toppar med ett ventilsätesjobb dubbla solex/brosol 40 allt viktat o balanserat .arborrat ny originalkam något lättat svänghjul ett avgas som kanske andas lite mer . Blev en trevlig motor.
Nu vill jag prova enkelports trim ochså

Vad sitter den motorn i för bil?
Vad har du för utväxling på vipporna?
Kör du på 95 okt med det kompet?

Hej! Sitter i min typ1 68. Jag har bara provat 98 oktan. Sitter 1.1 originalvippor. Tycker den drar fint hela vägen. Begränsningen är nog mitt avgas. Sitter en 35 mm gammal 80 tal scat  system som är ganska originallikt.  Skulle nog velat ha dellorto 36or eller weber dito. Känslan med förgasarna blir lite som att det blir lite mycket. Dock inga flatspots

25 Senaste redigerad av PPRMicke (2020-05-04 14:38:08)

skall det gå fint med 95

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke