26

Nu är vi nog utanför det elektriska området, och på gränsen till vad mina kunskaper räcker till.
Men de senare motorerna, AD och AS (och kanske andra?) hade ju vakuumassisterad tändning som flyttade förtändningen en bit när motorn väl kom upp i varv och det bildades vakuum i förgasaren. Liksom det finns en centrifugalvikter i fördelaren som också hjälper till att reglera detta.
Åter ett långskott, men har du provat med en annan fördelare?
Det finns ju också en väldigt bra tråd här som berättar hur du renoverar din fördelare.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

27

Fungerar din fördelare som den ska? Känns som den inte ställer om sig som den ska.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

28 Senaste redigerad av Frederik (2014-04-27 10:35:22)

Börja med att bestäm om tändmärket på remskivan är rätt. Vrid runt motorn så att rotorn pekar mot 1an, märket i linje med skarven i blocket. Vrid remskivan några cm motsols och plocka ur 1ans stift. Nu kan du med baksidan av en blyertspenna el dyl. vrida remskivan medsols och samtidigt känna var kolven når sitt vändläge. (Kan behöva vrida fram och tillbaka lite). Har du en remskiva med 3 hack skall detta troligtvis linjera upp med det vänstra, har du ett hack är detta "tändinställningen" och troligen 7,5grader före TDC (vändläget) och hamnar lite innan skarven. Du får med vändläget alltså ut TDC, men kan utifrån detta räkna ut var tändläget skall vara. Du kan räkna ut mm det motsvarar genom att ta skivans omkrets/360.

Rent diagnostiskt borde du kunna dra bort tändkabeln mellan lock-tändspole och köra på startmotorn, går den lätt runt är det troligt att tändningen står fel och motarbetar starten.

I och med att den är svårstartad, trots grundinställning, låter det som tändningen står fel från början. Antingen felställt eller så har fördelaren hakat upp sig. Hur känns det om du ruckar på rotorn upp och ner? Glappar den överdrivet, hakar den fast i något läge? Om du vrider lite på den, någon cm medsols, rör den sig lätt och fjädrar tillbaka? Om du suger på vakuumslangen, rör sig tändplattan fritt och går tillbaka helt när du släpper vakuumet?

29

Vad har du för fördelare förresten?

30

Frederik skrev:

Vad har du för fördelare förresten?

Jag har en utan vakuumklocka. En ny
Men kan prova med en annan.

Gammal kärlek rostar aldrig........eller?
Typ1-65           soltakar'n
Typ1-59 ---->57 soltaksobjektet

31

De nya Kina "009" kopiorna är väl inte direkt kända för att hålla någon vidare kvalitet. Men börja med att kolla om det verkligen är tändningen som strular. Plockar du bort tändkabeln spole-locket och testar, snurrar det på bra då på startmotorn? Därefter kolla upp var du har TDC så att du kan räkna ut var du skall ställa den. "009" skall väl ställas på max utslag (dvs 30-32 grader vid 3000varv, någon kan nog rätta mig). Anledningen till detta är att alla (ffa kopior) ger lite olika tändförställning. Sen kan du kolla var du hamnar på för "grundinställning" på tomgång (troligtvis/förhoppningsvis inärheten av 7-10grader). Varför en 009a? Kör du dubbelförgasare? Annars skulle jag satsa på en orginal bosch 0 231 170 034 / VW 043 905 205 med vakuum också.

32

Du får gärna dubbelkolla men jag har för mig att 7,5 grader före TDC var ca 11,5mm till höger om TDC när jag kollade. Så 30grader borde bli ca 46mm till höger.

33 Senaste redigerad av arre (2020-01-01 22:21:07)

Hur ser ni på den inte resistansen/ kallstartströmen i batterier. Kallstartströmmen/ den inre resistansen kan ju skilja sig åt ganska påtagligt från ca 350 på ett vanligt varta upp till 815 på ett optima. Är detta någon som kan påverka en trögstartad 6 v?

34

arre skrev:

Hur ser ni på den inte resistansen/ kallstartströmen i batterier. Kallstartströmmen/ den inre resistansen kan ju skilja sig åt ganska påtagligt från ca 350 på ett vanligt varta upp till 815 på ett optima. Är detta någon som kan påverka en trögstartad 6 v?

Nu tycks detta ha blivit en återupplivning av en gammal tråd. Kanske har frågan hamnat i fel tråd, men skit samma:

Ja det finns batterier, och så finns det "batterier".
Man brukar blanda ihop en fruktsallad när man försöker beskriva olika batteriers egenskaper. Det finns någonting som heter, eller brukar heta "startbatterier" som kan ge hög ström under en kort tid, idealiska att dra runt en startmotor exempelvis. Sedan finns det "förbrukarbatterier" eller traktionära batterier som kan ge en låg ström under en lång tid... 6-voltsvarianterna av dessa brukar vara vanliga i golfbilar, alltså inte VW Golf, utan sådana där elektriska fordon som är avsedda för trötta golfspelare... ICQ/ab  Då är dom ofta seriekopplade till 24 eller 48 volt, eller mer. Startbatterierna tål djupurladdningar dåligt, medan de traktionära batterierna tål djupurlanddning något mindre dåligt, så djupurladda aldrig dessa typer av batterier!

Om du nu skall ha kvar ett 6 volt elsystem så skall du köpa ett batteri med bra kapacitet. (vilket man naturligvis även skall göra när det gäller 12 volt, för att undvika dolda hänsyftningsfel.)
Man anger på batterierna; spänningen i volt, kapaciteten i amperetimmar, Ah, samt numera även CCA, som betyder "Cool Crankng Amps" som ungefär ger en fingervisning om hur länge man kan dra startmotorn (cranking) när motorn är kall, ett föga vetenskapligt värde, men det ger ju då som du redan upptäckt ett hum om hur bra batteriet är till att just dra runt en startmotor till en tjurig motor.
Så köp då ett batteri med så många CCA som det bara är möjligt! (och som plånboken/bankkontot tillåter).

Bilbatterier inhandlas lämpligen hos en batterifirma, Batteriexperten, Batterilagret eller liknande specialist. Biltema och Jula har också bilbatterier, billigt, men man kan ju ha otur och få ett dåligt exemplar, inte heller säkert att dom har 6voltsbatterier, i alla fall inte Jula...) Men man kan ju ha tur också med Biltemas batterier, jag har ett i min lillcittra, ett synnerligen misshandlat batteri som nu är inne på femte året och fortfarande funkar bra och ger bra mätvärden under belastning.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

35

Jag har ett sånt här 6v Optimabatteri i min Variant https://www.voltpower.se/bilbatterier/o … ca-en.html

Och det är en betydlig skillnad mot det 6v Biltema batteri jag hade innan fast det i stort sett var nytt.
Jag hade problem med att vid startögonblicket så drog startmotorn så mycket ström att det inte fanns något kvar till det brytarlösa tändsystemet (märkessystem Ignitor) men med Optima så fungerar det utan några problem alls.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

36

Torpa skrev:

Jag har ett sånt här 6v Optimabatteri i min Variant https://www.voltpower.se/bilbatterier/o … ca-en.html

Och det är en betydlig skillnad mot det 6v Biltema batteri jag hade innan fast det i stort sett var nytt.
Jag hade problem med att vid startögonblicket så drog startmotorn så mycket ström att det inte fanns något kvar till det brytarlösa tändsystemet (märkessystem Ignitor) men med Optima så fungerar det utan några problem alls.

Optimabatterierna är ju optimerade att ge så hög kapacitet som möjligt. Biltemabatterierna är optimerade att vara så billiga som möjligt....

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

37

Javisst man får vad man betalar för.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

38

Torpa skrev:

Javisst man får vad man betalar för.

ICQ/bs Om man nu skall tänka logiskt borde ju ett sexvoltsbatteri kosta hälften av ett tolvvoltsbatteri gör, men å andra sidan är det ju på sikt dyrare att köpa saker och ting i små förpackningar än i stora... om man nu kan göra en jämförelse...
Det är väl marknadskrafterna, det säljs inte tillräckligt många sexvoltsbatterier för att man skall kunna optimera tillverkningskostnaderna.

Jag föreslår då, trots puritana protester, att man bygger om sina sexvoltssystem till tolvvoltsditon, gärna med växelströmsgenerator. Klart att man skall bevara en originalbil, men jag anser att man kan smygmodernisera, byta till modernare prylar där det inte syns (så mycket). Batteritillgången tycker jag talar för detta.
Vi kan ju ändå inte (i vårt land) köra på vänster sida och tanka samma slags bensin som man gjorde på 1960-talet, hur många är det som kör på diagonaldäck och har symmetriska strålkastare? så varför inte tolvvolt? (ok, symmetriska strålkastare finns väl fortfarande på alla sexvoltsbilar?) ICQ/af

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

39

Prova med 12v på startmotorn...den tar ingen skada...
körde en duett flera år med 6v startmotor efter konverterat
till 12v

40

umekille skrev:

Prova med 12v på startmotorn...den tar ingen skada...
körde en duett flera år med 6v startmotor efter konverterat
till 12v

Ja det fungerar, strömmen till startmotorn blir så pass hög att spänningen sjunker, enligt Ohms lag.

MEN... om man har en svårstartad motor och startmotorn får gå länge på överspänning lär den få värmeslag och ger upp.
Jag har litet dålig koll på det mekaniska, men antalet kuggar på bendixdrevet och startkransen skiljer sig åt mellan 6 och 12 voltsmodellerna, så man kan ju inte bara montera en 12 voltsstartmotor i en bil där det innan suttit en 6 volts startmotor utan att även byta svänghjul, fela mig om jag har rätt. Det är därför man matat 6 voltaren med 12 volt. Sedan får man väl tänka på att solenoiden inte i all evighet gillar att få överspänning heller.
Jag har bränt en 6 voltsstartmotor, då vi en vinter kopplade startkablar från en modern 12 voltsbil (som dessutom gick på tomgång).

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

41

Sen om en startmotor går sönder... hur gammal /sliten var den då... var startmotorbussningen frisk? Det är sällan bara en anledning till haveri.
Det är gamla slitna grejer vi fixar med..något att tänka på ibland.. riktigt gamla grejer.... ICQ/ai

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

42

michaelth skrev:

Sen om en startmotor går sönder... hur gammal /sliten var den då... var startmotorbussningen frisk? Det är sällan bara en anledning till haveri.
Det är gamla slitna grejer vi fixar med..något att tänka på ibland.. riktigt gamla grejer.... ICQ/ai

Jag brukar säga eller skriva som så att; startmotorer och generatorer skall man egentligen inte byta till gamla begagnade, man skall köpa helt nya eller renoverade med garanti, det skapar bara en massa irritation med gamla grejer som lägger av utmed landsvägen i hällregn... enligt Murphys lag.
Vi är ju lyckligt försedda med elektriska grejer från firma Robert Bosch i våra gamla VW (samt Hella när det gällde belysning), och till skillnad från de med brittiska bilar och Lucas elsystem, så har vi ju det gott förspänt, bra tyska kvalitetsprodukter, visserligen med "bäst före datum" men boschbgrejer satt och sitter i väldigt många samtida och sentida europeiska bilar så det finns ju oceanvis med reservdelar och eftermarknadsdelar. Visserligen är ju startmotorerna utan yttre lagring och generatorerna med kylfläkt specifika för VW men dess innehåll i form av lager, spolar, borstar etc var gemensamma i många andra generator/startmotormodeller.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

43 Senaste redigerad av umekille (2020-01-10 15:19:01)

Edd China sate in dörrsolenoider på en gammal  6v Desoto
Dem fungerade dåligt på 6v så han satte dit ett 8v bilbatteri
då orka dem.

