51

Stefan F, du har helt rätt, och efter att jag igår postat inlägget surfade jag runt och fattade då till sist att ”The thing” tydligen är samma som 181. Tack för hjälpen dock! Vet du om knutar från 181 skulle passa på bubblans flänsar?

- Första bil vid 18 års ålder var en VW bubbla 1200 -65
- Ägde i 20-årsåldern en pickup 1967, sålde för 700:- ICQ/ac
- Har sedan 20 år en VW-buss från 1967 (stått avställd i 15 år, nu rullar den igen!)

52

Det ska dom göra.

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

53 Senaste redigerad av Christofer (2020-01-04 22:21:11)

Hej Hebster52, tack för svar. Du har tidigare hjälpt mig med mått på nya svärd, det var till mycket stor hjälp! Vet du möjligen hur drivaxlarna (bubbla) bör stå (grader) i utgångsläget då bilen står på marken utan last? Just nu ser det ut som om jag får 4 graders vinkel, men jag vet inte om det är för mkt?

- Har sedan 20 år en VW-buss från 1967 (stått avställd i 15 år, nu rullar den igen!)

54

Det vet jag inte men 4 grader är ju inte mycket.

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

55

Nej, det kanske klarar sig. Jag är bara lite orolig för att drivknuten kan skadas då hjulet fjädrar ut (nedåt) i gupp. Men jag kanske får chansa och se hur det funkar.

56

Det är klart att det funkar.
Mät inte så mycket, montera ihop och kör istället ICQ/ab

Jag har aldrig mätt några hjulvinklar och mina begagnade typ1 drivknutar har gått i säkert 3000mil nu  ICQ/ay

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

57 Senaste redigerad av Mr 56 (2020-01-05 17:30:05)

Det är väl CV joints, så vinkeln har ingen betydelse så länge den håller sig inom specen.
Jag har sett eftermarknadsknutar som klara upp till 52 grader.
Om du hissar upp bilen så får du max utfjädring och vinkel.
Då är det väl bara att snurra och lyssna och känna om nått tar i.

Håller med Lasslo skruva ihop och kör. ;-)

"ljushuvud"

58

Håller med. Du analyserar för mycket här. Noll grader är inte att eftersträva, de håller bättre med lite vinkel.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

59

lasslo skrev:

Det är klart att det funkar.
Mät inte så mycket, montera ihop och kör istället ICQ/ab

Jag har aldrig mätt några hjulvinklar och mina begagnade typ1 drivknutar har gått i säkert 3000mil nu  ICQ/ay

Hej Lasslo! Du tycker kanske att jag överdriver, och jag hoppas du har rätt, men jag vill gärna köra då bilen äntligen blir klar, inte bygga om. Men det är lugnande att höra att ditt bygge går som tåget. Jag väntar nu på att drivaxlarna ska bli kortade på verkstaden, sen monterar jag in dem i bilen, blir kul! Efter att jag skaffade ”bolt-on” infästningar från Wolfgang International så har bygget äntligen kommit vidare, och jag tycker det ser bra ut. Dessutom kan jag ju lätt ändra om det blivit fel någonstans  ICQ/bf

60 Senaste redigerad av Christofer (2020-01-05 19:11:12)

Mr 56 skrev:

Det är väl CV joints, så vinkeln har ingen betydelse så länge den håller sig inom specen.
Jag har sett eftermarknadsknutar som klara upp till 52 grader.
Om du hissar upp bilen så får du max utfjädring och vinkel.
Då är det väl bara att snurra och lyssna och känna om nått tar i.

Håller med Lasslo skruva ihop och kör. ;-)

Tack Mr 56 för uppmuntrande ord! Jag ser nu ljuset i tunneln för bakvagnsprojektet, även om det är en hel del kvar. Men fortsätter det som nu kan jag snart börja återmontera tank & motor, då börjar bilen bli bil igen!

61

Svwerker skrev:

Håller med. Du analyserar för mycket här. Noll grader är inte att eftersträva, de håller bättre med lite vinkel.

Ja, det kanske är så, men så har jag aldrig byggt en bakaxel förr heller  ICQ/bw

Men det är bra att få era kommentarer på detta, då kör jag på med bubblans knutar och hoppas att det ska funka. Tack för input!

62

En liten fråga då jag själv ska göra den här operationen om nåt år..
Varför inte bygga med Early bay delar istället? Är typ3 bromsar större ?

63

car_l skrev:

Hej! Bra fråga, jag minns inte längre exakt varför detta inte var ett alternativ (jag började riva för flera år sedan), men tror att det skulle innebära en ännu större ombyggnad av bakvagnen. Tror att någon sa att det visserligen skulle bli en ännu bättre konstruktion, men att det krävde större ingrepp. Jag minns dock inte på vilket sätt, kanske skulle man få ersätta torrisionsrör, motor/växellådsupphängningen?

64

Bärarmarna från typ3 och 1302/03 passa rakt av däremot är baydelar för långa och det är enda anledningen egentligen.
Jag har delar från Porsche 944 dom bärarmarna passa också och största fördelen med Porsche delar är att du har skivor runt om.

