76

Ett knep jag fick lära mig för länge, länge sedan för att rikta upp saker i svarv är att sätta ett lager på en stålhållare och sedan försiktigt justera lagret emot arbetsstycket. När det slutar "slå"  och lagret rullar fint mot arbetsytan så stoppar man svarven och efterdrar chucken så är man redo att köra. Missa inte att efterdra chucken, risk att biten rör sig annars!
Kräver lite finess men i grunden är det ett simpelt sätt.

Lite off topic men det kanske ska svarvas mer framöver även här och då kanske det är till hjälp.

77

Balder skrev:

Ett knep jag fick lära mig för länge, länge sedan för att rikta upp saker i svarv är att sätta ett lager på en stålhållare och sedan försiktigt justera lagret emot arbetsstycket. När det slutar "slå"  och lagret rullar fint mot arbetsytan så stoppar man svarven och efterdrar chucken så är man redo att köra. Missa inte att efterdra chucken, risk att biten rör sig annars!
Kräver lite finess men i grunden är det ett simpelt sätt.

Lite off topic men det kanske ska svarvas mer framöver även här och då kanske det är till hjälp.

Småknep uppskattas  ICQ/ay

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

78

Det måste jag prova, genialiskt i sin enkelhet. Tack.

79

Bakad i ugn 200 grader samt remskivan fryst över natten. Men ändå gick den inte över kanten av sig själv. Krävdes en liten övertalning i hydraulpressen - men ingen större kraft krävdes. Nu sitter den där!

Post's attachments

DSCF3129.JPG, 367.37 kb, 1024 x 768
DSCF3129.JPG 367.37 kb, 213 downloads since 2019-12-15 

DSCF3131.JPG, 594.46 kb, 1024 x 768
DSCF3131.JPG 594.46 kb, 236 downloads since 2019-12-15 

DSCF3132.JPG, 576.77 kb, 1024 x 768
DSCF3132.JPG 576.77 kb, 251 downloads since 2019-12-15 

80

ICQ/ay

"ljushuvud"

81

Jag jobbar vidare med motorplåtarna. Det är lite pill med samtliga plåtar. Dels är motorn lite bredare än standard p.g.a. slaglängd och vevstakslängd. Sen är ju detta Kina-plåtar som passar ganska dåligt. Använd originalplåtar om det går..
Avgassystemet är på plats så att jag kan justera till det sista på plåtarna. Då upptäckte jag att avgaset är lite i vägen för oljefiltret. Om man kör utan värmekammare så går det nog, men ett avgasrör kommer mycket nära oljefiltret (kanske inte ens går att skruva ur) om man använder standardlängd på filter. Om man dessutom vill ha värme i bilen (det vill jag..) så går det inte alls med standard filter, värmekammaren är i vägen.

Nu har jag beställt Volvo grupp A filter. Det är ganska kort, ca 60mm, och ska flöda som ett vanligt Volvo-filter. Vi får se om detta blir en bra lösning.
Ska också bestämma hur oljeslangarna till oljekylet ska dras från adapterplattan som sitter vid filtret. Det blir separat oljekyl nånstans under bussen. Kanske med en liten elfläkt.

Post's attachments

DSCF3169.JPG, 439.05 kb, 1024 x 768
DSCF3169.JPG 439.05 kb, 214 downloads since 2020-01-20 

DSCF3170.JPG, 570.28 kb, 1024 x 768
DSCF3170.JPG 570.28 kb, 248 downloads since 2020-01-20 

DSCF3174.JPG, 477.53 kb, 1024 x 768
DSCF3174.JPG 477.53 kb, 239 downloads since 2020-01-20 

DSCF3176.JPG, 618.82 kb, 1024 x 768
DSCF3176.JPG 618.82 kb, 235 downloads since 2020-01-20 

DSCF3177.JPG, 471.57 kb, 1024 x 768
DSCF3177.JPG 471.57 kb, 221 downloads since 2020-01-20 

82

Oljefiltret har kar kommit, passar fint. Faktiskt är det onödigt kort, 60mm. Det verkar som 80mm filter också kommer att passa, kanske ett 100mm, men inte ett 120mm.

Har svetsat klart "slädplåtarna under motorn. Fästskruvarna i blocket är M8 på ett WBX-block (M6 på Typ 1).