44 Senaste redigerad av Mr 56 (2020-01-10 20:54:50)

Min 6 Voltare "brann" kabeln mellan solenoiden och motorn (kolet).
Berodde på att jag hade fel bussning i min motorbock (gick jättetungt.
Och att kabeln hade ärgat och tagít stryk efter 50+ år under en VW.
Så det kan vara ide att kolla den ledare på enstart som går långsamt.

Kopparledarna var som fnöske. Så jag tog isär allt lödde in en ny kabel.


Så nu snurrar den som en ny start.
Kol och ankare var knappt slitna, och kontaktytorna i solenoiden fick sig en mindre putsning med sandpapper,smorde upp bakre lagret också.

"ljushuvud"

45

Det finns olika storlekar på 6V startmotorer.

46

umekille skrev:

Edd China sate in dörrsolenoider på en gammal  6v Desoto
Dem fungerade dåligt på 6v så han satte dit ett 8v bilbatteri
då orka dem.

Ja jag såg det programmet, tyckte det var litet konstigt, var får man tag i åttavoltsbatterier? Liksom ingen standard, iallafall inte i bilar. Förr kunde man ju köpa lösa tvåvoltsceller och bygga batteri själv, men den tiden är väl förbi?

Jag hade en trött solenoid (visserligen för 12V) men jag nödfixade den genom att manipulera fjädern så att den skulle bli litet piggare.
Jag har läst här på forumet att man töjt ut fjädern i 12V relän så att dom även skall dra på 6V... har aldrig provat själv. ICQ/at

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

47

Mr 56 skrev:

Min 6 Voltare "brann" kabeln mellan solenoiden och motorn (kolet).
Berodde på att jag hade fel bussning i min motorbock (gick jättetungt.
Och att kabeln hade ärgat och tagít stryk efter 50+ år under en VW.
Så det kan vara ide att kolla den ledare på enstart som går långsamt.

Kopparledarna var som fnöske. Så jag tog isär allt lödde in en ny kabel.


Så nu snurrar den som en ny start.
Kol och ankare var knappt slitna, och kontaktytorna i solenoiden fick sig en mindre putsning med sandpapper,smorde upp bakre lagret också.

Ja det var ju bra att det gick så. Låter som om det var på den buggyn jag nu har, det var verkligen hpd, en massa konstiga grejer som inte hörde ihop, tur att Classic VW Up-North finns och kan leverera snabbt. Men jag köpte en ny startmotor, men den gamla fick en genomgång samma som du gjorde, och finns nu i reserv. Inte sällan är solenoiderna tröga pga av en massa gammalt fett som stelnat.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

48

Kjell T skrev:

Det finns olika storlekar på 6V startmotorer.

Japp, inte bara beroende på om det är 6 eller 12V. Det beror på årsmodell och motorstorlek och motortyp.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

49

Björn J. skrev:
umekille skrev:

Edd China sate in dörrsolenoider på en gammal  6v Desoto
Dem fungerade dåligt på 6v så han satte dit ett 8v bilbatteri
då orka dem.

Ja jag såg det programmet, tyckte det var litet konstigt, var får man tag i åttavoltsbatterier? Liksom ingen standard, iallafall inte i bilar. Förr kunde man ju köpa lösa tvåvoltsceller och bygga batteri själv, men den tiden är väl förbi?

Jag hade en trött solenoid (visserligen för 12V) men jag nödfixade den genom att manipulera fjädern så att den skulle bli litet piggare.
Jag har läst här på forumet att man töjt ut fjädern i 12V relän så att dom även skall dra på 6V... har aldrig provat själv. ICQ/at

Ett 6 volt system ligger ju på upp mot 8  Volt när man kör (typ 7,6).
Moderna 12 Volt system ligger ju på 14,5 typ.

Så därför tog man fram 8 Volts batterier.
Ger lite bättre knuff, och man laddar med 9,5volt kan jag tro.
Vilket gör att start och lampor bli piggare.

