Jag har strulat med en VW Puma som gick som ett skott, slutade varva för att till slut inte starta alls.
När jag provade med tändinställningslampa innan den dog helt visade den att den inte ställde om tändningen tillräckligt så jag misstänkte att det var därför den inte ville varva. Jag bytte till en ny fördelare, 123 ignition och monterade den efter konstens alla regler. Dioden på fördelaren lyste som den skulle så jag kunde ställa in grundläget utan problem.
Efter att ha kopplat alla tändkablar gjorde jag ett startförsök, men ingenting hände. Kollade ett tändstift och det kom ingen gnista.
Jaha, fel på fördelaren. Provade en annan tändspole bara för att vara säker, men det hjälpte inte. Stoppade i 123 ignition i en fungerande bubbla och den hoppade igång direkt.
Hmmm...
Provade igen med Puman, ingenting hände. Bytte tändspole till en helt ny i kartong men ingen gnista.
Rev bort alla sladdar som var onödiga på tändspolen och vips så hoppade den igång. Fortsatte med att stoppa tillbaka kabel efter kabel och när jag kopplade in varvräknaren dog den.
Det är alltså något fel på varvräknaren.
Hur fungerar en varvräknare? Vad finns i den som kortsluter -polen, eller kanske felet är att sladden i varvräknaren går mot jord eller +. Felet verkar i alla fall ha kommit efter hand för att till slut döda motorn helt.
Finns det någon som har någon idé?
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss
du kan få låna min trådkamera om du vill. Eller vad man ska kalla den.