1

Jag har strulat med en VW Puma som gick som ett skott, slutade varva för att till slut inte starta alls.
När jag provade med tändinställningslampa innan den dog helt visade den att den inte ställde om tändningen tillräckligt så jag misstänkte att det var därför den inte ville varva. Jag bytte till en ny fördelare, 123 ignition och monterade den efter konstens alla regler. Dioden på fördelaren lyste som den skulle så jag kunde ställa in grundläget utan problem. 
Efter att ha kopplat alla tändkablar gjorde jag ett startförsök, men ingenting hände. Kollade ett tändstift och det kom ingen gnista.
Jaha, fel på fördelaren. Provade en annan tändspole bara för att vara säker, men det hjälpte inte. Stoppade i 123 ignition i en fungerande bubbla och den hoppade igång direkt.
Hmmm...
Provade igen med Puman, ingenting hände. Bytte tändspole till en helt ny i kartong men ingen gnista.
Rev bort alla sladdar som var onödiga på tändspolen och vips så hoppade den igång. Fortsatte med att stoppa tillbaka kabel efter kabel och när jag kopplade in varvräknaren dog den.
Det är alltså något fel på varvräknaren.
Hur fungerar en varvräknare? Vad finns i den som kortsluter -polen, eller kanske felet är att sladden i varvräknaren går mot jord eller +. Felet verkar i alla fall ha kommit efter hand för att till slut döda motorn helt.

Finns det någon som har någon idé?

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss

2

Har tex hört att en del folkraceåkare inte vågar använda biltema varvräknare pga liknande problem.

Variant 66a taksänkt med mittmotor
Crewcab 65a
Typ 1 50a i delar

3

Varvräknare tar sin signal från brytarspetsarna eller motsvarande i elektroniska tändsystem. Detta är en negativ signal eller puls. Alltså brytarspetsarna ömsom bryter eller sluter strömmen till tändspolen så att den kan ordna med en högspänd induktionspuls, som så småningom  ger gnista på tändstiften.

Om man kopplar denna signal mot chassijord eller mot plus uppstår det ingen puls, ingen gnista, motorn stannar, eller startar inte ens. Om man kopplar varvräknarens pulskabel eller ”givarkabel” permanent till minus eller chassijord uteblir inte bara gnistan, spolen blir också ganska varm.

Naturligtvis kan det ju då vara fel i varvräknaren, men det kan ju också vara så att du har en skadad kabel, kanske som på en av mina bilar har den kommit i kläm mot en vass plåtkant, eller så är det felkopplat någonstans. Koppla ur kabeln till varvräknaren, den brukar vara ansluten på tändspolens ”minussida” (ofta en grön kabel ner till brytarspetsarna på samma anslutning) och se om motorn går att starta.

Jag vill minnas att kablarna som ansluter Biltemas varvräknare är rätt tunna och går in oskyddade i dess plåthölje, kanske det finns en gummi eller plaststos i hålet för att skydda mot slitage, skav, kolla det!

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

4

Nu är det ingen Biltema-varvräknare utan en Puma original, men det troliga felet är alltså att signalkabeln går mot jord någonstans? Det måste sitta i mätarhuset då resten av bilen är av plast. Ägaren vill ju att både motorn och varvräknaren fungerar samtidigt så det är bara att åla in sig under instrumentbrädan och leta.

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73

5

ka ju vara en elektronik komponent som är dålig.
Men då du säger att det är em glasfiber bil, så skulle jag dubbelkolla jordningen till varvräknaren.
Är den dålig kanske den "jordar" genom signal kabeln.
Kolla det först.

Funkar inte det så skulle jag lossa varvräknaren och prova på en annan bil, för att se om felet följer med..

"ljushuvud"

6

Mr 56 skrev:

Men då du säger att det är em glasfiber bil, så skulle jag dubbelkolla jordningen till varvräknaren.
Kolla det först.

Funkar inte det så skulle jag lossa varvräknaren och prova på en annan bil, för att se om felet följer med..

Det första jag skulle gjort, är att koppla loss "givarkabeln" till varvräknaren vid tändspolen, det är lätt och snabbt gjort.
Ja det kan uppstå mystiska jordfel i "plastbilar" men även i sådana av plåt, då jordpunkterna lätt korroderar där.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

7

Björn J. skrev:
Mr 56 skrev:

Kolla det först.

Det första jag skulle gjort, är att koppla loss "givarkabeln" till varvräknaren vid tändspolen, det är lätt och snabbt gjort.
Ja det kan uppstå mystiska jordfel i "plastbilar" men även i sådana av plåt, då jordpunkterna lätt korroderar där.

Det första är redan gjort för att få igång motorn. Nästa steg blir att försöka få en bild på baksidan av varvräknaren så jag kan se om någon sladd är lös/ligger konstigt. Det sista jag ger mig på är att ta loss varvräknaren då hela bilen är byggd kring varvräknaren och jag saknar ett par extra leder i armarna.

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73

8

nisslars skrev:
Björn J. skrev:
Mr 56 skrev:

Kolla det först.

Det första är redan gjort för att få igång motorn. Nästa steg blir att försöka få en bild på baksidan av varvräknaren så jag kan se om någon sladd är lös/ligger konstigt. Det sista jag ger mig på är att ta loss varvräknaren då hela bilen är byggd kring varvräknaren och jag saknar ett par extra leder i armarna.

ICQ/ag du kan få låna min trådkamera om du vill. Eller vad man ska kalla den.

Bubbla -62