1 Senaste redigerad av Walle69 (2019-12-14 20:44:38)

Undrar ifall dessa har en högre utväxling än typ1 vippan ? Passar borde de göra i Typ1 1600cc toppen.

Jw

2

Walle69 skrev:

Undrar ifall dessa har en högre utväxling än typ1 vippan ? Passar borde de göra i Typ1 1600cc toppen.

Jw

I dom första 2,1 fanns det 1,25  sen blev det 1,1 som typ1
Är lite svåra att få tag i dag efter som det var vanligt att plocka vipporna på skroten på 90 talet
I dag börjar det även bli brist på friska  WBX maskiner
Det som skiljer en wbx o typ1 är det är m9x1 på wbx och typ1 m8x1
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

3

Tack, intressant !!
Det där visste jag inte om. Har plockat isär 3st sådana motorer som ligger i ladan på landet. Kanske någon har 1.25 om man har tur !

4

Även typ 4 har avvikande utväxling, men avgasvipporna går inte att använda på typ 1.

5

Även typ 4 har avvikande utväxling, men avgasvipporna går inte att använda på typ 1.

6

Kjell T skrev:

Även typ 4 har avvikande utväxling, men avgasvipporna går inte att använda på typ 1.

Det är För stort hål för axelen  typ 2mm
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

7

Till all lycka har bussningar uppfunnits.

8

...så finns det ju de som hävdar att det är tillräckligt med mer utväxlade vippor på insuget. Bra, då "räcker" det att plundra en typ4-motor...