1

...till en 1600 motor. Den orkar knappt dra runt motorn.
Eller ett dåligt batteri kanske är orsaken? Är ett biltema batteri.
Kan någon tipsa om ett bra 6 volts batteri.
Har bytt startmotorbussningen också.
Mvh Jimmy

Gammal kärlek rostar aldrig........eller?
Typ1-65           soltakar'n
Typ1-59 ---->57 soltaksobjektet

2

Har du rätt svänghjul?

Om allt är friskt ska det inte vara några problem. Kolla alla kontakter oxå.
Om batteriet är gammalt så kan det ha tappat effekt men är det bara laddat så ska det fungera.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Jag har 109 kuggars med o-ring.
Får gå igenom alla anslutningar och kolla att dom är ok.
Någon ägare innan mig har även satt ett relä till starten.
När jag köpte bilen var det startknapp i den eftersom tändningslåset antagligen var trasigt men har ett nytt i nu.
Den var iofs lite svårstartad med 1300 motorn också men inte så här trögt. Har bytt kolvringarna i motorn så kanske det högre kompet ger motstånd så det går tungt?

4 Senaste redigerad av Björn J. (2014-04-12 08:17:32)

Har du försökt att knuffa igång bilen? Hur känns det?
Jag gissar att det är som du själv tror, kompet är högre nu och startmotorn får jobba hårdare.
Är det lika trögt då motorn (och motoroljan) är varm?
Men du har inte bytt startmotorn?
Det kan ju vara så, om den nu var litet svårstatad innan motorbytet också, att startmotorn verkligen är trött och vill pensionera sig..? Förr eller senare lägger ju gamla startmotorer av.

Kolla syranivån och gärna också syrans kondition i batteriet, om du har en syramätare?

Inga ärjade anslutningar? Ibland kan en extra jordfläta mellan en av startmotorns bultar till bottenplattan göra underverk, då den som sitter i original kan vara trött.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

5

Byt stödlagret för startmotor. När den blir sliten börjar startmotorn kärva lite så 6V inte orkar..

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Geländewagen Typ-51 -66
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

6

Björn J. skrev:

Har du försökt att knuffa igång bilen? Hur känns det?
Jag gissar att det är som du själv tror, kompet är högre nu och startmotorn får jobba hårdare.
Är det lika trögt då motorn (och motoroljan) är varm?
Men du har inte bytt startmotorn?
Det kan ju vara så, om den nu var litet svårstatad innan motorbytet också, att startmotorn verkligen är trött och vill pensionera sig..? Förr eller senare lägger ju gamla startmotorer av.

Kolla syranivån och gärna också syrans kondition i batteriet, om du har en syramätare?

Inga ärjade anslutningar? Ibland kan en extra jordfläta mellan en av startmotorns bultar till bottenplattan göra underverk, då den som sitter i original kan vara trött.

Knuffar man igång bilen så är det svårare nu efter bytet.
Blir studsigare och svårtänd. Men det går med högre fart.
Det går lika trögt med varm olja. Har inte bytt startmotorn.
Har ingen syramätare men det finns syra så det täcker blyet.
Ska kolla över anslutningarna och prova med en extra fläta.
Kan det vara solenoiden som är dålig. Finns inte det nya att köpa? Finns till 12 volt vet jag iaf.

7

Hebster52 skrev:

Byt stödlagret för startmotor. När den blir sliten börjar startmotorn kärva lite så 6V inte orkar..

Har bytt den

8

Vilken växel har du när du knuffar den?
Känns lite som tändningen står högt.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

9

Svwerker skrev:

Vilken växel har du när du knuffar den?
Känns lite som tändningen står högt.

3:an. Ska kolla tändningen med stroben också.

10

Om alla komponenter är som de ska går det utmärkt att köra 6 volt. Här är en 1915 som körs på 6 volt, startar även om det kan ta en stund att fylla förgasarna när den stått ett tag.

Post's attachments

1915_6volt.JPG, 80.83 kb, 653 x 490
1915_6volt.JPG 80.83 kb, 113 downloads since 2014-04-13 

11

Om det kan vara solenoiden... Tja klart det kan, men det är så att när solenoiden drar puttar den först in bendixdrevet i startkransen, sedan sluter den en kraftig kontakt som ger ström till startmotorn, så att denna börjar snurra, med bendixdrevet i startkransen.
Om det är funkar så långt är det nog inget fel på solenoiden, men om det "tvekar" alltså bara klickar och skrapar, så är solenoiden trött. Och jodå, det finns nya solenoider att köpa, iallafall till 12v...

Hur gammalt är batteriet? Det kan ju vara så att det förlorat kraft.
Man kan ju parallellkoppla två batterier (samma princip som när man startar med hjälpstartkabel) plus till plus och minus till minus, då behåller man samma spänning, 6v, men fördubblar kapaciteten, men det är då viktigt att batterierna är identiska med samma kondition, annars laddar det som är bättre upp det som är sämre, och du får två halvdåliga batterier...
Men om du nu upplever att bilen även är trögare att knuffa igång så verkar det ju som om du har högre kompression nu i motorn, har du från det ena till det tredje mätt kompressionen?
Swerker funderar på om tändningen står högt, det kan ju vara så, men jag uppfattade det som om motorn gick bra när den väl gick?

Fela mig om jag har rätt, men var det inte så från början, att det fanns litet olika startmotorer, alltså inte bara 6 och 12voltare, utan även med olika effekt, kraft, för olika motorer..? Och då kanske du har en som är svagare än vad som behövs...???

Annars är ju aldrig en alldeles sprillans ny startmotor en dålig investering, en sådan raderar ju ett och annat irritationsmoment.

Kollade du föresten med ny jordning?

12

Det klickar inte om starten. Den funkar men väldigt trögt.
Blir nästan en paus mellan jucken. Har inte mätt kompet för jag har ingen utrustning till det. Var kan man köpa sånt då?
Batteriet är ca 3 år och är bara använt på somrarna.
Är inhandlat på biltema så kanske dags att byta då:-)
Startar den går den bra. Har inte provat med ny jordning ännu.
Har ingen koll på olika styrkor på startmotorerna men eftersom
min ursprungligen är till en 1200 motor så kanske det blir lite dåligt med kräm från den?
Ska fundera om jag ska köpa en ny 6 volt eller om jag ska konvertera till 12 volt istället.

13

bahamas skrev:

Det klickar inte om starten. Den funkar men väldigt trögt.
Blir nästan en paus mellan jucken. Har inte mätt kompet för jag har ingen utrustning till det. Var kan man köpa sånt då?
Batteriet är ca 3 år och är bara använt på somrarna.
Är inhandlat på biltema så kanske dags att byta då:-)
Startar den går den bra. Har inte provat med ny jordning ännu.
Har ingen koll på olika styrkor på startmotorerna men eftersom
min ursprungligen är till en 1200 motor så kanske det blir lite dåligt med kräm från den?
Ska fundera om jag ska köpa en ny 6 volt eller om jag ska konvertera till 12 volt istället.

Hej igen!
Ja, jag kan gissa att du har minst två minus här.
Bilbatterier oavsett om de är på 6 eller 12 v, eller inköpta på Biltema eller dyrt i specialbutik har den svagheten att de inte mår bra av att bara användas säsongsvis, de mår bäst av att verkligen användas hela året. Dessutom bör de ju förvaras välladdade och svalt på vintern då de inte används.

Som jag skrev, är jag litet osäker på startmotorernas effekt, men såg på någon site att det fanns startmotorer med olika effekt, så det är ju lätt att tro att en nyrenoverad 1500 kräver mer kraft att dra runt än en väl sliten 1200...

Biltema har en billig kompressionsprovare, lätt att använda:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … re-151314/
Knappt 200 kr, för det priset är den bra! alltså inget proffsverktyg men funkar bra och är lätt att använda.

Ja om du funderar på en 12v konvertering så är ju startmotor och generator de dyra bitarna, och om du då ändå funderar på att byta startmotorn så tror jag att 12v är billigare än 6v dito.
Kablarna i en 6voltsbil är ju kraftigare än de vanligtvis är i 12v bilar, så de skall ju inte bytas. Det som är kvar är ju relän, glödlampor och om du har en elektrisk bränslemätare.
Ja just det, torkarmotorn också, men där kan man koppla in ett effektmotstånd på 4 ohm och 50watt, eller skrota en bakrutetorkare från Volvo 145, och sno rotorn/ankaret ur den.
Jo, 12 voltsstartmotorerna har en annan delning på kuggarna, varför det inte är självklart att dessa passar till sväghjulet. Dessutom en annan lagerbussning, men sådan brukar medfölja vid köp av ny.
Men det finns nog flera trådar om sådan ombyggnad här på forumet med diverse tips i.

14

Det finns trimmade motorer som smäller igång utan vidare med 6V så det är inte det som är problemet.  Något är inte friskt om den går segt.

Ali G

15

Svwerker skrev:

Det finns trimmade motorer som smäller igång utan vidare med 6V så det är inte det som är problemet.  Något är inte friskt om den går segt.

Visst är det så!
Det beror inte så mycket på elsystemets spänning, utan hur mycket ström det orkar leverera, samt då den mekaniska trögheten i en nyrenoverad motor med större cylindervolym än innan. Samt då kanske också konditionen i en gammal och kanske även sliten startmotor.

Men det är väl egentligen inte det som vi funderar på, utan det att jag sett att det finns olika starka startmotorer oavasett om de är för 6 eller 12v.
Om man gör sig besväret ett kolla på Mr Autos eller Skruvats delvis svårnavigerade siter, så finner man att till "Kaefer" finns det startmotorer för 6 och 12 volt med effekter mellan 0,6, 0,7 och 0,9kW. och till bussar och andra modeller ytterligare nån startmotor (som dessutom har fästöronen orienterade åt ett annat håll).
Vw Classic Up-North har bara en sort, en till 6 och en till 12volt, det kanske är bättre... men dom anger inte effekten där.

Sedan kan det ju vara så att batteriet är trött, och inte orkar leverera den ström som behövs för att orka dra runt startmotorn och hela motorn.
Det kan vara oxiderade anslutningar på kablarna som inte släpper fram strömmen. Det kan vara dålig jordförbindelse mellan startmotor, växellåda och bottenplatta. Det skall ju finnas en jordfläta mellan växellådan (då dess gummikuddar leder ström direkt jättedåligt = inte alls) och den jordflätan är ofta ganska kass på gamla folkvagnar.

16

Har köpt nytt batteri för att utesluta det iaf. Men det hjälpte inte mycket. Skruvade bort startmotorn och testade utan belastning på den. Solenoiden hoppade ut (ibland) iaf:-D. Den orkade knappt runt även utan motstånd så den har väl gjort sitt. Har köpt en renoverad start av MH här på forumet. Bara invänta leverans och hoppas på det bästa.
Mvh Jimmy

17 Senaste redigerad av Björn J. (2014-04-23 19:00:38)

Har du kört startmotorn "utan bil" alltså utan att den satt fast i växellådan?
Det är inte bra, dessa startmotorer saknar ju yttre lagring i "fritt" tillstånd, på utgående axel då lagret som bara kan snurra åt ett håll, sitter fast sin yttre ring i växellådan, andra bilars startmotorer har en annan konstruktion längst ut, med en lagring på utgående axel, det har inte våra startmotorer, de har bara en enda lagringspunkt, och det är längst bak i bakgaveln på startmotorn, det räcker inte till att provköra utanför bilen med.
Så om du kopplar den utanför bilen händer det sålunda att; magnetfälten inne i startmotorn drar rotorn/ankaret mot sig, mot godset inuti, här skrapar den mot isoleringen i fältspolen eller mot gjutgodset i höljets insida. Då går det väldigt trögt, det går åt massvis med ström, det blir varmt och startmotorn skadas. Ja det är krångligt att förklara, se bilderna längre ned.

Men sörj inte för det, på dina tidigare beskrivningar låter det ändå som om den gamla startmotorn gjort sitt. Vi får ju nu hoppas att du inte har en massa onödig mekanisk tröghet i den nyrenoverade motorn, utan att startmotorn kan dra runt den.

http://img.photobucket.com/albums/v349/sparvagn/imagejpg1_zps0c84fcfe.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v349/sparvagn/imagejpg2_zps68c0db23.jpg
Här kan du se skillnaden, VW överst, Volvo underst.

18

Satt i ny startmotor nu. Blev mera kräm men efter ett par sekunder hugger det till och den stannar och orkar inte mer:-(
Börjar fundera på om det är något annat fel i motorn.
Det är lite obalans i remskivan också . Kan det påverka. Motorn går bra för övrigt.
Annars får det bli ett motorbyte igen. Tillbaka med 1300 motorn fast jag flyttar över cyllar och topparna från 1600 motorn.
Mvh Jimmy

19

Jag tycker som svwerker skrev längre upp att den verkar högtänd.
Lyft fördelarn kolla drevet under se till att du har rätt remskiva för din motor.
Finns olika remskivor med hacket för tändning vid olika grader.
Gå till botten med allt i tändningsväg.
Som test backa fördelaren o provstarta skit i stroben nu.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

20

Förresten hur använder du stroben, löst 12v batteri vid sidan om eller kör du på 6v?

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

21 Senaste redigerad av Björn J. (2014-04-26 08:05:37)

"Går bra i övrigt" betyder det att motorn går bra när du väl fått igång den?

Passar svänghjul och startmotorn ihop?

22

Björn J. skrev:

"Går bra i övrigt" betyder det att motorn går bra när du väl fått igång den?

Passar svänghjul och startmotorn ihop?

Får jag igång den går den bra. Bra och jämn tomgång.
Svarar fint på gaspådrag, pigg. Fast remskivan vobblar.
Är en i aluminium. Flyttade över den från 1300 motorn och då vobblade den inte:-/
109 kugg till 6 volt start.

23

Torpa skrev:

Förresten hur använder du stroben, löst 12v batteri vid sidan om eller kör du på 6v?

Har inte kollat med strob ännu men sist körde jag på 6 volt.

24

Startmotorns bussning, har vi skrivit om den ännu?

25

Björn J. skrev:

Startmotorns bussning, har vi skrivit om den ännu?

Jepp, den är bytt.
Experimenterade lite med att flytta fördelaren lite. Läget där den startar lättast går den som en påse nötter och skjuter och dör när man gasar. Men om jag vrider den efter jag startat, dit där den går bra och stänger av och ska starta igen så blir den lika svårstartad som innan. Blir tokig :@