1

Skulle vilja ha tips om annat sprut än orginal till min Typ4 motor (1,7). Har försökt få igång den och har repguide till orginalboxen men det känns som för många felkällor och smidig uppgradering med nyare elektronik.

Så finns det någon som har koll på vad jag behöver för grejer så tar jag tacksamt emot hjälp. Vill också köpa prylarna jag behöver om någon har till salu.

65 Typ2 panel custom
68 Typ 1
71 Typ 1
73 Typ 2 glas
77 Typ 2 DH

2

Bölesbäcken skrev:

Skulle vilja ha tips om annat sprut än orginal till min Typ4 motor (1,7). Har försökt få igång den och har repguide till orginalboxen men det känns som för många felkällor och smidig uppgradering med nyare elektronik.

Så finns det någon som har koll på vad jag behöver för grejer så tar jag tacksamt emot hjälp. Vill också köpa prylarna jag behöver om någon har till salu.

Maxxecu mini.
Klart bäst smidigast och enkelt program "kan mappa själv till viss del"

3

Vwbugmod skrev:
Bölesbäcken skrev:

Maxxecu mini.

Kör du med det själv? Är det samma "diy" princip som megasquirt?

65 Typ2 panel custom
68 Typ 1
71 Typ 1
73 Typ 2 glas
77 Typ 2 DH

4

MegaSquirt med fullversionen av TunerStudio har också "AutoTune".

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

5

Bölesbäcken skrev:
Vwbugmod skrev:
Bölesbäcken skrev:

Maxxecu mini.

Färdigt byggdt
med lambda och kabelsats software  5995kr

6

Stefan F skrev:

MegaSquirt med fullversionen av TunerStudio har också "AutoTune".

Fast maxxecu program är så enkelt att justera själv.
Med 3d editor och tydliga flikar för olika justering

7

Vwbugmod skrev:

Fast maxxecu program är så enkelt att justera själv.
Med 3d editor och tydliga flikar för olika justering

Så kan det säkert vara, har inte sett Maxx-mjukvaran. Däremot ingår väl inte lambdasonden i Mini?

Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

8

Vwbugmod skrev:
Bölesbäcken skrev:
Vwbugmod skrev:

Maxxecu mini.

Färdigt byggdt
med lambda och kabelsats software  5995kr

Hur färdigt är det då? plug-in? Eller vad behöver det kompletteras med?

65 Typ2 panel custom
68 Typ 1
71 Typ 1
73 Typ 2 glas
77 Typ 2 DH

9

Bölesbäcken skrev:

Hur färdigt är det då? plug-in? Eller vad behöver det kompletteras med?

http://www.maxxtuning.se/produkter/moto … -tillbehor

Såvitt jag kan se ingår inga sensorer/givare eller TPS. Men det är definitivt inte plug-in på din motor.

10

Vad tros om att be den här ryssen https://www.ebay.com/itm/Megasquirt-2-E … SwYSFdnJfc
sätta ihop ett kit till ovanstående motor?

65 Typ2 panel custom
68 Typ 1
71 Typ 1
73 Typ 2 glas
77 Typ 2 DH

11

Alldeles oavsett vilket sprut du skaffar så för det med sig ett antal olika modifieringar och/eller byte av olika delar. Knacksensor känns lite overkill på en standard typ 4, eller tänker du skaffa turbo?  DIY Autotune i USA har tagit fram lite olika plug-n-play lösningar för MegaSquirt, t.ex. till Mazda Miata, men då talar vi om mer eller mindre samtida bilar. Inte VW från 70-talet...

12

MaxxECU Mini hanterar dessutom inte dina lågohmiga spridare, så där har du ytterligare ett problem som måste lösas.

13

Ok, ja de är ju därför jag startade den här tråden- Alternativen som finns är ju eftermarknadssprut, laga/fixa befintligt, montera förgasare. Och då känns eftermarknadssprut som mest bang for the buck, eller tänker jag fel?

Har inte tänkt turbo.

Är det möjligt/smidigast då att byta spridarna till högohmiga eller annan mod?

65 Typ2 panel custom
68 Typ 1
71 Typ 1
73 Typ 2 glas
77 Typ 2 DH

14

Bygga sprut från scratch är inte billigt. Spjäll. Spridare brygga. Givare. Vevaxel /kamaxel. M.m

Vet inte en billig lösning.
Jag ha köpt 60-2 och trigger till vevaxeln från england . svetsa den mot remskivan
Men ja valde maxxecu för de är smidigt.

Maxxecu street på audi s4 oxå. Samma fina programvara där.

15

Vwbugmod skrev:

Bygga sprut från scratch är inte billigt. Spjäll. Spridare brygga. Givare. Vevaxel /kamaxel. M.m

Vet inte en billig lösning.
Jag ha köpt 60-2 och trigger till vevaxeln från england . svetsa den mot remskivan
Men ja valde maxxecu för de är smidigt.

Maxxecu street på audi s4 oxå. Samma fina programvara där.

Så jag kan inte använda något av det som finns monterat idag? Är ju inte direkt gratis med dubbla förgasare, insug, länkage, bestyckning filter mm heller.

