101

ok snyggt

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

102

ICQ/ay
Jag hade en känsla av att du skulle köra om mig med ditt projekt Jörgen!
Bra jobbat, väldigt kul att följa ditt arbete.

Hälsningar
Jocke

Rookie restorer ICQ/ab

103

JoakimB skrev:

ICQ/ay
Jag hade en känsla av att du skulle köra om mig med ditt projekt Jörgen!
Bra jobbat, väldigt kul att följa ditt arbete.

Hälsningar
Jocke

Ja det är ju lite lättare nu när ungarna är stora. Att kunna jobba i sitt eget garage är också en fördel. Ser fram emot när din är klar också. Då får vi träffas halvvägs nånstans!

Ha det fint,
Jörgen

104

Goddagens! Som jag berättat tidigare i tråden så har jag "fjäderbenen" liggande färdiga med nya lager, bromsar osv. Det var en sån där typisk grej som jag trodde skulle ta en halvtimma och det slutade med att det tog tre... Det var svårt att få i kulleden i botten på spindeln. Vet inte varför egentligen, de jag kollat med säger att det ska gå lättare. Men det var en tight passning.

//Jörgen

Post's attachments

IMG_9557_lr.jpg, 503.62 kb, 756 x 1008
IMG_9557_lr.jpg 503.62 kb, 214 downloads since 2020-02-29 

105

På toppändan så sitter bussningen som man justerar camber och caster. Den har jag inte dragit fullt ännu. Väntar med det tills bilen står på backen. Har ju inga referenser då jag köpte projektet i lådor. Får höfta lite och sedan köra på en inställning av både fram och bakvagn.

Post's attachments

IMG_9560_lr.jpg, 538.38 kb, 756 x 1008
IMG_9560_lr.jpg 538.38 kb, 237 downloads since 2020-02-29 

106

På undersidan har jag även fått dit styrväxeln som är uppgraderad med Turbo styrstag. Slank in relativt enkelt, fick ta ur något av bromsrören bara. Väntar med att dra styrleder till moment tills jag fått någorlunda ordning på toe när bilen står på backen. Slangklämman är fäste förberett för bränslepump. Fästet sitter på nya gummi-buffrar.

På ovansidan nytt mellanlager. Resten är renoverade originalbitar.

Nu ska jag ta tag i bakändan!

//Jörgen

Post's attachments

IMG_9561_lr.jpg, 557.31 kb, 756 x 1008
IMG_9561_lr.jpg 557.31 kb, 235 downloads since 2020-02-29 

IMG_9562_lr.jpg, 641.26 kb, 1008 x 756
IMG_9562_lr.jpg 641.26 kb, 261 downloads since 2020-02-29 

107

Hel Alla!
De senaste två veckorna har jag suttit med elscheman och kabelhärvor. Eftersom jag fick allt omärkt i några kassar så var det lite detektivarbete att reda ut allt. När jag konstaterat att jag har elsystem till en 70/tidig71 så gick det lite lättare. Tur att det finns forum man kan fråga och få svar. För er som jobbat med el vet att elschemat är just schematiskt och inte till fullo speglar härvorna. Sedan är ju inget som Porsche gör helt enkelt. Det var en avancerad bil när den var ny och det märks. Inte som att dra elen i VW-bussen precis...

Nu är säkringshållare på plats. Sista delen av styrstången där blinkers- och vindrutetorkarspak sitter är också på plats. Har gjort "dummys" av papp av alla instrumenten och dess kopplingar för att få lite ordning. Känns som jag har 90% fixat i framändan. Sedan är det ju en elcentral i motorrummet också... Den får jag återkomma till. (saknar också alla fyra härvorna som går ut till belysning om nån skulle ha på hyllan)

//Jörgen

Post's attachments

IMG_9648.JPG, 275.45 kb, 1008 x 756
IMG_9648.JPG 275.45 kb, 207 downloads since 2020-03-18 

IMG_9650.JPG, 289.06 kb, 999 x 777
IMG_9650.JPG 289.06 kb, 227 downloads since 2020-03-18 

IMG_9651.JPG, 291.76 kb, 756 x 1008
IMG_9651.JPG 291.76 kb, 206 downloads since 2020-03-18 

Skärmavbild 2020-03-18 kl. 08.33.26.jpg, 530.55 kb, 1028 x 847
Skärmavbild 2020-03-18 kl. 08.33.26.jpg 530.55 kb, 237 downloads since 2020-03-18 

108

Snyggt jobbat !  ICQ/ay

109

Hej Alla!
Växelspak och länkage nu på plats. Nya bussningar osv... Märkte att min spak var för en 72:a. Den har ett annat växelmönster så backspärren ligger på motsatt sida. Kunde dock beställa en ny "insats" och få backspärren uppe till vänster där den ska vara på min "dog-leg" låda.

