1

Vad säger ni om denna combo i en buggy ?

94 cyllar
std vev o stakar
Engle w100 kam std 1/1.1 vippor
STD Pict34 gasare
009 el liknande
DP40-35 portade toppar ...eller std DP35-32 toppar (kanske räcker till)
kompression   9-9,5

Mest bara för att delarna finns liggande!
Kan de bli nån effekt i detta?

2

zimba27 skrev:

Vad säger ni om denna combo i en buggy ?

94 cyllar
std vev o stakar
STD Pict34 gasare
009 el liknande
DP40-35 portade toppar ...eller std DP35-32 toppar (kanske räcker till)
kompression   9-9,5

Mest bara för att delarna finns liggande!
Kan de bli nån effekt i detta?

Om jag säger så här
En 35,5 mm insugs ventil klarar mer än 130 hk
Det som var tanken för dig att bygga är strypningen din förgasare som har en halsring på cirka 28 mm och skall föda 4 st ventiler som är cirka 29 mm på det trångaste stället i toppen
Många vill köra med en 009 som jobbar över 3500 varv 
Om du har en frisk std fördelare så använd den i stället
Man kan köra med std kam och utväxlade(1,4) vippor och få mer lyfthöjd än en w100

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

3 Senaste redigerad av OHmek (2019-12-24 01:10:57)

Micke hur menar du att 1,4 vippor funkar bättre? Jag hade hellre satt i en kam med högre lyft och 1,1 vippor för att inte överbelasta kam och lyftare. Vad jag kan förstår så blir det ca 30% högre belastning på kam och lyftare med 1,4 vipparmar eller har jag fel. Du har nyligen nämnt dom orden att lyftarna överbelastas.Jag förstår inte hur du menar.  Mvh. Ove

4

OHmek skrev:

Micke hur menar du att 1,4 vippor funkar bättre? Jag hade hellre satt i en kam med högre lyft och 1,1 vippor för att inte överbelasta kam och lyftare. Vad jag kan förstår så blir det ca 30% högre belastning på kam och lyftare med 1,4 lyftare eller har jag fel. Du har nyligen nämnt dom orden att lyftarna överbelastas.Jag förstår inte hur du menar.  Mvh. Ove

Skulle nog hålla med om att en kam med högre lyft e snällare än 1:4 vippor...mot kammen.!.. beror ju på hur länge man vill att kam o lyftare ska hålla??

5

Det är tvärt om. En kam med lägre lyft är snällare mot hela kammekanismen. Profilen kan hållas snällare när man kör vippor med högre utväxling, alla rörelser på ventilen blir gånger utväxlingen räknat från kammen.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6

OHmek skrev:

Micke hur menar du att 1,4 vippor funkar bättre? Jag hade hellre satt i en kam med högre lyft och 1,1 vippor för att inte överbelasta kam och lyftare. Vad jag kan förstår så blir det ca 30% högre belastning på kam och lyftare med 1,4 vipparmar eller har jag fel. Du har nyligen nämnt dom orden att lyftarna överbelastas.Jag förstår inte hur du menar.  Mvh. Ove

Alla dagar i veckan är det bättre med std och utväxlade vippor  än en w100
Mycket bättre körbarhet  som ett exp
Det där med överbelasta tryckare är när man kör med för hårda fjäder tryck på gatan
Som när folk köper dubbla fjädrar och vet inte vad dom har i inspäningstryck till en w100 som exp ( funkar med upp shimsade std fjädrar)
Eller sätter dit en w110 och 1,25  Redan kamen är stygg mot lyftar hålen ( snabba ramper på kamen )
Det är inga problem med utväxlade vippor om tänker lite
I min gatbil kör jag med 1,62 i utväxling och 15,72 mm lyft höjd Med så mjuka fjädrar som möjligt till tänkta max varvtalet
Där sitter det lätta fjädrebrickor för det är den totala vikten på hela kedjan från lyftare till vippa ( det glömmer man ofta av )
Det är därför det finns kamar (fk) som har snällare ramper för utväxlade vippor
En std kam är härdad så den klarar mer tryck än en efter marknads kam
Lyft höjden med std o 1,4 10,78 mm sen är kamen 110 grader sen är den  En w100 är  9,72 mm och 108 grader
Om man vill gå lite längre och vill ha en kam som inte är uppfunnen på 70 talet som 90% av alla USA kamar är
Så kan man köpa en kam av JPM i Helsingborg som har tänk från 2000 talet
Du kan kolla in på flödes tråden så kan det kanske var till hjälp https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=10359
För att ha en kam som lyfter utan att det kommer in luft är som elda för kråkorna
/// M

7

Svwerker skrev:

Det är tvärt om. En kam med lägre lyft är snällare mot hela kammekanismen. Profilen kan hållas snällare när man kör vippor med högre utväxling, alla rörelser på ventilen blir gånger utväxlingen räknat från kammen.

Ni har naturligtvis helt rätt..de blir ju bara en kraftigare acceleration av ventilen med utväxlade vippor vilket kanske inte gör så mycket!

