Om det kan vara solenoiden... Tja klart det kan, men det är så att när solenoiden drar puttar den först in bendixdrevet i startkransen, sedan sluter den en kraftig kontakt som ger ström till startmotorn, så att denna börjar snurra, med bendixdrevet i startkransen.
Om det är funkar så långt är det nog inget fel på solenoiden, men om det "tvekar" alltså bara klickar och skrapar, så är solenoiden trött. Och jodå, det finns nya solenoider att köpa, iallafall till 12v...
Hur gammalt är batteriet? Det kan ju vara så att det förlorat kraft.
Man kan ju parallellkoppla två batterier (samma princip som när man startar med hjälpstartkabel) plus till plus och minus till minus, då behåller man samma spänning, 6v, men fördubblar kapaciteten, men det är då viktigt att batterierna är identiska med samma kondition, annars laddar det som är bättre upp det som är sämre, och du får två halvdåliga batterier...
Men om du nu upplever att bilen även är trögare att knuffa igång så verkar det ju som om du har högre kompression nu i motorn, har du från det ena till det tredje mätt kompressionen?
Swerker funderar på om tändningen står högt, det kan ju vara så, men jag uppfattade det som om motorn gick bra när den väl gick?
Fela mig om jag har rätt, men var det inte så från början, att det fanns litet olika startmotorer, alltså inte bara 6 och 12voltare, utan även med olika effekt, kraft, för olika motorer..? Och då kanske du har en som är svagare än vad som behövs...???
Annars är ju aldrig en alldeles sprillans ny startmotor en dålig investering, en sådan raderar ju ett och annat irritationsmoment.
Kollade du föresten med ny jordning?
"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."