Håller på att samla delar till mitt "vintage speed" motorbygge, baserat på en 30-hästare. Den skall så småningom sitta i en Ghia 60:a.
Basen är ett block från -59 som säkert behöver arborras m.m. Jag har redan en vevaxel med 69,5 mm slag från Wolfsburg West och en 80 mm cylindersats fre AA Performance.
Nu behöver jag ta ställning till vilket svänghjul och koppling jag skall använda. Bilen kommer att ha 12 volt elsystem så det är en av parametrarna att ta hänsyn till. AA Performance har ett svänghjul med kuggkrans för 12 Volt och 200mm koppling:
https://aapistons.com/collections/356-9 … -200mm-12v
Det står att det är för att montera en 30-hästare på "nyare" växellåda, jag har tänkt använda en Splitcase låda till att börja med. Jag är väl medveten om att jag kommer att behöva slipa ur för att få plats med kuggkransen men är osäker på om kopplingen får plats?
Tacksam för all input när det gäller detta, även öppen för andra förslag på lösningar. T.ex. om det finns någon som kan borra mitt gamla svänghjul till "8-dowel SPG pattern" som jag har på min vevaxel och även byta kuggkrans till en för 12 Volt?
Andra alternativ?
Karmann Ghia Coupé -60
Porsche 911 -72
Denzel Sport International -55
BMW R60 -58