Kul tråd som jag måste missat. Sen du startade denna har jag gått ifrån att vara ganska ointresserad av detta, till att helt sonika göra slag i saken och köpa mig en 1302-bakvagn ämnad för min 62a. Eftersom jag både monterat "straight axle" på pickupen och byggt om till typ1-IRS på bayen, så har jag både bekantat mig med de olika komponenternas egenskaper och vilka vägar som finns, men även lärt mig att kustomiseringar av denna grad inte alltid är så "straight forward" som man först tror.
För mig var det en intressant lärdom att köpa inre fästen förenklar inställningen, av vinklarna. Rätt logiskt, men ändå bra att få ta del av. Jag har ju en komplett bakvagn (avkapad bottenplatta) att ta delar från, men förstår inte riktigt hur jag ska konstruera en jigg utifrån denna?
Det är dock ännu låååååååååångt kvar tills jag kommer bygga min bakvagn, men då kommer jag ha mycket glädje av dina erfarenheter och dina redogörelser, så jag kommer läsa intresserat!
En liten fråga då jag själv ska göra den här operationen om nåt år..
Varför inte bygga med Early bay delar istället? Är typ3 bromsar större ?
Om man vill bygga om med delar från bay får man problem med att de inre bärarmsfästena hamnar i höjd med växellådsfästena på torsionsröret då bayens (inre) bärarmar är längre. Det finns bärarmsfästen som kan monteras infällda i växellådsfästena, eller så fimpar man växellådsfästena helt och går "all in" på baylösningen, men då måste man ordna med bakre motorfästen och sen är man tvungen att använda sig av en motor som har fäste för bakre balk. Det är även tveksamt om bubblalådans främre fäste klarar dessa påfrestningar, så även där bör man då använda bayens delar.
Fördelen med baylösningen är framförallt att allt är kraftigare, men man kan ifrågasätta om det behövs på en entusiastbil som inte lastas tungt och körs några tusen mil om året? I USA är de inte måttligt kritiska mot folk som ens frågar om att stoppa en typ1-låda i sin buss, i deras värld är det en "freeway flyer" som gäller, dvs en omdrevad originallåda. Utväxlingen på baylådan är i paritet med splittbussens (inklusive reduktioner), men det är en rätt stor skillnad mellan bubbla och buss i det avseendet. Det hävdas ibland (även i denna tråd) att typ1-lådan inte är idealisk för en buss, men min erfarenhet säger mig att den är mycket bättre än originalet (splitt/bay), men jag är ingen finsmakare.
Bromsarna på en bay är kraftigare än typ3, men de tidiga typ3-trummorna används för att de är rakt av kompatibla med den sena bubblans bromsar, vilket ju oftast är det man använder sig av när man gör dessa ombyggnationer (samma i fallet "straight axle" där man tar delar från en sen tvåledad typ1-bakaxel). Dessa bromsar är i paritet med den tidiga splittbussens (upp till 63), men de trummorna kan inte användas för de har en djupare kona. Om jag inte missminner mig går dessa konor att svarva av för att använda tidiga typ2-trummor till en sån här ombyggnation. Om man inte tvunget måste använda originaldelar går det att köpa typ1-trummor med wide-five nya, fördelen är att man sliper leta.