26

Junte skrev:

visst, förgasare, en annan utväg.
själv har jag tänkt att byta ut originalsprutet på en typ4-motor och,
efter att ha följt ett antal installationer under åren, räknar jag med att byta:
alla givare
alla spridare
pump, filter och fuel rails
bränsleledningar
kabelhärva o kontakter
tändning(?)
plus själva sprutet förstås.
just det, från scratch blir det.
allt för en problemfri och utvecklingsbar framtid (=turbo!)
( typ4-motor med sprut o turbo i buggy
har visat sig vara en vinnande kombination . . . )

Du glömmer den viktigaste saken som att köra i rullande landsväg
Har man fått en bas mapp på det viset  så är det bästa
Några timmar hos någon som är duktig sparar tid och pengar 
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

27 Senaste redigerad av Vwbugmod (2020-01-28 18:15:47)

Mappning är minst 4500kr "halv dag" uppåt 7000kr hos en seriös firma.
Utan överdrift snudd på 25tusen för en start klar bil från scratch.

Sprut 6000
Spridare  1000x4
Fuelrail  1500
Spridare säten 350 x 4
Tändspolar 1000x4
Bränslepump 1000
Trigger plus drev ca 1500
Spjäll plus givare 1500
Om du kan köra endast vevtrigger annars kamtrigger plus 1000

Plus små saker runt om kring jag glömt nu!

Plus mappning  minst 4500

28

en bromsning o mappning känns självklart i sammanhanget
har man lagt 20.000:- på delar känns 4.500:- för att få dom att lira ordentligt helt ok
tycker jag
man har ju lagt en del tid förutom pengarna . . . vad är din tid värd?
sen är det lätt att lura sig själv o tro att det ska bli billigare om man . . .
men det blir det sällan, gärna dyrare dock

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

29

Håller på att få till in typ 4 motor med MS.

Jag har original insug och spjällhus, och skulle göra en "enkel lösning". Spridarna började jag med original men fick den aldrig att gå bra. Så jag köpte en omgång SAAB spridare EVO... nåt för 400:- vad kallar man det ultraljudstvättade och testade.
Fuelrail råmaterial som kapats och borrats upp av en vän. Fräst upp i original insug för de moderna spridare av samme vän. Nu finns allt klart för montage. Men jag tar nog upp det när garaget är färdigbyggt.

Från att jag bestämde mig för MS till nu har det gått 7 år. Hade jag bara köpt gasare hade jag kört bilen i 7 år istället för att ha den som långtidsprojekt. Men husköp, barn och annat i livet har prioriterats före. Ångrar lite att jag inte skaffade gasare till den direkt. Men när den väl går så kommer jag att uppskatta att jag har insprutning som jag själv micklat ihop.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

30

Då har jag hållit på ännu längre...  ICQ/af   Tanken från början var ju att ha Webrarna som spjällhus och spridarfästena satt insvetsade längre ner på insugen. Nu börjar det dock närma sig, det sitter riktiga spjällhus med inbyggda spridarfästen/fuelrails och en tandskiva med Hall-givare bakom remskivan. Wasted spark med en VAG-spole istället för fördelare, och MS1 har blivit MS2 ICQ/ab

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville