76 Senaste redigerad av kee (2020-01-27 22:17:53)

Kul tråd som jag måste missat. Sen du startade denna har jag gått ifrån att vara ganska ointresserad av detta, till att helt sonika göra slag i saken och köpa mig en 1302-bakvagn ämnad för min 62a. Eftersom jag både monterat "straight axle" på pickupen och byggt om till typ1-IRS på bayen, så har jag både bekantat mig med de olika komponenternas egenskaper och vilka vägar som finns, men även lärt mig att kustomiseringar av denna grad inte alltid är så "straight forward" som man först tror.

För mig var det en intressant lärdom att köpa inre fästen förenklar inställningen, av vinklarna. Rätt logiskt, men ändå bra att få ta del av. Jag har ju en komplett bakvagn (avkapad bottenplatta) att ta delar från, men förstår inte riktigt hur jag ska konstruera en jigg utifrån denna? ICQ/bw

Det är dock ännu låååååååååångt kvar tills jag kommer bygga min bakvagn, men då kommer jag ha mycket glädje av dina erfarenheter och dina redogörelser, så jag kommer läsa intresserat! ICQ/ay

car_l skrev:

En liten fråga då jag själv ska göra den här operationen om nåt år..
Varför inte bygga med Early bay delar istället? Är typ3 bromsar större ?

Om man vill bygga om med delar från bay får man problem med att de inre bärarmsfästena hamnar i höjd med växellådsfästena på torsionsröret då bayens (inre) bärarmar är längre. Det finns bärarmsfästen som kan monteras infällda i växellådsfästena, eller så fimpar man växellådsfästena helt och går "all in" på baylösningen, men då måste man ordna med bakre motorfästen och sen är man tvungen att använda sig av en motor som har fäste för bakre balk. Det är även tveksamt om bubblalådans främre fäste klarar dessa påfrestningar, så även där bör man då använda bayens delar.

Fördelen med baylösningen är framförallt att allt är kraftigare, men man kan ifrågasätta om det behövs på en entusiastbil som inte lastas tungt och körs några tusen mil om året? I USA är de inte måttligt kritiska mot folk som ens frågar om att stoppa en typ1-låda i sin buss, i deras värld är det en "freeway flyer" som gäller, dvs en omdrevad originallåda. Utväxlingen på baylådan är i paritet med splittbussens (inklusive reduktioner), men det är en rätt stor skillnad mellan bubbla och buss i det avseendet. Det hävdas ibland (även i denna tråd) att typ1-lådan inte är idealisk för en buss, men min erfarenhet säger mig att den är mycket bättre än originalet (splitt/bay), men jag är ingen finsmakare. ICQ/ae

Bromsarna på en bay är kraftigare än typ3, men de tidiga typ3-trummorna används för att de är rakt av kompatibla med den sena bubblans bromsar, vilket ju oftast är det man använder sig av när man gör dessa ombyggnationer (samma i fallet "straight axle" där man tar delar från en sen tvåledad typ1-bakaxel). Dessa bromsar är i paritet med den tidiga splittbussens (upp till 63), men de trummorna kan inte användas för de har en djupare kona. Om jag inte missminner mig går dessa konor att svarva av för att använda tidiga typ2-trummor till en sån här ombyggnation. Om man inte tvunget måste använda originaldelar går det att köpa typ1-trummor med wide-five nya, fördelen är att man sliper leta. ICQ/bs

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

77

Hej. Jag har gjort både IRS ombyggnad och straightaxle.
Min lyx går/gick kalas med IRS och min eh går kalas med straightaxle.

På bägge installationerna har jag 356 bromsar där den största ombyggnationen var att svarva om spindlarna till Porschespec.
Jag kan rekommendera att göra likadant om man vill och har råd.
När jag väl sätter skivor runtom på nästa bil säger jag säkert något annat  ICQ/ag  ICQ/ag

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

78

kee skrev:

För mig var det en intressant lärdom att köpa inre fästen förenklar inställningen, av vinklarna. Rätt logiskt, men ändå bra att få ta del av. Jag har ju en komplett bakvagn (avkapad bottenplatta) att ta delar från, men förstår inte riktigt hur jag ska konstruera en jigg utifrån denna? ICQ/bw

Det är dock ännu låååååååååångt kvar tills jag kommer bygga min bakvagn, men då kommer jag ha mycket glädje av dina erfarenheter och dina redogörelser, så jag kommer läsa intresserat! ICQ/ay

Kee, kul att du också siktar på att sätta igång med IRS-konvertering, även om det kanske kommer dröja lite. Detta med de justerbara infästningarna för länkarmarna (från Wolfgang International, se bild) blev en hit. De är väldigt välbyggda av kraftigt gods, så de kommer hålla bra. Men den främsta fördelen är just att man får korrekt vinkel i förhållande till torrisionsröret, och att man kan prova sig fram avseende cambern. Likaså kan man skjuta fästet i sidled på torrisionsröret beroende på hur hjulen ska sitta (bredd), eller hur man monterar länkarmen, utanför eller innanför svärdet. Klart smidigt. De kostade en slant, men jag tycker att de var värda varenda dollar.

Du verkar känna till en hel del om växellådor, och här kan jag inte tillföra så mycket. Jag lät ju Mats Herrlander bygga min nya låda av en bubblalåda, och den har han anpassat efter mina önskemål för att passa den tänkta användningen av bussen, dvs. för att kunna köra i bekväm fart på landsväg med optimalt varvtal. Lådan har ju ännu inte testats, men jag fick intrycket av att Mats vet vad han pysslar med, så jag ser fram emot den dagen då jag får testa den.

Kommer du ihåg att du sålde ett par gamla bayaxlar till mig Kee? De är nu kortade med 5 mm i varje ända (se bild), och i helgen fettade jag in lager och plockade ihop drivknutarna (från bubbla). De ska nu monteras i bussen, blir kul att se om de passar såsom jag beräknat  ICQ/ab

Post's attachments

Bolt-on clamp.jpg, 80.38 kb, 462 x 355
Bolt-on clamp.jpg 80.38 kb, 178 downloads since 2020-01-28 

Kortade bay-drivaxlar.jpg, 116.28 kb, 640 x 480
Kortade bay-drivaxlar.jpg 116.28 kb, 186 downloads since 2020-01-28 

- Första bil vid 18 års ålder var en VW bubbla 1200 -65
- Ägde i 20-årsåldern en pickup 1967, sålde för 700:- ICQ/ac
- Har sedan 20 år en VW-buss från 1967 (stått avställd i 15 år, nu rullar den igen!)

79

http://5.t.imgbox.com/5n7bFpvQ.jpg
Under Rustys -57 bus med Subaru motor låda ICQ/ay
I nya Bilsprutt
https://boxerville.se/forum/misc.php?action=pun_attachment&item=68001&download=0

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

80

Christofer skrev:

Kommer du ihåg att du sålde ett par gamla bayaxlar till mig Kee? De är nu kortade med 5 mm i varje ända (se bild), och i helgen fettade jag in lager och plockade ihop drivknutarna (från bubbla). De ska nu monteras i bussen, blir kul att se om de passar såsom jag beräknat  ICQ/ab

Jag minns inte att jag sålde drivaxlar til dig, men det låter inte helt orimligt då jag haft ett gäng liggandes på hyllan. Dessa har nu varit väldigt bra att ha när jag typ1-konverterat min bay och kunnat ta delar från olika drivaxlar.

Jag har dock för mig att jag sålde en sprängkåpa till dig? Men det var väl inte samtidigt, eller var det?

När jag typ1-konverterade min bay, råkade jag ut för samma "problem" som man gör vid IRS-konvertering av splittbuss med typ1-låda, att man måste fabricera hybriddrivaxlar. Jag tyckte det var mycket intressant att läsa att David helt sonika kört upp ett nytt spår i axeln med vinkelslip. Jag fuskade på ett annat sätt och satte ett par extra brickor utanför knuten:

https://i.postimg.cc/NfKknDq1/20190704-213223.jpg

Återstår att se hur länge det håller, original på typ2, sitter det ju en sådan skålad bricka.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't