Post's attachments

DSCF3178.JPG, 378.9 kb, 1024 x 768
DSCF3178.JPG 378.9 kb, 188 downloads since 2020-02-04 

DSCF3179.JPG, 480.98 kb, 1024 x 768
DSCF3179.JPG 480.98 kb, 242 downloads since 2020-02-04 

DSCF3191.JPG, 581.87 kb, 1024 x 768
DSCF3191.JPG 581.87 kb, 243 downloads since 2020-02-04 

83

Dags att fixa remskivan. Denna motor kommer att få elektronisk motorstyrning och behöver då en signal för vevaxelns vinkelposition. Det har alla moderna bilar men på vår gamling behövs det ett tandhjul på vevaxeln med tillhörande givare. Jag använder ett vattenskuret 3mm tandhjul av typ 36-2 med en hallsensor.
Tandhjulet fästes på baksidan av vevaxelremskivan med diverse distanser skruv etc.
Hallsensorn är en ful plastgrej som man helst vill slippa se. Därför fräste jag ut en hållare i aluminium som blir som en täck-kåpa för sensorn, sladden går ut på baksidan. Hållaren monteras där bränslepumpen normalt sitter, fiffigt då behövs ingen extra täckplatta där.

Post's attachments

DSCF3192.JPG, 417.93 kb, 1024 x 768
DSCF3192.JPG 417.93 kb, 180 downloads since 2020-02-17 

DSCF3194.JPG, 505.9 kb, 1024 x 768
DSCF3194.JPG 505.9 kb, 208 downloads since 2020-02-17 

DSCF3195.JPG, 463.18 kb, 1024 x 768
DSCF3195.JPG 463.18 kb, 198 downloads since 2020-02-17 

DSCF3196.JPG, 667.13 kb, 1024 x 768
DSCF3196.JPG 667.13 kb, 232 downloads since 2020-02-17 

84

Hmm, den där installationen av vevaxelgivaren blev inte helt lyckad. Tänkte inte på att remmen hamnar väldigt nära kåpan. Med tanke på hur remmen brukar flaxa får jag nog fräsa bort lite material. Sagt och gjort, men då syns sladden lite. Hmm, det hela ska målas svart och så får jag väl kleta i nåt gummiliknande material. Sugru har jag provat förut och det funkar faktiska bra att göra små gummidelar av.

Nästa gång flyttar jag sensorn lite till höger (medurs).

Post's attachments

DSCF3198.JPG, 615.72 kb, 1024 x 768
DSCF3198.JPG 615.72 kb, 240 downloads since 2020-02-22 

DSCF3200.JPG, 604.24 kb, 1024 x 768
DSCF3200.JPG 604.24 kb, 240 downloads since 2020-02-22 

DSCF3201.JPG, 550.86 kb, 1024 x 768
DSCF3201.JPG 550.86 kb, 240 downloads since 2020-02-22 

85

Jag fick sätta min givare 90 grader före  0  för det skulle funka bra med förskjutningen av signalen
Då var det lättare att få till tändningen
/// M

Post's attachments

IMG_20190214_184919.jpg, 237.33 kb, 800 x 600
IMG_20190214_184919.jpg 237.33 kb, 222 downloads since 2020-02-22 

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

86

Ja det gäller att ha koll på givare relativt tandhjulets referensposition samt övre dödläge.

Elegant liten rem förresten  ICQ/bs  verkar inte vara så mycket fläktkylning, men det blir väl inga längre resor...

87

Bussig67a skrev:

Ja det gäller att ha koll på givare relativt tandhjulets referensposition samt övre dödläge.

Elegant liten rem förresten  ICQ/bs  verkar inte vara så mycket fläktkylning, men det blir väl inga längre resor...

Det blir korta turer efter som man har jätte bråttom rakt fram  ICQ/bs
Har du ingen kamsynk
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

88

Kamsynken blir nog med en givare i fördelaren. Själva fördelaren behövs inte för tändning då det blir separata tändspolar direkt på stiften.
Jag tänkte använda Suzuki Hayabusa tändspolar, de är lagom långa för att passa snyggt genom plåtkåporna.

Men det är inte helt nödvändigt med kamsynk, det går att köra motorn med "wastefire" också. Denna ska inte varva så högt att det blir något problem. Vi får se vad lösningen blir.

89

Fixade till det sista på plåtkåporna idag. Gjorde några plåtremsor som jag svetsade fast i cylinderkåporna. Dessa finns redan om man har orginalkåpor, men på Kina-plåtarna saknas de. Jag gjorde dem så lika original som möjligt.
Plåtarna verkar vara till för att leda luft ner mot tändstiften, eller den delen av toppen.
Med detta så är alla kåporna färdiga (förutom slip o lack förstås...)

