76

Ja frugan är ju "medfinansiär" så hon är med på alla tokigheter!

//Jörgen

77

Jävlar vad snygg den kommer bli! Wow!!! ICQ/ay

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)

78

Tack!

79

Ja det blir verkligen otroligt fint!!!!!!

80

Wow vad fint det blir!! Bilen blir verkligen värd att vänta på  ICQ/bf

Dalmas (Gustafs) som bor i Tullinge.
Bilar: Westfalia 1974, Dubbelhyttspickup 1978, Golf 1983, 911 1971
Insta: Rm_engrg

81

I går så blev det lite småpyssel. Satte krympslang på alla kabelhållare som sitter fast på karossen.

//Jörgen

Post's attachments

IMG_9497.JPG, 221.4 kb, 756 x 1008
IMG_9497.JPG 221.4 kb, 228 downloads since 2020-02-11 

IMG_9498.JPG, 215.07 kb, 756 x 1008
IMG_9498.JPG 215.07 kb, 227 downloads since 2020-02-11 

82 Senaste redigerad av falcor (2020-02-11 11:04:35)

Kolla med Pollux Ytbehandling i Göteborg. Jag använder dom ibland i jobbet när det ska anodiseras.

Min 914 var orginal Light Ivory men jag bytte till en modernare vit färg när jag renoverade men när jag ser din så tror jag att nån av de tidigare omlackeringarna av min bil blandat färgen fel, min var mycket mer åt det beige'a hållet. Kommer bli snyggt med minilights och nån kontrastfärg !

Mats Karlsson, Vänersborg.
Kör numera hemmabyggd Super Seven.
http://www.matsgarage.com

83

falcor skrev:

Kolla med Pollux Ytbehandling i Göteborg. Jag använder dom ibland i jobbet när det ska anodiseras.

Jag har mailat dem men inte fått svar. Ska ringa istället. Har du något namn på kontakt? Jag är så tacksam för att det finns folk som är villiga att hjälpa hobbyfolk och det är viktigt att hamna rätt. Förstår ju att det inte är så intressant business för dem...

//Jörgen

84

Det bästa är nog att ringa eller att ta med delarna och åka dit. För småjobb brukar dom ta en startavgift på 600 kr men dom gör bra jobb så det brukar vara värt det.

Mats Karlsson, Vänersborg.
Kör numera hemmabyggd Super Seven.
http://www.matsgarage.com

85 Senaste redigerad av V-Dub (2020-02-11 13:22:18)

falcor skrev:

Det bästa är nog att ringa eller att ta med delarna och åka dit. För småjobb brukar dom ta en startavgift på 600 kr men dom gör bra jobb så det brukar vara värt det.

Toppen! Då gör jag så.

Vad jag förstått så måste man ta bort allt som ej är aluminum. Har gänginsatser i stål samt ett vinkelfäste. De ska bort innan anodisering, är det korrekt?

Tack, Jörgen

86

Oj det är mer än vad jag vet. Har bara kört hel-alu detaljer hos dom i jobbet.

Mats Karlsson, Vänersborg.
Kör numera hemmabyggd Super Seven.
http://www.matsgarage.com

87

ALLT....som inte är aluminium ska bort - ja.
Gör inte Du det kan de säkert ombesörja det.

Det är nog som Falcor säger-Åk dit lr ring till dom

Dom få som är riktiga hantverkare idag ( ytterst få) ser  Email som ett  tidskrävande skit. Speciellt som alla som jobbar bakom en bildskärm ska maila hela tiden och få priser, sen oja sig över dem, och sen "fundera"
Idag är det en sällsynt ras som fortfarande jobbar med  händerna. Det behövs 5.000 bilmekaniker de närmsta 3 åren tex.....Ungarna idag ska bli programledare,influencers lr liknande

88

OK, då vet jag. Sen tror jag nog att bilmekanikerna idag måste kunna datorer lika mycket som alla andra. Mycket mjukvara och diagnosverktyg... Det är nog snarare vi, hemmafixare, som är en utdöende art... Men det är en annan tråd.

//J

89

Du kan ha rätt....
Siffrorna jag angav var på aktuellt/Rapport ikväll

90

Hej Alla! Nu har jag äntligen fått börja skruva lite på karossen. Första steget är att få all rördragning och vajrar på plats. Bränsleröret och kabelhärvan var kvar när jag köpte karossen.