Men det är en plåsterlapp.
Fast det är jobbigt och kostamt att byta alla kablar och anslutningar, enklare med 8Volt

"ljushuvud"

50 Senaste redigerad av Björn J. (2020-01-14 10:26:59)

Mr 56 skrev:
Björn J. skrev:
umekille skrev:

Edd China sate in dörrsolenoider på en gammal  6v Desoto
Dem fungerade dåligt på 6v så han satte dit ett 8v bilbatteri
då orka dem.

Ja jag såg det programmet, tyckte det var litet konstigt, var får man tag i åttavoltsbatterier? Liksom ingen standard, iallafall inte i bilar. Förr kunde man ju köpa lösa tvåvoltsceller och bygga batteri själv, men den tiden är väl förbi?

Jag hade en trött solenoid (visserligen för 12V) men jag nödfixade den genom att manipulera fjädern så att den skulle bli litet piggare.
Jag har läst här på forumet att man töjt ut fjädern i 12V relän så att dom även skall dra på 6V... har aldrig provat själv. ICQ/at

Ett 6 volt system ligger ju på upp mot 8  Volt när man kör (typ 7,6).
Moderna 12 Volt system ligger ju på 14,5 typ.

Så därför tog man fram 8 Volts batterier.
Ger lite bättre knuff, och man laddar med 9,5volt kan jag tro.
Vilket gör att start och lampor bli piggare.

Men det är en plåsterlapp.
Fast det är jobbigt och kostamt att byta alla kablar och anslutningar, enklare med 8Volt

Vi får väl fråga Edward China, förresten synd att han inte längre är med i programmet.

Det kan ju ha varit så att dörrsolenoiderna funkade bra när generatorn laddade, men hur ofta låser/låser man upp dörrarna när motorn är igång??

När man installerar dörr/låssolenoider så måste man samtidigt ordna med en mekanisk nödöppning (och det tror jag dom hade i Firedoomen), nu kommer vi långt ifrån ämnet, och ännu längre när jag berättar följande anekdot:


Till sjöss, eller i en gästhamn utan landstöm på bryggan, båten intill min är en US-byggd båt med dubbla bensin-V8:or (usch vad hemskt).

Som i alla fritidsbåtar (och i många campingbussar) finns det dubbla batteribanker, en till start och en till förbrukning, men här med en manuell omkopplare som hade glömts bort i läget "1+2". Det hade varit varmt och kylskåpet fick jobba hårt dagtid, dessutom fotbolls-VM så det var många timmars tv-tittande kvällstid, båda batteribankerna hade laddats ur, vilket båtägaren upptäckte då motorerna skulle startas.

Det var väl bara att öppna den elektrisk manövrerade motorluckan och koppla in en batteriladdare (fel nummer två, batterier i samma utrymme som bensinmotor). Fel nummer ett var ju då att det inte gick att öppna luckan... En mekanisk nödöppnare fanns men båtägaren hade klippt bort en tunn vajer som han inte förstod vad den skulle användas till. Fel, eller faktum nummer tre var att det inte vare sig då eller nu finns el/landstöm utdraget på bryggan.

Himla tur att han kunde skruva loss gångjärnen till motorluckan... ja om det inte hade varit för låsmuttrarna på insidan.
Så det blev spänningsmatning via ett eluttag, cigaretttändaruttag i den strömlösa båten med en kabel från min båt, en stund tills dess luckan kunde öppnas och man hade ordnat förlängningkablar till landström från närliggande sjöbod och lös batteriladdare. Jo båten hade original landströmsanläggning installerad från varvet, 110V 60 Hz (suck, privatimport av en elektriskt okunnig person) tv-apparaten var utbytt mot en med rätt antal linjer och rätt region för DVD-spelaren...

Även om nu detta var långt ifrån ursprungsämnet så kanske man kan lära sig någonting i alla fall.

Sedan anser jag att Ed och Mike skulle hållit sig i Europa och fortsatt med bilar man finner här, inget emot en och annan amerikanare, men jag liksom alla här delar ju Eds intresse för luftkylda fyrcylindriga boxermotorer... Jag såg förresten programmet med den gula 181:an igår...

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."