1

Jag har en enkelports 1600cc motor som är fräsch. Tanken är att lyfta i den i min bubbla 69a innan sommaren.

Självklart kom ju suget efter att skrämma upp denna motor lite.
Men fick ge upp tanken ganska fort för detta året då tiden och pengarna inte finns just nu.
Men är ändå sugen på ett par dubbla förgasare. Så nu till min fundering.
Är det någon idé att sätta på dubbla Orginal förgasare solex 34pict3?
Sen är de nån idé att slänga på dubbla fajs 40idf på en annars Orginal motor? Alltså som ett första steg eller lika bra att vänta tills man gör ordning hela motorn? (de är ju ändå väldigtsnyggt med dubbla)

Sen en annan fundering kring avgassystem/ormbo. Har idag ett empi ormbo på men efter att ha läst på så skall dessa vara väldigt dåliga till och me sänka effekten.
Så nästa fundering är går de bygga om ett sånt här ormbo så de blir bättre?

Är ganska ny inom detta så tacksam för alla tips och ideer ICQ/ay

2 Senaste redigerad av michaelth (2020-01-21 14:46:09)

Vad är din definition på att motorn är fräsch?
Dessa motorer är inte gjorda att hålla hur länge som helst.
En effektökande "övning" bör för driftsäkerhet föregås av en arborrning av block och nya lager..
Dubbla fajs förutsätter förmodligen dubbelports toppar och insug.. ..
Men att trimma en i övrigt ej renoverad maskin resulterar allt som oftast i ras..
Dessa motorer i original är byggda för viss effekt.  Nya. När dom sedan e slitna..
Så börja alltid med återställning till rätt toleranser.  Vilket man inte kan känna sig till utan vilket måste mätas.
Sedan mer effekt.
Om man nu inte bara är ute efter utseendet och inte är intresserad av funktion. ICQ/ai
Berätta mer om din motor vad du vet
Sedan har du liksom många andra fuskat när du fylde i din avatar och förmodligen glömt att skriva var i världen du befinner dig.
Detta kan hjälpa vid frågor  då man därigenom lättare kan tipsa om lämpliga personer i din närhet.. typ för hjälp...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

Tack för svar.
Alltså de jag menar med att motorn är fräsch baserar jag bara på historiken från bilen jag skall plocka den ifrån och tidigare ägare.
Så tror inte att den är nyrenoverad eller att den skall gå och "trimma" som den är. Utan min tanke är att förhoppningsvis nästa vinter kunna göra de mer grundligt.

Självklart vill jag ha lite effekt ökning med att slänga på dubbla förgasare. Men ger de ingen ökning kan jag lika gärna vänta tills nästa vinter.

Bilen står i herrljunga men jag bor i Lidköping.

4

Får man inte in något i motorn så kommer det ut mindre också
Det fanns dubbla gasare  till typ 3 som passade rätt på en Ep topp
Att höja kompet lite är en bra sak om man skall väcka upp en bubbla motor 
Sen att sätta dit utväxlade vipparmar gör gott också
Man får räkna med att vevlager o sådant är så där skick  (99 fall av 100 är det så )
När man ökar effekten  så ökar man belastningen också
Är man smart så byter man sådant innan man tänker på att trimma
Lägger en länk så kan du säkert kopiera lite av sakerna i min tråd
  https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=10359
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

5

Okej. Vet du va dom förgasarna till typ 3 heter?

Min tanke är att motorn ska rulla denna sommaren sen plockas ur för renovering nästa vinter.
Så min tanke va dubbla förgasare och ett avgassystem till denna sommaren bara.

Har läst lite om de där med avgassystem och sett att du inte gillar empi micke. Har du något tips på hur och om de går att bygga om ett empi ormbo så att de funkar bättre?
Tack för länken blir lusläsning av den ikväll ICQ/ay

6 Senaste redigerad av PPRMicke (2020-01-21 19:11:45)

mattias_alango skrev:

Okej. Vet du va dom förgasarna till typ 3 heter?