65 Typ2 panel custom
68 Typ 1
71 Typ 1
73 Typ 2 glas
77 Typ 2 DH

16

Med all sannolikhet, nej.  Dina spridare har dessutom ett utförande med slanganslutning som inte finns idag.

17

När jag konverterade min typ 4 så använde jag rätt mycket delar från http://thedubshop.com/

Mats Karlsson, Vänersborg.
914 under r̶e̶n̶o̶v̶e̶r̶i̶n̶g̶, utveckling...
http://www.matsgarage.com

18

Har också köpt en del delar av Mario (The Dub Shop), bl.a. triggerhjul och tempgivare till min typ 4. Han har mycket kul grejor... Mina spjällhus köpte jag från England, https://vwspeedshop.com/home.php?cat=395 

Men gratis är det ju inte, som sagt...  Även om man som jag byggde mitt MS själv, så är det ju massor med andra delar som krävs. Plus att man får ägna en hel del tid åt att läsa på.

Du kan ju kolla det här projektet, han tänker bygga om sin Bay med typ 4 till insprutning med "Speeduino":

https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=43490

Fast det händer inte så mycket nu för tiden...  Han har en YouTube-kanal också:

https://www.youtube.com/channel/UCV-yp- … gnQ/videos

19 Senaste redigerad av PPRMicke (2020-01-23 19:46:53)

Det finns mera aktörer på sput än dom två  som är helt ok
Som ligger mellan 6-12000 kr
Kan ta ett som heter fueltech (450)  Som klarar  det mesta som är givare
Det används flitigt i brasilen till alla möjliga konstiga lösningar  som 50cc moppe till den värsta wankel motorn ( man använder mycket vw el komponeter  )
Så finns links  och haltech och vems  och med flera
Det där med spridare med slangar finns det än idag men dom börjar bli ovanliga( finns övergångar att köpa)   Sen är det inte fel att använda den nya typen med orings fattning  för spridar bilden är mycket bättre att finfördela soppan ( från 1 hål till 12 hål ) 12 hål är mycket bra att finfördela E85 om man tänker köra på sådant svår att finfördela)
Men man får räkna med det går på en slant att byta sprut  med alla komponenter  och en massa arbete
Om du har Fb finns det en sida som heter EFI Parts  som man han hitta saker för en vettig peng

/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

20

Fast ett Fueltech FT450 kostar över 1.200 €, billigaste VEMS 8.000:- och Haltech 550 runt 745 €. Säkert mycket bra system, men jag misstänker att vår trådskapare inte var ute efter något i den prisklassen...

21

Stefan F skrev:

Fast ett Fueltech FT450 kostar över 1.200 €, billigaste VEMS 8.000:- och Haltech 550 runt 745 €. Säkert mycket bra system, men jag misstänker att vår trådskapare inte var ute efter något i den prisklassen...

Nä jag hade trott att jag kunde montera en annan (t ex MS) styrenhet istället för befintlig och inte behöva bygga om så mycket. Men om det blir som att bygga från scratch får jag fundera om det blir förgasare istället.

65 Typ2 panel custom
68 Typ 1
71 Typ 1
73 Typ 2 glas
77 Typ 2 DH

22

Ser i din profil
65 Typ 2 panel custom  ICQ/ab  berätta mer ICQ/bv  ICQ/bv  bilder? ICQ/bq

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

23

visst, förgasare, en annan utväg.
själv har jag tänkt att byta ut originalsprutet på en typ4-motor och,
efter att ha följt ett antal installationer under åren, räknar jag med att byta:
alla givare
alla spridare
pump, filter och fuel rails
bränsleledningar
kabelhärva o kontakter
tändning(?)
plus själva sprutet förstås.
just det, från scratch blir det.
allt för en problemfri och utvecklingsbar framtid (=turbo!)
( typ4-motor med sprut o turbo i buggy
har visat sig vara en vinnande kombination . . . )

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

24

Jag kan tycka så här.
Har man ingen koll på sprut själv eller någon kompis som har koll, stoppa i förgasare.
Visst dom kommer troligtvis behöva bestyckas om du inte får tag på original men blir billigare än med sprut.
Det är mycket meck med sprut många delar som får tillverkas.

Mera känd som jb...

25

michaelth skrev:

Ser i din profil
65 Typ 2 panel custom  ICQ/ab  berätta mer ICQ/bv  ICQ/bv  bilder? ICQ/bq

Ombyggd på 80-talet, breddad bak, "lite kjolar", typ4-motor, takfönster, snurrstolar och lite båtaktig inredning. Bilder får bli senare, svårt att ta bra där den står nu.

JBlom skrev:

Jag kan tycka så här.
Har man ingen koll på sprut själv eller någon kompis som har koll, stoppa i förgasare.
Visst dom kommer troligtvis behöva bestyckas om du inte får tag på original men blir billigare än med sprut.
Det är mycket meck med sprut många delar som får tillverkas.

ICQ/ay  Om jag inte får igång orginalsprutet så lutar det nu mer åt förgasare.

65 Typ2 panel custom
68 Typ 1
71 Typ 1
73 Typ 2 glas
77 Typ 2 DH