Har jag nämnt det förresten: Använd ORGINAL plåtkåpor om möjligt, så slipper ni en massa extra arbete!!!

Post's attachments

DSCF3206.JPG, 654.15 kb, 768 x 1024
DSCF3206.JPG 654.15 kb, 242 downloads since 2020-03-03 

DSCF3207.JPG, 395.21 kb, 1024 x 768
DSCF3207.JPG 395.21 kb, 220 downloads since 2020-03-03 

90

ICQ/ay

"ljushuvud"

91

Wasted spark nämndes, i min värld av gamla engelska mc (30 till 50tal) med magnettändning verkar många (snik) modeller med wasted spark ha rykte om att ta eld och brinna upp.

Problemet där är att den o-nödiga gnistan kommer under slutet av insugstakten innan insugsventilen stängt..

Kanske ett o-bekymmer med insprut och individuella spridare...

S

92

Sten vW skrev:

Wasted spark nämndes, i min värld av gamla engelska mc (30 till 50tal) med magnettändning verkar många (snik) modeller med wasted spark ha rykte om att ta eld och brinna upp.

Problemet där är att den o-nödiga gnistan kommer under slutet av insugstakten innan insugsventilen stängt..

Kanske ett o-bekymmer med insprut och individuella spridare...

S

Du får ursäkta min bokstavskombination slår till

Om Förtändningen gör att gnistan kommer 8-30grader innan TDC, så kommer den också där vid utblåstakten när man har wasted spark (det är därför den kallas så då det gnistrar i onödan).

Och insugningstakten börjar väl runt ca 10 grader, och om inget är jättefel, så finns inget brännbart i cylindern då.

Alla gräsklippare med magnet kör ju med wasted spark, då det blir gnista varje gång kolven kommer upp, magneten snurrar ju med veven, och de har ju ingen justerbar förtändning.


Min Honda 750 hade bara två tändspolar, så den körde med wasted spark.
Min Harley Parkingson har en spole med två tändkablar, så den kör med wasted  spark också.

"ljushuvud"

93

Sorry Lars, min bokstavs kombination blandade ihop ventilerna, avgas stänger efter TDC, insug håller på att öppna vid TDC.

Lite piggare idag så vad skulle wasted spark göra i mitt fall (Velocette M och K).

Sedan är det lite skillnad på kamtider o kamtider, de kammar jag har öppnar insug beroende på modell 30 - 55 grader före TDC (med checkingmått: 0,76 mm öppen ventil).

Jag brukar sätta full förtändning vid 35-38 grader före TDC men justerbart med spak på styre ned till ca 10 före TDC för krypkörning / tomgång.

Så för mig med lite tidigt öppnande insugsventiler skulle det inte vara någon bra idé att köra wasted spark, framförallt inte med slitna förgasare på tomgång som dräller bränsle, en förgasar puff bara (sliten trottel) så....

På gräsklipparmotor med insugsventil öppnande bara 10 grader innan TDC och fast tändning där ventil borde vara stängd känns ok!

S

94

Ja wasted sparks fördelar och nackdelar kan ju diskuteras. Det används på ganska många motorer så idén känns beprövad.

Fördel:
Man slipper installera kamsensor med tillhörande kablage.
Det räcker med två drivsteg till tändspolarna (1 drivsteg till fördelare, 4 drivsteg till separata spolar). En del spolar har inbyggda drivsteg och då behöver man bara tänka på att styrboxen har tillräckligt många logiska utgångar.

Nackdelar:
Den extra gnistan  drar lite mer ström.
Kan bli problem att hinna få in all energi i tändspolen vid mycket höga varvtal (beroende på typ av spole). Vanliga Ford motorsport wasted spark tändspolar är inga problem till 8.000rpm.
Styrboxen vet inte vilken cykel motorn jobbar på. Då är det svårt att spruta in bränsle exakt där man tänkt sig. Oftast använder man då två bränslepulser per cykel (en per varv). Vissa system är ännu enklare och ger alla spridare bränslepuls samtidigt (typiskt äldre system).

Jag kommer nog att pröva både wasted spark och full sekventionell.
En idé jag vill prova är att starta motorn med wasted spark, sen låta styrboxen göra en intelligent gissning vilken cykel motorn arbetar på, därefter koppla över till fullsekventionell. Om det blir felgissning stannar givetvis motorn, men kanske kan varvtalsminskningen detekteras tillräckligt snabbt för att byta cykel och på så sätt vara igång igen. Vi får se om den idén funkar.

