michaelth skrev:Vad är din definition på att motorn är fräsch?
Dessa motorer är inte gjorda att hålla hur länge som helst.
En effektökande "övning" bör för driftsäkerhet föregås av en arborrning av block och nya lager..
Dubbla fajs förutsätter förmodligen dubbelports toppar och insug.. ..
Men att trimma en i övrigt ej renoverad maskin resulterar allt som oftast i ras..
Dessa motorer i original är byggda för viss effekt. Nya. När dom sedan e slitna..
Så börja alltid med återställning till rätt toleranser. Vilket man inte kan känna sig till utan vilket måste mätas.
Sedan mer effekt.
Om man nu inte bara är ute efter utseendet och inte är intresserad av funktion.
Berätta mer om din motor vad du vet
Sedan har du liksom många andra fuskat när du fylde i din avatar och förmodligen glömt att skriva var i världen du befinner dig.
Detta kan hjälpa vid frågor då man därigenom lättare kan tipsa om lämpliga personer i din närhet.. typ för hjälp...
Jag kastar in lite bensin här.
Det där med att en orenoverad motor man trimmar lite allt som oftast resulterar i ras håller jag inte med om....
Jag både förstår och vet att det är viktigt med en bra botten för en driftsäker maskin, men att en gammal sliten maskin ska rasa för att man monterar dubbla gasare, vippor och ormbo tror jag inte mycket på. Det handlar mer om hur du kör maskinen, kör du på fullvarv hela tiden så blir det såklart kortlivat, men kör du lite mer moderat så tror jag inte livslängden förkortas jättemycket.
Det är kanske så att du blir mer noga med oljebyten, ventilspel osv när du har kostat på din motor lite.
Det var just dubbla gasare, vippor och hemmaportade toppar på slitna orgblock som fick mig att tycka det var kul med motorer, trim och det la grunden för mina mer seriösa och större renoveringar och trim.
Jag har kört många tusen mil med såna motorer och några lever fortfarande kvar i kompisars bilar.
Så jag tycker absolut att trådskaparen ska testa och köra på.
Dock så går det inte med dubbla fajs på enkelport. Det finns enkelportinsug till solex/brosol. Det är ett trevligt alternativ
Buss 65
Ghia 57
"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"