Min tanke är att motorn ska rulla denna sommaren sen plockas ur för renovering nästa vinter.
Så min tanke va dubbla förgasare och ett avgassystem till denna sommaren bara.

Har läst lite om de där med avgassystem och sett att du inte gillar empi micke. Har du något tips på hur och om de går att bygga om ett empi ormbo så att de funkar bättre?
Tack för länken blir lusläsning av den ikväll ICQ/ay

Tjänare
Att jag inte gillar EMPI är det falsk marknasförning 
Man använder Namnet och tillverkar i Kina en produkt som har sämsta kvalitet  ( man har kopierat ett skit system)
När EMPI var stora var det kvalitets saker från många kända tillverkare ( mycket tyska saker )
EMPI gick i KK då köptes Namnet upp av ett riskkapital företag  och började spotta ut lågpris kina saker som folk trodde var kvalitet
I dag ägs även BugPack av EMPI (2014)  2019 köptes Jay Cee av dom Så man får se hur det blir med det märket
Det avgas systemet  som säljs under namnet är som den billigaste som har tillverkas av flera aktörer som man har pundat ihop
Skall du köpa något som har kvalitet får man betala en del 95% av dom handbyggda och alla vill ha mat på bordet ( lön)
De systemen som är ok är CSP ( svensk tillverkat )  A1     Gene Berg  sen finns e det några till
Men pris bilden är cirka 5000 och uppåt för ett kvalitets system
Tyvärr  köper VW folket det som är billigast och dödar dom som gör kvalitet  Förr fanns det 10-12 tillverkare av kvalitets system men dom har gått i KK på grund av snålhet  o okunnighet 
Den sista som gick i KK var S&S
Så  du förstår varför man är matt när man hör det namnet
Om man är lite lurig kan man tillverka sitt egna system  bara man är tillräkligt nyfiken och söker info i böcker ( finns många om trimning av otto motorn)
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

7

PPRMicke skrev:
mattias_alango skrev:

Okej. Vet du va dom förgasarna till typ 3 heter?

Min tanke är att motorn ska rulla denna sommaren sen plockas ur för renovering nästa vinter.
Så min tanke va dubbla förgasare och ett avgassystem till denna sommaren bara.

Har läst lite om de där med avgassystem och sett att du inte gillar empi micke. Har du något tips på hur och om de går att bygga om ett empi ormbo så att de funkar bättre?
Tack för länken blir lusläsning av den ikväll ICQ/ay

Tjänare
Att jag inte gillar EMPI är det falsk marknasförning 
Man använder Namnet och tillverkar i Kina en produkt som har sämsta kvalitet  ( man har kopierat ett skit system)
När EMPI var stora var det kvalitets saker från många kända tillverkare ( mycket tyska saker )
EMPI gick i KK då köptes Namnet upp av ett riskkapital företag  och började spotta ut lågpris kina saker som folk trodde var kvalitet
I dag ägs även BugPack av EMPI (2014)  2019 köptes Jay Cee av dom Så man får se hur det blir med det märket
Det avgas systemet  som säljs under namnet är som den billigaste som har tillverkas av flera aktörer som man har pundat ihop
Skall du köpa något som har kvalitet får man betala en del 95% av dom handbyggda och alla vill ha mat på bordet ( lön)
De systemen som är ok är CSP ( svensk tillverkat )  A1     Gene Berg  sen finns e det några till
Men pris bilden är cirka 5000 och uppåt för ett kvalitets system
Tyvärr  köper VW folket det som är billigast och dödar dom som gör kvalitet  Förr fanns det 10-12 tillverkare av kvalitets system men dom har gått i KK på grund av snålhet  o okunnighet 
Den sista som gick i KK var S&S
Så  du förstår varför man är matt när man hör det namnet
Om man är lite lurig kan man tillverka sitt egna system  bara man är tillräkligt nyfiken och söker info i böcker ( finns många om trimning av otto motorn)
/// Micke


Tjena
Oj de va mycket info  ICQ/ay
Jo de brukar ju vara så att kvalité kostar lite extra.

