26 Senaste redigerad av PPRMicke (2019-12-10 14:38:21)

zimba27 skrev:
popeye skrev:

Det blev som vanligt en gissningstävlan om vem som vet mest. Att ha zink i oljan på gamla motorer har väl rekommenderats i våra kretsar sedan Dackefejden. Biltemas classic olja är säkert en av de mest sålda oljorna som används till de gamla bilarna här i vårt land. Olja anpassad för gamla motorer samt rena motorer på insidan är väl det som gäller, precis som det alltid har varit. Att skruva ihop en motor så den fungerar kräver god kunskap, annars kan vad som helst hända.

BT 15w 40 mineral olja med lite extrazink då ..typ Risoline  eller annan zinktillsats borde väl va bra som inkörnings olja för kam o lyftare..sen en typ Kendal 20-50 eller MPM 20-50 har ju också mycke zink. Tycker bara att 20-50 oljorna (BT) ger högt oljetryck kall...upp emot 6bar..sen 2-3 varm.
Ska skruva ihop motorn nu som INTE har nåt fel på Kam eller lyftare på cyl 3 utan de enda som va fel där va att stötstången både in o ut verkar för korta ..vi får se ...måste göra ny test på vippgeometrin!

Ett tips
Kolla hur hålet i lyftaren som stötstången sitter i ( kolla även att hålet för lyftaren inte är i blocket är för stort)
I vissa lyftare är dom grunda eller fel radie på hålet så stötstången vill hamna vi sidan
Mer info du skall ha minst 1 mm mellan kam o lyftare ( vissa lyftare har en stor radie under foten så dom bottnar mot blocket )
Om du skulle köpa kam av några tillverkare får man med zinktillsats som är så noga så lyftarna är slipade i rätt radie för kamen för kunden inte skalla få problem ( web cam o jpm)
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar