1 Senaste redigerad av Norain (2020-01-10 04:35:49)

Hej!

Jag måste ödmjukast be er ha lite tålamod, jag är nybörjare men med mycket vilja  ICQ/bm

Jag blir så sjukt impad av alla projekt här där alla är så sjukt bra/duktiga, kanske finns rum för en rookie också?

Helt plötsligt har en av mina stora livsdrömmar uppnåtts, ett eget garage. Efter en del letande och skiftande prospekts, allt från nån 57:a utan golv till nån fin 60 talare som knappt verkade behöva något jobb och några missade auktioner/annonser så tror jag hamna rätt.  Jag hitta min Lilla Blå som är en Typ1 -65 utan större defekter. Hon har stått 20ish år inomhus så inte nån katastrofrost men finns lite defekter och rost här och där, men hon går iaf ICQ/ab

Delprojekt 1, Bromsar:
Hon har ju inte vart påställd på 20 år då så först vill jag göra henne körbar och out of the box finns det inga bromsar (va spännande att få upp på ett släp).

Så vi börjar där, bromsar. Eftersom det är en säkerhetsfunktion så tänkte jag screw it, det ska på nya saker så jag har handlat in det mesta (ja man tror ju det tills man lossat 1 skruv) för att byta hela bromssystemet.

Slitit nån dag med trumbromsarna och läst och youtube:at som Gunde i ett skidspår och nu är allt loss.

Framtrummor loss utan större krångel, vanligt meck och mycket vilja.
https://n-hi.se/vw/p1/IMG_7876.jpeg

Sen vidare bak, herre jävlar va det satt. Ena kronmuttern lossna utan problem, andra kostade 500+ i verktyg utan att lossna, tillslut vart det vinkelkap. Så nu har jag börjat demontera där.

https://n-hi.se/vw/p1/IMG_7893.jpeg

Detta leder mig osökt till min första fråga, jag gick ju apeshit som vanligt och köpte inte bara bromsgrejjer utan även bromsköld och diverse saker... så när bromskölden är veck då måste man ju ta bort lite packningar och saker för hjullagret. Det rann ut olja som förväntat .. men jag vart förvånad av hur mycket, så frågan har jag tömt hela "axelröret" på olja också?   ICQ/be

Men herregud varför vänder forumet på mina bilder?! ICQ/ag
Aja lägg huvudet på sne så får jag tänka på det nästa gång.

Edit fixade bilderna.. tror jag

Typ-1 Lilla Blå -65
Snart med svart bälte i underredesmassa!

2

Ja axelröret är tomt men det har förbindelse med växellådan så lite av oljan i lådan har runnit ut också men den ska du ändå byta så det gör inget  ICQ/bs

3

Bengt H skrev:

Ja axelröret är tomt men det har förbindelse med växellådan så lite av oljan i lådan har runnit ut också men den ska du ändå byta så det gör inget  ICQ/bs

Jag tänkte faktiskt på det också men slog bort tanken. Men tack! Det måste ju då innebära att det är växellådsolja för hela slanten och jag kan göra klart båda sidorna bak och sen i princip fylla på olja i växlelåda sen då? Jag satt ju och stilla fundera på hur i jag skulle få in olja i ett sluttande rör  ICQ/bm

Typ-1 Lilla Blå -65

4 Senaste redigerad av Stefan F (2019-12-13 19:23:15)

Tips: Gör bilderna lite mindre, 800x600 brukar funka för det mesta.  Eller 600x800 då, eftersom dina bilder var på höjden.... (dina bilder var 3024x4032...)

http://vwmaffian.org/Bilder/webbilder/IMG_7876.png
http://vwmaffian.org/Bilder/webbilder/IMG_7893.png

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

5

ICQ/bq  ICQ/ay  ICQ/ay  ICQ/br

6

Vi har alla börjat på noll.