Tyvärr är de så att Jag äger ett sånt billigt empi system. Finns de nåt enkelt knep bara för att göra de bättre eller är de bara att köpa nytt?

Sen de här med dubbla förgasare igen. Gör de någon skillnad på en Orginal maskin med bara dubbla förgasare? Mer än ser bättre ut och en härligare ljud?

/ Mattias

8

mattias_alango skrev:
PPRMicke skrev:
mattias_alango skrev:

Okej. Vet du va dom förgasarna till typ 3 heter?

Min tanke är att motorn ska rulla denna sommaren sen plockas ur för renovering nästa vinter.
Så min tanke va dubbla förgasare och ett avgassystem till denna sommaren bara.

Har läst lite om de där med avgassystem och sett att du inte gillar empi micke. Har du något tips på hur och om de går att bygga om ett empi ormbo så att de funkar bättre?
Tack för länken blir lusläsning av den ikväll ICQ/ay

Tjänare
Att jag inte gillar EMPI är det falsk marknasförning 
Man använder Namnet och tillverkar i Kina en produkt som har sämsta kvalitet  ( man har kopierat ett skit system)
När EMPI var stora var det kvalitets saker från många kända tillverkare ( mycket tyska saker )
EMPI gick i KK då köptes Namnet upp av ett riskkapital företag  och började spotta ut lågpris kina saker som folk trodde var kvalitet
I dag ägs även BugPack av EMPI (2014)  2019 köptes Jay Cee av dom Så man får se hur det blir med det märket
Det avgas systemet  som säljs under namnet är som den billigaste som har tillverkas av flera aktörer som man har pundat ihop
Skall du köpa något som har kvalitet får man betala en del 95% av dom handbyggda och alla vill ha mat på bordet ( lön)
De systemen som är ok är CSP ( svensk tillverkat )  A1     Gene Berg  sen finns e det några till
Men pris bilden är cirka 5000 och uppåt för ett kvalitets system
Tyvärr  köper VW folket det som är billigast och dödar dom som gör kvalitet  Förr fanns det 10-12 tillverkare av kvalitets system men dom har gått i KK på grund av snålhet  o okunnighet 
Den sista som gick i KK var S&S
Så  du förstår varför man är matt när man hör det namnet
Om man är lite lurig kan man tillverka sitt egna system  bara man är tillräkligt nyfiken och söker info i böcker ( finns många om trimning av otto motorn)
/// Micke


Tjena
Oj de va mycket info  ICQ/ay
Jo de brukar ju vara så att kvalité kostar lite extra.

Tyvärr är de så att Jag äger ett sånt billigt empi system. Finns de nåt enkelt knep bara för att göra de bättre eller är de bara att köpa nytt?

Sen de här med dubbla förgasare igen. Gör de någon skillnad på en Orginal maskin med bara dubbla förgasare? Mer än ser bättre ut och en härligare ljud?

/ Mattias

Om du orkar att läsa genom  tråden  så förstår du vad jag menar
Om du suger i ett sugrör eller en vattenslang är det skillnad då ?
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

9

michaelth skrev:

Vad är din definition på att motorn är fräsch?
Dessa motorer är inte gjorda att hålla hur länge som helst.
En effektökande "övning" bör för driftsäkerhet föregås av en arborrning av block och nya lager..
Dubbla fajs förutsätter förmodligen dubbelports toppar och insug.. ..
Men att trimma en i övrigt ej renoverad maskin resulterar allt som oftast i ras..
Dessa motorer i original är byggda för viss effekt.  Nya. När dom sedan e slitna..
Så börja alltid med återställning till rätt toleranser.  Vilket man inte kan känna sig till utan vilket måste mätas.
Sedan mer effekt.
Om man nu inte bara är ute efter utseendet och inte är intresserad av funktion. ICQ/ai
Berätta mer om din motor vad du vet
Sedan har du liksom många andra fuskat när du fylde i din avatar och förmodligen glömt att skriva var i världen du befinner dig.
Detta kan hjälpa vid frågor  då man därigenom lättare kan tipsa om lämpliga personer i din närhet.. typ för hjälp...

Jag kastar in lite bensin här.  ICQ/be
Det där med att en orenoverad motor man trimmar lite allt som oftast resulterar i ras håller jag inte med om....
Jag både förstår och vet att det är viktigt med en bra botten för en driftsäker maskin, men att en gammal sliten maskin ska rasa för att man monterar dubbla gasare, vippor och ormbo tror jag inte mycket på. Det handlar mer om hur du kör maskinen, kör du på fullvarv hela tiden så blir det såklart kortlivat, men kör du lite mer moderat så tror jag inte livslängden förkortas jättemycket.
Det är kanske så att du blir mer noga med oljebyten, ventilspel osv när du har kostat på din motor lite.

Det var just dubbla gasare, vippor och hemmaportade toppar på slitna orgblock som fick mig att tycka det var kul med motorer, trim och det la grunden för mina mer seriösa och större renoveringar och trim.

Jag har kört många tusen mil med såna motorer och några lever fortfarande kvar i kompisars bilar.

Så jag tycker absolut att trådskaparen ska testa och köra på.
Dock så går det inte med dubbla fajs på enkelport. Det finns enkelportinsug till solex/brosol. Det är ett trevligt alternativ

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

10

PPRMicke skrev:
mattias_alango skrev:
PPRMicke skrev:

Tjänare
Att jag inte gillar EMPI är det falsk marknasförning 
Man använder Namnet och tillverkar i Kina en produkt som har sämsta kvalitet  ( man har kopierat ett skit system)
När EMPI var stora var det kvalitets saker från många kända tillverkare ( mycket tyska saker )
EMPI gick i KK då köptes Namnet upp av ett riskkapital företag  och började spotta ut lågpris kina saker som folk trodde var kvalitet
I dag ägs även BugPack av EMPI (2014)  2019 köptes Jay Cee av dom Så man får se hur det blir med det märket
Det avgas systemet  som säljs under namnet är som den billigaste som har tillverkas av flera aktörer som man har pundat ihop
Skall du köpa något som har kvalitet får man betala en del 95% av dom handbyggda och alla vill ha mat på bordet ( lön)
De systemen som är ok är CSP ( svensk tillverkat )  A1     Gene Berg  sen finns e det några till
Men pris bilden är cirka 5000 och uppåt för ett kvalitets system
Tyvärr  köper VW folket det som är billigast och dödar dom som gör kvalitet  Förr fanns det 10-12 tillverkare av kvalitets system men dom har gått i KK på grund av snålhet  o okunnighet 
Den sista som gick i KK var S&S
Så  du förstår varför man är matt när man hör det namnet
Om man är lite lurig kan man tillverka sitt egna system  bara man är tillräkligt nyfiken och söker info i böcker ( finns många om trimning av otto motorn)
/// Micke


Tjena
Oj de va mycket info  ICQ/ay
Jo de brukar ju vara så att kvalité kostar lite extra.

Tyvärr är de så att Jag äger ett sånt billigt empi system. Finns de nåt enkelt knep bara för att göra de bättre eller är de bara att köpa nytt?

Sen de här med dubbla förgasare igen. Gör de någon skillnad på en Orginal maskin med bara dubbla förgasare? Mer än ser bättre ut och en härligare ljud?

/ Mattias

Om du orkar att läsa genom  tråden  så förstår du vad jag menar
Om du suger i ett sugrör eller en vattenslang är det skillnad då ?
/// M

Ska läsa igenom den tråden ICQ/bs
Kan hända jag kommer med flera dumma frågor efteråt dock. Men tack så mycket för tips och info  ICQ/ab
/Mattias

11

lasslo skrev:
michaelth skrev:

Vad är din definition på att motorn är fräsch?
Dessa motorer är inte gjorda att hålla hur länge som helst.
En effektökande "övning" bör för driftsäkerhet föregås av en arborrning av block och nya lager..
Dubbla fajs förutsätter förmodligen dubbelports toppar och insug.. ..
Men att trimma en i övrigt ej renoverad maskin resulterar allt som oftast i ras..
Dessa motorer i original är byggda för viss effekt.  Nya. När dom sedan e slitna..
Så börja alltid med återställning till rätt toleranser.  Vilket man inte kan känna sig till utan vilket måste mätas.
Sedan mer effekt.
Om man nu inte bara är ute efter utseendet och inte är intresserad av funktion. ICQ/ai
Berätta mer om din motor vad du vet
Sedan har du liksom många andra fuskat när du fylde i din avatar och förmodligen glömt att skriva var i världen du befinner dig.
Detta kan hjälpa vid frågor  då man därigenom lättare kan tipsa om lämpliga personer i din närhet.. typ för hjälp...

Jag kastar in lite bensin här.  ICQ/be
Det där med att en orenoverad motor man trimmar lite allt som oftast resulterar i ras håller jag inte med om....
Jag både förstår och vet att det är viktigt med en bra botten för en driftsäker maskin, men att en gammal sliten maskin ska rasa för att man monterar dubbla gasare, vippor och ormbo tror jag inte mycket på. Det handlar mer om hur du kör maskinen, kör du på fullvarv hela tiden så blir det såklart kortlivat, men kör du lite mer moderat så tror jag inte livslängden förkortas jättemycket.
Det är kanske så att du blir mer noga med oljebyten, ventilspel osv när du har kostat på din motor lite.

Det var just dubbla gasare, vippor och hemmaportade toppar på slitna orgblock som fick mig att tycka det var kul med motorer, trim och det la grunden för mina mer seriösa och större renoveringar och trim.

Jag har kört många tusen mil med såna motorer och några lever fortfarande kvar i kompisars bilar.

Så jag tycker absolut att trådskaparen ska testa och köra på.
Dock så går det inte med dubbla fajs på enkelport. Det finns enkelportinsug till solex/brosol. Det är ett trevligt alternativ

Tack lasslo ICQ/bp
Kul att höra. Ja min tanke är ju inte att busköra bilen för då har jag en alldeles för låg bil.
Sen är tanken att inte köra motorn så mycket innan jag ska dela den nästa vinter (hoppas jag).

Men de med dubbla fajser idf 40? Jag hitta nåt kit med Insug och allt från Kina till enkel ports motor?

Min nästa fråga då är om de gör någon som helst skillnad att slänga på dubbla solex 34pict3 er? Tror nämligen det finns nära till hands. Får kolla lite vad som finns med först.
/Mattias

12

Typ 3 förgasare är ingen bristvara, finns både med enperts och tvåports insug.

13

mattias_alango skrev:


Men de med dubbla fajser idf 40? Jag hitta nåt kit med Insug och allt från Kina till enkel ports motor?

/Mattias

Det får du nog bevisa för att jag ska tro på  ICQ/bl
Jag har mycket svårt att tro att det finns enkelportsinsug till IDF  ICQ/be

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

14

lasslo skrev:
mattias_alango skrev:


Men de med dubbla fajser idf 40? Jag hitta nåt kit med Insug och allt från Kina till enkel ports motor?

/Mattias

Det får du nog bevisa för att jag ska tro på  ICQ/bl
Jag har mycket svårt att tro att det finns enkelportsinsug till IDF  ICQ/be



Ja du har rätt  ICQ/ac
Den jag hade hittat hade säljaren inte skrivit om de va till enkel eller dubbel men va till dubbel.
Kunde bara hitta dubbla 34er till enkel.

15

Kjell T skrev:

Typ 3 förgasare är ingen bristvara, finns både med enperts och tvåports insug.

Tar gärna emot tips på vart jag hitta prisvärda såna? Hela kit helst då. Kanske finns begagnat också.

16

Se PM!

17

En kombination för din enkelportare kan ju vara par Solex 34 PCI och TDE-ändrör och originalljuddämpare.

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

18

Karmann67 skrev:

En kombination för din enkelportare kan ju vara par Solex 34 PCI och TDE-ändrör och originalljuddämpare.

De låter bra. Får bara kolla om jag kan få tag i Insug som funkar. Vad är tde ändrör?

