51

Ja att en motor låter ansträngd beror nog mer på skick än varvtal. När jag åkte med Janne Andersson i hans 1303 "Apelsinen" till och från SCC för några år sedan så marchade vi 130-140 på hemvägen. Den bilen hade gått ca 4500 mil och inte fan lät den ansträngd. Det var den motorn som helt original bromsades till 58,3 hk hos JPM.
Jag har oxå ägt bilar som låtit ansträngda vid låga varvtal men det är företrädesvis motorer där man har tankat olja och kollat bensin.  Default/hmm

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

52 Senaste redigerad av PPRMicke (2011-08-26 11:47:01)

kee skrev:

PPR: Ja det är hans kåpor jag refererar till i ett tidigare inlägg. Han kallar ju sina kit för "DTM Down The Middle" och de verkar onekligen vara en bra konstruktion, min fråga var närmast om ngn här i Sverige testat eller använt sig av ett sådant kit. Och typ4-älskare var lite förhastat kanske, jag har bara börjat sniffa på ämnet, har alltid kört typ1-motorer och tycker dessa typ4or verkar krångliga. Men får man bygga en motor från grunden känns det som att man borde kunna dem lite bättre. Samt skippa originalgasare/insprut och hänga dit mina webrar. ICQ/ab

Tjänare Kee
Jag har lite info om jake rabys kåpor
Kompisen har en sådan kåpa på sin 2332cc som lämnar 169,15hk hos jpm
Han följde bergs anvisningar med att montera dit en extra sump på 1,1/2 liter olja sen en raby kåpa
Motorn har en drifts temp på 85-90g c men han vill ha ner den till 75-80g c så det skall på oljekyl och termostat
När han smyg kör med motorn 2200-2800rpm går den upp i temp närmare 100g c när han varvar typ 3000rpm går tempen ner
Han har testat med olika remskivor för att hålla ner tempen men det skiljer ganska mycket om man inte använder standar stolek på
topplock tempen
Olje tempen är det skilnad på 5g C
När flödet på oljan är bra 3000rpm( olje pumps varv1500rpm) går tempen ner till det som är bra med en melling pump(30mm)
Ps Det sitter en typ3 kylare som har 2extra rader kyl än en typ1
En bild på snörran

//// Micke

Post's attachments

Bild0002.jpg, 502.49 kb, 1200 x 1600
Bild0002.jpg 502.49 kb, 155 downloads since 2011-08-26 

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

53

Intressant Micke, jag läser och begrundar!

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

54

Jake Raby. Verkar ha koll. Han läser lusen av flertalet individer på olika forum. Tyvärr till den grad att vissa blir lite förbaskade.

Barndoor Division finns på facebook!
............................................................................................

55

surfinsafari skrev:

Jake Raby. Verkar ha koll. Han läser lusen av flertalet individer på olika forum. Tyvärr till den grad att vissa blir lite förbaskade.

Han testade det med SOB oxå och jag vet vem som blev irriterad där, det var inte SOB. ICQ/ad

PPRMicke skrev:

Tjänare Kee
Jag har lite info om jake rabys kåpor
Kompisen har en sådan kåpa på sin 2332cc som lämnar 169,15hk hos jpm
Han följde bergs anvisningar med att montera dit en extra sump på 1,1/2 liter olja sen en raby kåpa
Motorn har en drifts temp på 85-90g c men han vill ha ner den till 75-80g c så det skall på oljekyl och termostat
När han smyg kör med motorn 2200-2800rpm går den upp i temp närmare 100g c när han varvar typ 3000rpm går tempen ner
Han har testat med olika remskivor för att hålla ner tempen men det skiljer ganska mycket om man inte använder standar stolek på
topplock tempen
Olje tempen är det skilnad på 5g C
När flödet på oljan är bra 3000rpm( olje pumps varv1500rpm) går tempen ner till det som är bra med en melling pump(30mm)
Ps Det sitter en typ3 kylare som har 2extra rader kyl än en typ1
En bild på snörran

//// Micke

Det är Typ4-oljekylare som har 2 radar extra, inte Typ3.

Jag tror inte att det är oljeflödet som hör att den kyler bättre på högre varv utan luftflödet.

Om jag minns rätt så åkte SOB med 25hk-hästarsfläkthjul på sin 2,6L Typ4 med Typ1 30 hk kåpa. 11,någonting:1 i komp. Minst 240hk.
Typ4 har ett rykte om sig att gå bra mycket kallare än Typ1.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

56

I min verkstad går det inte fort :-)  Men nu har jag demonterat lådan med XR-märkningen. Den har 4,37 i slutvxl, ingen diffbroms. 3an  1,26 och 4an 0,82. Innebär att det är en transporter eller buss. Pendelaxlarna och lådhuset skvallrar om att det är före -68.
Den "klack" där bokstäverna och siffrorna står är tydligt nerfräst och numret omknackat. Före numret finns en cirkel med två pilar och i cirkeln står det VW. Det för tanken till att det kan vara en fabriksrenoverad låda.
Den har legat nersjunken i en myr i mer än 20år så det fanns grava rostskador på vissa delar av lådans innehåll, 3an och 4an var dock användbara, tur för mig.
Finns nån i forumet som kan tipsa om var man hittar demonterings, monterings, justerings instruktioner samt förstås åtdragningsmoment. På youtube har jag hittat ingående videor om den nyare 002 lådan http://www.youtube.com/watch?v=lLOpABroRbw. Efter att ha demonterat en av varje så vet jag att även om vissa bitar är samma så skiljer både konstruktion och justeringsförfarande mycket. Ge mig ett tips.

57

Robert Bentley manual. I särklass och där finns alla lagerspel, slitagegränser och bilder på de verktyg man behöver.

Ali G

58

Detta är en intressant tråd och det verkar finnas kunnigt folk.
jag vill bygga om min irs låda så den lämpar sej för körning på isbana
Så jag undrar om nån har något tips hur jag ska göra.
3.ans växel skulle räcka som toppfart kan man bygga om så man kan få den på 4.ans plats och finns det något drev man kan använda på 3.ans plats så man får en tätstegad låda ?

59

Du behöver kanske hjälp?

Mats
0705-69 33 43

Post's attachments

Foto-0106 - 20.JPG, 70.2 kb, 512 x 384
Foto-0106 - 20.JPG 70.2 kb, 164 downloads since 2014-09-08