Om man hissar upp bilen på ena sidan rinner V låd oljan ut i röret.
När du fixat bromssystemet.
Så rekomenderar jag att du bytter olja i motor och växellådan.

"ljushuvud"

7

Mr 56 skrev:

Vi har alla börjat på noll.

Om man hissar upp bilen på ena sidan rinner V låd oljan ut i röret.
När du fixat bromssystemet.
Så rekomenderar jag att du bytter olja i motor och växellådan.

Tack!

Japp, i ärlighetens namn är det egentligen bara bra för hade ändå tänkt byta all vätska, och nu när jag vet detta så kan jag ju jobba på i lugn o ro och sen fylla på.  ICQ/ag

Typ-1 Lilla Blå -65

8

ICQ/ay

"ljushuvud"

9

Kanske du vet det redan men!!!! mycket viktigt kronmuttern som håller bakbroms trumman MÅSTE ovillkorligt dras åt med rätt moment... att "bara" dra åt hårt, duger inte. då kommer du fråga varför bilen inte driver om ett tag och du behöver en eller 2 nya trummor. trummorna kommer glappa sönder i splinsen. gamla trummor är oftast i bättre kvalitet än nytillverkade (som är av sämre gjutjärn).. broms backarna måste passas in mot trummorna för bra bromsverkan.. genom riktning alt. in slipning.
detta är kanske info som du redan har .. inte tänkt som gnäll eller kritik utan bara vänlig info..

hur som välkommen till detta forumet, och trevligt att du vill delge oss dina äventyr. och kul att du vill ta på dig en renovering/reparation. ICQ/ay

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

10 Senaste redigerad av Norain (2019-12-13 21:49:41)

michaelth skrev:

Kanske du vet det redan men!!!! mycket viktigt kronmuttern som håller bakbroms trumman MÅSTE ovillkorligt dras åt med rätt moment... att "bara" dra åt hårt, duger inte. då kommer du fråga varför bilen inte driver om ett tag och du behöver en eller 2 nya trummor. trummorna kommer glappa sönder i splinsen. gamla trummor är oftast i bättre kvalitet än nytillverkade (som är av sämre gjutjärn).. broms backarna måste passas in mot trummorna för bra bromsverkan.. genom riktning alt. in slipning.
detta är kanske info som du redan har .. inte tänkt som gnäll eller kritik utan bara vänlig info..

hur som välkommen till detta forumet, och trevligt att du vill delge oss dina äventyr. och kul att du vill ta på dig en renovering/reparation. ICQ/ay

Tack!

Jag uppskattar all feedback, jag kröp till korset och köpte mig en orignal 61-65 manual efter att i princip avfärdat Haynes böckerna. All insight är väldigt välkommet.  ICQ/ay

Nu kanske jag blandar ihop det med fram (måste nog va så med tanke på hur jag som beskrivet hade sjukt svårt att få loss bak) men det finns ju många som beskriver på youtube etc hur detta ska göras, men oroa er icke jag ska kolla upp momentet innan sakerna åker på plats, tack åter igen.

Edit: oh, men det finns en gotcha här va med moment eftersom det skall igenom en cotterpin?

Typ-1 Lilla Blå -65

11 Senaste redigerad av Stefan F (2019-12-14 00:21:25)

Du drar kronmuttern till angivet moment +vad som krävs för att saxpinnen ska komma igenom. Bak, alltså...  ICQ/bs

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

12

Om ditt verktyg ligger an mot "kronorna" på bakbromsens kronmutter när man stretar så böjs de lite in och skär fast på drivaxeln så inget verktyg utom vinkelkap eller bågfil återstår.
Bäst är kraftig mutterknack med hylsa eller det i VW kretsar vanliga specialverktyget som man kan kombinera med hammare.
Hylsa och långa förlängare (ca 1,5-2m) har inte funkat för mig,,,

https://www.mofoco.com/item_images/empi_5748_vw_bug_36mm_rear_axle_nut_removal_tool.jpg