19

Vill du veta mer om dom gamla trimkitten till enkelport så sök på google. Skriv VW bubbla enkelport dubbla förgasare. Man kan läsa sig till otrolig kunskap om man har fantasin att söka på rätt saker. Javisst man kan trimma på äldre orenoverade motorer jag undrar bara varför. Man kan också sluta jobba och leva på Keno. Vägen in i det här träsket går fortast om man helt enkelt originalrenoverar sin motor så man förstår hur allt hänger samman. Jag håller precis på att renovera en 1500 enkelport åt kund som hade en fabriksrenoverad motor från sent sjuttital eller kanske tidigt åttital. Motorn var försedd med två förgasare, ett Reichertkit. Tyvärr så gick en avgasventil av och det blir i stort sett en helt ny motor. Att renovera efter ras är ofanligt mycke dyrare än innan raset för tro mig raset kommer förr eller senare. Jag hade mitt första ras 1971 och trimmade på en gammal motor. Enda orsaken till att gamla motorer fortsätter att gå är att dom har så låg effekt att dom inte orkar slå sönder sig själva.

20

Hans Landelius skrev:

Vill du veta mer om dom gamla trimkitten till enkelport så sök på google. Skriv VW bubbla enkelport dubbla förgasare. Man kan läsa sig till otrolig kunskap om man har fantasin att söka på rätt saker. Javisst man kan trimma på äldre orenoverade motorer jag undrar bara varför. Man kan också sluta jobba och leva på Keno. Vägen in i det här träsket går fortast om man helt enkelt originalrenoverar sin motor så man förstår hur allt hänger samman. Jag håller precis på att renovera en 1500 enkelport åt kund som hade en fabriksrenoverad motor från sent sjuttital eller kanske tidigt åttital. Motorn var försedd med två förgasare, ett Reichertkit. Tyvärr så gick en avgasventil av och det blir i stort sett en helt ny motor. Att renovera efter ras är ofanligt mycke dyrare än innan raset för tro mig raset kommer förr eller senare. Jag hade mitt första ras 1971 och trimmade på en gammal motor. Enda orsaken till att gamla motorer fortsätter att gå är att dom har så låg effekt att dom inte orkar slå sönder sig själva.

Jag har googlat runt massor både på svenska och engelska. Man lär sig lite mer för varje gång.
Självklart är de inte rätt eller bra att trimma en orenoverad motor men min avsikt är inte att trimma den massor nu. Utan just nu finns inte tiden och framförallt pengarna att klyva hela motorn och göra de grundligt. Så min tanke är att slänga på dubbla förgasare bara för lite extra fart plus att de ändå ska på när motorn väl fixas.
Jag är ganska ny på detta med bubbla motorer och ställer frågor för att få bra tips och lära mig mer ICQ/ab
Tyvärr är de så att den motorn som sitter i min bubbla just nu också är i behov att att ses över så den skall ändå ur så tänkte därför slänga i denna denna motorn jag vill ha på dubbla förgasare på.
/Mattias

21

mattias_alango skrev:

Jag har googlat runt massor både på svenska och engelska. Man lär sig lite mer för varje gång.
Självklart är de inte rätt eller bra att trimma en orenoverad motor men min avsikt är inte att trimma den massor nu. Utan just nu finns inte tiden och framförallt pengarna att klyva hela motorn och göra de grundligt. Så min tanke är att slänga på dubbla förgasare bara för lite extra fart plus att de ändå ska på när motorn väl fixas.
Jag är ganska ny på detta med bubbla motorer och ställer frågor för att få bra tips och lära mig mer ICQ/ab
Tyvärr är de så att den motorn som sitter i min bubbla just nu också är i behov att att ses över så den skall ändå ur så tänkte därför slänga i denna denna motorn jag vill ha på dubbla förgasare på.
/Mattias

Jag tycker du gör helt rätt Mattias! Livet rullar på och kanske är det bättre att chansa och köra med en Keno-motor ett par säsonger nu än att stå över dessa för att bygga en ”riktig” motor. Annars kanske motorn inte bli klar innan det är dags för hus och familj eller så...

