1 Senaste redigerad av johannesm (2020-01-18 13:30:37)

Hej!

Har en VW Transporter T3 LB från -89.

Kopplade nya truckspeglar med värme till live sladden som går ut till bakrutevärmen. Kopplingen funkar och speglarna blir varma när jag sätter på switchen för bakrutevärme. Speglarna blir inte varma när switchen till bakrutevärme är avstängd.

So far so good.

Nästa problem är att batteriet dog över natten då jag glömt switchen för bakrutevärme på.

Min fråga är, är inte switchen för bakrutevärme kopplad till tändningen? Att bakrutevärme bara går att slå på om tändningen är på?

I länken finns diagram för min motor. Är inte så bra att läsa ut diagram så där kanske inte ens finns originalkoppling för säkring nr 14 som går till bakrutevärme till min T3a.

För att sammanfatta: Går säkring nr 14 (bakrutevärme) först igång när tändningen vrids om? Hur mäter jag enklast om så är fallet med en multimeter?

(ber om ursäkt för min uppenbara okunskap, håller på att lära mig och har bara pysslat med bil sedan oktober 2019  ICQ/bm )
http://www.type17.net/type17_infos/doc/ … -92_DJ.pdf

VW T3 -89
10800 mil

2

Enligt din bifogade ritning få säkring (14) + från ledning x . Ledning x styrs via relä nr.8. Har du detta relä eller kanske bara en bygel?
Hittade inte reläet i ritningen.

Enklast att mäta är ju direkt på kabeln till bakrutan (+) och kaross (-) .

T1 splitbuss kombi '64
T1 splitbuss panel '65 'såld'
T2a deluxe RHD ´68
T2b taigagrön ´77
T3 enkelhytt `89

3

Grubban skrev:

Enligt din bifogade ritning få säkring (14) + från ledning x . Ledning x styrs via relä nr.8. Har du detta relä eller kanske bara en bygel?
Hittade inte reläet i ritningen.

Enklast att mäta är ju direkt på kabeln till bakrutan (+) och kaross (-) .

Tack! På vilken sida och var i PDF:en ser du just säkring 14?

VW T3 -89
10800 mil

4 Senaste redigerad av Grubban (2020-01-19 12:46:33)

No 75/13 längst till höger.
Där ser du att + kommer ifrån ledning x går till säkring 14 och vidare till brytare bakrutevärme .

T1 splitbuss kombi '64
T2a deluxe RHD ´68
T2b taigagrön ´77
T3 enkelhytt `89

5

Tack för svar Grubban! Nej verkar inte sitta något relä vid nr 8 med nr 8 skrivet på. Det som sitter åttans plats står det 18 på.

Kan det bli kortslutning/dräneras batteri om inte rätt relä sitter i? Eller är det troligast att jag kopplat något annat fel? Ska fixa bilder hur det ser ut nästa gång jag är vid bussen.

VW T3 -89
10800 mil

6

Jag bjuder återigen på min icke kunskap och barnsligt diagram.

Så som jag kopplat det i skissen så dräneras batteriet över natten oavsett om switchen för bakrutevärme är påslagen eller avslagen. Vad kan vara fel?

https://www.bildtagg.se/file/thumb/da5f3a236wibb6qpr99lt0d

Längst upp till höger ovanför relä 33 och 56 har jag skarvat in röd kabel från sidospegel. Den röda kabeln är den som sen leder ut mot bakrutevärmen.
https://www.bildtagg.se/file/thumb/y5i3aqj6zre49gcz1bsjh1

VW T3 -89
10800 mil

7

Om du mäter med en multimeter där du kopplat in din kabel och Jord (nåstans på karossen där det inte är nån färg).
Så ser du om du har 12V när tändningen är avslagen.

Enl schemat så styrs spänningen av tändningslåset, men det kan ju vara trasigt eller så har nån kopplat om under åren som gått

8 Senaste redigerad av Grubban (2020-01-22 08:20:19)

Din ritning ser helt ok ut du har kopplad speglarna parallellt med bakrutevärme.
I första inlägget skrev du att dina speglar fungera när brytare till bakrutan är på men så är inte fallet idag?
Relä med nummer 18 på är ett hjälprelä till bakrutevärme och jag tror faktisk att det är bränt och du alltid har ström på oavsett brytare.
Ta bort reläet och kolla vad som händer. Kolla också om reläet klicker när du slå på brytare du kan även lägga fingret på då känns det om det dra eller ej.
Du kan även rycka ut relät medans tändningen är på och sätta tillbaks det och då få det inte klicka annars är det fel på brytaren.

T1 splitbuss kombi '64
T2a deluxe RHD ´68
T2b taigagrön ´77
T3 enkelhytt `89

9 Senaste redigerad av johannesm (2020-01-22 13:08:48)

Har testat reläet (relä nr 18). Sätter multimeter på ljudfunktion.

Inget ljud mellan pin 85 och 86 utan 12v.
Relät stänger sig/klickar när jag kopplar till 12v.
Med 12v till reläet får jag tydligt ljud i multimeter mellan 30 och 87.

Tolkar det som att reläet funkar och att problemet ligger på annat ställe.

När jag gjort dessa kopplingar har jag inte kopplat in sladden vid rattstången. Den kopplingen har dinglat dock ej så kortslutning kan ske. Kan det påverka dränering av batteri på ngt sätt?

VW T3 -89
10800 mil