Hej
Jag undrar lite om något har erfarenhet av en "cheater cam" typ https://www.cbperformance.com/product-p/2280.htm
Tänkte trimma min VW 1600 (AD) lite lätt samt lägga till små förbättringar som gör den mer driftsäker. Tips emottages!
/Johan
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Eagle cheater cam
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Hej
Jag undrar lite om något har erfarenhet av en "cheater cam" typ https://www.cbperformance.com/product-p/2280.htm
Tänkte trimma min VW 1600 (AD) lite lätt samt lägga till små förbättringar som gör den mer driftsäker. Tips emottages!
/Johan
börja med att få motorn i bra skick...
trimma gör man bara med vw boxermotorer i bra skick..
denna kanske är nyrenoverad det vet ju vi inget om .. annars är det troligen det man måste börja med..
dvs total demontering maskinbearbeta ramlagerlägena i blocket.. sedan montera ihop med nya slitage/renoverade delar...
Dessa motorer byggdes för många år sedan, med kortare beräknad livslängd än dom nu har passerat. ..
dvs bäst förbrukningsdatum är nästan alltid passerat...
Men vad vet jag, skicket dvs uppmätt spel och tolleranser sägs ju inte här..
För vet man inte är det ingen mening att uttala sig om skick...
att "bara" smäcka i en "trimkam" i en ej fixad maskin gör ingen glad.
Hej
Ja, precis, så var det tänkt.
Motorn är hos en mekaniker och den ska demonteras och gås igenom. Har du någon erfarenhet av 2280 (eller liknande) i en standardmotor?
Om du vill ha en utmärkt kam i en 1600 ring JPM motorsports. Han slipar om en original som gör motorn dödstyst och tog ut 105hk med originaldelar och dubbla Fajsfögasare.
Jag har kört W100 och FZ15 i flera av mina storkubiksmotorer.
Tomgång, lågvarv som original.
Original toppar, upptagna förbränningsrum cc för 8,5 - 9:1 i komp.
Att öka volymen i en annars standardmotor, gillar jag. Givetvis med dubbla förgasare!
Förståsigpåare säger att det inte behövs större kubik med originaltoppar, -inte mer effekt pga flödet?
Då kan jag säga att sätter man större "luftpump" dvs ökar med 800cc (2387) så visar det sig att flödet räcker bra till 5000Rpm.
På gatan varvar man ju mest 2-3000....
Det som händer när man ökar kubiken med originalventiler är att gashastigheten i insuget ökar i botten och motorn upplevs som råstark. Jag har byggt 2165 med originaltoppar och motorn är väldigt rolig att köra i stadstrafik då man har hög gashastighet på alla växlar. Den här typen av motorer har sällan några flatspots och generelt har jag upptäckt att man kan få bort flatspots på stora toppar tex cnc-044 genom att sätta i en liten halsring. IDF-48 från hyllan har en minsta halsring 40mm, men om man byter till 36mm så försvinner flatspoten när man trycker ner gasen snabbt. Är det möjligt att det föhåller sig så att en flatspot beror på för låg gashastighet över venturin så att luften inte får med sig nog med bensin. Tidigare har jag botat flatspots med större lågfart men har sett att stiften blir väldigt sotiga i stadstrafik och till och med släckt stift. För att förstå det här med gashastighet kan man suga i ett sugrör och sen jämföra med att suga i ett fyrtums avloppsrör. Suget är det samma men det händer inte mycket i fyrtumsröret. Det är väldigt roligt att bygga motorer som inte passar in i invanda mönster tex en enkelportsmotor på 2275cc med dubbla 34pci. Där snackar vi gashastighet upp till 5000 varv.
Hej
Ja, precis, så var det tänkt.
Motorn är hos en mekaniker och den ska demonteras och gås igenom. Har du någon erfarenhet av 2280 (eller liknande) i en standardmotor?
Det kamen har man erfarenhet av
Den är en 112 grades som en std kam med bra lågfarts egenskaper
Men om man har dåliga kunskaper om motorer är det bättre att sätta dit utväxlade vippor med std kamen
Som flera har påstått Arborra blocket först sen till 99% får man renovera topparna också ( där ligger mycket )
Man skall alltid ha klart för sig att när man trimmar kräver det jobb av ägaren bara att justera in förgasare o tändning kan vara mycket jobb för vissa ( det kommer krävas när man byter kam )
Det är väldigt få som har kört en frisk 1600 std och vet hur en sådan går ( dom går svin bra) sen kan man bytta vippor o avgas o förgasare och man blir förvånad hur bra en 1600 går med dessa modiferingar ) men det kommer kräva jobb o erfarenhet för det skall bli bra
Som Hasse L säger att det är många saker som skall stämma för det skall bli bra
Jag vet motorer som man har bytt kam i utan göra sin hemläxa dom går sämre an en std 1600
Jag o hasse är gamla i gemet som har sett massa av misslyckande av att man inte har gjort sin hemläxa
Sen får du räkna med 12000-15000 i std delar för det skall bli en frisk maskin Börjar man trimma så finns det ingen över gräns uppåt
/// Micke
Tack för alla svar!
Även om jag har kört och mekat med min kära bubbla över 25 år (tog över den efter min far som köpte den ny) inser jag ju mina begränsningar som mekaniker, det är ett yrke.
Jag har stort förtroende för mekanikern som gör jobbet, men det är alltid kul att bolla lite med forumet för att bli mer påläst. Kammen jag frågade säljs som något jag vill ha/uppskattar. Bilen är fortfarande i fint originalskick och jag tänkte inte göra en gatbil på 200 hk som varvar 8000 varv.
Finns det bra artiklar på nätet som går igenom arborrning och varför det är bra, tipsa gärna! Vet vad arborrning är men förstår inte riktigt vad man vill åstadkomma med det, vad exakt är det ni rekommenderar att arborras?
ps
Originalmotor förblir original.
ds
Då vet jag nivån på kunskap
Den kamen( 2280)är för en maskin som ger 65-70 hk (det har dom som har bromsat på rullande landsväg)
Att man arborrar är att blocket blir uppslaget i ramlager lägena ( typ efter 7-10000 mil) då läcker oljan på baksidan av ramlagrena o motorn går trögare och den tappar oljetrycket o går varm (därför har många problem med högvärme på maskin) när det blir mycket värme i en vw maskin så vill blocket bli skevt o man får ta ett annat friskt bock ) det är ganska ofta man får ringa ägare av blocket o tala om att blocket är skevt och det är skrot
/// Micke
Om du vill ha en utmärkt kam i en 1600 ring JPM motorsports. Han slipar om en original som gör motorn dödstyst och tog ut 105hk med originaldelar och dubbla Fajsfögasare.
Vad tar han mellan tummen och pekfingret för en sån? Med lyftare såklart.
Hans Landelius skrev:Om du vill ha en utmärkt kam i en 1600 ring JPM motorsports. Han slipar om en original som gör motorn dödstyst och tog ut 105hk med originaldelar och dubbla Fajsfögasare.
Vad tar han mellan tummen och pekfingret för en sån? Med lyftare såklart.
Lägger en länk till johannes H sida https://www.jpmotorsports.se/produkter#raptorcams
Till kam frågaren Om man vill bygga en maskin för 200 + så räkna med 50-70 T kr
En renovering på 1600 bruka hamna någon stans mellan 22-30 T kr
Lägger en länk till johannes H sida https://www.jpmotorsports.se/produkter#raptorcams
Jag mailade igår kväll och frågade. Känns som att det blir mitt nästa steg.
Då vet jag nivån på kunskap
Den kamen( 2280)är för en maskin som ger 65-70 hk (det har dom som har bromsat på rullande landsväg)
Att man arborrar är att blocket blir uppslaget i ramlager lägena ( typ efter 7-10000 mil) då läcker oljan på baksidan av ramlagrena o motorn går trögare och den tappar oljetrycket o går varm (därför har många problem med högvärme på maskin) när det blir mycket värme i en vw maskin så vill blocket bli skevt o man får ta ett annat friskt bock ) det är ganska ofta man får ringa ägare av blocket o tala om att blocket är skevt och det är skrot![]()
/// Micke
Väntar på besked från mekanikern om blocket är värt att jobba med :-)
Vad tror du om nedanstående?
Utgångspunkt:
En 1600 i renoverat skick (dubbelport med Solex PICT34)
Alla delar some behöver bytas, byts.
Mahle med smidda kolvar (1585 cc)
Balanserade vevstakar m kolvar
- Kam 2280 Eagle (med lyftare?)
- En hel del kärlek lagd på toppar, bra flöden hela vägen från förgasare till cylinder
- Avgassystem Vintage Speed 50/35 (tomgånsmunstycke ,060)
- CB 1792 Maxi Pump med filterhållare (tänker att det är bra)
- Bensinfilter (synpunkter på vart det ska monteras?)
- Stötstångsrör, xtra stora CB1565
Målsättning:
En bra motor som ger ca. 65-70 hk som går fint på låga varv.
Fortfarande oklart:
Behövs andra vipparmar/vippställ?
Är det värt att byta fördelare, och isåfall till vad? Det finns så mycket att läsa och ett ton av åsikter.
Jag hade hellre bytt förgasare än kam.
Dubbla ICT eller ännu hellre idf ger mer än en annan kam. Får du inte in luften (syret) så kan inte någon kam i världen hjälpa till.
En 1600 brukar ligga på en bra bit över 50 hk redan från början. Mesta jag sett är 57,3 hk ur en helt original. Det ända, som var bytt var ljuddämparen till en annan av originaltyp.
Det blir nog bra
Den saken som begränsar effekt utaget är förgasaren ( som att suga i ett sugrör )
Man kan lägga ner 100 tals timmar på topparna om man har en begränsning som en sådan förgasare som har en halsring på 26 mm spjället är 34 mm
Om du skulle läsa min trim/ flödes tråd så är det ganska tydligt hur dåligt flöde det är i en sådan förgasare med insugsröret ( https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=10359
Jag hävdar än att det är bättre med utväxlade vippor med VWs kam med dubbla förgasare och ett avgas med 4a rör ut i en kolektor att det bör vara lätt att uppnå det som du vill ha ut i hk Höjer man kompet typ 8,5-9.0
Om du går in och läser artikelen som är här under så är det varför man tog fram 2280 kamen
https://www.cbperformance.com/Articles.asp?ID=300
M
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Eagle cheater cam
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.