S

13 Senaste redigerad av Norain (2019-12-14 15:34:24)

Sten vW skrev:

Om ditt verktyg ligger an mot "kronorna" på bakbromsens kronmutter när man stretar så böjs de lite in och skär fast på drivaxeln så inget verktyg utom vinkelkap eller bågfil återstår.
Bäst är kraftig mutterknack med hylsa eller det i VW kretsar vanliga specialverktyget som man kan kombinera med hammare.
Hylsa och långa förlängare (ca 1,5-2m) har inte funkat för mig,,,

https://www.mofoco.com/item_images/empi_5748_vw_bug_36mm_rear_axle_nut_removal_tool.jpg

Bra förklarat, makes sense, va nog exakt så då jag hade hylsa och 1m+ skaft   ICQ/ay

Typ-1 Lilla Blå -65

14

Jag bara älskar all feedback och tips jag får, ni rockar.

Jag är lite digital, av eller på. Tänk bromsarna "köp nytt" ... jag ska tänka om, det är ju en gammal fin dam jag håller på med.

Idag har jag börjat ett experiment för att återanvända saker, blir ju faktiskt lite roligare.
Så mina bromsar, allt är loss och (tyvärr) är ju mycket inköpt.. men fan ta den som tror man får med skruvar när man köper nya sköldar etc.

Enter äppelcidervinäger.. detta kan gå hur som helst men jag har en teori!  ICQ/bm

https://n-hi.se/vw/p2/IMG_7894.jpeg
https://n-hi.se/vw/p2/IMG_7900.jpeg

Gamla skitiga rostiga skruvar.

ursäkta produktplaceringen men mitt hushåll borde nästan bli sponsrade med tanke på konsumptionen av hallonsylt
https://n-hi.se/vw/p2/IMG_7895.jpeg

Jag har tjuvkikat och ser lovande ut, återkommer imorgon

Typ-1 Lilla Blå -65

15

Jag har slutat renovera bromscylindrar.
Speciellt på bilar som har enkretssystem.
Nya cylindrar nya backar, nya slangar nya bromsrör.
Ev kan jag återanvända fjädrar och clips.
Det är en billig livförsäkring...

Sen får man kolla över trummor , och ev svarva ur dom lite.

"ljushuvud"

16

Det finns extremt få nya skruvar som är bättre än dom gamla. Min erfarenhet är att det alltid är lönt att återanvända originalskruvar i möjligaste mån.

17

Ja, det mesta som finns i en orenoverad har nog högre kvalitet än det man kan köpa nytt, jag är för återanvändning ICQ/ab

Gubbjävel; dvs originalfantast

18 Senaste redigerad av Norain (2019-12-16 18:59:22)

Japp resultatet var inte lika imponerande som jag vågade hoppas på. Några vart riktigt bra andra mindre. Dock tog jag dom bara rakt av och ploppa ner, får bli lite förtvätt innan nästa gång.

https://n-hi.se/vw/p3/IMG_7902.jpeg

Nu väntar jag bara på nya packningar så skall bromsarna dit igen  ICQ/ab

Btw vad är eran uppfattning om fosforsyra till rostbehandling?

Typ-1 Lilla Blå -65

19

Natronlutbad i några timmar spola av plåtrent.

20

Fosforsyra är nog bäst på att lösa rost, går att köpa i bra blandning om man söker på nätet. Har själv använt det till att lösa rost i tanken (håller även på att testa på gamla beslag och verktyg).

När det gäller dina bultar till bromssköldar mm, så ser det inte ut att behövas så radikalt ingrepp, verkar vara i gott skick utifrån bilderna. Håller med övriga ovan, återanvänd så långt det går om det är original. Vill påstå att det räcker med enklare rengöring och försiktig rensning med hjälp av gängtapp och gängsnitt om gängorna är ok. Ytrost på en bultskalle är inget att vara bekymrad över.....om man inte är ute efter utställningsskick där allt ska vara nyförnicklat.

