När du monterar en trettiohästare (förutom 1960 års modell) i en senare bil - sexvolt eller ej - är det en sak du bör tänka på. 1960 vinklades drivpaketet något framåt. Växellådan sänktes i framkant medan motorn höjdes bak. Titta på röntgenbilderna i slutet av instruktionsböckerna så förstår du.
Det många inte tänker på är att detta påverkar hur oljenivån hamnar i förhållande till markeringarna på oljestickan.
Vill man vara noggrann letar man upp en oljesticka från en trettiohästare från 1960. Den känns enkelt igen på att den är röd. Markeringarna på den stämmer när en trettiohästare monteras i en bil från 1960 och framåt. Vill man göra det enkelt byter man olja, och när man fyllt på 2,5 liter kollar man var nivån hamnar på stickan och gör en markering där. Strunta sedan i oljestickans originalmarkeringar.
En annan liten detalj när man monterar en trettiohästare i ett senare motorrum är att motorrummen från 1961 och framåt är något längre, dvs bakre kylplåten tätar inte riktigt lika bra mot gummilisten vid mellanplåten. En motor från 1958 har inte heller friskluftsvärmekammare, så värmewirarna kommer inte att passa riktigt.
Slutligen har motorer upp till 1960 skruvanslutningar för elen. 1961 kom flatstiftskontakter. Det är enkelt att klämma dit kabelskor på kabeländarna till oljetryckskontakten, tändspolen och generatoranslutningarna, men du bör känna till det. Dessutom kommer du att få en kabel över, nämligen matningen till automatchoken.
Detta leder till att du bör fundera över hur du ska lösa chokewiren. En 66:a har ingen chokewire. Kör du bara sommartid kan du klara dig utan choke. Du bör däremot kolla att membranet i accelerationspumpen är friskt, för när du ska ha igång en kall motor är det bra att kunna få till en fet bränsleblandning genom att trampa några gånger på gasen. Naturligtvis kan du choka genom att öppna motorluckan och vrida chokespjället manuellt också.
Men, som nämndes tidigare i tråden, startmotor och urtrampningslager passar utan problem.