95 Senaste redigerad av Stefan F (2020-03-05 15:03:07)

En bra översikt:

http://thedubshop.com/ignition-coil-tech/

(bilderna är klickbara för ökad tydlighet)

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

96

Hur har du tänkt att köra spridarna 
Alla på en gång eller sekvens en varje gång som insugaren öppnar
Om du skall köra sekvens behöver man ha kamläges givare för att man skall veta sekvensen när ventilen öppnar
Det där med spolar finns det många med inbyggda tändsteg  för en vettig peng  som Gm för cirka 400 kr st  och dom är lätt drivna i ström ( dom räcker länge i effekt)
Nu skall du inte ta ut någon effekt men man brukar släcka stift med  wasted spark om det går fett
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

97

Sekvensen på spridarna kommer att följa tändspolarna så att säga.
Om jag kör wasted spark så kör jag spridarna två och två, dvs varje cylinder får en skvätt per varv.
Om jag kör fullsekventionellt så får varje cylinder en skvätt varannat varv, och då i fas med öppningen av insugsventilen.

När jag väl har kommit fram till provkörning och "tuning" kommer jag att dela med mig av erfarenheter och resultat här i tråden. Men det är en bit kvar tills dess.

98

Ett litet fix på blocket.
WBX-motorn har en lång oljesticka som löper i ett långt rör. Det passar ju inte bra för oss. Röret fanns inte med på mitt block och ingen sticka heller.
Kanske man kan använda orginalstickan om man kapar av den till lämplig längd. Vet ej om stickans "tätning" passar direkt i blocket. Nån som vet?

Jag använder istället en vanlig typ1-sticka. Jag gängade blocket M10-fingäng, sen svarvade jag till motsvarande bult så att det passar till typ1-stickan.
Bulten monteras med locktite.

Post's attachments

DSCF3202.JPG, 639.34 kb, 1024 x 768
DSCF3202.JPG 639.34 kb, 224 downloads since 2020-03-12 

DSCF3203.JPG, 346.17 kb, 1024 x 768
DSCF3203.JPG 346.17 kb, 223 downloads since 2020-03-12 

DSCF3204.JPG, 656.79 kb, 1024 x 768
DSCF3204.JPG 656.79 kb, 214 downloads since 2020-03-12 

99

Dags att bygga insuget. Detta är ju en slitvarg snarare än effektmonster, därför hoppar jag över dubbla förgasare på detta bygge.
Det blir centruminsug med ett spjällhus från en nyare VW (Golf, Passat eller nåt sånt). Spjällhuset är 60mm i diameter vilket jag tror kommer fungera fint.
Det hela byggs med några rostfria avgasrör som låg och skräpade i garaget. Tvärröret är 2" för att passa mot CBs dubbelportsdelar. Centrum-röret är 2,5" som har en innerdiameter på ca 61mm, det passar fint mot spjällhuset. Flänsen mot spjällhuset är vattenskuren i 10mm rostfritt som sedan svarvas ur en smula för att 2,5"-röret ska passa. Bultmönstret på spjällhuset är M6, 60x60 mm.

Jag började med att kapa till tvärröret, dock visade det sig att generatortornet/spännklämman är lite i vägen, så jag fick göra en liten bula på röret för att det skulle gå fritt. Jag filade också bort en liten smula på generatortornet.

Centrumröret kapades och stukades till för att få lite radie där det möter tvärröret (som fick motsvarande hål uppkapat). Delarna TIGades ihop och sen kan jag vrida röret och flänsen för att se till att allt passar och inte tar i fläktkåpan med dess värmeutblås.

Tanken är sen ett rör med luftfilter som sitter nära vänster luftintag i motorrummet.

Post's attachments

DSCF3209.JPG, 413.02 kb, 1024 x 768
DSCF3209.JPG 413.02 kb, 206 downloads since 2020-03-19 

DSCF3210.JPG, 449.78 kb, 1024 x 768
DSCF3210.JPG 449.78 kb, 197 downloads since 2020-03-19 

DSCF3212.JPG, 433.75 kb, 1024 x 768
DSCF3212.JPG 433.75 kb, 198 downloads since 2020-03-19 

DSCF3217.JPG, 501.33 kb, 1024 x 768
DSCF3217.JPG 501.33 kb, 224 downloads since 2020-03-19 

DSCF3218.JPG, 664.03 kb, 1024 x 768
DSCF3218.JPG 664.03 kb, 222 downloads since 2020-03-19 

100

Kul projekt - har själv ett slumrande oxy-projekt med ungefär samma mål som du - blir inspirerad att ta tag i det...tack för det...