1

Håller på att samla delar till mitt "vintage speed" motorbygge, baserat på en 30-hästare. Den skall så småningom sitta i en Ghia 60:a.

Basen är ett block från -59 som säkert behöver arborras m.m. Jag har redan en vevaxel med 69,5 mm slag från Wolfsburg West och en 80 mm cylindersats fre AA Performance.

Nu behöver jag ta ställning till vilket svänghjul och koppling jag skall använda. Bilen kommer att ha 12 volt elsystem så det är en av parametrarna att ta hänsyn till. AA Performance har ett svänghjul med kuggkrans för 12 Volt och 200mm koppling:

https://aapistons.com/collections/356-9 … -200mm-12v

Det står att det är för att montera en 30-hästare på "nyare" växellåda, jag har tänkt använda en Splitcase låda till att börja med. Jag är väl medveten om att jag kommer att behöva slipa ur för att få plats med kuggkransen men är osäker på om kopplingen får plats?

Tacksam för all input när det gäller detta, även öppen för andra förslag på lösningar. T.ex. om det finns någon som kan borra mitt gamla svänghjul till "8-dowel SPG pattern" som jag har på min vevaxel och även byta kuggkrans till en för 12 Volt?

Andra alternativ?

Stephan Denzel

Karmann Ghia Coupé -60
Porsche 911 -72
Denzel Sport International -55
BMW R60 -58

2

Det är inget problem att byta kuggkrans. Du kan svarva bort kuggarna från ditt svängjul och göra en kuggkrans som krymps genom att svara kransen ur ett 130 kuggars svänghjul från en 34 hk motor eller stärr. Eller också använda en färdig kuggkrans om du hittar en sån idag. Kopplingen bör ha rum fastän du svarvar ur svänghjulet för en 200 mms koppling.

3

OK, ja Scat verkar ha en kuggkrans med 130 kugg så det är ju ett alternativ. Tveksam om jag behöver 200mm med detta kraftpaket, är sugen på svänghjulet jag länkade till mest för att det är nytt och redan borrat för SPG 8-dowel.

Stephan Denzel

Karmann Ghia Coupé -60
Porsche 911 -72
BMW R60 -58

4 Senaste redigerad av Mr 56 (2019-12-14 22:22:29)

Jag kommer att köra min 6 Volt start på 12Volt. Alltså 6V svänghjulet kvar.
Har gjort det med mina Fordar i 30år utan problem.
OK Det finns en skruv till Bendixen som går av ibland (kört av 2 totalt), men har en i reserv och man byter bendix delen på 15min utan att hissa upp bilen.
Men VW har en modernare Bendixenhet så jag tro inte det kommer att vara ett problem.

Anledningen till att man slipar ur lådorna för 12V är väl för man tagit en hel motor med 12V system.
och då blir slipning den lättaste lösningen.

Så tror och tycker jag.....

"ljushuvud"

5

Kör med 6V startmotor med 12 V solenoid istället för att krångla med svänghjul.

Hasse Landelius borrade om och gjorde ordning svänghjulet till min 30hp med WW vev.

Läs gärna min tråd (och lowlight kaizen bloggen) kring åtdragning av svänghjul. Papp packningen gör saker lite extra luriga och den oförsiktige riskerar att få för tajt spel.

6

200mm koppling är inte nödvändig,180mm koppling klarar en hel del.
"10hk till" motorn har jag en vanlig std koppling, lamell o tryckplatta.
På min 80 hästars Okrasa har jag en förstärkt lamell från CSP och en solfjäder tryckplatta. Sen finns 9 fjädrar tryckplatta från buss och typ 3. Porsche har också 180mm koppling (annat djup i ursvarvningen i svänghjulet??)

7

Tackar för all input jag fått hittills.

Hade först tänkt köra med 6 volt startmotorn men den enda jag har är en rostig klump. Lite sugen på en ny 12 volt "självlagrad"...

Verkar som jag kan använda mitt gamla svänghjul och få det bearbetat för att passa veven. Får se om jag kan hitta nån på närmare håll som kan göra det, annars blir det att kontakta Hans Landelius.

En 180mm koppling räcker säkert och då vet jag att det får plats i lådan.

Stephan Denzel

Karmann Ghia Coupé -60
Porsche 911 -72
BMW R60 -58

8 Senaste redigerad av 63 Highlight (2019-12-15 18:16:01)

Först kan man tycka Ditt projekt är lite  lustigt- Varför bygga på en 30-hk då det finns värre, men flera av mina vänner jag tävlar med på Bonneville har även en ( lr fler) VW-byggen som går i en egen klass som bara tillåter att man utgår från 30hk-motorn och jag förstår det är en jädrans prestige i detta.
Kompisen Chris blev 2:a att passera någon drömgräns( om det  nu var 100 mph lr var det var i snitt) då vi var där och klassade upp mina licenser 2017.
Han var så förbannad/ledsen  då han blev 2:a bara för den  bil som blev  först körde i linen brevid och vinkades fram för en annan bil hade startprobs i Chris line.
Det gick inte att tala med  honom på hela helgen.
Jag tycker själv det är rena fyndet att köpa det där svänghjulet Du länkar till istället för att stå och böka flera dagar vid en svarv- men vi är väl olika allihopa

Post's attachments

Stor-Chris.jpg, 215.57 kb, 1799 x 818
Stor-Chris.jpg 215.57 kb, 217 downloads since 2019-12-15 

Stor-Chris.jpg, 215.57 kb, 1799 x 818
Stor-Chris.jpg 215.57 kb, 206 downloads since 2019-12-15 

9

Härlig Ghia!

Min kommer inte att sätta några hastighetsrekord men jag vill gärna ha lite mer pulver och vill absolut behålla 30hk motorn. För mig handlar det till viss del om att föra "arvet" vidare. Jag är tredje generationen som kör med trimmade 30-hästare i någon form, Farfar började i slutet av 40-talet.

Stephan Denzel

Karmann Ghia Coupé -60
Porsche 911 -72
BMW R60 -58

10

Härligt Stephan- Jo din farfar är ju en riktig legend och visste vad han höll på med minsann.

Denzel och Okrasa är ju riktigt fina grejer.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------