21

Fosforsyra finns i tillräcklig styrka i murtvätt.
Häll upp i en plastbytta och kasta i grejerna.
Håll till utomhus då det bildas gaser i lösningen.
Allt blir metalliskt rent.
Glöm dock inte att skölja delarna i en lösning med vatten och bakpulver för att stoppa upp processen efteråt.
https://bgrvqg.am.files.1drv.com/y4m2TYFStAOf79tKjuREZwAqZ7RyHYS-O7HRuwZqLplIINtAsxKZf2ryBiAXmm-Vnf9bp3gBCfghWzDNx0ucoKqNqGttqrDz3Vp_Tav93Grl8rrXR-fQLujLssKJD2z5ihdb26BN7vDk-IIpbfFOtwN-kjHJj5Ijvu8KCI887N9As8Vt4lu8mo-HwE3Y-ooXsF_?width=768&height=1024&cropmode=none

// Viktor

ID4 pro performance -2022, Karmann Ghia coupe 1966

Instagram

22

Filimona skrev:

Fosforsyra är nog bäst på att lösa rost, går att köpa i bra blandning om man söker på nätet. Har själv använt det till att lösa rost i tanken (håller även på att testa på gamla beslag och verktyg).

När det gäller dina bultar till bromssköldar mm, så ser det inte ut att behövas så radikalt ingrepp, verkar vara i gott skick utifrån bilderna. Håller med övriga ovan, återanvänd så långt det går om det är original. Vill påstå att det räcker med enklare rengöring och försiktig rensning med hjälp av gängtapp och gängsnitt om gängorna är ok. Ytrost på en bultskalle är inget att vara bekymrad över.....om man inte är ute efter utställningsskick där allt ska vara nyförnicklat.

Tack! ICQ/ay
Näe skruvarna testade jag med äppelcidervinäger, tror det funka ok och säker ännu bättre om jag hade rengjort lite bättre innan. Fosforsyran tänkte jag om det va lämpligt att skicka på ytor där jag tar bort rost men inte direkt har tid att lacka just nu.. kanske iofs är lika bra med en zinkprimer.. eller kanske både och.

Iaf nu väntar jag bara på packningarna sen är det dags att sätta ihop bromsarna med nya och renoverade grejjer ICQ/ab

Typ-1 Lilla Blå -65

23

Viktor Cz. skrev:

Glöm dock inte att skölja delarna i en lösning med vatten och bakpulver för att stoppa upp processen efteråt.

Najs, tack för tipset!  ICQ/ab

Typ-1 Lilla Blå -65

24

Norain skrev:
Viktor Cz. skrev:

Najs, tack för tipset!  ICQ/ab

Tänk även på att fosforsyran går att återanvända, så det är bara att hälla tillbaka sen till ett slutet kärl. Rosten blir ju löst i blandningen, som därmed blir "skitig" och en del av partiklarna kan man filtrera bort om man vill via vanligt kaffefilter.

Är det endast mindre delar så är ett alternativ att ha en lösning i en glasburk med lock, där du fiskar upp dina delar när de är klara. Så har du alltid en "rostlösningsburk" redo för småprylar.

Värme påskyndar ju även processen, vilket man fick lära sig på kemilektionen i skolan  ICQ/bw

Men, som jag var inne på tidigare, inspektera noga och fundera på vad som är nödvändigt. Har en bult och mutter suttit där i mer än 50 år och är fortfarande i gott skick (även med lite synlig rost) så lär det hålla ett antal år till, kanske bättre än nytillverkat? Skulle du välja nya bultar så glöm inte att få tag på rätt hållfastighet. Var och en gör som man vill och det finns ju alltid olika skolor  ICQ/bs

25

Webers MDS indikerar att murtvätten även innehåller ca 5% saltsyra, dvs lite otäckare än utan. OBS saltsyra löser krom!

S