Började med att tvätta rent alla rör. Har en lång vinyl-lina som man brukar ha för att dra elkablar. Den kan man fästa en trasa i ändan och köra igenom rören. Brake cleaner och tryckluft hjälper också till.

Post's attachments

IMG_9500.JPG, 297.96 kb, 1008 x 653
IMG_9500.JPG 297.96 kb, 237 downloads since 2020-02-16 

91

Här är det friska grejer på plats. Bromsrör, värmevajer, kopplingsvajer, hastighetsmätarvajer, gasvajer, bränslerör, kabel och växellänkage ska samsas i samma tunnel.

Fettade in alla vajrar när jag matade in dem. Monterade fördelningsblock för bakbromsar samt dess flexslangar också.

Post's attachments

IMG_9511.JPG, 346.25 kb, 1008 x 756
IMG_9511.JPG 346.25 kb, 235 downloads since 2020-02-16 

IMG_9514.JPG, 309.32 kb, 756 x 1008
IMG_9514.JPG 309.32 kb, 239 downloads since 2020-02-16 

92

Har förberett för att dra värmvajrar till luftboxarna. Det är handbroms, handgas och värmevajrar som ska på plats i kupén så jag får förbereda lite innan de monteras.

Post's attachments

IMG_9506.JPG, 339.79 kb, 1008 x 756
IMG_9506.JPG 339.79 kb, 230 downloads since 2020-02-16 

93

Inne kupén så monterade jag pedalstället (som jag renoverat med nya bussningar tidigare). Gaswire och kopplingswire på plats. Sedan hamnar huvudbromscylindern direkt framför stället.

Tack för denna gång!

//Jörgen

Post's attachments

IMG_9516.JPG, 381.87 kb, 756 x 1008
IMG_9516.JPG 381.87 kb, 229 downloads since 2020-02-16 

94

jag undrar om konstruktören var riktigt nykter när han ritade pedalstället, jag menar det är ju porsche.
Lite klass borde det vara, kan man tycka ;-)


https://boxerville.se/forum/misc.php?action=pun_attachment&item=67299&download=0

"ljushuvud"

95

Här kan ni kolla lite rörligt och rörigt där min kompis lägger upp lite film om renovering av motor.

https://www.youtube.com/channel/UCuWGub … A_TFEY36Lg

//Jörgen

96

Ja nu har det varit lite kvalitetstid i garaget igen. Har monterat huvudbromscylinder och dragit alla bromsrör fram till flexslangarna. Bromsvätskebehållaren och rören från den också monterad.

Den överliggande krängningshämmaren gled på plats relativt enkelt. Lite mer pyssel med framvagnsbalken och A-armarna. Med lite svett och svordomar så gick det också. Det handlar mest om att få bort färg från gängor och splines.

Växelföraren är i tunneln. Gjorde lite research på min växelspak och det visade sig att den är till en 72:a. Växellägena skiljer sig mellan 71 och 72 så jag får byta ut vissa delar min växelspak. Återkommer med bilder på det jobbet när jag fått delar.

Ha det fint!

//Jörgen

Post's attachments

IMG_9534_lr.jpg, 283.04 kb, 756 x 1008
IMG_9534_lr.jpg 283.04 kb, 225 downloads since 2020-02-23 

IMG_9537_lr.jpg, 248.3 kb, 756 x 1008
IMG_9537_lr.jpg 248.3 kb, 228 downloads since 2020-02-23 

IMG_9538_lr.jpg, 212.51 kb, 1008 x 756
IMG_9538_lr.jpg 212.51 kb, 237 downloads since 2020-02-23 

IMG_9539_lr.jpg, 202.08 kb, 756 x 849
IMG_9539_lr.jpg 202.08 kb, 230 downloads since 2020-02-23 

IMG_9541_lr.jpg, 245.83 kb, 756 x 1008
IMG_9541_lr.jpg 245.83 kb, 235 downloads since 2020-02-23 

97

Är det original upphängning av krängningshämmare och hbc

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

98

Johan W skrev:

Är det original upphängning av krängningshämmare och hbc


Krängningshämmare är original setup. Vad är hbc?

//Jörgen

99

hbc= huvudbromscylinder

T2b taigagrön ´77

100

Ja, det är original ATE huvudbromscylinder, men inte den ursprungliga.

//Jörgen