//Jörgen

Post's attachments

IMG_9660_lr.jpg, 685.67 kb, 756 x 1008
IMG_9660_lr.jpg 685.67 kb, 253 downloads since 2020-03-20 

110

Bakupphängningen också på plats. Fick vänta länge på en protractor (vinkelmätare som kom bort på posten) för att justera in svärden på båda sidor. Man nollar på tröskeln. Jag siktade på ca 27°. Det blev 27,3° på båda sidor. Original ska tydligen vara 36°. En annan kille jag följer gjorde 24°. Jag har nya svärd med en liten justeringsmöjlighet så jag kan finlira.

Torsionsstavarna bak har 40 splines på insidan och 44 på utsidan så man kan göra en mindre justering genom att vrida den inre åt en håll och den yttre åt ett annat.

Insida 40 splines 9°
Utsida 44 splines 8,2°
Om man kör dem "mot varandra" 0,8° skillnad.

Varje grad gör 59 mm. Så 0,8° ger ca 50 mm.

Vi får se när bilen är på backen med motor i osv... Det blir säkert en del pyssel!

//Jörgen

Post's attachments

IMG_9646.JPG, 370.21 kb, 1008 x 756
IMG_9646.JPG 370.21 kb, 215 downloads since 2020-03-20 

IMG_9647.JPG, 576.67 kb, 1008 x 756
IMG_9647.JPG 576.67 kb, 246 downloads since 2020-03-20 

111

Stötdämpare, bromsar, ok mm på plats! Inuti bromsskivorna finns bromsbackar i "trumman" för handbromsen som nu är inkopplad och justerad.

//Jörgen

Post's attachments

IMG_9656_lr.jpg, 686.96 kb, 1008 x 756
IMG_9656_lr.jpg 686.96 kb, 250 downloads since 2020-03-20 

IMG_9657_lr.jpg, 603.49 kb, 756 x 1008
IMG_9657_lr.jpg 603.49 kb, 245 downloads since 2020-03-20 

IMG_9658_lr.jpg, 588.55 kb, 1008 x 756
IMG_9658_lr.jpg 588.55 kb, 219 downloads since 2020-03-20 

112

ICQ/ay sååå prydligt!!!

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

113

Mycket snyggt!

114

Hej! Nu har jag lagt några kvällar på att ljudisolera. Köpte Dynamat av den lite tunnare varianten. Mycket lätt att arbeta med. Tyvärr räckte inte det till allt. Hittade Silent Coat på BRL till reapris så det är det utan tryck som du ser på innerskärmarna bak. Lite tjockare men också lätt att jobba med.

Gjorde mallar i folie på de svåra bitarna. Annars körde jag lite på frihand. Nu är det klart! Förutom att sätta lite i dörrarna och kanske i taket.

//Jörgen

Post's attachments

IMG_9673.JPG, 248.02 kb, 1008 x 756
IMG_9673.JPG 248.02 kb, 213 downloads since 2020-03-26 

IMG_9685.JPG, 413.6 kb, 1008 x 756
IMG_9685.JPG 413.6 kb, 226 downloads since 2020-03-26 

IMG_9686.JPG, 419.28 kb, 1008 x 756
IMG_9686.JPG 419.28 kb, 224 downloads since 2020-03-26 

115

Nu när isoleringen är på plats kunde jag sätta in båda sidornas "floor boards". De är i trä, vilket känns lite udda. Den på förarsidan har justeringar för gaspedal och kopplingsväg. Många justeringar finns det! Stötstången på gaspedalen kan längas och kortas, så också längden på kopplingspedalen. Ska nog kunna hitta ett läge som passar mig! Gaspedal och pedalgummin också på plats!

//Jörgen

Post's attachments

IMG_9689.JPG, 394.96 kb, 1008 x 756
IMG_9689.JPG 394.96 kb, 220 downloads since 2020-03-26 

116

Hej igen...
Fick en leverans häromveckan med bland annat ny bensintank. Hade en begagnad men bedömde det som för mycket jobb att få ordning på den. Denna är JP/Dansk. Mattade ned den svarta färgen den levererades med. Körde bodyspray i svart på undersidan. Jagade tag på grå bodyspray för ovansidan men den var ganska kass. Dålig täckning och odryg. Två burkar räckte inte riktigt för att måla ovansidan!! Köpte ljusgrå färg så att det täckte ordentligt.

