OHmek skrev:Micke hur menar du att 1,4 vippor funkar bättre? Jag hade hellre satt i en kam med högre lyft och 1,1 vippor för att inte överbelasta kam och lyftare. Vad jag kan förstår så blir det ca 30% högre belastning på kam och lyftare med 1,4 vipparmar eller har jag fel. Du har nyligen nämnt dom orden att lyftarna överbelastas.Jag förstår inte hur du menar. Mvh. Ove
Alla dagar i veckan är det bättre med std och utväxlade vippor än en w100
Mycket bättre körbarhet som ett exp
Det där med överbelasta tryckare är när man kör med för hårda fjäder tryck på gatan
Som när folk köper dubbla fjädrar och vet inte vad dom har i inspäningstryck till en w100 som exp ( funkar med upp shimsade std fjädrar)
Eller sätter dit en w110 och 1,25 Redan kamen är stygg mot lyftar hålen ( snabba ramper på kamen )
Det är inga problem med utväxlade vippor om tänker lite
I min gatbil kör jag med 1,62 i utväxling och 15,72 mm lyft höjd Med så mjuka fjädrar som möjligt till tänkta max varvtalet
Där sitter det lätta fjädrebrickor för det är den totala vikten på hela kedjan från lyftare till vippa ( det glömmer man ofta av )
Det är därför det finns kamar (fk) som har snällare ramper för utväxlade vippor
En std kam är härdad så den klarar mer tryck än en efter marknads kam
Lyft höjden med std o 1,4 10,78 mm sen är kamen 110 grader sen är den En w100 är 9,72 mm och 108 grader
Om man vill gå lite längre och vill ha en kam som inte är uppfunnen på 70 talet som 90% av alla USA kamar är
Så kan man köpa en kam av JPM i Helsingborg som har tänk från 2000 talet
Du kan kolla in på flödes tråden så kan det kanske var till hjälp https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=10359
För att ha en kam som lyfter utan att det kommer in luft är som elda för kråkorna
/// M
Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke