1

Undrar....

skall använda en komplett och helt original 1200 -58 motor i en -66:a 1300 bubbla.

Kan jag använda samma startmotor som jag haft tidigare i bilen..?

Är det något mer som inte passar ihop...  svänghjul?  urtrampningslager?

Tacksam för alla svar.....

2

Ja, den ska passa utan problem.

3

Tackar så mycket för ett snabbt svar!

Låter utmärkt...

4

När du monterar en trettiohästare (förutom 1960 års modell) i en senare bil - sexvolt eller ej - är det en sak du bör tänka på. 1960 vinklades drivpaketet något framåt. Växellådan sänktes i framkant medan motorn höjdes bak. Titta på röntgenbilderna i slutet av instruktionsböckerna så förstår du.
Det många inte tänker på är att detta påverkar hur oljenivån hamnar i förhållande till markeringarna på oljestickan.
Vill man vara noggrann letar man upp en oljesticka från en trettiohästare från 1960. Den känns enkelt igen på att den är röd. Markeringarna på den stämmer när en trettiohästare monteras i en bil från 1960 och framåt. Vill man göra det enkelt byter man olja, och när man fyllt på 2,5 liter kollar man var nivån hamnar på stickan och gör en markering där. Strunta sedan i oljestickans originalmarkeringar.

En annan liten detalj när man monterar en trettiohästare i ett senare motorrum är att motorrummen från 1961 och framåt är något längre, dvs bakre kylplåten tätar inte riktigt lika bra mot gummilisten vid mellanplåten. En motor från 1958 har inte heller friskluftsvärmekammare, så värmewirarna kommer inte att passa riktigt.
Slutligen har motorer upp till 1960 skruvanslutningar för elen. 1961 kom flatstiftskontakter. Det är enkelt att klämma dit kabelskor på kabeländarna till oljetryckskontakten, tändspolen och generatoranslutningarna, men du bör känna till det. Dessutom kommer du att få en kabel över, nämligen matningen till automatchoken.

Detta leder till att du bör fundera över hur du ska lösa chokewiren. En 66:a har ingen chokewire. Kör du bara sommartid kan du klara dig utan choke. Du bör däremot kolla att membranet i accelerationspumpen är friskt, för när du ska ha igång en kall motor är det bra att kunna få till en fet bränsleblandning genom att trampa några gånger på gasen. Naturligtvis kan du choka genom att öppna motorluckan och vrida chokespjället manuellt också.

Men, som nämndes tidigare i tråden, startmotor och urtrampningslager passar utan problem.

5

Det är väl bara på årsmodell 1960 som drivpaketet lutar framåt?

Stephan Denzel

Karmann Ghia Coupé -60
Porsche 911 -72
Denzel Sport International -55
BMW R60 -58

6

Nix. Från chassinummer 2 528 668 (6 augusti 1959, dvs 1960 års modell) och framåt är drivlinan vinklad framåt 2 grader på samtliga typ 1. Dvs även 1961 och framåt. Samtidigt minskade diametern på torsionsstavarna från 24 mm till 22. Dessutom blev torsionsstavarna olika på vänster resp. höger sida. Fjädringen är märkbart annorlunda på en 60:a jämfört med en 59:a, som i övrigt är en ganska snarlik modell. Prova att köra en av varje (i gott skick) så märker man det tydligt.

Det som nog förvirrar är att 1960 är enda årsmodellen med trettiohästare och delsynkad låda som har ett framåtlutat drivpaket. På motorn var en annan oljesticka det enda man behövde göra. I och för sig tog man bort röret till tändkablarna och ersatte detta med gummi, men det har inget med vinklingen att göra. På växellådan blev det mer komplicerat. Förutom noskonen är både växelarmen (hockeyklubban) och de tre växelföraraxlarna unika på 1960 års växellådor. Även det främre växellådsfästet är unikt för 1960. Det har många märkt som tänkt byta en delsynkad låda på en 60:a mot en tidigare låda ICQ/ag  Det går naturligtvis att flytta över noskon och växelförare mellan lådorna, men det kräver att lådorna öppnas.

På typ 2 fanns inget större behov att mjuka upp fjädringen en smula. När de utrustades med helsynkad låda fick drivpaketet sitta kvar horisontellt. Det har vi nytta av idag, eftersom noskonen på en transporter med helsynkad låda passar utmärkt på en typ 1-låda om man vill montera en helsynkad låda i en bil innan 1960. Det finns det säkert många bra trådar om redan på forat.

7

Hej!

Jag bugar mig och tackar så hjärtligt för informationen!

Det känns bra att det finns kunskap att få på ett snabbt sätt här!

8

Och.. det blir bara körning på sommaren, så choke och värme är inte nödvändigt...

9

Även om det kanske låter lite larvigt så är detaljen med oljestickan på 1960 års modell inget skämt. Korrekt oljemängd ska man inte slarva med. För mycket olja i en folkamotor leder ofta till dålig smörjning. Om oljenivån i "sumpen" blir så hög att de rörliga delarna plaskar runt i oljan bildas det luftbubblor som kan leda till intermittent smörning och lågt oljetryck. Kör man en motor från låt säga 1958 i en bil där den sitter vinklad kommer oljenivån att visa mycket lägre på stickan än den är i verkligheten. Om man då toppar upp "för säkerhets skull" en bit över översta markeringen har man på tok för mycket olja i sin lilla motor.

En liten fundering i all ödmjukhet till trådskaparen: Vore det inte bättre att leta upp en frisk trettiofyrahästare eller nyare som verkligen är "bolt-on" med allt från kabelanslutningar och automatchoke till korrekt storlek på bakre kylplåt? Sälj eller byt din 58-motor!

Dessutom trivs en trettiohästare allra bäst när den får jobba tillsammans med en fyra på 0,82. I en 66:a är fyran på 0,89. Slutväxeln är samma, 4,37, vilket innebär att den lilla trettiohästaren får varva mer. Det gillar den inte. En 34-hästars 1200 eller en 1300 lämnar maxeffekt på rejält mycket högre varvtal än en trettiohästare. De lirar mycket bättre med en helsynkad låda. Det blir liksom inte... harmoniskt... med en trettiohästare i en senare bil. Men, visst går det.

10

Hej igen!

Jo jag förstår tankegångarna...

Men nu har jag en 1600 AS motor i bilen.

Och jag tycker den är liiite.. bara lite för rå i gången...  jag har haft 30 hästars bilar tidigare, en -58, och den har en mycket lugnare gång tycker jag.
30 hästars motorn är mer fiskebåt i gången..lugnt och fint

Bilen skall bara användas sporadiskt på sommaren och den går bäst på vägen i ca 70-80 km/t tycker jag...

Om det inte blir bra så kan jag alltid sätta tillbaka AS motorn igen.. det går snabbt...

11

Jag kan hålla med dig om 30 hästars mjuka gång! Hellre en sådan 1200:a än 34 Hästarn...
(och när man stänger av tändningen, snurrar den ett par tjoff-tjoff varv innan den lågkompade motorn stannar -)