1

Tänkte försöka mig på att bygga/renovera en motor från grunden till nästa säsong men behöver givetvis lite hjälp.....Budgeten är stram och målet är en hållbar motor på sisådär 80-100 hästar (om möjligt).

- Vilket/vilka block är bäst att bygga på?
- Vad skiljer sig på en 1300 och 1600 topp?

Vi börjar får vi se vart det slutar....


//Björn

2

Tror det blir lättare att svara om du ger ett hum om budgeten.

3

- Ett friskt block är bäst att börja med. Vilket utförande och legering är sekundärt.
- Mindre borr för cylindern i 1300-toppen.

Ge oss en hint om budgeten så ska vi tala om för dig att den inte går ihop.  Default/lol  Stram budget och hög effekt går sällan hand i hand. Det brukar antingen sluta med att man överskrider den med 200% eller att motorn bara lever ett par månader.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

4

Effekt, livslängd, budget. <-- Välj två.

Hög effekt och lång livslängd kostar... lång livslängd, på en snäv budget ger rätt låg effekt. och så vidare...

5

högre komp plana 2-2,5 mm,ormbo bättre förgasare då får du en starkare motor billigt som orkar utnyttja växlarna o ev en typ 250-270gr kam eller bara växlade vippor typ wb ,och wb tändsystemet är ett bra o billigt effeckt till skott(bolt on) ICQ/ag

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

6 Senaste redigerad av alidhojd (2011-08-26 10:59:18)

växlade vippor typ wb?

Nils, umeå


orange transporter DH syncro -86
vit transporter EH -86 reservdelsbil

7

1,25:1

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

8

betyder det att man kan ta vipporna från en 1,9 alt 2,1?

Nils, umeå


orange transporter DH syncro -86
vit transporter EH -86 reservdelsbil

9

japp ICQ/ag

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

10

Ps finns bara på 112hk motorn

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

11

vwove skrev:

japp ICQ/ag

På dom wbx motorena jag har skrotat ned har det bara sittat på 112hk
Du ove hoppas det går bra på BRC  för er  ICQ/ab
Jag skiter i brc för det var bara skit kvar av drivaxlar o kutar  ICQ/ac
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

12

sitter här och väntar på svar om vart vipporna är ICQ/ad kommer dom inte får det bli öl o grilla helg ICQ/af

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

13

Budgeten ligger på 20-30 tusen.

Följdfrågor:
- Hur ser jag lättast att blocket är friskt?
- Så ventilerna är samma på 1300 som 1600 motorer?

Min tanke just nu är:
- Arborrning, nytt cylinderkitt 92mm?, omslipad vev kanske, fullflödes oljesystem med xtern kylare, vassare kam. Sen står en scintilla magnet högt upp på önskelistan men vi får se hur långt pengarna räcker.
Borde inte en 1300 topp gå att bearbeta så den passar en 92mm cylinder?
- Hur vet jag utväxlingen på vipporna?

Nu vart det många frågor..... ICQ/ad

//Björn

14 Senaste redigerad av Kalle (2011-08-26 21:02:38)

vwove skrev:

högre komp plana 2-2,5 mm,ormbo bättre förgasare då får du en starkare motor billigt som orkar utnyttja växlarna o ev en typ 250-270gr kam eller bara växlade vippor typ wb ,och wb tändsystemet är ett bra o billigt effeckt till skott(bolt on) ICQ/ag

Kan du rekommendera någon som är bra på att plana VW-toppar? Funderar på att genomföra typ det du räknar upp här i vinter. Fast jag fick rådet att använda 1.4:1 vippor.

Vad kostar ett planingsjobb och kanske allmän renovering av toppar mellan tummen och pekfingret?

*1969:a typ2 husbil som är neptunblå @thefakefalia
*1962:a typ1 turkos soltakare, fruns
*1962:a typ2 11 fönsters projekt
*1973:a VW 181
*1979:a typ2 pickup
*1979:a Porsche 924 N.A.

15

Bear skrev:

Budgeten ligger på 20-30 tusen.

Följdfrågor:
- Hur ser jag lättast att blocket är friskt?
- Så ventilerna är samma på 1300 som 1600 motorer?

Min tanke just nu är:
- Arborrning, nytt cylinderkitt 92mm?, omslipad vev kanske, fullflödes oljesystem med xtern kylare, vassare kam. Sen står en scintilla magnet högt upp på önskelistan men vi får se hur långt pengarna räcker.
Borde inte en 1300 topp gå att bearbeta så den passar en 92mm cylinder?
- Hur vet jag utväxlingen på vipporna?

Nu vart det många frågor..... ICQ/ad

//Björn

En 1300 topp går inte att ta upp till 92 mm.Vissa kan fräsas upp till 1600 men på andra gjutningar blir godset runt förbränningsrummet så tunt att man får genombränning efter ett tag.

16

stickan skrev:
Bear skrev:

Budgeten ligger på 20-30 tusen.

Följdfrågor:
- Hur ser jag lättast att blocket är friskt?
- Så ventilerna är samma på 1300 som 1600 motorer?

Min tanke just nu är:
- Arborrning, nytt cylinderkitt 92mm?, omslipad vev kanske, fullflödes oljesystem med xtern kylare, vassare kam. Sen står en scintilla magnet högt upp på önskelistan men vi får se hur långt pengarna räcker.
Borde inte en 1300 topp gå att bearbeta så den passar en 92mm cylinder?
- Hur vet jag utväxlingen på vipporna?

Nu vart det många frågor..... ICQ/ad

//Björn

En 1300 topp går inte att ta upp till 92 mm.Vissa kan fräsas upp till 1600 men på andra gjutningar blir godset runt förbränningsrummet så tunt att man får genombränning efter ett tag.

Går det på en 1600-topp eller blir dessa också för tunna?

Hur ser jag skillnad på vanliga vippor och växlade vippor?