8

94 cyllar
std vev o stakar
STD Pict34 gasare eller ..har ett par weber 40 med rör
009 el liknande
Std DP35-32 toppar , Unscrudade o portade lite lätt.
kompression   9-9,5

Blir de bättre då med weber fuggar o std 043 toppar ?

9

zimba27 skrev:

94 cyllar
std vev o stakar
009 el liknande
kompression   9-9,5

Ja
Om jag säger så här Med halsringar som är 28 mm  så har du tre gånger så mycket luft i förbräningsrumet
Vet inte varför du envisas med 009  Skulle tro det är en billig KINA kopia du har
har haft mycket bekymmer med dom Den som var sämst var det 13 grader skillnad mellan cylindrana i tändning
Och 90% av dom är sådana 
Om du har IDF så finns det vaccum utag på dom
Om du skall ha en mycket bra fördelare som är lika bra som Std  heter dom 123 ing med vaccum( Ja dom är dyra men bra )
I dag borrar man in ett slang utag i insugen för att köra med vaccum fördelare  På 70-80-90 talet körde man med tyska 009 som är så där bra Över 4000 varv funkar dom bra
/// M

10

PPRMicke skrev:
zimba27 skrev:

94 cyllar
std vev o stakar
009 el liknande
kompression   9-9,5

Ja
Om jag säger så här Med halsringar som är 28 mm  så har du tre gånger så mycket luft i förbräningsrumet
Vet inte varför du envisas med 009  Skulle tro det är en billig KINA kopia du har
har haft mycket bekymmer med dom Den som var sämst var det 13 grader skillnad mellan cylindrana i tändning
Och 90% av dom är sådana 
Om du har IDF så finns det vaccum utag på dom
Om du skall ha en mycket bra fördelare som är lika bra som Std  heter dom 123 ing med vaccum( Ja dom är dyra men bra )
I dag borrar man in ett slang utag i insugen för att köra med vaccum fördelare  På 70-80-90 talet körde man med tyska 009 som är så där bra Över 4000 varv funkar dom bra
/// M

Jo jag har haft bekymmer med nån kina 009, fladdrade oerhört på stroben, kan nog ha nån std liggande annars får jag väl handla en Pertronics dom funkar.
God Jul....förresten

11

Det har diskuterats sen tidernas begynnelse vilken kam är bäst och alla har olika åsikter. Det är lite som att bestämma vilken danslåt är bäst att dansa till. I min värld är det svårt att bestämma i bägge fallen. Allt hänger på i vilken combo man väljer. För att en kam skall funka måste man ha alla parametrar klara ända från bottendel till förgasare och växellåda. Samma sak gäller i dans, man måste vara compatibla och ha samma rytmkänsla och musiköra. I mångt och mycket är en trimmad motor som ett instrument, det måste stämmas och när allt stämmer märker man en avsevärd skillnad. Att köpa ihop lösa delar på annons när priset verkar bra funkar sällan då delarna inte passa särskilt bra ihop. Skall man bygga en pigg gatmotor så är gashastighet viktigare än topphästar. En originaltopp milt portad utan att tappa gashastighet räcker väldigt långt i rätt kombination. Många misslyckade motorer har börjat med alldeles för hårt portade toppar tex 044-cnc. När Clyde Berg gjorde mallen för dessa toppar var intensionen att man skulle kunna köpa en racetopp över disk. I mitt tycke så är nog 041-toppen med 39-32 ventiler den bästa toppen på gatan. Toppar med 40-35,5 har för stora avgasventiler och tappar bottenvrid plus att 40insug hamnar för nära cylinderväggen på 85,5 cyllar. Att trimma på originaldelar är nog lättaste vägen att bygga en bra gatmotor som funkar med original växellåda. Med dubbla hästkrafter så blir bilen en fröjd att åka runt och gasa ifrån de flesta bilar upp till 90 knyck. Under alla år jag hållt på har jag förstås upptäckt några kammar som är lätt att lyckas med och även vissa som funkat väldigt dåligt i min combo. Engles 100-140serie så anser jag att 100-110 har för branta lyftlober och går bort. 120-125 är två favoriter  och i vissa combon även 140. Fk- serien är ett mysterium för mig då fk43-47 aldrig verkar komma till full potensial men däremot fk 87- 89 -97-98 funkar bra på stora motorer på fullvarv alltså inget gatalternativ. Ett bra sätt att lära sig vad som gör skillnad är att sätta ihop en nästintill originalmotor och tex börja med en lätt portning. Kör en sommar och prova sen med dubbla tex Weber 36. Nästa steg kan vara att byta till en annan kam texEngle120. Nästa steg blir att plana och höja kompet. På originaltoppar tar jag bort den så kallade sorgkanten som cylindern står på. Man byter bara en sak itaget så vet man vad som funkar bra och sånt som spelar mindre roll. Små motorer mår väldigt bra av små halsringar för att få upp gashastigheten.Nej nu måste jag ut med hunden ,naturen kallar.