T2b taigagrön ´77

65

Man får väl inte skivor runt om bara för att bärarmarna passar  ICQ/ag

Skivbromsar från 944 passar rakt på 1303 bärarmar oxå, så kör jag.
Iaf bromsar från 85-86 Porsche 944. Det är möjligt att nyare 944 med alu bärarmar passar bra på bussen oxå, och då passar nyare bromsar oxå?

Anledningen till att jag kör typ1 irs var att det var lättare att hitta delar och billigare med det man var tvungen att köpa, slitdelar osv.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

66 Senaste redigerad av michaelth (2020-01-13 00:21:40)

Porsche 944 med stålarmar har ju samma bärarmar som 1303. fast med en påstos det förstärkning i på porschen.. det är en bultad  metallplatta som håller
handbroms backarna..sen kommer den smala alu bärarmen.. som avlöses med den bredare 87..
olika skivor mellan dom breda och smala.. men allt går.. har den breda -87 på min bay och blir dom smala alu på min bubbla cabbe....

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

67

181 flänsar  i lådan är för buss knuten
Vill man köra med typ 1 knuten finns det knutar som är mycket starkare som satt på golf gti 1-2 
Det är den inre knuten
///Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

68

Christofer skrev:
car_l skrev:

Hej! Bra fråga, jag minns inte längre exakt varför detta inte var ett alternativ (jag började riva för flera år sedan), men tror att det skulle innebära en ännu större ombyggnad av bakvagnen. Tror att någon sa att det visserligen skulle bli en ännu bättre konstruktion, men att det krävde större ingrepp. Jag minns dock inte på vilket sätt, kanske skulle man få ersätta torrisionsrör, motor/växellådsupphängningen?

Grubban skrev:

Bärarmarna från typ3 och 1302/03 passa rakt av däremot är baydelar för långa och det är enda anledningen egentligen.
Jag har delar från Porsche 944 dom bärarmarna passa också och största fördelen med Porsche delar är att du har skivor runt om.

Ok, jag har inte mätt nåt alls än då de ligger lite framåt i tiden. Men har både bakvagn från typ1 å early bay ligger, bara typ3 bromsarna som saknas

Är bay irs för långa för att montera på splitbuss alltså?

69

Bay Irs måste kapas och kortas annars passa dom inte.

T2b taigagrön ´77

70

Jag har late bay bärarmar och 1303  AT låda
Bay knutar ute vid naven o bubbla inne vid lådan
Fick kapa drivaxeln lite pga att bubbla knuten är smalare, tog bort brickan o körde ett nytt spår för låsningen med tunn kapskiva. Perfekt längd !
Innan så körde jag med 091 låda då var drivaxlarna för långa men det gick i 8 år men knutarna va kassa när jag bytte till bubbla lådan

|o\/o|

71

I denna pdf finns allt man behöver veta
Typ som att det är olika längder på early och late bay’s  ”swing”armar.   Dom använder earl bay för det passar deras ”chassisi”armar.  Men jag använde late bay som är kortare för att jag använder orginal upphängning till min låda o motor och svetsade nya fästen

I länken nedan så finns allt om splitt o bay fram o bakvagn, mått o skillnader på årsmodeller
Jag har skrivit ut den o har den i garaget

https://creative-engineering.com/flip_c … dex.html#1

|o\/o|

72

Idag fick jag äntligen tillbaks mina modifierade drivaxlar från verkstaden. De är nu kortade 5 mm i varje ända, samt har nya spår för låsringen. Det blir spännande att se hur det passar då jag monterar dem  ICQ/ag

Post's attachments

modifierade drivaxlar.jpg, 90.4 kb, 522 x 640
modifierade drivaxlar.jpg 90.4 kb, 205 downloads since 2020-01-21 

73

Christofer skrev:

Idag fick jag äntligen tillbaks mina modifierade drivaxlar från verkstaden. De är nu kortade 5 mm i varje ända, samt har nya spår för låsringen. Det blir spännande att se hur det passar då jag monterar dem  ICQ/ag

Bubbla IRS och baydrivaxlar?
Så gjorde jag med ett grymt lyckat resultat.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

74

Mogge skrev:
Christofer skrev:

Bubbla IRS och baydrivaxlar?
Så gjorde jag med ett grymt lyckat resultat.

Ja Mogge, det är till del ditt bygge jag försöker efterapa, och Lasslos. Jag har nu också fått hem en massa plåt som ska svetsas, men det blir en annan tråd. Nu ska bakvagnen först göras klar!

75

Christofer skrev:

......Jag har nu också fått hem en massa plåt som ska svetsas, men det blir en annan tråd. Nu ska bakvagnen först göras klar!

Nej byt inte tråd. Fortsätt gärna i den här tråden   ICQ/bi  ICQ/ay
Jag är dålig på att svara och kommentera , positiv feedback i projekttrådar men det är kul att följa och ibland backa några sidor och kolla på det som varit.

Gå in i ditt första inlägg i tråden , tryck på redigera, sedan kan du ändra rubriken allt eftersom projektet byter inriktning.  ICQ/bs

VW typ 3 1600 TLE 1971