Men, ha lagom förväntningar. Dubbla 34:or och ormbo på en enkelportare kommer inte ge så mycket mätbar extra prestanda. Den viktigast vinsten är tuffare insugs- och avgasljud och ett snyggare motorrum, vilket är nog så viktigt. En Hot Rod handlar ju om rätt stuk och rätt ljud, så jag har full förståelse att man vill göra så. Men, man skall inte förvänta sig någon blixtrande acceleration. Bilen kommer fortfarande att bli frånkörd av i princip alla moderna bruksbilar.

22

mattias_alango skrev:
Hans Landelius skrev:

Vill du veta mer om dom gamla trimkitten till enkelport så sök på google. Skriv VW bubbla enkelport dubbla förgasare. Man kan läsa sig till otrolig kunskap om man har fantasin att söka på rätt saker. Javisst man kan trimma på äldre orenoverade motorer jag undrar bara varför. Man kan också sluta jobba och leva på Keno. Vägen in i det här träsket går fortast om man helt enkelt originalrenoverar sin motor så man förstår hur allt hänger samman. Jag håller precis på att renovera en 1500 enkelport åt kund som hade en fabriksrenoverad motor från sent sjuttital eller kanske tidigt åttital. Motorn var försedd med två förgasare, ett Reichertkit. Tyvärr så gick en avgasventil av och det blir i stort sett en helt ny motor. Att renovera efter ras är ofanligt mycke dyrare än innan raset för tro mig raset kommer förr eller senare. Jag hade mitt första ras 1971 och trimmade på en gammal motor. Enda orsaken till att gamla motorer fortsätter att gå är att dom har så låg effekt att dom inte orkar slå sönder sig själva.

Jag har googlat runt massor både på svenska och engelska. Man lär sig lite mer för varje gång.
Självklart är de inte rätt eller bra att trimma en orenoverad motor men min avsikt är inte att trimma den massor nu. Utan just nu finns inte tiden och framförallt pengarna att klyva hela motorn och göra de grundligt. Så min tanke är att slänga på dubbla förgasare bara för lite extra fart plus att de ändå ska på när motorn väl fixas.
Jag är ganska ny på detta med bubbla motorer och ställer frågor för att få bra tips och lära mig mer ICQ/ab
Tyvärr är de så att den motorn som sitter i min bubbla just nu också är i behov att att ses över så den skall ändå ur så tänkte därför slänga i denna denna motorn jag vill ha på dubbla förgasare på.
/Mattias

Har jag fattat rätt du har en motor i bilen som fungerar?
Du har ytterligare en som du tänkt fixa..men som är bra fungerande
Sätt i bra fungerande motorn som den är. Givetvis normal service innan.
Bygg den andra rätt med dubbla förgasare och allt lulllull , och låt det ta den tid du vill
Så trevligt när man kan bygga i lugn och ro.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

23 Senaste redigerad av michaelth (2020-01-23 12:03:43)

Tänkte på ditt ormbo...
Jag vet ju inte ditt kunnande.. men köpte för något år sedan ett "skitormbo" för 100 kr beg . Kollektion mellan rören ....tja där var rören instoppade lite huller om buller.. kan tänka mig om man snyggar till lite där skulle förmodligen det bli något bättre. Typ slipstift slippappers rulle och jämna till snygga till  så blir flödet i alla fall bättre, liksom flänsarna i slutet på rören, där det var stora fula svetsar in.. lite gör det kanske...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

24

TobiasL skrev:
mattias_alango skrev:

Jag har googlat runt massor både på svenska och engelska. Man lär sig lite mer för varje gång.
Självklart är de inte rätt eller bra att trimma en orenoverad motor men min avsikt är inte att trimma den massor nu. Utan just nu finns inte tiden och framförallt pengarna att klyva hela motorn och göra de grundligt. Så min tanke är att slänga på dubbla förgasare bara för lite extra fart plus att de ändå ska på när motorn väl fixas.
Jag är ganska ny på detta med bubbla motorer och ställer frågor för att få bra tips och lära mig mer ICQ/ab
Tyvärr är de så att den motorn som sitter i min bubbla just nu också är i behov att att ses över så den skall ändå ur så tänkte därför slänga i denna denna motorn jag vill ha på dubbla förgasare på.
/Mattias

Jag tycker du gör helt rätt Mattias! Livet rullar på och kanske är det bättre att chansa och köra med en Keno-motor ett par säsonger nu än att stå över dessa för att bygga en ”riktig” motor. Annars kanske motorn inte bli klar innan det är dags för hus och familj eller så...

Men, ha lagom förväntningar. Dubbla 34:or och ormbo på en enkelportare kommer inte ge så mycket mätbar extra prestanda. Den viktigast vinsten är tuffare insugs- och avgasljud och ett snyggare motorrum, vilket är nog så viktigt. En Hot Rod handlar ju om rätt stuk och rätt ljud, så jag har full förståelse att man vill göra så. Men, man skall inte förvänta sig någon blixtrande acceleration. Bilen kommer fortfarande att bli frånkörd av i princip alla moderna bruksbilar.

Tack!  ICQ/ap
Ja men precis livet rullar på och tiden att lägga på bilen är begränsad med tanke på familj osv.
Nä alltså mesta dels handlar de ju om utseende och ljudet sen självklart gör de inget om man får lite mer fart på bubblan. De är inte som att jag vill åka fort i en låg bubbla.
Får se om jag antingen kan ha eller om de går att få tag i Insug 8ch förgasare bara.

25

michaelth skrev:
mattias_alango skrev:
Hans Landelius skrev:

Vill du veta mer om dom gamla trimkitten till enkelport så sök på google. Skriv VW bubbla enkelport dubbla förgasare. Man kan läsa sig till otrolig kunskap om man har fantasin att söka på rätt saker. Javisst man kan trimma på äldre orenoverade motorer jag undrar bara varför. Man kan också sluta jobba och leva på Keno. Vägen in i det här träsket går fortast om man helt enkelt originalrenoverar sin motor så man förstår hur allt hänger samman. Jag håller precis på att renovera en 1500 enkelport åt kund som hade en fabriksrenoverad motor från sent sjuttital eller kanske tidigt åttital. Motorn var försedd med två förgasare, ett Reichertkit. Tyvärr så gick en avgasventil av och det blir i stort sett en helt ny motor. Att renovera efter ras är ofanligt mycke dyrare än innan raset för tro mig raset kommer förr eller senare. Jag hade mitt första ras 1971 och trimmade på en gammal motor. Enda orsaken till att gamla motorer fortsätter att gå är att dom har så låg effekt att dom inte orkar slå sönder sig själva.

Jag har googlat runt massor både på svenska och engelska. Man lär sig lite mer för varje gång.
Självklart är de inte rätt eller bra att trimma en orenoverad motor men min avsikt är inte att trimma den massor nu. Utan just nu finns inte tiden och framförallt pengarna att klyva hela motorn och göra de grundligt. Så min tanke är att slänga på dubbla förgasare bara för lite extra fart plus att de ändå ska på när motorn väl fixas.
Jag är ganska ny på detta med bubbla motorer och ställer frågor för att få bra tips och lära mig mer ICQ/ab
Tyvärr är de så att den motorn som sitter i min bubbla just nu också är i behov att att ses över så den skall ändå ur så tänkte därför slänga i denna denna motorn jag vill ha på dubbla förgasare på.
/Mattias

Har jag fattat rätt du har en motor i bilen som fungerar?
Du har ytterligare en som du tänkt fixa..men som är bra fungerande
Sätt i bra fungerande motorn som den är. Givetvis normal service innan.
Bygg den andra rätt med dubbla förgasare och allt lulllull , och låt det ta den tid du vill
Så trevligt när man kan bygga i lugn och ro.


Ja bara de att den motorn som sitter i idag är en 1300cc så roligare att fixa 1600an kanske..
Men får se va tiden tillåter längre fram.