surfinsafari skrev:Jake Raby. Verkar ha koll. Han läser lusen av flertalet individer på olika forum. Tyvärr till den grad att vissa blir lite förbaskade.
Han testade det med SOB oxå och jag vet vem som blev irriterad där, det var inte SOB. 
PPRMicke skrev:Tjänare Kee
Jag har lite info om jake rabys kåpor
Kompisen har en sådan kåpa på sin 2332cc som lämnar 169,15hk hos jpm
Han följde bergs anvisningar med att montera dit en extra sump på 1,1/2 liter olja sen en raby kåpa
Motorn har en drifts temp på 85-90g c men han vill ha ner den till 75-80g c så det skall på oljekyl och termostat
När han smyg kör med motorn 2200-2800rpm går den upp i temp närmare 100g c när han varvar typ 3000rpm går tempen ner
Han har testat med olika remskivor för att hålla ner tempen men det skiljer ganska mycket om man inte använder standar stolek på
topplock tempen
Olje tempen är det skilnad på 5g C
När flödet på oljan är bra 3000rpm( olje pumps varv1500rpm) går tempen ner till det som är bra med en melling pump(30mm)
Ps Det sitter en typ3 kylare som har 2extra rader kyl än en typ1
En bild på snörran
//// Micke
Det är Typ4-oljekylare som har 2 radar extra, inte Typ3.
Jag tror inte att det är oljeflödet som hör att den kyler bättre på högre varv utan luftflödet.
Om jag minns rätt så åkte SOB med 25hk-hästarsfläkthjul på sin 2,6L Typ4 med Typ1 30 hk kåpa. 11,någonting:1 i komp. Minst 240hk.
Typ4 har ett rykte om sig att gå bra mycket kallare än Typ1.
"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G