Så här blev det.

//Jörgen

Post's attachments

IMG_9697.JPG, 324.14 kb, 1008 x 756
IMG_9697.JPG 324.14 kb, 213 downloads since 2020-04-01 

IMG_9698.JPG, 419.84 kb, 869 x 756
IMG_9698.JPG 419.84 kb, 217 downloads since 2020-04-01 

117

Roar mig också med att fixa iordning alla instrumenten. De har en aluminiumsarg som är pressad på som man får ta en liten mejsel runtom för att öppna upp. Sedan består sargen av tre delar, en yttre, en inre och en som ligger under glaset. Den undre behövs oftast ej fixas. Slipade ner de övriga lite lätt med 800 papper och sedan på med sprayfärg halvblank svart. Efter det så får man vika in kanten igen. Denna kant hamnar under gummit som håller fast instrumentet så den kommer ej att ses.

Passar på att göra rent och putsa glas ordentligt också.

//Jörgen

Post's attachments

IMG_9694.JPG, 178.44 kb, 1008 x 756
IMG_9694.JPG 178.44 kb, 221 downloads since 2020-04-01 

IMG_9695.JPG, 169.18 kb, 756 x 1008
IMG_9695.JPG 169.18 kb, 218 downloads since 2020-04-01 

IMG_9696.JPG, 184.87 kb, 756 x 1008
IMG_9696.JPG 184.87 kb, 216 downloads since 2020-04-01 

IMG_9699.JPG, 185.16 kb, 756 x 1008
IMG_9699.JPG 185.16 kb, 208 downloads since 2020-04-01 

118

ICQ/ay

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

119

Har väl aldrig haft en "gammelbil" med fungerande klocka. Kollade med en firma och de skulle ha 2500 kr för att laga och serva. Efter lite googlande så fick jag självförtroende nog att ge mig på den själv.

Plockade av plastlocket på baksidan (den har en plombering på ena muttern som man får "vrida" bort.) Väl inne så såg allt fint ut. Förutom den lilla "lödsäkringen" som var bränd. Klockan är mekanisk med elektrisk uppdragning. Det aktiveras en spole som drar upp klockan för nån minut, så den tickar och går. Sen när fjädern kommer i sitt ospända läge så sluts en microbrytare och spolen aktiveras igen. Enkelt och smart.

De har alltså en inbyggd säkring som består av lödtenn som har en lägre smältpunkt. (se inringat på bilden. Bra med oskärpa så ni inte ser min dåliga lödning ICQ/ad Man kan ju använda vanligt men då riskerar man att bränna spolen. Nåväl, den funkade ju inte ändå så... Men jag kom på en bonn-lösning och slaktade en gammal säkring, tog metallremsan och lödde den emellan punkterna. Nu funkar den! Och jag tror nog att säkringen brinner innan spolen men det är en chansning. Doppade spetsen på en liten skruvmejsel i symaskinsolja och fuktade de punkter jag kunde. Nu får vi se hur länge det varar!

//Jörgen

Post's attachments

IMG_9707.JPG, 394.92 kb, 1008 x 756
IMG_9707.JPG 394.92 kb, 219 downloads since 2020-04-02 

IMG_9708.JPG, 327.22 kb, 1210 x 1216
IMG_9708.JPG 327.22 kb, 214 downloads since 2020-04-02 

IMG_9709.JPG, 311.84 kb, 756 x 1008
IMG_9709.JPG 311.84 kb, 204 downloads since 2020-04-02 

120

ICQ/bi
Kul att ta del av Jörgen!

Mvh
Joakim

Rookie restorer ICQ/ab

121

Boom-shaka-lak!!

Och alla kabeljävlar är inkopplade!

PUH!//Jörgen

Post's attachments

IMG_9715.JPG, 149.51 kb, 807 x 435
IMG_9715.JPG 149.51 kb, 228 downloads since 2020-04-02 

122

Det blev ju urbra det där.

"ljushuvud"

123

Tackar!

De båda vänstra instrumenten är egentligen för nya. Men de får duga så länge... De äldre har en rund metallknapp i mitten liknande hastighetsmätare och varvräknare.

//J

124

Snyggt jobbat!

125

ICQ/bq